Gekko Postad 23 December , 2006 Rapport Postad 23 December , 2006 Eftersom jag inte längre verkar kunna posta i den avancerade del... humm, så får de gå lika bra här Fi i den här handen är en duktig regular, stats kring VPIP: 32% och PFR: 17%. Han kan säkert göra moves men i just den här handen så va jag tämligen övertygad om att han hade en ganska stor hand. Antingen ett floppat set eller ett kombinerat drag, så som KdJd, Ad9d, AdXd.. etc. Hold'em NL (£10/£20) Table "Legno" Seat 5 is the button. Seat 1: BB (£4078 in chips) Seat 2: Hero (£2457 in chips) Seat 3: CO (£1147 in chips) Seat 5: Button (£1795 in chips) Seat 6: SB (£1116 in chips) aljazeera: posts small blind £10 Mrfluff: posts big blind £20 ----- HOLE CARDS ----- dealt to Hero [Ks Ah] Hero: raises to £70 CO: folds Button: folds SB: folds BB: calls £50 ----- FLOP ----- [Jh Qd Td] BB: checks Hero: bets £125 BB: raises to £320 De jag funderar på här är vilken linje som är bäst? Det ligger både ett färgdrag, ett stegdrag ute samt att fi givetvis kan ha floppat ett set (isf JJ lr TT känns mest troliga). Slår jag om igen, upp till 1000 så är jag ganska säker på att fi kommer pusha istortsett alla sina händer. Så vilket är viktigast för oss? Protecting our hand vs. protecting our stack? Citera
Snusarn Postad 23 December , 2006 Rapport Postad 23 December , 2006 Förstår inte vad du menar, du har nöten och är säker på att få syn om du ställer. Do it, do it? Citera
Bibben Postad 23 December , 2006 Rapport Postad 23 December , 2006 han menar på att han vid en raise kan loosa hela sin stack om bordet paras (kåk), syna och hoppas på ingen diamant-dödande turn utan parat bord för att minimera risk och skydda stack? / Citera
carl_nica Postad 23 December , 2006 Rapport Postad 23 December , 2006 Jag skulle försöka få in pengarna på floppen. Det kan komma många turn-kort som dödar all action. Om han är villig att dega in på floppen så försök få in degen, du är ju favorit mot hans range. Citera
Hjort Postad 23 December , 2006 Rapport Postad 23 December , 2006 Du har bara lite över ett inköp, det är ju bara att köpa in igen om du bustar den här handen. Är ju inte direkt så att du har 10 inköp och världens fisk till höger som också har 10 inköp. Som beskrivit är det ju en rätt trivial höjning så länge du inte tror dig kunna få ännu mer värde genom att ta en turn och få in pengarna där som ännu större favorit. Citera
psatiw Postad 23 December , 2006 Rapport Postad 23 December , 2006 Kan man tolka något av hans omslagsstorlek? Som att han inducerar ett 3-bet av dig för att han själv väldigt gärna få in stacken direkt? Är ju riktigt kallt att hamna AI mot förstås, men i alla andra fall ligger vi ju bra till. Antalet actionkillers / scarecards på turn till trots tycker jag ändå man kan ha i tanken om det kanske kan vara en idé att ge honom chansen att tappa en jävla massa av sin equity med nåt av sina stora drag / set och/eller göra ett misstag. Särskilt som vi har position. Vill man ta den enkla vägen slår man förstås om här och nu. Citera
Gekko Postad 24 December , 2006 Författare Rapport Postad 24 December , 2006 @ Snusarn Ja tanken är väl ungefär som Bibben skriver, ja visst jag kommer med största sannolikhet att få syn, men å andra sidan kommer jag då aldrig (med undantag för top 2, som jag tror han lägger vid en push) ha en högre pot equity än 65% och som sämst kan den vara nere på 55% (förutom när han har AKdd). Synar jag bara hans C/R och pushar alla blanka turn korts så är hans equity halverad. Samt att jag inte behöver go busto dom ggr turn/river kortet är ett scare card. Följd fråga på de här exemplet är då, hur många actionkillers/scarecards bör de finnas när vi väljer linje? Dvs om de finns t.ex. +20 scarecards är de då bättre pusha flopp eller turn. Vilket blir då viktigast i dom här situationerna, protecting your hand vs. your stack? Citera
Supertequila Postad 24 December , 2006 Rapport Postad 24 December , 2006 Känns som beslutet är direkt beronde av stackdjupet. Ju djupare, desto mer benägen är jag att prioritera stackskyddet före handskyddet. Citera
pisak84 Postad 24 December , 2006 Rapport Postad 24 December , 2006 tycker tänket är udda i det här läget speciellt i cashgame? Ska du autovika om bordet parar turn om han betar då? Om färgen kommer ut på turn och han betar? Känns onödigt att behöva riskera att förutom att bli utdragen dessutom riskera att bli utbluffad. Och som Hjort påpekar, du har ju drygt ett inköp i ett cashgame, vad är det med din stack du vill skydda? Citera
Gekko Postad 24 December , 2006 Författare Rapport Postad 24 December , 2006 pisak84 säger: tycker tänket är udda i det här läget speciellt i cashgame? Förstår inte varför de skulle vara de... I CG speciellt så är stackarna så mycket djupare än i tuneringar, vilket implicerar att en duktig spelare har mer utrymme. I tuneringar så hade ofta Fi varit all-in på floppen med sin C/R. Här har vi ändå över 100BB kvar att spela för, hur ofta har du de i en turre eller SnG? Då du rent generellt är commitad till handen enbart genom att ha höjt PF... Citat Ska du autovika om bordet parar turn om han betar då? Om färgen kommer ut på turn och han betar? Nej, inte nödvändigtvis... Eftersom jag har position så har jag möjligheten att utvärdera turnen beroende på hans aggerande. Och således även rivern. Citat Känns onödigt att behöva riskera att förutom att bli utdragen dessutom riskera att bli utbluffad. Och som Hjort påpekar, du har ju drygt ett inköp i ett cashgame, vad är det med din stack du vill skydda? Fast ibland är inte den linjen med högst EV den lättaste.... Jag ville öka min pot equity innan jag commitar hela stacken, de är den biten som jag funderar över. De hade nämligen varit mycket lättare att spela ett set på den här brädan eller ett kombinerat drag än just stegen. Sen är de även så att en dåligspelare kommer göra väldigt små misstag om han sitter på den typ av hand som jag tror fi's HD består av, om vi pushar flopp. Medans han oftast kommer att göra större på turn och river. De handlar alltså inte om att jag är typ rädd för att bli utdragen och därför inte vill stoppa in stacken. De jag söker är de spel som har högst EV, därför är då frågan, enligt rubriken, vilket som är viktigast för oss..? Citera
Nidson Postad 24 December , 2006 Rapport Postad 24 December , 2006 Gekko säger: Samt att jag inte behöver go busto dom ggr turn/river kortet är ett scare card. Det är här jag tycker är problemet med att bara syna floppen, hur ska du säkert kunna vika turn om brädan paras eller färgen fylls? Hade vi med 100% säkerhet kunnat sätta fi på set så förstår jag viljan att syna, men nu är ju AK samt bra färgdrag rätt troliga händer hos fi och då blir det lite för mycket gissningslekar på turn om vi inte längre har nötterna. Citera
jackbalsam Postad 25 December , 2006 Rapport Postad 25 December , 2006 Borde vi inte tappa värde från dragen om vi bara synar och turn blankar, eller har jag missat nåt? Citera
psatiw Postad 25 December , 2006 Rapport Postad 25 December , 2006 Som jag sa på MSN, Gekko, så tycker jag att om man ska ta vägen att bara syna floppen så gör man det inte främst för att skydda stacken, utan för att ge fi svårare att spela nära perfekt och att ge honom chansen att begå misstag. Särskilt mot en dålig fi så tycker jag att det finns stora fördelar med att bara syna istället för att pusha (om han inte är dålig nog att få in degen med typ tvåparet eller suckerstegen på floppen förstås), just eftersom vi kommer låta honom göra ett mycket bättre spel om vi låter honom få in sin deg med kombodragen, set och AK på floppen än om han får spela dem på en blank turn. Att vi också skyddar stacken är förstås lite av en bonus, men med bara ett drygt inköp tycker jag inte det är den viktigaste aspekten. Visst, det kommer bli svårare för oss att spela turn om ett färgkort kommer, eller bordet parar, men i position tror jag faktiskt att vårat EV kan vara högre genom att spela så än att bara dega in rakt av på floppen ändå. Ur position hade jag varit mer benägen att få in allt direkt. Citera
psatiw Postad 25 December , 2006 Rapport Postad 25 December , 2006 jackbalsam säger: Borde vi inte tappa värde från dragen om vi bara synar och turn blankar, eller har jag missat nåt? Ett icke-kombodrag kommer vi ju inte säkert ens få med oss om vi slår om och committar oss på floppen, och kombodragen och gör ju inget fel att få in degen emot oss på floppen, medans de får ett skitläge på turn om den blankar. Citera
kaTTla Postad 25 December , 2006 Rapport Postad 25 December , 2006 Jag förstår dit snack men det är ett erbjudande jag skulle napppa på alla dagar i veckan och stoppa in alla pengarna som ledandehanden fast du vet att han kommer dra ut. Tryck och blunda! Citera
TEMP Postad 31 December , 2006 Rapport Postad 31 December , 2006 Stackarna är inte tillräckligt djupa för att den eventuella alternativkostnaden av att torska stacken och rebuya till 2K skulle väga upp det missade EVt av att inte få i degen här. Citera
Recommended Posts