Gå till innehåll

Glocalnet problem.


psykologen

Recommended Posts

Någon som varit i samma sits med sjuka problem i två veckor nu? Hela södra Sverige verkar ha varit drabbat.

 

Det verkar ordnat idag men efter två veckors strul vet de faan om jag vågar lita på Glocalnet mera. Enormt frustrerande med en uppkoppling där den går ned och kommer tillbaka typ var femte minut vid inaktivitet.

 

Jag har två uppkopplingar men Glocalnet har fungera mycket bra i typ 2 år tills detta hände men jag vet att många haft problem med dem tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt problem kan bero på några olika orsaker, antingen Glocalnets underleverantör vilket är det mest troligt eller ditt modem alt router.

 

Kontrollera följande:

 

1. Då internet går ned, kontrollera din dsl-/sync-lampa på modemet så inte den slocknar eller börjar blinka. Är detta fallet så är det ett syncproblem och då kan det ligga i kablar, modem, jack som är felkopplade eller hos underleverantören.

 

2. Om din dsl-/sync-lampa hela tiden lyser och du har provat utan router så ligger problemet hos Glocalnets underleverantör och eftersom du säger södra Sverige så vet jag att en av Glocalnets underleverantörer haft problem i södra Sverige nämligen Telenor, antagligen har du dynamisk ip-adress via PPPoE? Det du måste göra då är att ringa till Glocalnet och be dem lägga en felanmälan, säg då att du provat med ett annat modem och dator och att inte synclampan slocknar så lägger de iväg den direkt, dock kan det ta upp emot 1-2 veckor innan Telenor ordnar problemet.

 

Övrigt: Problem som detta är ofta svåra att peka på direkt för Telenor så troligtvis kommer de prova olika profiler mot dslamen för att du skall få testa och se om det blir bättre. Om de måste göra detta så rekomenderar jag dig att be dem ringa direkt till Telenor. Be dem även ge dig information om din anslutning för optimering, det du vill veta är signalbrus, kika på dem här sidan för att se vad som är bra och ej http://www.dslreports.com/faq/6734/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är fixat.

 

Det känns bara inte så förtroendeingivande att börja lira igen hos dem när det varit problem i två veckor. När linan går upp och ned är det ju inte direkt någon kabel som grävts av. De skyllde på någon kabel dock. Det var någon telestation som strulat.

 

Som MTT spelare har man nog med varians för att man skall riskera problem på finalbordet.

 

//Du menar att det är normalt med 1-2 veckor innan tekniker kan lokalisera problemet. Alltså, det måste ha varit ganska många drabbade. Det var omöjligt att komma fram till supporten och de svarade inte ens på mejl. Visst några timmar har man varit med om. Kanske en halv dag. Men 2 veckor. Känns sjukt länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt problem kan bero på några olika orsaker, antingen Glocalnets underleverantör vilket är det mest troligt eller ditt modem alt router.

 

Kontrollera följande:

 

1. Då internet går ned, kontrollera din dsl-/sync-lampa på modemet så inte den slocknar eller börjar blinka. Är detta fallet så är det ett syncproblem och då kan det ligga i kablar, modem, jack som är felkopplade eller hos underleverantören.

 

Jag har exakt detta problem med mitt Spray ADSL. Har haft det periodvis i 2år. Oftast går det flera månader utan problem men när det väl börjar krångla brukar det hålla på så i 1-2 veckor. Modemet har bytts 1 gång utan resulat, använder "första" tel-jacket, spray säger att det inte är något problem orsakat av dem så det återstår väl kablarna då. Kanske är det så att kablarna i huset är gamla?

 

Sorry för trådkapningen Psykologen, men ditt Glocalnet problem kanske är något liknande mitt problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig lira MTT seriöst utan en backup-anslutning. Ett 3G-abb kostar under 200 spänn i månaden, och är en ganska billig försäkring mot internet-strul. Du kanske har ett sådant redan?

 

Jo, det står däruppe.

 

Jag har ADSL och via Comhem (gamla chello). Men backupburken var min gamla sunkiga stationära. Beställde en ny burk igår som bara skall användas till pokern så jag försöker fundera vilken lina jag skall ha till respektive burk. Tänkte ha båda uppkopplade konstant vilket jag inte hade förut. Man kanske till och med hinnner logga in medan timebank går?

 

Har man 3G liggandes latent på samma burk så att den går på om vanliga linan går ned?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man 3G liggandes latent på samma burk så att den går på om vanliga linan går ned?

Jag tror inte det går att ha båda igång samtidigt, men det går ganska fort att koppla upp med 3G-modemet. Pokermjukvaran brukar bugga lite innan den fattar att man är uppkopplad, så det finns stor risk att man ändå missar en eller ett par händer. Bättre det än ett helt varv iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det går att ha båda igång samtidigt, men det går ganska fort att koppla upp med 3G-modemet. Pokermjukvaran brukar bugga lite innan den fattar att man är uppkopplad, så det finns stor risk att man ändå missar en eller ett par händer. Bättre det än ett helt varv iaf.

 

 

Jag har funderar på 3G förut men tror att två fristående system är mest reliabelt. Bara man har olika underleverantörer hos respektive ISP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att det bygger på samma medium, d.v.s. telefonlinan. Kraschar något i telestationen är man väl rökt ändå?

 

Comhem är ju kabeltv. De har ett eget oberoende nät en bit i alla fall. Sen hur det är med de större linorna i Sverige/Världen vet de tusan. Man routras ju runt mellan olika leverantörer vilket är omöjligt att ha koll på. Förut fanns det ju en atlantkabel till USA där typ all trafik gick men idag är det nog annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det går att ha båda igång samtidigt, men det går ganska fort att koppla upp med 3G-modemet. Pokermjukvaran brukar bugga lite innan den fattar att man är uppkopplad, så det finns stor risk att man ändå missar en eller ett par händer. Bättre det än ett helt varv iaf.

 

Det finns rätt så smidiga routrar för detta, dvs sådana som har en port för 3gkort och alltså kan slå över till den anslutningen så fort den primära går ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det går att ha båda igång samtidigt, men det går ganska fort att koppla upp med 3G-modemet. Pokermjukvaran brukar bugga lite innan den fattar att man är uppkopplad, så det finns stor risk att man ändå missar en eller ett par händer. Bättre det än ett helt varv iaf.

 

Har själv en LapTop och kör WLAN i vanligt fall samt så har jag en 3G-USB-sticka (inte som poker-backup direkt dock, utan när jag pendlar) och det tar ju under en halv minut att koppla upp till 3G-nätet.

 

Man kan ha både WLAN/LAN och 3G-kortet inkopplat samtidigt men för att köra igång 3G-kortet måste man trycka på "connect" och skriva in PIN-koden.

 

Att köra att 3G-kortet automatiskt ska bli överkopplat till vid inaktivitet på LAN-/WLAN-porten vet jag ej om det fungerar.

 

Mvh, KF!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har exakt detta problem med mitt Spray ADSL. Har haft det periodvis i 2år. Oftast går det flera månader utan problem men när det väl börjar krångla brukar det hålla på så i 1-2 veckor. Modemet har bytts 1 gång utan resulat, använder "första" tel-jacket, spray säger att det inte är något problem orsakat av dem så det återstår väl kablarna då. Kanske är det så att kablarna i huset är gamla?

 

Sorry för trådkapningen Psykologen, men ditt Glocalnet problem kanske är något liknande mitt problem?

 

Spray använder samma underlevarantör som Glocalnet så det är exakt samma tjänst. Tyvärr tar det längre tid då ett ärende måste gå iväg till underleverantör, normal tid är 1 vecka då det måste läggas till tekniker för ut till station men i detta fallet är inte det nödvändigt. Detta kan ordnas med ett telefonsamtal, det är inget fel som tekniker måste ut för utan problemet ligger mjukvarumässigt på din profil i dslamen, detta kan Telenor ändra direkt, dock pratar de ej med slutkunder direkt utan ni måste gå via er internetleverantör.

 

TIPS: Skaffa uppringt internet som är gratis förutom samtalskostnad hos alla internetleverantörer, om internet går ner, koppla upp med det, kostar ca 20-25öre/min och fungerar att pokra på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comhem är ju kabeltv. De har ett eget oberoende nät en bit i alla fall. Sen hur det är med de större linorna i Sverige/Världen vet de tusan. Man routras ju runt mellan olika leverantörer vilket är omöjligt att ha koll på. Förut fanns det ju en atlantkabel till USA där typ all trafik gick men idag är det nog annorlunda.

 

Jag har haft samma problem som du, fast med Comhem. Har suttit på två finalbord, blivit disconnectad precis när finalbordet skulle starta och inte kunnat koppla upp mig igen. I den ena turneringen var jag överlägsen chipleader och blev foldad till fjärdeplatsen. Gissa om det var frustrerande? När man rapporterar till Comhem (om man nu kommer fram) så svarar de med att skicka en kabel en vecka senare. Det är tydligen lösningen på allt.

 

Nu har jag ytterligare ett bredband, fast från Telia, som har fungerat utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spray använder samma underlevarantör som Glocalnet så det är exakt samma tjänst. Tyvärr tar det längre tid då ett ärende måste gå iväg till underleverantör, normal tid är 1 vecka då det måste läggas till tekniker för ut till station men i detta fallet är inte det nödvändigt. Detta kan ordnas med ett telefonsamtal, det är inget fel som tekniker måste ut för utan problemet ligger mjukvarumässigt på din profil i dslamen, detta kan Telenor ändra direkt, dock pratar de ej med slutkunder direkt utan ni måste gå via er internetleverantör.

 

TIPS: Skaffa uppringt internet som är gratis förutom samtalskostnad hos alla internetleverantörer, om internet går ner, koppla upp med det, kostar ca 20-25öre/min och fungerar att pokra på.

 

 

Om jag förstår dig rätt ligger problemet hos min underleverantör och detta kan ordnas av Spray? Har pratat med Spray flertalet gånger och förklarat problemet men det har inte hjälpt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt ligger problemet hos min underleverantör och detta kan ordnas av Spray? Har pratat med Spray flertalet gånger och förklarat problemet men det har inte hjälpt.

 

Om man får problem med att internet bryts så kolla direkt på sync-/dsl- lampan om den släcks eller ej, gör den inte det så koppla bort din router och om du inte har någon router så sätt ditt modem i bryggat läge. Detta kan du göra genom att surfa in på modemet och leta efter bridge mode (bridge mode gör att du måste logga in manuellt på datorn istället för att modemet skall sköta detta), sedan tryck start->kör och skriv "ncpa.cpl" och skapa en ny PPPoE-anslutning manuellt och prova anslut (nu måste du ansluta manuellt till internet varje gång du startar datorn genom att dubbelklicka på ikonen du skapade), består problem så ligger ditt problem hos Telenor och ring då till spray och be dem direkt ringa till Telenor för att prova en annan profil mot din dslam.

 

Om du inte får till det så kontakta mig via pm så kan vi kika på det..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man får problem med att internet bryts så kolla direkt på sync-/dsl- lampan om den släcks eller ej, gör den inte det så koppla bort din router och om du inte har någon router så sätt ditt modem i bryggat läge. Detta kan du göra genom att surfa in på modemet och leta efter bridge mode (bridge mode gör att du måste logga in manuellt på datorn istället för att modemet skall sköta detta), sedan tryck start->kör och skriv "ncpa.cpl" och skapa en ny PPPoE-anslutning manuellt och prova anslut (nu måste du ansluta manuellt till internet varje gång du startar datorn genom att dubbelklicka på ikonen du skapade), består problem så ligger ditt problem hos Telenor och ring då till spray och be dem direkt ringa till Telenor för att prova en annan profil mot din dslam.

 

Om du inte får till det så kontakta mig via pm så kan vi kika på det..

 

Tusentack aithor!

På två år har ingen på Spraysupport lyckats säga det du skrev. Ska testa det nästa gång jag får problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att ha något program som gör en ikon som visar när den fungerar?

 

Jag tänkte om det går ned på den ena linan så kan det vara bra att se när den fungerar igen när man gått över till den andra.

 

Kontrollpanelan -> Nätverksanslutning -> [Din anslutning/-ar] -> Högerklick -> Egenskaper -> Visa ikon när jag är ansluten

 

Så blir det som två små datorer som blinkar när de har konnektivitet.

 

Mvh, KF!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att ha något program som gör en ikon som visar när den fungerar?

 

Jag tänkte om det går ned på den ena linan så kan det vara bra att se när den fungerar igen när man gått över till den andra.

 

Man märker ju lätt då det går ner eftersom allt fryser, direkt då jag märker något drar jag fram cmd och pingar något utåt för och se om det gått ned, inget svar = upp med uppringt internet. Eftersom uppringt internet använder frekvensbandet upp till 4kHz (samma som telefon) så är huvudsaken du har ett fast abbonemang och ton i luren så kan du använda uppringt internet, spelar ingen roll om adsl fungerar eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...