Gå till innehåll

3-triss på flopp, han färgdrag, hjälp?


naske

Recommended Posts

Spel: Texas holdem, no limit

 

Jag sitter efter under the gun med 3(spader)-3(klöver). tänkte raisa 3xBB men kör poker academy pro så trycker mest på "pot" när man raisar innan floppen, en i mellanposition call:ar.

 

Flop: 10(ruter)-9(spader)-3(ruter)

 

Pot: $8500

 

Båda har $100000

 

stakes: $500/$1000

 

Körde detta i poker academy pro som sagt, så såg efter att han hade färgdrag, inget stegchans så han har 9outs att sätta flushen. Odds: 4.22:1 att sätta den på turn-kortet och odds: 4.11:1 att sätta den på river-kortet. Att gå hela vägen att sätta flushen antingen på turn eller riverkotet är odds 1.86:1 för honom.

 

Hur ska jag beta så effektivt som möjligt, nu lägger han sig ganska lätt så vill beta precis så han går med ända till riverkortet där han troligen kommer lägga sig, vi räknar med att han missar flushen, vill få ut så mkt pengar som möjligt av han (nu menar jag inte att gå all-in), men att han inte har oddsen med sig(alltså han gör misstag att syna, call:a). Alltså beta precis så han inte har oddsen med sig men jag får ut så mkt pengar som möjligt utan att han lägger sig fram till river-kortet.

 

Har räknat lite på det här, men om jag gör att han precis inte får odds (pot odds) till turn-kortet, sen heller inte till riverkortet, men han ändå odds (effektiva odds) för att gå hela vägen, träffa antingen på turn eller riverkortet. T.ex. :

 

Brukar ofta beta minst halva poten men oftast lägger sig fi då, nu vill man ju ha betalt när man har triss men samtidigt inte ge han odds för att syna.

 

Jag betar efter floppen: $3000, han får potodds på 8500+3000=11500/3000=3.83:1, då har han ju vinstodds på 4.22:1 därför fel att syna men vi säger att han gör det.

 

Poten är nu $14500 (8500+3000+3000), betar på turnkortet $5000. Potsodds: 14500+5000=19500/5000= 3.9:1 hade vinstodds 4.11:1 därför fel här igen att syna men han gör det. Han missar flushen och han foldar min kommande bet.

 

Effektiva odds: $8500+$3000+$5000=16500/8000= 2.06:1

Hans vinstodds på sätta den på turn eller riverkortet är 1.86:1 så han har egentligen gjort rätt, hur göra för att fixa det här, visst bara beta mer, men vill göra det precis så han går med. och få ut så mkt som möjligt men att han har oddsen emot sig.

 

Nu gick jag i vinst, fick ut $8000 efter floppen, han hade både odds med och emot sig? hajar inte det här, han någon hjälpa mig. Har jag räknat fel någonstans, kan jag beta effektivare på något sen, dock vill jag inte att han lägger sig när jag betar mer.

 

Om jag betar halva pot istället blir det:

efter flop:

 

potodds: 8500+4250/4250= 3:1

fel att syna med 4.22 i vinstodds

 

efter turn: 8500+4250+4250= 17000+8500/8500= 3:1

här fel med pga vinstoddsen

 

effektiva odds: 8500+4250+8500=21250/ (4250+8500)= 1.67

fel igen av vinstoddsen av honom

 

Nu har jag gjort rätt, han har haft odds emot sig hela tiden, men om jag betar halva lägger han sig så min vinst efter floppen blir istället noll efter floppen. hur göra?

 

ska jag beta mindre som jag gjorde i första exemplet och sen beta mer efter turnkortet så kommer han lägga sig, så egentligen kommer jag bara få in en minibet efter floppen sen troligtvisst lägger han sig.

 

Kan jag spela annorlunda, typ slowspela m.m. vill gärna lösa det här: Är alltid osäker vid dessa situationer. Tack på förhand /Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att slowspela din triss mot ett färgdrag kan du plocka bort direkt ur arsenalen.

Desutom tänker/räknar du lite fel i dina uträkningar då du inte tar hänsyn till de implicita odds du ger Fi.

Även om han gör marginellt fel när han synar med sitt färgdrag på flop och turn då dom synliga oddsen inte riktigt berättigar detta så gör dom implicita det, vilka är mycket viktiga när du lirar NL. D.v.s. chansen att han får ut extra value ur dig de gångerna han sätter sin färg vilket gottgör för sin dåliga syn och ofördelaktiga synliga odds tidigare i handen.

På både flop och turn ska du beta klart mer än du gör, runt 3/4 pott är rimligt.

Synar han så är det bra, slänger han är det helt okej också. I det långa loppet är det väldigt viktigt att inte låta din motspelare spela rätt mot dig utan få dom att göra misstagen, det är därför bättre för dig,sämre för FI, om han kastar då du ger honom dåliga odds än att han synar då du ger fördelaktiga odds osv.

 

Men visst, är du helt 100% på att han har färgdraget (inte 99% eller så då blir kalkylen anorlunda) så kan det vara rätt att beta som du gör då du kastar då färgen sitter och inte ger honom mer än de du betar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Desutom tänker/räknar du lite fel i dina uträkningar då du inte tar hänsyn till de implicita odds du ger Fi.

 

På både flop och turn ska du beta klart mer än du gör, runt 3/4 pott är rimligt.

Synar han så är det bra, slänger han är det helt okej också. I det långa loppet är det väldigt viktigt att inte låta din motspelare spela rätt mot dig utan få dom att göra misstagen, det är därför bättre för dig,sämre för FI, om han kastar då du ger honom dåliga odds än att han synar då du ger fördelaktiga odds osv.

 

Men visst, är du helt 100% på att han har färgdraget (inte 99% eller så då blir kalkylen anorlunda) så kan det vara rätt att beta som du gör då du kastar då färgen sitter och inte ger honom mer än de du betar.

 

Har tänkt på implicita oddsen, som du säger att jag slänger mina kort om han får in hans färg.

 

Jo men som jag sa så lägger han sig om jag betar mer en halv pot. Jag vill ju ha maximalt betalt. Det är det jag försöker säga att han kan ju göra misstag mot mig att syna, behöver ju inte beta mer en halva för han ska göra misstag mot mig. tänkt att du sitter i en tunering, du måste ha mer marker för du är short-stacked eller vad det kallas. Då vill man ju verkligen och behöver de där extra marker, därför vill jag veta hur det minsta jag kan beta, så att oddsen är emot han, han gör misstag, jag får ut maximalt betalt. m.m.

 

Jo men som jag betar, var ju det jag fråga om jag kunde göra annorlunda för han får ju effektiva odds att syna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tänkt på implicita oddsen, som du säger att jag slänger mina kort om han får in hans färg.

Är du helt hundra på detta då? Han kan inte ha typ andra par med A kicker eller liknande?

Jo men som jag betar, var ju det jag fråga om jag kunde göra annorlunda för han får ju effektiva odds att syna?

Jag håller fast vid vad jag sa, tycker du ska beta klart mer(om du inte som sagt kan vara helt hundra på vad han har), som sagt det är bättre att han kastar när du ger honom ofördelaktiga odds än att han synar när du ger honom rätt odds.

Sen visst vet du att han kastar oavsett vid bet runt halvpott så beta strax över det, tror inte du ger honom rätt odds ändå.

 

-Men desto mer säker du är på att han har just färgdraget desto mindre behöver du beta, förutsatt att du fortfarande inte ger honom fördelaktiga odds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

-Men desto mer säker du är på att han har just färgdraget desto mindre behöver du beta, förutsatt att du fortfarande inte ger honom fördelaktiga odds.

 

Det var det som var frågan. Vi säger att jag vet att han har färgdrag, men inget faligt par med kicker eller nåt, det ända han kan slå mig är om han får in färgen. 9 outs. Då vill jag veta det minsta jag kan beta för att ge han ofördelaktiga odds. Alltså i denna situation. Vet att han skulle kunna vinna på andra sätt än färgdraget men vill bara veta just i denna situation.

 

vill veta det minsta jag kan beta (satsa) för ge han ofördelaktiga odds, men få ut så mkt pengar som möjligt i situationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, sorry om jag missuppfattade frågan. Den är alltså rent matematisk?

I sådana fall är det minsta du kan beta precis det som potoddsen jämte hans vinst odds på resp. gata som du ska räkna, inte det totala. Jag är iaf någorlunda säker på detta, har iofs inte räknat på det så där jätte noga men det låter logiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska beta precis så mycket som han är villig att betala utan att han för den skull får korrekta odds för syn (givet att du VET att han har harmlöst färgdrag och inga överkort, samt att du VET att du aldrig betalar av när han träffar). Du kan beräkna den undre gränsen där han får break-even odds, men ej den övre gränsen som är matematiskt oberäkningsbar eftersom det är en fråga som hör hemma inom psykologin snarare än matematiken. Det fina med poker vettu - det är, liksom psykologin, ingen vetenskap. Fingerspitzgefühl regerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, sorry om jag missuppfattade frågan. Den är alltså rent matematisk?

I sådana fall är det minsta du kan beta precis det som potoddsen jämte hans vinst odds på resp. gata som du ska räkna, inte det totala. Jag är iaf någorlunda säker på detta, har iofs inte räknat på det så där jätte noga men det låter logiskt.

 

lungt. A tänkte nu rent mattematiskt. Och det finns inga överkort eller liknade som kan dra ut mig bara färgdraget.

 

men om jag betar som jag visade ovan att jag gör precis så att han inte får potoods mot sin vinstodds på respektive gata, får han ändå effektiva odds. Det är det här som gör mig förvirrad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...