Gå till innehåll

Polisen imponerar!


thorin

Recommended Posts

Är det bara jag som tycker våran polisstyrka imponerar? Jag tänker på alla fall de lyckas lösa snabbt och effektivt, sen rättsväsendet kan vi ju diskutera i en annan tråd.

 

De har gripit en misstänkt kidnappare nu, sen glömmer jag inte Anna Lindhs mördare och Heléns mördare. Det senaste fallet kanske inte löstes så snabbt, men de gav sig inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som tycker våran polisstyrka imponerar?

 

Ja :)

 

Jag tänker på alla fall de lyckas lösa snabbt och effektivt, sen rättsväsendet kan vi ju diskutera i en annan tråd.

 

De har gripit en misstänkt kidnappare nu, sen glömmer jag inte Anna Lindhs mördare och Heléns mördare. Det senaste fallet kanske inte löstes så snabbt, men de gav sig inte.

 

Jag tänker spontant Palme-mordet, vardagsbrottslighet och våldtäktsmål.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som tycker våran polisstyrka imponerar?

 

Ja :)

 

Jag tänker spontant Palme-mordet, vardagsbrottslighet och våldtäktsmål.

 

//Hickmott

 

jag håller nog med Hickmott i detta, inte är väl polisens facit så värst imponerande.

att de löser brott som blir ordentligt omskrivet i press är väl inte att förvånas över, iom att "folkstormen" kräver att de skall lösa detta. (inte Palme dock)

 

men den dagen när vardagsbrotten (bilstöld, inbrott osv) är ett minne blott ,DÅ kan vi säga att de imponerar.

 

de skulle ju helt klart kunna börja med att utreda alla våldtäktsmål med känd gärningman, bara där skulle de säkert kunna få mkt positiv PR, för att inte tala om att man skulle visa på det tydligen (o)kända faktum att det är ett brott att ha sexuellt umgänge med någon som inte vill.

 

men å andra sidan...vad vet jag??

 

/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som tycker våran polisstyrka imponerar?

 

Nästan alla svenskar verkar ju ha som hobby att sitta hemma och klaga på alla myndigheter, särskilt när de har läst den enda, fullständiga och objektiva sanningen i aftonbladet. Så jag gissar att en minoritet delar din åsikt. Imponerar vet jag inte om jag tycker att de gör, men jag har inget direkt gnäll att komma med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som tycker våran polisstyrka imponerar?

 

Nästan alla svenskar verkar ju ha som hobby att sitta hemma och klaga på alla myndigheter, särskilt när de har läst den enda, fullständiga och objektiva sanningen i aftonbladet. Så jag gissar att en minoritet delar din åsikt. Imponerar vet jag inte om jag tycker att de gör, men jag har inget direkt gnäll att komma med.

 

Amen brother!

 

Telia? skit!

Försäkringskassan? skit!

Polisen? skit!

Posten? skit!

Regeringen (röd som blå=)? skit!

Elbolagen? skit!

Landstingen? skit!

 

Fan vi kanske skulle avsätta hela bunten och låta Bengt 42 från Åmål göra jobbet istället.

 

När det gäller polisen har jag inte heller någon större åsikt, de har dåligt med resurser på en del orter men det känns som att de som finns är kompetenta. Jag tar ju hellre sveriges polis än tex rysslands... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polisen är ineffektiva.De lider av ineffektiv organisation och byråkrati en masse.De som blir lidande av det är kreti och pleti,dvs du och jag.

Vardagsbrottsligheten är den måttstock vartefter polisen måste mätas,och den säger otvetydigt att polisen inte håller måttet.För få brott klaras upp,för många brottslingar få gå ostraffade.

Att polisen klarar upp rampljusbrotten är viktigt och bra-men man kan inte mäta deras framgång baserat på enskilda fall.

 

Angående Palmemordet-Det ÄR uppklarat.Brottslingen BLEV hittad.Att denne person sedan klarade sig från rättmätig fängelseplats berodde ju enbart på att det schabblades med teknikaliteter.DET kan man klandra Polis och åklagare för-men inte att Polisen inte fann Palmes mördare...för de gjorde de ju!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polisen är ineffektiva.De lider av ineffektiv organisation och byråkrati.Vardagsbrottsligheten är den måttstock vartefter polisen måste mätas,och den säger otvetydigt att polisen inte håller måttet.För få brott klaras upp,för många brottslingar få gå ostraffade.

 

helt klart så prioriteras det fel, sedan så är säkert de flesta enskilda poliserna bra, men det hjälper som sagt inte när det totala resultatet inte är speciellt bra.

 

det är kanske dags att de som kan polisens arbete skall vara de som organiserar detsamma oxå, att politiker styr vad som skall prioriteras kan bara bli fel.

 

Nollvisionen som politiker och Tingvall har kommit fram till är en utopi, men den styr stora delar av polisens arbete ändå.

 

/A

 

äh, vad fanken vet jag??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är då intressant att se att den-och-den brottslingen har ett brottsregister som är långt - med tanke på att man troligtvis måste vara en otroligt korkad brottsling om man åker fast för något "vardagsbrott" som innefattat lite planering. ALltså måste de som säg har 10 fällande domar på sig säkert gkort 1000-tals brott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Palmemordet-Det ÄR uppklarat.Brottslingen BLEV hittad.Att denne person sedan klarade sig från rättmätig fängelseplats berodde ju enbart på att det schabblades med teknikaliteter.DET kan man klandra Polis och åklagare för-men inte att Polisen inte fann Palmes mördare...för de gjorde de ju!

 

Det vet vi ju faktiskt inte. Ingen är fälld för brottet (om man inte räknar Chrille P, men han blev ju frikänd till slut) och polisen har fortfarande en grupp gubbar som sitter och jobbar med mordet. Chrille fälldes i tingsrätten uteslutande på Lisbeths vittnesmål från vittneskonfrontationen, och den var ju ytterst tveksamt skött. Ingen teknisk bevisning, inget mordvapen, i stort sett inget motiv. Det var kurd-spår hit och polis-spår dit. Palme-mordet är inte uppklarat.

 

 

 

När vi ändå diskuterar saken lanserar jag gärna ånyo min populär-kriminologiska teori:

Christer var på bio med Lisbeth, Olof sköt först ;)

 

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

När vi ändå diskuterar saken lanserar jag gärna ånyo min populär-kriminologiska teori:

Christer var på bio med Lisbeth, Olof sköt först ;)<---------------------------------------------------------------------------------------------- Och vaddå? Var QoS vittne eller?/TF

 

 

//Hickmott

 

;)

 

/TF - "Back, and to the left, back, and to the left"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Varför sträva efter något mindre än en utopi?

 

;)

 

/TF

 

Därför att det finns nog inget som har orsakat mer elände.

 

Hepp Callen, här blir jag lite osäker på vad du menar... Det skapar elände att sträva efter något bra??? Och ta nu inte "nollvisionen" som exempel på något bra :D Ironitaggen borde väl klargjort det...

 

/TF - för bakis för att vara ordentligt sammanhängande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hickmott-Pettersson blev fälld i tingsrätten för mordet.Att han inte fälldes även i Hovrätten berodde u-t-e-s-l-u-t-a-n-d-e på att det schabblats vid vittneskonfrontationen.Det är i sig en teknikalitet-och inget som har med någon bevisning att göra.Allt,säger allt,pekar på Petterson som ansvarig för statsministermordet.Han hade också fällts i Hovrätten om inte ovanstående inträffat.

Att Palmegruppen finns kvar är horribelt,men det enda substansiella de sysslat med är att hitta en ny väg att åtala Petterson på.De försökte ju också-även om inte rätten godtog det.

Palmemordet är inte uppklarat officiellt-men i den verkliga verkligheten är det case closed.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan knappast beskylla polisen för att så få fälls för våldtäkt. Det är ett av de svåraste brotten ur bevissynpunkt, och så länge vi har ett civiliserat rättssamhälle så kommer många våldtäktsmän gå fria, tyvärr.

 

Om polisen la ner mindre tid på att trakassera missbrukare (det kallas visst "förebyggande verksamhet") och invandrare (det kallas för "störande insatser") och vända papper (kallas för "närpolisreformen", de har fina namn på allt tydligen) så kanske de hade lite mer tid att utreda brott?

 

Innan de började med dessa metoder hade polisen MINDRE resurser än idag men klarade upp FLER brott. Och man kan inte skylla på den ökade brottsligheten, eftersom det bara är en mediamyt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rille-Nej,det går inte-åtminstone lär ingen åklagare ta upp det.Kom ihåg att Pettersson FÄLLDES i tingsrätten för mordet.Det fanns/finns en mängd indicier som pekade entydigt på Pettersson.Kombinera sedan detta med ett trovärdigt ögonvittne och voila-saken är biff.

Varför Pettersson klarade sig i hovrätten berodde på att vittneskonfrontationen underkändes.Därmed föll ögonvittnet-och på enbart indicierna kunde inte Pettersson fällas.Som sagt,en teknikalitet.

Förstår att Pettersson firade med en och annan dräpare efter det.Måste ha känts som att vinna högsta vinsten-vilket det ju också i praktiken var.Att han gick fri må vara juridiskt riktigt-men moraliskt var det snett.Så är det ju dock i många juridiska system.Att det är svårt att fälla någon för brott är det som gör att många är fria som inte borde vara det.I Sverige drivs det in absurdum-och vi har därför ett urholkat rättsystem som skyddar den skyldige betydligt bättre än tvärtom.Det är förvridet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns/finns en mängd indicier som pekade entydigt på Pettersson.Kombinera sedan detta med ett trovärdigt ögonvittne och voila-saken är biff.

Varför Pettersson klarade sig i hovrätten berodde på att vittneskonfrontationen underkändes. Därmed föll ögonvittnet-och på enbart indicierna kunde inte Pettersson fällas.

 

Säger inte de två fetmarkerade påståendena emot varandra?

Hur kan Lisbeth ha varit ett trovärdigt ögonvittne när hon, tre år efter mordet, långt efter att fantombilden publicerats, inte ens pekar ut honom, men anser att han är "mest lik" den hon tror sig ha sett tre år tidigare?

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack gode gud att man inte kan fällas på indicier i det här landet...

 

Det räcker så...

 

8-)

 

/TF

 

Det kan man. Dock inte hur som helxt, det ska finnas en så kallad "indiciekedja", dvs om antalet indicier är tillräckligt stort för att det ska anses bortom allt rimligt tvivel att man är skyldig.

 

Tyvärr så har de flesta i sverige bättre koll på hur rättssystemet fungerar i USA än här hemma, och utgår från att det är likadant här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack gode gud att man inte kan fällas på indicier i det här landet...

 

Det räcker så...

 

8-)

 

/TF

 

Det kan man. Dock inte hur som helxt, det ska finnas en så kallad "indiciekedja", dvs om antalet indicier är tillräckligt stort för att det ska anses bortom allt rimligt tvivel att man är skyldig.

 

Tyvärr så har de flesta i sverige bättre koll på hur rättssystemet fungerar i USA än här hemma, och utgår från att det är likadant här.

 

Du har säkerligen rätt i det du skriver. Det du missar är dock andemeningen i min post. Tänk på den en stund ;)

 

Btw, varför loosa ett "f" i ett så trevligt nick :lol:

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...