Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Här följer en hand som jag var lite tveksam på när jag spelade idag. Vet ej riktigt om det var korrekt spelat av mig.

PokerStars 0.50/1.00 Hold'em (10 handed) converter

Preflop: Keno is CO with T :spade: , A :spade: .

2 folds, UTG+2 raises, 1 fold, MP2 calls, MP3 calls, Keno calls, 1 fold, SB calls, BB calls.

Såg goda möjligheter till en multiwaypott plus att jag har en stark draghand så jag synar raisen från UTG+2.

Flop: (12 SB) 3 :club: , Q :spade: , 4 :spade:(6 players)

SB checks, BB checks, UTG+2 bets, MP2 raises, MP3 folds, Keno calls, SB folds, BB folds, UTG+2 3-bets, MP2 calls, Keno calls.

Precis den floppen jag söker, synar vidare.

Turn: (10.50 BB) 6 :diamond:(3 players)

UTG+2 bets, MP2 calls, Keno raises, UTG+2 calls, MP2 calls.

Inte ett kort jag letar efter men heller inte något större scare-card, tror inte direkt att nån sitter med 52 eller 75 på hand. När det är min tur att agera så har potten vuxit sig så stor att jag tycker att det är värt att raisa för att få in ett par extra bets i potten.

River: (16.50 BB) K :diamond:(3 players)

UTG+2 checks, MP2 checks, Keno checks.

Dessvärre inte mkt att göra utan det är bara att checka ut handen och se vad som slår mig.

Final Pot: 16.50 BB

Results in white below:

UTG+2 has Kc Qh (two pair, kings and queens).

MP2 has Qc Jd (one pair, queens).

Keno has Ts As (high card, ace).

Outcome: UTG+2 wins 16.50 BB.

Kunde jag spelat handen annorlunda eller spelade jag den rätt? Inte spelat FL särskilt länge men satsar på att bli bra på det.

Postad

beror förståss på vilka kort fi brukar raisa med, men ja hade nog kunnat raisat preflop. sen när du får färgdraget borde du raisat på floppen. nu raisar du ju iof turn, men varför inte cappat floppen och tagit ett gratiskort istället?

Postad

Tror du verkligen att det skulle checkas fram till herr MysKeno på turn bara för att han lägger in cap på floppen? Eftersom du anser att han har möjlighet att ta ett gratis kort så borde du förvänta dig det. Jag tror att risken är stor att dom fortsätter att betta ut på turn. Speciellt när det inte kommer någon spader.

Postad

Preflopp, syna bara om du inte har några riktigt lösa kanoner vid bordet. Fler spelare är bra för dig och oftast kommer du vara dominerad.

På floppen kan du känna dig rätt säker på åtminstone 2 stycken motspelare när du har nötfärgdraget och ett överkort, så jag lutar rätt mycket åt ett trebet här. Dels för att få in värde med en bra hand, dels för att få gratiskort, och dels för underhållningsvärde. Undantaget är väl om du tror att det är stor skillnad på vilka händer som dina motståndare synar två respektive tre bet kallt med. Men det tror jag inte att det är.

Första synen är debatterbar, den kan vara rätt, men det är inte din sista syn på floppen. Det är en klar fyrbet, du har säkert två motståndare, riskerar inte att driva ut någon, kommer vinna en aning mer än 1/3 av tiden och kan mycket väl få gratiskort. Men det är lönande även om du inte kan få gratiskort.

På turn däremot så är det helt klart att du inte ska höja. Nu vinner du bara runt 1/4 av tiden och kommer knappast kunna utöka det genom att höja. Det är ju också helt klart att du ine kan köpa den här potten efter all action på floppen.

Postad

Altså hurivida man lyckas köpa ett gratis eller i alla fall billigare kort på turn genom att raisa floppen är ganska irelevant.

I en trevägspott med nötfärgsdrag plus backdoordrag till nötstege plus ett överkort så är man i princip garanterad att ha minst 35% (Är ens Ess live snarare 45%) equity och altså raisar man för value.

Samtidigt är potten så stor att fi ändå måste syna.

/Bjorn

Postad

Många på 0.5/1 ogillar/är ovana vid aggression. Fyrbettet på flop för ett möjligt frikort på turn hade kunnat fungera. Många svarar på aggression med passivitet, så det logiskt korrekta bettet från UTG+2 på turn kanske hade uteblivit.

Raisen på turn var förstås inte korrekt, med bara ett kort kvar och två betalare är det ett statistikt förlustbet som redan påpekats ovan.

Postad

Körde lite pokerstove och mot följande handdistributioner:

UTG+2: AA-QQ, AQs, KQs, AQo, KQo

MP2: QQ, AQs, KQs, AQo, KQo, QJs, QTs, QJo

Så är man delad favorit 40-40-20 equitymässigt på floppen.

Antar man att fi är lite mera konservativ:

UTG+2: AA-QQ, AQs, KQs, AQo

MP2: QQ, AQs, KQs, QJs, AQo, KQo

Så är man "bara" andrahandsfavorit 38-42-20 men har fortfarande value för en höjning.

När det är min tur att agera så har potten vuxit sig så stor att jag tycker att det är värt att raisa för att få in ett par extra bets i potten.

Här är du verkligen ute och cycklar! Pottens storlek har verkligen INGEN som helst påverkan på om du skall höja för value här och ska du höja för att försöka köpa potten så är en stor pott snarare till nackdel här.

Det ENDA pottens storlek gör här är att den gör det omöjligt för alla vettiga drag att folda.

Fortsätter vi pokerstovandet så kan vi snabbt se att din equity sjunker till 23 respektive 21 procent i samma fall som ovan. Nu är det ganska klart att det INTE är ett höjningsläge, däremot är ju pottoddsen sådana att du bara inte ens får tänka på en fold.

/Bjorn

Postad
Tror du verkligen att det skulle checkas fram till herr MysKeno på turn bara för att han lägger in cap på floppen? Eftersom du anser att han har möjlighet att ta ett gratis kort så borde du förvänta dig det. Jag tror att risken är stor att dom fortsätter att betta ut på turn. Speciellt när det inte kommer någon spader.

ja ja tror han kan köpa ett gratiskort om han cappar floppen.

vet inte hur spelarna på stars är men på party funkar de väldigt ofta.