Gå till innehåll

Försvinner suget någonsin?


LoosingIt

Recommended Posts

Hej alla. Första posten och jag tänkte skriva lite om min historia och avslutar med lite frågor jag hoppas någon kan svara på eller iaf kommentera, bara vetskapen om att någon annan vet precis hur jag känner gör väldigt mycket för välmåendet.

 

 

Jag har spelat några år (endast nätpoker) och mestadel av tiden har jag haft ett hälsosamt förhållande till pokern. Bara spelat någon timma då och då och endast för småpengar. Flickvän, familj och fritid har alltid gått först och pokerintresset var inte så stort att jag kände spelsuget när jag gjorde annat.

 

Jag vet inte exakt hur det eskalerade för mig men iom en storvinst för ca 1,5 år sedan började jag spela mer, förlora mer och sätta in mer.

 

Efter en tid var spelberoendet komplett. Jag spelade på nätterna och fick sjukskriva mig för att ta igen den förlorade sömnen om dagarna. Jag betalade räkningarna och spelade sedan bort det som vart över. Jag tog smslån och lånade pengar av kompisar för att spela bort ännu mer pengar.

 

För 6 månader sedan insåg jag mitt spelproblem. Jag satt hemma själv en lördagnatt, kontot helt tömt, stora skulder till vänner och bekanta och kreditkortet maxat. När sista kronan försvann i en hopplös giv började jag gråta. Det var då jag insåg att jag behövde hjälp.

 

Jag hade totalt dragit på mig NYA skulder för ca 30 000, och förlorat ytterligare 30 000 som jag hade sparat sedan tidigare.

 

Det svåraste jag gjort, någonsin, var att erkänna för min familj och min flickvän att jag behövde hjälp. Och de första dagarna efteråt gick jag runt som ett spöke, full av skam och skuld.

Men jag fick hjälp och löste samtliga av mina skulder på ett enda lån som jag nu får betala av under en tid framöver. Jag har förlorat 60 000 som jag aldrig får igen, visst det känns inte bra, men jag vet att det kunde vart mycket MYCKET värre. Det finns folk vart liv blir helt förstörda pga spelandet, men jag har fått tillbaks mitt liv. Jag har inte spelat en giv på över 6 månader nu.

 

 

Men det är här min fråga kommer. Jag känner fortfarande spelsuget. "tt bara slänga in några hundra kan väl inte skada?" Jag VET att det kan skada, men jag kan inte sluta tänka på poker. Jag har många fritidsintressen som jag aktivt utövar, men så fort det kommer en kväll eller dag som jag sitter hemma så kommer det hemska spelsuget krypande. Jag är så livrädd att falla tillbaka att jag lämnar hemmet och far ut o kör en sväng bara för att komma bort från datorn.

 

Jag saknar spänningen och den rena charmen, blandningen av tur och skicklighet som poker medför. Trots att jag vet att jag inte vinner, och trots att jag vart på gränsen till fördärv pga skiten så saknar jag att sitta där framför skärmen med en kaffekopp i handen...

 

Försvinner detta sug någonsin? Vad kan jag göra för att slippa känna såhär? Jag är evigt tacksam att jag lyckades ta mig ur skiten innan det vart riktigt illa, innan jag förlorat mer än bara pengar, men jag är livrädd att jag inte ska kunna stå emot. Att jag en kväll börjar om på nytt.

 

Det vart en lång tråkig historia.detta forum har hjälpt mig oerhört de sista 6 mån och jag är tacksam för alla svar som kan tänkas skrivas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försvinner detta sug någonsin?

 

Har det inte gått över efter ett halvår är det nog ganska svårt att se att det gör det nu när man utsätts för poker överallt i samhället.

 

Btw, fortsätt med att vara 100% pokerfri (gäller även freerolls eller liknande). Det sämsta du kan göra är att testa igen.

 

Lycka till med livet efter pokern ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först, riktigt starkt av dig att kliva fram. Att du också själv insåg dina problem visar också vilken stark person du verkligen är.

 

Har du varit olyckligt kär någon gång som ung kanske? Dumpad eller liknande? Känt den hopplösa känslan att livet komme rinte funka utan personen i fråga, och allt bara är åt helvete. Ingenting funkar i vardagen, för allt du kan tänka på är henne. Hur kan någonting ha en mening utan just denna människan vid din sida?

 

Nåja, nu var det ett tag sen jag var olyckligt kär (blev dumpad), och jag har svårt att sätta orden på det. Likväl kan jag lova att mina känslor satt kvar, och jag var olycklig bra mkt över ett halvår idaf.

 

Jag säger inte att suget efter poker och kärleken till en annan människa är samma sak. Långt ifrån. Vad jag däremot säger är att det går att bli av med båda, och sätten man blir av med dom är väldigt lika. Hur gör man för att glömma en person? Jo, du aktiverar dig, och håller dig så långt bort från denne som möjligt. Gör saker som får en att tänka på annat. Man låter tiden gå, och tillslut inser man att det kanske inte var en så perfekt och underbar människa det där. Vips så var hon glömd. Känslor som inte vattnas torkar ut.

 

Här är det en stor likhet med pokern. Det kan kännas fruktansvärt tungt just nu, du vill ju bara ta en hand då och då. Jag menar, en oskyldig pokerhand. Kan det skada mig? JA, det kan det, och det har du insett själv. -Bra. Ska du någonsin hamna utanför riskzonen för återfall i ditt spelberoende måste du släppa taget om pokern. Jag tror inte alls på att spela freerolls, eller för säg en tusenlapp i månaden. Det kommer nästan garanterat sluta med återfall.

 

Aktivera dig. Ta upp gamla hobbys som du tyckte var kul förr kanske eller liknande. Börja träna seriöst om du inte gör det. Spendera tiden med din familj o.s.v.. Bara håll dig så långt bort från pokern som möjligt! Visst är det svårt att undvika den, med all mediauppmärksamhet, och detta kommer göra att det tar extra lång tid. Men håll ut, "känslorna" kommer dö ut. Tro mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först, grymt starkt av dig att erkänna ditt missbruk. Eftersom jag själv inte har något så kan jag inte ens tänka mig hur det skulle vara. Tror att detta är något folk i allmänhet tar för lätt på, och något som folk tror bara kan hända andra och inte sig själv. Så en stor eloge till dig för detta.

 

Mitt råd är att hålla dig borta från pokern och all sorts spelande med pengar. har du kreditkort eller kontokort ha de nära bilder av människor som du älskar. Så varje gång du känner ett sug för att sätta in pengar så är det första du ser bilden på tiex din flickvän.

 

Prova att hitta nånting annat som du gillar att göra. Börja spela golf, fiska, eller försök att hitta något gemensamt som både du och din tjej gillar. Ju mer du fokuserar på henne dessto bättre. Säg åt dina kompisar att inte låna dig pengar.

 

Ett annat sätt är kanske att höra av dig till något spelmissbruk center, ibland kan det bästa sättet att hjälpa dig själv vara att hjälpa andra. Och ge inte efter för suget, låt din vilja att vara missbruksfri och din kärlek till din familj och dina vänner vara starkare.

 

Lycka till, hoppas verkligen att de kommer att lösa sig för dig. Och jag hoppas verkligen inte att människor bara läser denna tråd och skrattar för sig själv och säger vilken idiot eller liknande, för detta är faktiskt något som kan hända vem som helst. Och du ska verkligen ha Kred för att du erkänt både för din familj och din flickvän. Sen också starkt att du vågar komma ut såhär- du kanske har hjälpt någon annan som sitter i samma sits.

 

verkligen lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det börjar verkligen alltid med en storvinst, sen är man fast... Verkligen bra att du släppt pokern. Se till att skaffa maestrokort... bara ett tips. Det funkar överallt utom på nätet och måste du köpa nått online så be flickvän t.ex.

Och se till att du inte har swebank så du kan göra e-kort om lusten skulle bli för stark.

 

LYCKA TILL!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suget försvinner inte, men det går att lära sig att hantera suget.

 

Om du istället för att jämföra poker med brusten kärlek jämför den med annat beroende såsom alkohol, mat eller droger. Kanske enklast att förstå med alkohol, ser du en person som varit djupt beroende av detta så ser de sig aldrig som annat än nyktra alkolister och det är med den tanken du ska jobba. Suget kommer alltid finnas där och hur ska du förändra ditt liv för att slippa ge efter för det.

 

Som en start skulle ju de tidigare tipsen funka, att aktivera sig och hitta på andra saker som gör att du inte tänker på pokern. Men i ett senare sked bör du även kunna ha pokern nära dig utan att känna sug, likväl som en nykter alkoholist ska kunna vara på fest där det dricks och ändå själv stå emot att dricka.

 

Men viktigast är att du insett att det är ett problem, samt att du måste förstå att det enda sättet att bli fri från det är att kapa helt med det, det finns inget mellanting.

 

Som sist är det bästa du kan göra att ta kontakt med någon som hanterar dessa problem, finns en banner längst upp här som garanterat kan hjälpa dig och som hjälpt hundratals, kanske tusentals innan dig.

 

Mvh Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att psykologen menade att det inte är förödande om suget återkommer då och då. Det gäller bara att kunna handskas med det när det händer. Med tiden kommer det att gå längre och längre perioder emellan, men att suget återkommer med jämmna mellanrum resten av livet är fullt normalt, och mycket troligt.

 

Därmed inte sagt att det är svårt när dessa perioder kommer, men man måste veta med sig att de går över, och att det kan ta långt tid tills nästa. Vid dessa perioder gäller det att kunna aktivera sig med annat.

 

Då spel triggar vissa ämnen i hjärnar, som går att trigga på andra, mer givande sätt, så kan det vara lämpligt att utföra dessa moment istället. Att träna (hårt)är ett exempel på aktivitet som kan utsöndra samma "belöning" i hjärnan. Sex är ett annat. Båda dessa former är dessutom nyttigt för kroppen.

 

Så mitt råd blir,att när suget kommer att spela, dra med flickvännen din in i sovrummet (eller var ni nu vill vara) och kör ett hårt träningspass med henne, så blir ni båda mycket lyckligare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vill bara önska dig lycka till. Samt säga att jag tror inte suget kommer att försvinna någonsin som en en rökfri rökare så kan det vattnas i munnen på en fest eller när man ser någon röka.

 

Som många andra säger så sök främst professionell hjälp om du inte kan hantera suget.

 

Men det som slog mig var när du beskrev pokern.

 

Jag saknar spänningen och den rena charmen, blandningen av tur och skicklighet som poker medför. Trots att jag vet att jag inte vinner, och trots att jag vart på gränsen till fördärv pga skiten så saknar jag att sitta där framför skärmen med en kaffekopp i handen...

 

Det känns som du romantiserar pokern för mycket, detta kunde nästan något pokerbolag skriva. Visst kan man vinna stort någon enstaka gång men oftast förlorar man. Det kräver massa tid och slit offra det ena och det andra och då kanske man som bäst går lite minus. Det finns några vinnare de heter pokerbolagen de är de som skapar denna dröm bild om att slänga in lite pengar och vinna stort, du vet bättre tro inte på det. (visst finns det proffs men de vet nog hur svårt det är)Varje gång du känner suget att bara lulla lite vid datorn så tänk på all smärta som poker har orsakat alla pengar du förlorat, alla bråk med flickvännen (förmodligen) osv. är det värt det? Dagdröm inte om pokern!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starkt gjort att gå ut me de, jag har själv vart i precis samma sits som du.

fast jag vågade aldrig gå ut med de, utan det kom fram när fogden börja skicka räkningar, sambon blev ju förstås lite undrande o på den vägen började det,

 

efter ett tips om vad jag skulle göra för att bli av med suget så började jag spela freerolls....... gör INTE de. allt blev värre och jag höll på att hamna i skiten igen.

 

nu har jag iofs börjat igen, fast nu funkar det, jag har själv inte hand om min ekonomi längre utan jag fick 300 sek i månaden att spela för, (har sen dess blivit en vinnande spelare) ta detta dock inte som ett tips allt e nog väldigt individuellt,

 

avstå helt från poker,

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bli nu inte mörkrädd och få stressfaktor tio på en tioskala för att flera säger att du aldrig kommer att bli av med suget.

Just nu har du kanske ett helvete periodvis, men det kommer att avta med tiden.

 

Upprepar vad jag sagt tidigare nu när jag ändå skriver, kontakta en förening för spelberoende.

Det kommer att bli lättare för dig, och mindre risk att ramla dit igen, om du pratar ut om dina tankar med de som vet vad det handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag saknar spänningen och den rena charmen, blandningen av tur och skicklighet som poker medför. Trots att jag vet att jag inte vinner, och trots att jag vart på gränsen till fördärv pga skiten så saknar jag att sitta där framför skärmen med en kaffekopp i handen...

 

Det känns som du romantiserar pokern för mycket, detta kunde nästan något pokerbolag skriva.

 

Det många av er inte förstår även om ni givetvis bara försöker hjälpa är att det värsta för en spelmissbrukare är inte rädslan att trilla dit igen.. det är tanken på att ALDRIG MER få spela poker! Just den tanken.. att man aldrig mer får göra det som man känner ett sånt sug för är det som känns så oöverkomligt.

För er som aldrig levt med ett form av missbruk kan man jämföra det med att få beskedet att ni aldrig mer kan kolla på tv.

Det kanske låter dumt men sätt er ner och föreställ att ni aldrig mer skulle få göra det. Vad skulle ni sakna? skulle du fortfarande sätta på tv:n om du var ensam hemma fast ögonon skulle svida hela natten sen? Förmodligen.. De är därför du är så stark LoosingIt.. du åker hemifrån istället för att sätta på tv:n.. Du är säkert en förebild för många här som skulle vilja din viljestyrka.. glöm inte det. :heart:

 

/Neo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill tacka alla som skriver och kommenterar.

 

Jag vill understryka för alla som undrar att jag för närvarande har ett mycket bra liv och är mycket lycklig även utan pokern (illa vore det väl annars). Jag har tagit mig ur skiten och ordnat upp min ekonomi.

Jag vill själv säga att jag tagit mig ur spelPROBLEMET men lider fortfarande av spelBEROENDET.

 

Det vore så mycket enklare om jag, som min flickvän, tyckte att poker är det tråkigaste och töntigaste som finns :)

 

Men det finns ett sug kvar nånstans, en längtan att få börja spela, och det är dessa tankar som gör vissa kvällar väldigt jobbiga. De första månaderna tyckte jag det va självklart men suget har inte gått över ännu efter 6 mån. Jag har lärt mig hantera det på mitt eget sätt, vilket för mig involverar att lämna hemmet, datorn och möjligheten att spela.

Det fungerar, men känns rätt jobbigt ibland och påminner mig om vilket helvete jag skapade för mig själv.

 

 

Hur som helst, tack till er alla, detta forum hjälper mer än vad många av er tror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...