Gå till innehåll

2-7-3 - Multiwaypot 237 blir 23678


Plinga

Recommended Posts

Triple Draw 2-7 Lowball Limit ($3/$6) -

6 Players

 

Första handen för mig på bordet så reads saknas. Undrar om det finns något värde i att 3 betta efter andra och om det är något i övrigt som ser kontigt ut.

 

Dealt to Hero [Kd 2h 3s 7s Jc]

UTG raises, UTG+1 calls, CO raises, Button folds, SB calls, Hero calls, UTG caps, 4 calls

 

*** FIRST DRAW ***

 

SB: discards 2 cards, Hero: discards 2 cards, UTG: discards 1 card, UTG+1: discards 2 cards, CO: discards 1 card

 

2 checks, UTG bets, 4 calls

 

Dealt to Hero [2h 3s 7s] [Qs Qh]

 

*** SECOND DRAW ***

 

SB: discards 1 card,Hero: discards 2 cards, UTG: discards 1 card, UTG+1: discards 1 card, CO: discards 1 card

Dealt to Hero [2h 3s 7s] [6h 8d]

 

SB checks, Hero bets, UTG raises, UTG+1 calls, CO folds, 2 calls

 

*** THIRD DRAW ***

 

SB: discards 1 card, Hero: stands, UTG: discards 1 card, UTG+1: discards 1 card

 

SB bets, 2 calls, UTG+1 folds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite rörig beskrivning.

 

mina tankar är väl typ att kanske cappa första rundan snarare än syna. Ingen aning om det är lyckat, men du drar ju mot nöten.

 

Andra rundan så har du 2 köp på dig att förbättra 732 substantiellt, känns rätt kallt faktiskt. Nior och sämre kommer ju vara rätt kalla mot så här många motståndare, så du drar alltså för att träffa två av [8654] varav ett par bör vara i händerna på dina motståndare.

 

Tredje gatan så skulle jag starkt överväga att 3-beta för att få loss folk och även få UTG att bryta en pat hand. 4-betar han ligger folden väldigt nära till hands.

 

Fjärde gatan så betar SB in i 2 enkortsdrag och en pat hand, 876 står nog inte så ofta då tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andra rundan så har du 2 köp på dig att förbättra 732 substantiellt, känns rätt kallt faktiskt. Nior och sämre kommer ju vara rätt kalla mot så här många motståndare, så du drar alltså för att träffa två av [8654] varav ett par bör vara i händerna på dina motståndare.

Även om Hero drar tunt så tycker jag pottodds 1:24 borde uppväga det. Rätt eller fel?

 

Tredje gatan så skulle jag starkt överväga att 3-beta för att få loss folk och även få UTG att bryta en pat hand. 4-betar han ligger folden väldigt nära till hands.

Min tanke med att inte trebetta var att;

 

Jag kommer troligen inte kommer få någon att lägga sig för ett bet till. Men du tror det finns en möjlighet att få loss folk i en stor pott där de redan synat 2 big bets?

 

Har UTG mig slagen eller en hand som 2347x kommer han troligen att cappa, det hade iaf jag gjort i hans position. Rätt eller fel?

 

Fjärde gatan så betar SB in i 2 enkortsdrag och en pat hand, 876 står nog inte så ofta då tyvärr.

Sant, frågan är dock om jag kan folda här mot en okänd, även om jag bara slå en bluff? Fick något i stil med 6:136 på syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om Hero drar tunt så tycker jag pottodds 1:24 borde uppväga det. Rätt eller fel?

Antagligen rätt iom att det bara är nötkort. Får försöka göra en skattning av sannolikheten att dra in en bra hand samt försöka bedöma hur döda kort i motståndarnas händer påverkar det.

 

Om man delar upp dragen i följande scenarion:

 

1) Träffar stark färdig hand

2) Förbättrar till ett bra drag

3) Träffar skräp och checkviker tredje

 

Stål är ju enbart när man får in två olika av 8654. Vilket på ett drag sker 192:1970 (ungefär 8%).

 

Ett bra drag innebär att man får ett av 654 (sexan är väl rätt tveksam egentligen då man bara kan komma till 2, 3, 4, 14 och sämre med den) + ett skräpkort. Alltså 408:1754 (lite under 20%).

 

Så 72% av tiden blir det vik på tredje gatan (om vi inte får bättre än 20:1) och 8% kan man värdebeta och 20% kan man fortsätta dra.

 

När man träffar så blir det mellan 87632, 87532, 87432, 76532, 76432, 75432. Eller mätt i nötighet 14, 11, 10, 3, 2, 1. Du får alltså typ antingen en halvbra, svårspelad hand eller riktigt stål när du träffar. 4% för varje alternativ i stort sett.

 

Så sammanfattningsvis så är det syn på andra.

 

Jag kommer troligen inte kommer få någon att lägga sig för ett bet till. Men du tror det finns en möjlighet att få loss folk i en stor pott där de redan synat 2 big bets?

Vet ej, inte spelat särskilt mycket TD. Men det bör ju finnas en massa hopplösa händer i mixen.

 

Har UTG mig slagen eller en hand som 2347x kommer han troligen att cappa, det hade iaf jag gjort i hans position. Rätt eller fel?

Han är ju grundligt dum i huvudet om han inte cappar en sån hand och det är väldigt ovant för mig att skatta hur väl 732 står sig i en flervägspott eller om den ens tjänar på att få loss folk.

 

Sant, frågan är dock om jag kan folda här mot en okänd, även om jag bara slå en bluff? Fick något i stil med 6:136 på syn.

Fast folk bluffar ju inte där, frågan är ju snarare om han gör något i stil med att beta en nia. Vilket jag inte tror att så många gör här.

 

Tror största stället att titta närmare på är eventuell 3-bet på tredje. Där är jag faktiskt rätt säker på att du har en värde på en höjning eftersom det helt enkelt är omöjligt för alla att ha vettiga drag. Visserligen blir det ju jobbigt om UTG redan fyllt till en bättre hand, men då kan du ju lika gärna få reda på det nu som på river. I alla scenarion där du är uppe mot draghänder (eller döda händer så klart) så får du ganska rejält med värde, .33-.5 enligt min snabba twodimes-höftning.

 

Det borde också vara rätt svårt för UTG att fylla eftersom det redan är så många låga kort i spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast folk bluffar ju inte där, frågan är ju snarare om han gör något i stil med att beta en nia. Vilket jag inte tror att så många gör här.

Håller med om FI inte bluffar/semibluffar här speciellt ofta. Frågan är om inte Fi borde göra det hyffsat ofta här? De två bakom som drar fyller relativt sällan (gissar på ~1/3 för en 8:a) och Hero har visat rätt mkt svaghet på genom att inte 3-betta föregående gata. Med drygt 1:20 behöver bluffen/semibluffen fungera relativt sällan för att vara lönsam. "Borde" jag inte syna här väldigt ofta för att inte bli lätt exploaterad?

 

 

Tror största stället att titta närmare på är eventuell 3-bet på tredje. Där är jag faktiskt rätt säker på att du har en värde på en höjning eftersom det helt enkelt är omöjligt för alla att ha vettiga drag.
Värdet på en 3 bet borde väl vara relaterat till hur aggresiv UTG är (med 2-bett:en). Även om jag har 50% equity de gånger FI drar så ligger jag mil efter de gångerna UTG har en färdig hand. Rerasie/fold är ju ett alternativ men jag tycker UTG här borde cappa med en del bra draghänder för att vara någerlunda balanserad och då få mig bryta/folda färdiga händer och om möjligt få bort någon Fi.

 

Tackar och bockar för nötkakan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag tror inte du kan bryta 87632 med mindre än att någon visar en färdig bättre hand. Iofs så har du ju nominellt 4 kort till #3 och 4 kort till #2.

 

Angående bluffrekvens för första killen så ska den ju till att börja med optimalt max ligga på värdebet:bluff som pott+bet:bet, dvs minska med pottstorlek. Vidare så begränsas han ytterligare av att det är tre spelare bakom.

 

Något som däremot borde öka hans bluffbenägenhet rejält är att du tokläkt info genom att syna och sen stå nöjd. Då hamnar du ju rimligen rätt stadigt i intervallet kass åtta kanske kass nia (en bra nia borde du nog spräckt med så här många motståndare). Alltså vet han att du väldans ofta kommer ha väldigt svårt att syna samtidigt som han också vet vilka händer du slår och att spelarna bakom kommer bricka en hyfsad del av tiden.

 

Så jag tror att 3-beten är nödvändig ur ett informationsperspektiv eftersom du annars nästan spelar face-up på sista gatan. En annan grej är ju att vi "vet" att UTG dragit bra fram tills nu. Säg 7432, 5432, etc. Vilket innebär att han har en hel del åttor som slår dig som han kanske kan få för sig att spräcka mot en 3-bet alternativt att han sitter på typ 95432 och försöker rensa upp bland motståndarna.

 

Jag tror inte att vi ska vika mot en 4-bet. Grejen är ju vi får väldigt mycket information om han fyrbetar och står nöjd, det gör han inte med en bluff eftersom han har ett nötdrag. Alltså kommer han ha något i spannet 7-9 och om han då betar river kommer vi inte behöva betala av särskilt ofta eftersom vi vet att han checkar tillbaka händerna som har showdownvärde.

 

Anyway, med 3:1 och informationen man döljer och får av att höja så tror jag det är rätt obligatoriskt. Att händer som drar för att slå en, typ 8432, kan få för sig att vika är en helt ok bonus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående bluffrekvens för första killen så ska den ju till att börja med optimalt max ligga på värdebet:bluff som pott+bet:bet, dvs minska med pottstorlek. Vidare så begränsas han ytterligare av att det är tre spelare bakom.
Utan att ha kött på benen får en låg optimal bluffrekvens mig att tro Fi ofta överbluffar, speciellt i ett spel som TD där bluffar är vanligt förekommande.

 

Så jag tror att 3-beten är nödvändig ur ett informationsperspektiv eftersom du annars nästan spelar face-up på sista gatan.
Som handen är spelad börja jag med 3 till ett hjul med en två och har en 87 eller ev. en 23459 efter andra. Ingen annan hand jag ens fundrat på att spela så här. Sorligt men sant.

 

Resultat: SB hade #1 och UTG hade börjat med 2467 och träffa en 8:a på sista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att ha kött på benen får en låg optimal bluffrekvens mig att tro Fi ofta överbluffar, speciellt i ett spel som TD där bluffar är vanligt förekommande.

Ja, överbluffning är rätt standard i limit. Dessutom så är det rätt svårt att få lämpliga bluffhänder* i de flesta spel med mer än två gator. TD är ju lite ovanligt eftersom det är relativt vanligt att veta att man är helt stekt på rivern. I texas är det ju rackarns svårt att spela korrekt till river och ha en hand som inte slår 5-10% av motståndarens HD, vilket gör bluffbet betydligt mindre attraktivt.

 

Resultat: SB hade #1 och UTG hade börjat med 2467 och träffa en 8:a på sista.

7642-spelet känns tämeligen kallt faktiskt. Handen kan ju bara bli #2, #3, #15, #29, osv. Sexan ställer ju till det rejält och det är bara två händer som kan gilla riverbetandet någorlunda mycket i en flervägspott.

 

Offrar han sexan så får han ju 8 chanser att direkt förbättra till 7542 eller 7432 som båda är mycket bättre draghänder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7642-spelet känns tämeligen kallt faktiskt. Handen kan ju bara bli #2, #3, #15, #29, osv. Sexan ställer ju till det rejält och det är bara två händer som kan gilla riverbetandet någorlunda mycket i en flervägspott.

 

Offrar han sexan så får han ju 8 chanser att direkt förbättra till 7542 eller 7432 som båda är mycket bättre draghänder.

Jag tycker UTG spela helt ok, hans river call är tveksam men med read på SB och utan read på mig hade jag också synat där. Man måste komma ihåg att det är lingonserien vi spelar mot. UTG+1 var en calling station, CO var överförtjust i 4 kort till en dålig 8 eller en bra nia, SB var action junky och spela dubbelt så många händer som han borde. 4 kort till 76 känns som ett monster i det här sällskapet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt tveksam till riversynen men ok. Men det jag tycker är lite dumt är att bygga en gigantisk pott första gatan när han faktiskt inte har så vidare bra implicita och inte så häftig dragpotential. Om motståndarna faktiskt har så kassa händer som du säger tror jag det är rätt starkt argument för dig att också få in fler bet tidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...