Gå till innehåll

Böcker: Er Top 10-lista


Hjort

Recommended Posts

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Gudfadern av Mario Puzo-För den som är intresserad av maffian är detta den enda bra boken jag har lyckats hitta...(tips på gangsterböcker mottages tacksamt). Varning dock för att den kan upplevas som lite tung.

 

Eller så kan man se filmerna som är betydligt bättre. Istället för att läsa ett hopkok som gjorts om från filmmanus till bok på några timmar, ungefär som Hannibal Rising.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så kan man se filmerna som är betydligt bättre. Istället för att läsa ett hopkok som gjorts om från filmmanus till bok på några timmar, ungefär som Hannibal Rising.

 

för det första har jag inte sagt något om filmerna, men gudfadern 1 och 2 råkar vara två utav mina favoriter (3an suger).

 

För det andra så är vad jag vet filmerna filmatisering av boken och inte tvärt om.

 

För det tredje tycker jag boken var bra (därför jag tipsade om den, doh) och den beskriver saker som inte tas upp i filmen, ynglingarna som misshandlas i början efter att begravningsentrepenören ber om det på connies bröllop, hela hästhuvudscenen, Sonnys familjeliv mm.

Och tung kanske var fel ord att beskriva den, snarare långtråkig i en del partier.

Men visst, om man nu måste välja så se hellre filmerna (1 och 2) och skit i boken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högt på min lista:

 

Post Office

Factotum

Historier från ingenstans

 

och så den fullkomligt lysande samlingen

Run With the Hunted.

 

Samtliga av Charles Bukowski.

 

Edit:

Sen är jag barnsligt road av bra rockbiografier, som Shakey (om Niel Young) och White Line Fever (om Lemmy).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för det första har jag inte sagt något om filmerna, men gudfadern 1 och 2 råkar vara två utav mina favoriter (3an suger).

 

För det andra så är vad jag vet filmerna filmatisering av boken och inte tvärt om.

 

För det tredje tycker jag boken var bra (därför jag tipsade om den, doh) och den beskriver saker som inte tas upp i filmen, ynglingarna som misshandlas i början efter att begravningsentrepenören ber om det på connies bröllop, hela hästhuvudscenen, Sonnys familjeliv mm.

Och tung kanske var fel ord att beskriva den, snarare långtråkig i en del partier.

Men visst, om man nu måste välja så se hellre filmerna (1 och 2) och skit i boken.

 

jo jo, du behöver inte ta åt dig personligen...

 

menar bara att gudfadern är en jäkligt tam bok, speciellt om man jämför med filmerna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...