Gå till innehåll

Böcker: Er Top 10-lista


Hjort

Recommended Posts

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vad sägs om en kamrat till "The Game":

 

The Complete Asshole's Guide to Handling Chicks

 

Med passager som "It all started one day when your parents were drunk and Dad attacked your nearly passed-out mom after she had finished her third glass of white zinfandel", och "How to cheat on your wife without getting caught".

 

Verkar vara nöten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönlitterärt är jag ett stort Kafka-fan. Så läs Processen om du inte har gjort det. Inte många författare som lyckas tränga så långt in i det mänskliga psyket som han.

 

Just nu läser jag Road to Serfdom av Hayek. Det är en mycket intressant bok som eftersom den är skriven under WWII har mycket intressanta och och ofta adekvata tankegångar om de totalitära ideologiernas släktskap. Väldigt nyttig för den som ännu inte har förstått hur farliga "slippery slopes" kan vara.

 

Och sen måste jag som alltid rekommendera Anarki, Stat och Utopi men jag anar att du redan har läst den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönlitterärt är jag ett stort Kafka-fan. Så läs Processen om du inte har gjort det. Inte många författare som lyckas tränga så långt in i det mänskliga psyket som han.
Jag har läst en del Kafka, och inte heller här håller jag med. Det är ju litteratur om aliernering och att må dåligt, och inget av ämnena intresserar mig särskilt. Tycker inte direkt heller att jag behöver litteratur för att hjälpa mig att förstå känslorna. Tvärtom är det ju de motsatta känslorna som intressar mig.

 

Och sen måste jag som alltid rekommendera Anarki, Stat och Utopi men jag anar att du redan har läst den.
Faktiskt inte. Men jag misstänker att det är att sparka in öppna dörrar vad gäller mig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktiskt inte. Men jag misstänker att det är att sparka in öppna dörrar vad gäller mig.

Jo lite så är det nog, men den innehåller en hel del rättighetstänk som kanske är intressant för dig. Dessutom är avsnittet där han polemiserar mot Rawls och veil of ignorance så briljant att bara det gör den köpvärd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom är avsnittet där han polemiserar mot Rawls och veil of ignorance så briljant att bara det gör den köpvärd.
Ska hålla lite utkik efter den, men det verkar som att libertarianer sällan hamnar i andrahandsbokhandlar. Däremot finns det oftast gott om Chomsky...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett varningens ord, undvik! Det enda som slår Processen i sugighet är förmodligen Slottet av densamme.

 

Nu blir jag besviken på dig! Franz Kafka är en av de största genierna som fattat en penna. Det är det enda jag avundas tyskarna, att de kan läsa Kafka på originalspråket som lämpar sig bättre för hans stil med "baktunga" meningar, ord med dubbla betydelser, en speciell typ av humor, osv.

 

Det är inte många författare jag rankar högre än Kafka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag besviken på dig! Franz Kafka är en av de största genierna som fattat en penna. Det är det enda jag avundas tyskarna, att de kan läsa Kafka på originalspråket som lämpar sig bättre för hans stil med "baktunga" meningar, ord med dubbla betydelser, en speciell typ av humor, osv.

 

Det är inte många författare jag rankar högre än Kafka.

:-(
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade börjat med The Game och sparat Civilrätt till sist.
Jag får slå ett slag för Civilrätt av Agell. Bra översikt över många för privatpersonen viktiga delar av juridiken.
Den är farlig, jag menar för klen. Risken finns att man tror att man kan allt om man läst den. Visst, läs den, men tro inte att du kan nå för det.

Läs hellre någon bok i Arbetsrätt!

Arbetsrätten. En översikt av svensk rätt med europarätt, 4 uppl., 2006. Kanske den?

 

* Introduktion till Straffrätten

* Civilrätt, Agell & Malmström

* Processrättens Grunder

Som jurist tycker jag det är kul att du läser juridisk litteratur.

Annars kan jag rekommendera lite annan intressant litteratur jag läs under mina universitetsstudier:

 

* Introduktion till Allmän Kriminologi, Jerzy Sarnecki.

* Introduction To Criminological Theory, Roger Hopkins Burke.

* Microeconomics, Pindyck & Rubinfeld. (den tyckte jag var mycket intressant!)

* Skadeståndsrätt, J.Hellner.

* Internationell våldsanvändning och folkrätt, Ove Bring & Said Mahmoudi.

* Sverige och folkrätten, Ove Bring & Said Mahmoudi.

 

När du har läst alla ovanstående böcker har du ju nästan en grundexamen i juridik och 10 p Kriminologi. :)

Jag läser alldeles för lite utöver studie- och pokerlitteratur. Din lista ska jag kika närmare på.

 

Någon som läst Salman Rushdies (felstavat!?) Satans Verser?

 

Kan vi inte kalla den här tråden för "10 böcker du måste läsa innan du dör" och alla listar sina 10 favoriter? (Ingen, kanske Micro då, hamnar på min 10-lista).

/Cyntax

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skulle en stråtomte vara, typ?

 

Antar att det är någon som använder sig av strawman-argument.

 

Den är farlig, jag menar för klen. Risken finns att man tror att man kan allt om man läst den. Visst, läs den, men tro inte att du kan nå för det.

 

Givetvis är man inte fullärd efter en bok men det är en bra introduktion som också används på juristutbildningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag besviken på dig! Franz Kafka är en av de största genierna som fattat en penna. Det är det enda jag avundas tyskarna, att de kan läsa Kafka på originalspråket som lämpar sig bättre för hans stil med "baktunga" meningar, ord med dubbla betydelser, en speciell typ av humor, osv.

 

Det är inte många författare jag rankar högre än Kafka.

:h:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom popböcker (Grisham, Brown mm) kan jag ge tipsa om följande läsvärda böcker:

 

Dvärgen av Per Lagerkvist-Riktigt underhållande berättelse om bitter dvärg som jobbar som narr eller liknande vid ett slott på medeltiden typ. Var ett tag sen jag läste den, men kommer definetivt läsa om den.

 

American psycho av Bret Easton Ellis-Förmodligen behöver den ingen vidare introduktion men är ensamhällsskilldring om yuppitiden med överdivet mycket pengar men inga känslor (typ).

 

Gudfadern av Mario Puzo-För den som är intresserad av maffian är detta den enda bra boken jag har lyckats hitta...(tips på gangsterböcker mottages tacksamt). Varning dock för att den kan upplevas som lite tung.

 

 

Böcker jag orkade läsa 20 sidor ur:

 

Slottet, kafka-gäsp

 

Någon titel av Fjodor Dostojevski-riktigt tung från första raden

 

Sagan om Ringen-totalt ointressant

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Happiness: Lessons from a New Science, av (ekonomen) Richard Layard. Lyckoforskning börjar (med rätta) bli lite i ropet, och den här boken sammanfattar det mesta av dess resultat hittills. Plus en massa referenser förstås.

 

Sen läser du den här artikeln av Helliwell & Huang som är en av de bättre jag läst i ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skulle en stråtomte vara, typ?
Typ "straw man", jag hittade just på ordet så feel free att lägga till eller ta bort mening, dvs att de attackerar bara de uppenbart oseriösa och felaktiga argumenten från biologistsidan. Det är inte så intressant att läsa ena sidan av en debatt om de anser att sina motståndare är pseudonazister som mest ska förfasas över.

 

Läs hellre någon bok i Arbetsrätt!

Arbetsrätten. En översikt av svensk rätt med europarätt, 4 uppl., 2006. Kanske den?

Om det inte vore för att jag inte arbetar, anställer någon eller planerar att arbeta eller anställa någon i Sverige skulle den vara väldigt relevant. Låter klart intressant iaf.

 

Ska ta tag i den om det börjar se ut som bust och anställning på McDonald's.

 

Någon som läst Salman Rushdies (felstavat!?) Satans Verser?
Rushdie är massivt överskattad och är mest en gubbsjuk kvarleva från 60-talet.

 

Kan vi inte kalla den här tråden för "10 böcker du måste läsa innan du dör" och alla listar sina 10 favoriter? (Ingen, kanske Micro då, hamnar på min 10-lista).
Bra idé.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker definitivt Satansverserna är läsvärd. Annorlunda och stundtals riktigt skum, men intressant. Iallafall större delen av tiden, vissa delar är lite väl tunga dock.

 

Gudfadern? Nja, se filmen (1,5 filmer even, om man nu mot förmodan inte gjort det), läs inte alls det boken. Den är inte i närheten av samma klass som filmen IMO och det sista den skulle vara är "lite tung".

 

Lite annat följer:

 

Klassiker från grundkursen i litteraturvetenskap i Lund:

Strindberg - Röda Rummet

Dostojevskij - Brott och Straff

Voltaire - Candide (Framförallt jävligt rolig, förvånande nog)

 

Blandat:

PC Jersild - En Levande Själ (Absurd berättelse om en levande hjärna som får diverse vetenskapliga undersökningar utförda på sig) :D

 

Patrick Süskind - Parfymen (Också rätt annorlunda och stundtals filosofisk om en figur med omänskligt luktsinne. Själv utsöndrar han dock inte någon doft whatsoever; filmatiseringen går just nu på bio. Där kan du spara pengarna ett tag)

 

Och slutligen, för att vara lite pokerrelaterad...

The Man Behind the Shades (Typ rise-and-fall-of Stu Ungar. Välskriven biografi om en oerhört fascinerande människa.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De "tyngre" böckerna jag läst typ Processen, Muren, Orden och Äcklet av Jean-Paul Sartre har iaf jag själv väldigt lite behållning av. Kanske beror det på att jag är dum, vad det jag. Själv tycker jag om att läsa böcker som man kan läsa även fast man sprungit ett tusenmilalopp och är trött till tusen exempelvis: De hängda rävarnas skog av Arto Paasilinna, UFO Raëls' bok om hur motorsportsjornalisten kom i kontakt med aliens :), Staffan Heimersson Livet är ett äventyr, Att komma hem ska vara en schlager av smygbögen Per Hagman, Freakonomics som b.la berättar att vattenbassängar är farliga och hur mycket en drugdealer tjänar i timmen, Tärningsspelaren av Luke Rinehart "en femma och jag gör en smörgås, en 6:a och jag går in och knullar grannen...", Malcolm X av Alex Haley - kan vara den bästa biografin jag läst. Alla böcker skrivna av Charles Bukowski. Platon - inte prozac. Jag minns att jag sprang av Ron Mclarty. OK, amen av Nina Solomoni. Vinter vid Grand Central av Lee Stringer (Påminner mycket om The Pursuit of Happyness).

 

Sedan är jag fascinerad av konst som finns på gatan och då kan jag rekommendera boken Writers United som handlar om det stockholmsbaserade graffiticrewet Writers United Fotball Club - WUFC. Sedan är boken Writers grymt bra där den tyske konstnären Zasd har en stor plats. Overground är helt ok då den mytomspunne Rilo är med samt den danske galningen Kegr.

 

Toalektyr: Internationellt efterlyst av Joachim Posener.

 

Håller nu på att läsa Dharma Bums av Kerouac och Gravity's Rainbow av Thomas Pynchon men inte direkt fastnat för någon av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...