Stoneburg Postad 11 Februari , 2005 Rapport Postad 11 Februari , 2005 Bordsstämning: Som vanligt på låga limits hyfsat loose och inte alltför aggressivt. Inga maniacs vid bordet för tillfället. En rätt så dålig session för mig, ligger break-even eller lite back tror jag. Får tyvärr inte veta hur stora stackarna är i Expekts HH, men samtliga inblandade i handen har runt buy-in ($50), så även jag. Som sagt inget utmärkande. Biscuito (SB) ShawnMarion (BB) Zolx fyve GET060201 moontexsun Gohn67 NKU22 Casey_G21 Zolx Stoneburg (Button) A T Biscuito posts small blind ($0.25) ShawnMarion posts big blind ($0.50) Zolx posts $0.50 fyve calls for $0.50 GET060201 calls for $0.50 moontexsun calls for $0.50 Gohn67 folds NKU22 calls for $0.50 Casey_G21 folds Zolx checks Jag har ATs på knappen och fem personer limpar in framför mig. Bordet var inte så ruskigt löst så det här var helt klart den pott med mest folk i sedan jag satte mig. ATs är ju inget monster men i och med att ingen visat styrka antar jag att jag har bäst hand och raisar. Blir jag re-raisad från någon i tidig position är det ju bara att lägga sig. Stoneburg raises for $2.00 Lite mesig raise kanske med tanke på att potten var $3.25, borde kanske raisat 3 istället, det hade jag säkert gjort om jag haft AK istället. Biscuito folds ShawnMarion folds fyve calls for $1.50 GET060201 calls for $1.50 moontexsun calls for $1.50 NKU22 folds Zolx folds Blindsen lägger sig och fältet tunnas ut till fyra spelare som får se floppen. Floppen: 2 4 9 Pott: $9.75 Shit. Total miss. Tänker att jag kommer att beta mina två overcards i alla fall när det checkas till mig. fyve checks GET060201 bets $2.50 moontexsun calls for $2.50 Jaha, vad nu då? Jag har en note på han som betar ut att han verkar kunna en del poker, absolut ingen tomte. Varför betar han ut 2.50 i en pott på 9.75? En kvarts pottbet. Sitter han på färgdraget eller är det ett feelerbet? Han kan ha A9 och betar TPTK, eller ett överpar, killen som synar har jag ingen koll alls på. Jag har ju missat floppen totalt, så hade det varit ett riktigt bet hade jag foldat direkt men... det luktar svaghet när han betar så lite så jag synar. Borde väl ha foldat eller raisat. I ärlighetens namn blev jag lite överraskad av betet, och irriterad, blir alltid irriterad på mesiga bet. Stoneburg calls for $2.50 fyve folds Turn: J Pott: $17.25 Jaha. Det där hjälpte ju inte mig. Nu har jag bara ett overcard. Vet inte riktigt varför jag fortfarande är kvar i potten, förutom att den är hyfsat stor och det inte kostar så mycket. Dåligt spelat. Irriterad på mig själv. GET060201 bets $2.50 moontexsun calls for $2.50 Okej, han betar $2.50 igen, det skriker ju svaghet. Killen som synar kan sitta på i stort sett vad som helst, i nuläget antar jag färgdrag men han kanske bara är nyfiken. Jag synar igen, för att se hur läget blir på river. Stoneburg calls for $2.50 River: J Pott: $24.75 Snacka om scarecard. Färgen sitter OCH bordet paras. GET060201 bets $3 moontexsun calls for $3 Ynkligt bet. Han skulle knappast beta så lite om han satt färgen, eller? Skit samma, han kan inte ha någon superstark hand, och killen efter synar ju bara så han satt väl inte på färgdraget. Jag tycker båda spelarna utstrålar svaghet, samtidigt som bordet är livsfarligt. Jag höjde ju innan floppen så förhoppningsvis är de rädda för AKs. Enda chansen jag har att vinna potten, som ju vuxit sig hyfast stor, är ju att de foldar så... Stoneburg raises for $20 Det lämnar ju inga oklarheter utan säger ju klart och tydligt "Jag klonkade nötfärgen på river". Frågan är ju om folk kan lägga sitt tvåpar eller sin triss... kanske till och med en låg färg... GET060201 borde vara smart nog att inse att jag spelade handen precis så som många skulle spelat AKs men den andra killen är jag osäker på. Hur borde jag ha spelat den här handen? Resultat: GET060201 steker tills tiden nästan är slut, sen foldar han, samma sak med den andra killen. Jag vinner potten. Min tanke innan betet var "Jag tror det är minst 50% chans att båda lägger sig, därför är det +EV att beta" Citera
dlinder Postad 11 Februari , 2005 Rapport Postad 11 Februari , 2005 Fold eller raise på floppen, jag skulle ha foldat. För övrigt skulle jag inte bli förvånad om floppbetaren har färgen själv, många på den nivån minibettar för att försöka få se kort billigt. Citera
x31xx Postad 11 Februari , 2005 Rapport Postad 11 Februari , 2005 De få ggr jag spelat på Prima (hatar Prima) så har jag sett det här hela tiden: Antingen minbettar dom eller typ en kvarts pot (river bettet här är fantastiskt - $3 i pott med drygt $24). Vad är det för fel på folk? Hamnar alltid på tilt på Prima för dessa förbannade mesbettar (dumt, jag vet....). Om jag hade raisat preflopp hade jag raisat mer. Hade jag raisat preflopp hade jag raisat floppen. Syn där så hade jag tagit det lite lugnare. Hade jag limpat in hade jag muckat (om jag inte var tiltad redan - då hade jag raisat av ren princip) Citera
Wharic Postad 11 Februari , 2005 Rapport Postad 11 Februari , 2005 Vad är det för fel på folk? Hamnar alltid på tilt på Prima för dessa förbannade mesbettar (dumt, jag vet....). Du också? Som när nån nisse bettar 1BB in i en pot som är 20BB, jag blir sne och tänker vilket skitbet och har oturen att sitta på riktiga överkort typ AK på en skitbräda. Höjer till poten och senare visar det sig att snubben hade floppat tvåpar med 93o typ. Citera
mooy Postad 11 Februari , 2005 Rapport Postad 11 Februari , 2005 Vad är det för fel på folk? Hamnar alltid på tilt på Prima för dessa förbannade mesbettar (dumt, jag vet....). Du också? Som när nån nisse bettar 1BB in i en pot som är 20BB, jag blir sne och tänker vilket skitbet och har oturen att sitta på riktiga överkort typ AK på en skitbräda. Höjer till poten och senare visar det sig att snubben hade floppat tvåpar med 93o typ. Nu är jag ingen riktigt bra spelare men jag brukar betta så för att frammana en reraise från en aggro spelare. och sedan nitter jag där med nötterna och reraisar honom igen. Citera
demme1 Postad 11 Februari , 2005 Rapport Postad 11 Februari , 2005 För min del tycker jag raiset preflop är knasigt, men det är ju jag det. Hade själv aldrig raisat med A10. Eventuellt färgdrag är ju en bonus som man knappast kan räkna med. Får du syn av någon med Ax preflop på ett tight bord så kan du ju kallt räkna med att x>10. På floppen hade jag foldat direkt för ett bet av hyfsad storlek, raisat ett mindre. Varför synar du? Det ska nog tilläggas att jag sällan raisar AK, eftersom jag anser att den suger jämfört med 90% av flopparna. Lyckas man inte köpa poten på floppen är man körd...typ. Men det vore intressant att höra varför du raisar preflop. Överkortspower? Citera
Stoneburg Postad 11 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 11 Februari , 2005 För min del tycker jag raiset preflop är knasigt, men det är ju jag det. Hade själv aldrig raisat med A10. Eventuellt färgdrag är ju en bonus som man knappast kan räkna med. Får du syn av någon med Ax preflop på ett tight bord så kan du ju kallt räkna med att x>10. Min markering där. Självklart höjer jag inte med ATs på ett tight bord. De flesta på bordet hade nog höjt med AJ+ så jag var hyfsat säker på att jag hade bäst hand (undantaget PP). På floppen hade jag foldat direkt för ett bet av hyfsad storlek, raisat ett mindre. Varför synar du? Jag övervägde att höja, men var säker på att få syn för allt annat än ett kraftigt överbet. Ville inte folda mot ett sånt mesigt bet, så det blev syn. Jag har ju skrivit en rätt utförlig kommentar om varför så nu borde du fått svar Det ska nog tilläggas att jag sällan raisar AK, eftersom jag anser att den suger jämfört med 90% av flopparna. Lyckas man inte köpa poten på floppen är man körd...typ.Men det vore intressant att höra varför du raisar preflop. Överkortspower? Okej, det var intressant. Då antar jag att vi spelar väldigt olika. Jag höjer 95% av fallen med AK, de övriga 5% håller jag på och ska vara lurig (typ tror att en tomte höjt med Ax och hoppas att han träffar A). Förstår inte ditt resonemang att den suger jämfört med 90% av flopparna, verkar inte helt rationellt, du har ju lika stor chans att träffa ett par som alla andra som inte har PP, och ditt par är garanterat högre när du träffar. Jag raisar preflop för: - Jag tror jag har bäst hand (valuebet) - För att få respekt - För att få bort folk från potten Får jag fråga vilka händer du raisar preflop med om inte AK, bara höga PP eller några andra händer? Citera
jensberg Postad 13 Februari , 2005 Rapport Postad 13 Februari , 2005 Ok, först och främst bara måste du raisa honom när han minibettar på floppen, till 10 $ då ungefär när du sitter på knappen. Oavsett flop nästan, speciellt den här dessutom när det är stor risk att han sitter på färgdraget. Skulle det vara en megatomte som reraisar din raise för att försöka trappa dig är det bara att lägga handen. Då gör han det enkelt för dig. När spelare minibettar på prima sitter de oftast på top par med en svag kicker eller ett drag. I vissa fall kan han sitta på fyran och i få fall så försöker han då trappa dig med 99 alt. 93o då kanske Men tänk på att många semikassa spelare på prima försöker semibluffa i det här läget eftersom det finns så många spelare som inte spelar tillräckligt aggressivt att raisa hans fjantbet. En annan sak är att han sitter ur position vilket även det tyder på en fin hand eller drag. Att syna är det absolut sämsta alternativet, helt meningslöst. Antingen får du ju lägga handen eller spela den hårt. Sen det där med att göra ett jätteraise på rivern bara luktar bluff så lång väg. Många spelare tänker som du och försöker bluffa en triss. Dvs, att bluffa på rivern är jag övertygad om väldigt sällan är lönsamt, köp potten på flop+rivern tror jag är ett bättre alternativ. Skulle jag gissa vad spelarna har för kort tror jag att moontexsun har en semistark nia och att GET060201 sitter på färgdraget, alt. tvärt om. Alltså, spela handen aggressivt eller inte alls. Ska du bluffa, gör det tidigare i potten och inte på rivern samt helst inte när ett kort som dina motspelare kan tänkas dra mot kommer upp. Hade en kung/dam kommit på turn/river som inte var en ruten tror jag det hade varit bättre att bluffa. Blev mycket nu, lycka till Citera
demme1 Postad 13 Februari , 2005 Rapport Postad 13 Februari , 2005 Det ska nog tilläggas att jag sällan raisar AK, eftersom jag anser att den suger jämfört med 90% av flopparna. Lyckas man inte köpa poten på floppen är man körd...typ.Men det vore intressant att höra varför du raisar preflop. Överkortspower? Okej, det var intressant. Då antar jag att vi spelar väldigt olika. Jag höjer 95% av fallen med AK, de övriga 5% håller jag på och ska vara lurig (typ tror att en tomte höjt med Ax och hoppas att han träffar A). Förstår inte ditt resonemang att den suger jämfört med 90% av flopparna, verkar inte helt rationellt, du har ju lika stor chans att träffa ett par som alla andra som inte har PP, och ditt par är garanterat högre när du träffar. Jag raisar preflop för: - Jag tror jag har bäst hand (valuebet) - För att få respekt - För att få bort folk från potten Får jag fråga vilka händer du raisar preflop med om inte AK, bara höga PP eller några andra händer? Jepp, ska försöka förklara mig. Du får ursäkta min knasiga formulering, vet inte hur jag fick ihop meningen "suger jämfört med 90% av flopparna". Det jag ville säga var att jag anser att AK suger tillsammans med 90% av flopparna, dvs den bildar en hand på 10% av flopparna. Raisa med AK? Jupp, bort med synare och visa att du inte kan lekas med. Det köper jag. Likaså att det är vettigt att skjuta på floppen oavsett om du träffat eller inte för att stjäla poten. Just här kommer min motivering in, jag lyckas väldigt sällan med just detta. Ett normalt scenario med AK vore 4BB raise med två synare. 12 BB i poten och jag skjuter iväg ~8BB utan träff. Får en syn. Just i det ögonblicket är jag körd men vägrar tro det och betar turn också för att hoppas på fold. Checkar river och han tar hem det med 44. Tycker det händer alldeles för ofta för att AK ska ge mig profit. Det känns oftast som att antingen vinner man ~8BB från Fi eller förlorar man 16+BB, ganska drygt. Vad höjer jag med? Tja, beror väl på, toppar är ju alltid najs, en vacker hand utan att jag behöver träffa. Suited connectors? Bara i BB av den enkla anleningen att jag vill att ALLA ska syna för att få mer pengar i poten. Likadant med PP. Gillar inte raisa överhuvudtaget utan stål, utan spelar hellre efter vad som händer postflop. Kanske kan anses idiotiskt men jag tjänar mer pengar på det än aggro-spel med höga kort så jag rockar på! Det är för övrigt inte så länge sedan jag alltid raisade AK utan något vidare resultat. Tror jag har tagit dina 5% där du vill lattja mot Ax till mina 95% där jag vill lattja med Ax:) Fråga: spelar du A10o? AJo? Ur vilka positioner? Själv spelar jag bara A10 från knappen och AJo från mitten och sen. Citera
obby Postad 13 Februari , 2005 Rapport Postad 13 Februari , 2005 vafan klart man ska raisa på knappen med ATs, men inte för att slå ut folk ur potten. Mer deg ska in så att folk blir potcommited när du träffar stort och dra dött mot färg. tycker jag iaf. sen när du missar måste du ju lägga dig. Jag tycker det är värdelöst att syna med två överkort när 2 ligger ute och det var många med i potten från början. Du har ju bara 4 outs i princip. Hur som helst blir det svårspelat. Allmänt gäller det ju att man måste vara lite tightare med mer folk med i en pott. Dom kan ju sitta på lite vad som helst. Citera
Stoneburg Postad 13 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 13 Februari , 2005 jensberg:Självklart är det hyfsat uppenbart att mitt bet kan vara en bluff, men anledningen att jag gör det är ju att de har visat sådan svaghet. Även om de tror jag bluffar har de ju själva antagligen bara en hand som inte kan slå något annat än en bluff. I efterhand tror jag den ena har en 9:a och den andra ett PP. obby: Jag spelar ju inte ATs i den positionen bara för att träffa färgen, en träff på ässet eller tian räcker ju för att jag ska ha en spelbar hand. Men tycker du verkligen att jag ska lägga mig mot ett 1/4 potbet? demme1: AK träffar klart oftare än 10% och jag tycker att man ofta får bra betalt, särskilt mot Ax såklart. AKs är den 5:e mest lönsamma handen enligt den här statistiken: http://www.pokerroom.com/games/evstats/totalStats.php?order=value ATo spelar jag nästan bara från knappen, om det inte är ett extremt löst/passivt bord. AJ spelar jag även från tidig pos om bordet inte är för tight/aggressivt. Beror dock mycket på bordet. Jag håller INTE med om att det var ett dåligt läge att bluffa i och med att färgen satt, tvärtom tyckte jag att just det faktum att färgen kom på river gjorde det till ett bra läge efter att mina två motståndare visat svaghet. Hade någon av dem visat styrka hade jag lagt mig. Sen är det inte ett överbet, jag bettar faktiskt mindre än pott där. Citera
Stoneburg Postad 13 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 13 Februari , 2005 Err... svårt att säga eftersom båda lade sig Citera
dlinder Postad 13 Februari , 2005 Rapport Postad 13 Februari , 2005 Aha, såg inte att du editat till "resultat" =) Citera
Recommended Posts