Gå till innehåll

Fråga ang anställning


stoffe83

Recommended Posts

Jag tänkte höra om någon vet vad som gäller när provanställningen går ut! Imitt anställningsavtal så står det att jag har povaanställning i högst 6 månader! Nu passerades utgångsdatumet i onsdags!

Det jag har fått höra är att om chefen inte sagt något skriftligen eller muntligt så ska det automatiskt bli fast anställning!?

Men vad betyder det för mig?

 

Jag har haft schema aktiga tider och jobbat timmar, alltså inte heltid varje månad. Brukade snitta 100-120h/månad.

Blir det automatiskt heltid?

 

Berätta gärna allt av intresse!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte höra om någon vet vad som gäller när provanställningen går ut! I mitt anställningsavtal så står det att jag har povanställning i högst 6 månader! Nu passerades utgångsdatumet i onsdags!

Det jag har fått höra är att om chefen inte sagt något, skriftligt eller muntligt, så ska det automatiskt bli fast anställning!?

Men vad betyder det för mig?

 

Jag har haft schemaaktiga tider och jobbat timmar, alltså inte heltid varje månad. Brukade snitta 100-120h/månad.

Blir det automatiskt heltid?

 

Berätta gärna allt av intresse!

FYP.

Jag läste arbetsrätten våren 2000 ... men lite minns jag.

Jo, alltså har arbetsgivaren inte meddelat om att din provanställning upphör så är det fast anställning. Angående heltiden är jag osäker, men du måste iaf. vara garanterad dom timmar du haft hittills per månad, tycker jag. Kolla med ditt fackförbund eller den på arbetsplatsen som är "fackförtroende".

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FYI.

Jag läste arbetsrätten våren 2000 ... men lite minns jag.

Jo, alltså har arbetsgivaren inte meddelat om att din provanställning upphör så är det fast anställning. Angående heltiden är jag osäker, men du måste iaf. vara garanterad dom timmar du haft hittills per månad, tycker jag. Kolla med ditt fackförbund eller den på arbetsplatsen som är "fackförtroende".

/C

 

FYP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte höra om någon vet vad som gäller när provanställningen går ut! Imitt anställningsavtal så står det att jag har povaanställning i högst 6 månader! Nu passerades utgångsdatumet i onsdags!

Det jag har fått höra är att om chefen inte sagt något skriftligen eller muntligt så ska det automatiskt bli fast anställning!?

Men vad betyder det för mig?

 

Jag har haft schema aktiga tider och jobbat timmar, alltså inte heltid varje månad. Brukade snitta 100-120h/månad.

Blir det automatiskt heltid?

 

Berätta gärna allt av intresse!

 

 

Vet inte om det är lagstadgat eller om det rör vissa kollektivavtal, men ofta ska du få besked om ev förlängning eller avslutande av din provanställning minst en månad i förväg. Annars förlängs provanställningen automatiskt en månad. Har du sen blivit helt bortglömd ska du nog betrakta jobbet som fast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagen om anställningsskydd

6 § Avtal får även träffas om tidsbegränsad provanställning, om prövotiden är högst sex månader.

Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen skall fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, skall besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Görs inte detta, övergår provanställningen i en tillsvidareanställning.

 

Edit; kanske bör nämna att tillsvidareanställning i folkmun heter fast anställning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är lagstadgat eller om det rör vissa kollektivavtal, men ofta ska du få besked om ev förlängning eller avslutande av din provanställning minst en månad i förväg. Annars förlängs provanställningen automatiskt en månad. Har du sen blivit helt bortglömd ska du nog betrakta jobbet som fast.
Nej det är helt fel. En provanställning kan avbrytas sista dagen, 1 minut före du ska gå hem.

Får du inget besked så övergår provanställningen till fast anställning/tillsvidare anställning.

"Annars förlängs provanställningen automatiskt en månad" ... var får du det ifrån? Det är helt fel.

Kan berätta om att jag hjälpte en kille som hade fått provanställning på en larmcentral. Detta var 2002. Problemet var att larmcentralen (privat företag) samtidigt gjorde en flytt till nya lokaler. I röran glömde man skriva ett anställningsavtal. - När det gått ca 6 veckor fick han gå. Orsaken var samarbetssvårigheter. Iaf. så sa nu arbetsgivaren att man haft rätt att säga upp min klient och hänvisade till anställningsavtalet. -Vilket avtal? -Ops!

... Nu fick jag blodad tand och kastade upp LAS (Lagen om anställningsskydd) och pekade på alla paragrafer. Men den viktigaste var den som säger att om inget anställningsavtal kommit till stånd inom en månad efter det att anställningen påbörjats så skall anställningen betraktas som fast/tills vidare.

Vidare var min klient medlem i ett fackförbund - och företaget hade inte kontakta fackförbundet för diskussioner. Dessutom var uppsägningen inte skriftlig.

Det hela slutade med att min klient fick 25.000kr i ideellt skadestånd + en månadslön + lön för dom dagar det tog för företaget att upprätta en skriftlig uppsägning. (Dessutom fick han lön för den tid han jobbat + semesterersättning för hela summan.) Om jag minns rätt slutade hela kalaset på drygt 68.000kr + arbetsgivaravgifter (drygt 30%) för larmcentralen.

Förutom larmcentralen har jag hjälpt två kompisar som hade strul med IT-företag dom jobbade på. Dom fick 4.000kr och 11.000kr från arbetsgivare.

Inget av fallen gick till TR/Arbetsdomstolen. Vi lyckades kompromissa genom hårda förhandlingar. Roligast var nog ändå larmcentralen. VD'n var cool, han tog det mycket easy. Ekonomichefen och personalchefen var rasande arga. Hade inte VD'n varit med under samtalen hade Ek.chefen och P.chefen troligen dödat oss båda. Hörde rykten senare om att P.chefen fick sparken. (Synd om henne, för hon var väldigt HOT!)

Mucka inte med Cyntax om du är arbetsgivare :) *thihi* :twisted:

/Cyntax

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...