jello Postad 6 Februari , 2007 Rapport Postad 6 Februari , 2007 Jag minns att jag sprang av Ron Mclarty. Jag vet inte hur översättningen är, men jag läste den på engelska för kanske 2 år sedan och tyckte den var väldigt bra. Rekommenderas. Citera
all_ur_horses Postad 6 Februari , 2007 Rapport Postad 6 Februari , 2007 Gudfadern av Mario Puzo-För den som är intresserad av maffian är detta den enda bra boken jag har lyckats hitta...(tips på gangsterböcker mottages tacksamt). Varning dock för att den kan upplevas som lite tung. Eller så kan man se filmerna som är betydligt bättre. Istället för att läsa ett hopkok som gjorts om från filmmanus till bok på några timmar, ungefär som Hannibal Rising. Citera
EL_FishkO Postad 6 Februari , 2007 Rapport Postad 6 Februari , 2007 Eller så kan man se filmerna som är betydligt bättre. Istället för att läsa ett hopkok som gjorts om från filmmanus till bok på några timmar, ungefär som Hannibal Rising. för det första har jag inte sagt något om filmerna, men gudfadern 1 och 2 råkar vara två utav mina favoriter (3an suger). För det andra så är vad jag vet filmerna filmatisering av boken och inte tvärt om. För det tredje tycker jag boken var bra (därför jag tipsade om den, doh) och den beskriver saker som inte tas upp i filmen, ynglingarna som misshandlas i början efter att begravningsentrepenören ber om det på connies bröllop, hela hästhuvudscenen, Sonnys familjeliv mm. Och tung kanske var fel ord att beskriva den, snarare långtråkig i en del partier. Men visst, om man nu måste välja så se hellre filmerna (1 och 2) och skit i boken. Citera
majorj Postad 6 Februari , 2007 Rapport Postad 6 Februari , 2007 Högt på min lista: Post Office Factotum Historier från ingenstans och så den fullkomligt lysande samlingen Run With the Hunted. Samtliga av Charles Bukowski. Edit: Sen är jag barnsligt road av bra rockbiografier, som Shakey (om Niel Young) och White Line Fever (om Lemmy). Citera
all_ur_horses Postad 6 Februari , 2007 Rapport Postad 6 Februari , 2007 för det första har jag inte sagt något om filmerna, men gudfadern 1 och 2 råkar vara två utav mina favoriter (3an suger). För det andra så är vad jag vet filmerna filmatisering av boken och inte tvärt om. För det tredje tycker jag boken var bra (därför jag tipsade om den, doh) och den beskriver saker som inte tas upp i filmen, ynglingarna som misshandlas i början efter att begravningsentrepenören ber om det på connies bröllop, hela hästhuvudscenen, Sonnys familjeliv mm. Och tung kanske var fel ord att beskriva den, snarare långtråkig i en del partier. Men visst, om man nu måste välja så se hellre filmerna (1 och 2) och skit i boken. jo jo, du behöver inte ta åt dig personligen... menar bara att gudfadern är en jäkligt tam bok, speciellt om man jämför med filmerna Citera
Gäst Postad 23 Februari , 2007 Rapport Postad 23 Februari , 2007 Tänkte beställa lite böcker iom bokrean som startar snart. Någon som har någon bra fackböcker att tipsa om åt det samhällsvetenskapliga hållet? Citera
arsenalrulez Postad 23 Februari , 2007 Rapport Postad 23 Februari , 2007 Mina favoriter: Fever Pitch Sagan om Ringen-triologin Populärmusik från Vittula Notera att jag inte läst SÅ många böcker, en hel del men knappast så många som er andra som rabblar upp böcker jag aldrig hört talas om Citera
Recommended Posts