Gå till innehåll

JJ på farlig bräda ur position.


jkgbg

Recommended Posts

Mitt i en SnG. Blinds 50/100. 6 Spelare kvar. HERO har snittstack, ca 20 Bb. Fi har obetydligt mer. Fi har inte spelat många händer och bedömms som tight. De händer han spelat har han spelat aggresivt. HERO sitter på Bb och plockar upp JJ efter att Fi har raisat.

 

 

Seat 1: Player1 (3,537)

Seat 2: Player2 (3,080)

Seat 4: Fi (2,132)

Seat 5: Player5 (1,520)

Seat 8: Player8 (1,241)

Seat 9: HERO (1,990)

Player8 posts the small blind of 50

HERO posts the big blind of 100

The button is in seat #5

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO [Jh Jc]

Player1 folds

Player2 folds

Fi raises to 300

Player5 folds

Player8 folds

HERO raises to 600

Fi calls 300

Potsize: 1250

*** FLOP *** [4d Qh Kc]

HERO ???

 

Fråga 1. Pre-flop raise, var den riktig? Skall jag raisa ur position med den handen eller syna? Nu efteråt tycker jag själv att raisen kunde varit något högre kanske 500 (dvs till 700).

 

Fråga 2. Spelat som nu, med den farliga brädan. Vad göra? Checkar jag kommer garanterat ett bet från Fi så det säger inte så mycket. Samtidigt är det ju stor chans att HERO sitter på AK, AQ eller rent av KQ. Samtidigt är det inte osannolikt att han sitter på TT eller lägre - varvid jag ju har bästa handen. Synen preflop fick han lite billigt. Sätter honom inte på KK eller AA då han sannolikt borde re-reaisat pre-flop. QQ, nja osannolikt med samma resonemang som ovan. Bettar jag potsize har jag inte mycket marker kvar - så i så fall handlar det om all-in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Hox så ställer jag här pf. Alternativet skulle kunna vara att höja till t900 och openpusha oavsett flopp. Iofs har du ju isf bara ett halvpottbet kvar på floppen, aja känns som lite för mkt FPS för mig. Pusha pre istället, floppar är överskattat i SnGs :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två alternativ som jag ser det:

 

1. Syna - det kostar bara 200 till. Se vad floppen ger en.

2. Pusha pre-flopp.

 

Höjning till 900 är inget alternativ för en av grundreglerna är att om man slänger in 40% av ens kvarvarande stack i potten med en höjning så skall även resterande del av ens stack med in. Det finns ingen anledning och spara den delen då man är pottcommitted om Fi synar.

 

Alternativ 1 ger en chansen att floppa något riktigt bra och hoppas på att man får dubbla upp mot Fi. På den flop som kommer är check-fold rätt.

 

Alternativ 2 är attraktivt med en så bra hand som JJ men då Fi varit tight så är risken stor att man får en syn och då är man förmodligen som bäst uppe mot ett coin-flip.

 

Det normala med JJ är att försöka återhöja preflopp för att ta hem potten direkt. Men mot en tight spelare och när man har chansen att mörka sin hands styrka så kan en enkel syn vara bättre - för om man floppar bra så kan det innebära att man vinner en stor pott. Samtidigt som om man får en dålig flop så kan man komma undan billigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syna pre ger alldeles för stor varians. Tappade marker är värda så mycket mer än vunna marker. Given push pre imho.

Rätta mig gärna men jag antar att du menar nånting i stil med att en syn gör att vi ofta förlorar lite och sällan vinner mkt, medan en push gör att vi ofta vinner lite men sällan vinner/förlorar mkt..

 

Men jag vet inte riktigt. Syn har ju den skönheten att det är ett spel som ger ett fint cEV utan att behöva riskera en massa de gånger floppen ger överkort. Det känns intuitivt som ett lågvariansspel om man bara kan hantera floppen på ett bra sätt.

 

Med det sagt så ska jag dock tillägga att jag oftast hade pushat denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär som jag antog då. Men hur ställer vi det i relation till att vi oftare förlorar hela stacken vid push?

 

Alltså, jag är övertygad om att vi lever över Fis syn-hd.

 

Det syn åstadkommer som jag ser det är följande:

 

Vi kommer låta händer som innehåller två överkort chansen att se 60% av brädan gratis

 

Vi kommer ibland kunna slinka mot QQ+

 

Vi kommer låta ännu sämre händer (AT, 99 exvis) antingen komma undan billigt, eller få chansen att floppa ut oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså....ja...vi kan få spela en potentiellt stor pott, förvisso i position, mot en väldigt vid hd. Med JJ är det här utan att diskutera mer ingående, självklart stort cEV+. Men vi kommer tvingas spela för stack på floppar där vi har överparet, i regel tjänar vi på det, så klart.

Och jag vet inte...det är kanske så att antalet händer som fi lägger mot push, men som floppar ut oss med på floppar som är T-höga eller lägre, är försumbara, men jag gillar det inte :S

 

Det riktigt jobbiga är ju dock imho när vi får ett överkort på floppen och fi checkar.

 

Det är möjligt att jag kan hämta lite värde genom att ibland spela den här typen av hand annorlunda, men så här pass sent i en SnG, och med en hand som har så starkt SDV, spelar jag helst så rättframt som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mest i varianshänseende..

 

För att vara lite mer seriös så känns väl push skönast men går variera mot okänd fi med en syn, fast vi då som sagt kan få det väldigt jobbig. Tycker vi dock att vi har bra koll på hur fi spelar och därför bör kunna spela ut han postflopp så kan call få märkbart högre värde än push preflop.

 

Tror mot random-fi att bådas varians bör öka då båda får större utrymme att göra fel. Om det var så du menade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag fortsätter vill jag bara påpeka att jag som sagt inte förespråkar synlinjen, men jag tycker den är intressant att tänka över.

Och jag vet inte...det är kanske så att antalet händer som fi lägger mot push, men som floppar ut oss med på floppar som är T-höga eller lägre, är försumbara, men jag gillar det inte :S

Det är här jag är lite osäker, och jag antar att det är rätt readberoende. Själv har jag svårt att kvantifiera vad TAG innebär i termer av PFR, en siffra som känns mkt viktig i detta sammanhang. Men säg att han höjer upp 9,8% av händerna (galet off eller?), detta skulle innebära

 

88+,A9s+,KTs+,QTs+,AJo+,KQo

 

taget från Karlson-Sklanskys ranking. Vilka av dessa händer synar han en push med?

 

Och hur mår vi efter syn mot denna HD för olika floppar? Kommer bara ett överkort så är vi lite under coinflip, (A - 42%, K - 47%, Q - 48%) och kommer KQ så har vi 40%. På T-hög flopp har vi ca 60%.

 

Vart kommer vi med detta? Intuitivt känner jag att vi inte tjänat så mkt info om vår styrka baserat på hur floppen ser ut att det motiverar att gå över från push till syn. En annan sak vore om vi var praktiskt taget chanslösa med överkort på floppen.

 

Hmm snackar jag skit nu igen? :roll::D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha! Den var snygg. :)

Jag vet inte om det är HD:n, det faktum att den är tagen från Karlson-Sklansky eller det faktum att jag skrev att den är tagen därifrån som är roligt. Antar dock det senare, och förklarar varför jag skrev det.

 

Jag antog att varken en optimal eller verklig raise-HD för fi skulle följa rankingen rakt av utan bestå av diverse händer längre ned i rankingen och sakna några högre upp, så därför fann jag det för gott att skriva ut det. Dock troligen rätt onödigt då det torde vara underförstått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...