Gå till innehåll

NLT - PokerSM, TT med 11BB kvar


Recommended Posts

Hej, lite bakgrund. Jag är en mycket kass turneringsspelare (åtminstone jämfört med hur jag känner mig i cashgames). Därför vill jag inte bara ha kommentarer som: gör si, gör så. Utan om jag ska göra på ett visst sätt så var snäll och förklara de bakomliggande idéerna för varför man ska göra så också.

 

Jag vill gärna höra många olika varianter på hur man kan spela denna handen, och tankarna bakom de varianterna.

 

Samtidigt vill jag naturligtvis veta om det är helt fel/rätt spelat så som jag spelade.

 

Jag har ingen speciell read på just han som raisar.

 

3k/6k blinds

Min stack: 68k

Min position: knappen

 

UTG+1 raisar 16k

Jag synar raisen med TT på knappen, alla andra lägger sig.

Flop: 825 (rainbow)

40k i potten, han checkar till mig. Jag betar 25k. Han ställer och jag tar syn med mina sista 27k

 

Som sagt, vilka andra linjer finns det att ta, samt kommentarer på min linje uppskattas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag verkligen tycker väger tungt när man är shortstacked är att vara first in. Alltså öppna potten först. I det här läget är potten redan höjd och då gäller det att ha en mycket stark hand allternativt en så liten stack att man inte kan vänta längre. Din stack är liten men inte inte helt obefintlig. Som jag ser det är 10,10 antagligen som bäst en 50/50 mot någon utan read som höjer så tidigt. Jag hade foldat och spelat vidare på first in regeln. Om du vill chansa så är det inte fel men då håller jag nog på en all in reraise pre. Det blir så svårt om det kommer överkort på floppen och du inte vet om han har träffat eller bara continuation bettar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, lite bakgrund. Jag är en mycket kass turneringsspelare (åtminstone jämfört med hur jag känner mig i cashgames). Därför vill jag inte bara ha kommentarer som: gör si, gör så. Utan om jag ska göra på ett visst sätt så var snäll och förklara de bakomliggande idéerna för varför man ska göra så också.

 

Jag vill gärna höra många olika varianter på hur man kan spela denna handen, och tankarna bakom de varianterna.

 

Samtidigt vill jag naturligtvis veta om det är helt fel/rätt spelat så som jag spelade.

 

Jag har ingen speciell read på just han som raisar.

 

3k/6k blinds

Min stack: 68k

Min position: knappen

 

UTG+1 raisar 16k

Jag synar raisen med TT på knappen, alla andra lägger sig.

Flop: 825 (rainbow)

40k i potten, han checkar till mig. Jag betar 25k. Han ställer och jag tar syn med mina sista 27k

 

Som sagt, vilka andra linjer finns det att ta, samt kommentarer på min linje uppskattas.

 

när han checkraisar dig på en grenbågsflopp är du död. å andra sidan har du stoppat in halva stacken.

 

frågan är väl om man vill syna en utg-raise med TT men du har ju position. checkar du bakom på floppen blir det också jobbigt när han bettar turn.

 

TT är ett svårt par med grunda stackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag verkligen tycker väger tungt när man är shortstacked är att vara first in. Alltså öppna potten först. I det här läget är potten redan höjd och då gäller det att ha en mycket stark hand allternativt en så liten stack att man inte kan vänta längre. Din stack är liten men inte inte helt obefintlig. Som jag ser det är 10,10 antagligen som bäst en 50/50 mot någon utan read som höjer så tidigt. Jag hade foldat och spelat vidare på first in regeln. Om du vill chansa så är det inte fel men då håller jag nog på en all in reraise pre. Det blir så svårt om det kommer överkort på floppen och du inte vet om han har träffat eller bara continuation bettar.

 

Ok, skönt att du säger det med first in. Det har jag också tänkt lite på nu i efterhand när man har lite mer än 15 sek. på sig att besluta vad man ska göra. Fold pre är nog inte så fel som jag tyckte det kändes när jag satt där.

 

Hur liten ska stacken vara för att man ska börja auto-bomba preflop egentligen, och vilka händer är det som gäller det att panga med då?

 

Du säger också att TT är som bäst 50/50 mot någon som höjer tidigt. Men min uppfattning efter att han sett ett antal bustningar är att folk köpte med precis allt möjligt. Förutom de givna premiumhänderna så har man ju sett allt från 44-99, 89s, osv. Men det kanske inte är så? Framförallt inte redan på UTG+1 kanske?

 

när han checkraisar dig på en grenbågsflopp är du död. å andra sidan har du stoppat in halva stacken.

 

Ok, ja, det var 5 000 000 kronorsfrågan när jag satt där. Och jag är fortfarande lite sur på mig själv. En tanke med mitt 25k bet på flop (istället för push) var att om han ställde kunde jag inte ha honom slagen, och då SKULLE jag lägga mig. Men det lyckades jag inte förmå mig till och mina 27k kändes meningslösa i det läget, men det kanske de inte hade varit. Hur ser ni på detta resonemanget med 25k bet för att få samma information som om jag hade gått all-in. Men ändå ha 4BB kvar att gambla med? Är det värt att spara dessa fyra BB? Kan han ga gått all-in här med AK?

 

Så linjer hittils, förutom min egen:

* Fold pre-flop. Man vill spara sig till man antingen har en riktigt bra hand själv. Eller så ska man vara först in i potten.

* Pusha pre-flop. Ett gamblingspel helt enkelt.

* Fold mot hans checkraise på flop. 4 BB är bättre än 0 BB.

* Checka bakom på flop. Mycket tveksamt, och antagligen fel, spel.

 

Finns det fler linjer?

 

PS. Ja, naturligtvis åkte jag ut. Som ni alla redan förstått. Han hade KK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet av robster. TT är väl en sån hand du vill ha potten med preflop. Får du action av någon från tidig position så står den sig ofta dåligt. Det lätta alternativet är som sagt att folda preflop.

 

På floppen har du ju bestämt dig att spela handen och då känns bet-fold som ett jättekallt alternativ. Du gör ju din hand till en bluff, då skulle jag hellre checka bakom på flopp.

 

sen kan han ju faktiskt ha händer du slår, även om det känns osannolikt. Du behöver ju vinna jättesällan här för att syn ska vara rätt men just därför känns hans HD också väldigt stark.

 

Svårt läge helt enkelt, så folda preflop istället. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mår ni som tycker att man ska folda pre?

 

Ställa är ett alternativ om motståndaren är synbenägen (dvs kommer syna med typ 55-99), men jag föredrar att kallsyna preflop. På ofarliga floppar ska degen oftast in, ibland även på lite farligare sådana, men det beror ju på redas.

 

Fold känns vekt och fegt, med 11BB så har du inte tid att vänta så jävla länge till, finns inget som säger att du kommer få ett bättre läge innan du är i det närmaste antgul. Sedan så såg man en jävla massa skumma spel i SM hela vägen, själv fick jag i en liknanade situation med just TT in degen mot AK oträffat på T-hög flop t.ex. (efter att ha kallsynat pre).

 

Så att folda känns bara onödigt och vekt. Kommer floppen AQ4r så har du förlorat 3BB, men det är ju bara två steals preflop så är du tillbaka. Att folda TT mot en enkel raise känns bara sjukligt kallt om du inte har monsterreaden på att den spelaren enbart höjer i EP med QQ+ och det har man som sagt aldrig.

 

Syn pre, utvärdera flop.

 

Tycker du ska ställa på floppen dock. Har han överpar så har han, inte mer att göra åt saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mår ni som tycker att man ska folda pre?

 

Ställa är ett alternativ om motståndaren är synbenägen (dvs kommer syna med typ 55-99), men jag föredrar att kallsyna preflop. På ofarliga floppar ska degen oftast in, ibland även på lite farligare sådana, men det beror ju på redas.

 

Fold känns vekt och fegt, med 11BB så har du inte tid att vänta så jävla länge till, finns inget som säger att du kommer få ett bättre läge innan du är i det närmaste antgul. Sedan så såg man en jävla massa skumma spel i SM hela vägen, själv fick jag i en liknanade situation med just TT in degen mot AK oträffat på T-hög flop t.ex. (efter att ha kallsynat pre).

 

Så att folda känns bara onödigt och vekt. Kommer floppen AQ4r så har du förlorat 3BB, men det är ju bara två steals preflop så är du tillbaka. Att folda TT mot en enkel raise känns bara sjukligt kallt om du inte har monsterreaden på att den spelaren enbart höjer i EP med QQ+ och det har man som sagt aldrig.

 

Syn pre, utvärdera flop.

 

Tycker du ska ställa på floppen dock. Har han överpar så har han, inte mer att göra åt saken.

 

ok, det var ju lite skönt att höra att ryggradskänslan inte var helt fel heller iaf. Det du beskriver är ju i stort sett min linje förutom att det skulle vara lite bättre att bara ställa rätt av. Ska det spelas så ska det spelas hårt helt enkelt. Som med så många andra händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att det bara finns två alternativ, push eller fold. Att syna bort 25% av sin stack bara för att folda mot ett contbett om det kommer A,K eller Q på floppen känns jättekallt.

 

 

Helt rätt i min mening. Med bara 11BB så finns i min värld ställa eller lägga sig. (man kan ibland limpa om det tillfället uppenbarar sig)

 

 

 

I denna situationen så är det ställ som gäller. Med lite tur så foldar FI och annars så har Fi förhoppningsvis bara 2 överkort. Är man dominerad så är man och får hoppas på klonken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med parre! Som short finns inte fold hos mig inte om jag siktar högt. Är det precis vid bubblan kan jag överväga det, men annars inte.

8 av 10 gånger ställer jag där. De andra två synar jag. Tycker faktiskt inte det är så kallt som vissa här tycker. Han måste ju inte sätta med topp-par bara för att han raisar UTG. Kommer det en låg flopp pushar jag. Kommer det A, K,Q eller J på floppen kan man börja överväga att vika vid en bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför bettar du halvpott på floppen? Det är ju bara att ställa direkt.

 

I detta fall av checkraise är du slagen av KK AA, ett set eller så är fi en megatomte.

 

Jag skulle gissa KK.

 

Hur tänker du nu? Som jag ser det så säger du emot dig själv lite. Om du är så säker på att han har AA, KK eller set när han gör checkraisen kan det väl inte vara så fel att halvpotta och folda mot raise?

 

Om jag ger dig två alternativ:

* Behåll 4BB och var stensäker på att han har KK, AA, eller ett set. (dvs. betta halvpot)

* Eller åk ut, och var stensäker på att han har KK, AA, eller ett set. (dvs. ställ in)

 

Vilket väljer du?

 

Problemet med halvpotten kommer väl först om man inte kan vara säker på vad instället betyder. Kan man det? Det är en av mina många frågor kring denna handen. Kan han inte ställa tillbaka med ett köpförsök med 77? A8s? AK? Humm... dessa frågor är svåra tycker jag, för jag har nästan ingen erfarenhet av turneringar och hur mycket olika händer folk köper med i tidig position.

 

Du har naturligtvis också helt rätt, det var KK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så som handen utspelas är du uppe mot KK

 

men pushen är tyvärr given pre eller post flop, men gg ändå

 

varför är alla säkra på att det är KK? Skulle han spelat AA annorlunda eller?

Har det nåt att göra med att trådskaparen skrev att han hade KK innan eller ser ni inte hans höjning möjlig om han har AA? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur tänker du nu? Som jag ser det så säger du emot dig själv lite. Om du är så säker på att han har AA, KK eller set när han gör checkraisen kan det väl inte vara så fel att halvpotta och folda mot raise?

 

Om jag ger dig två alternativ:

* Behåll 4BB och var stensäker på att han har KK, AA, eller ett set. (dvs. betta halvpot)

* Eller åk ut, och var stensäker på att han har KK, AA, eller ett set. (dvs. ställ in)

 

Vilket väljer du?

 

Problemet med halvpotten kommer väl först om man inte kan vara säker på vad instället betyder. Kan man det? Det är en av mina många frågor kring denna handen. Kan han inte ställa tillbaka med ett köpförsök med 77? A8s? AK? Humm... dessa frågor är svåra tycker jag, för jag har nästan ingen erfarenhet av turneringar och hur mycket olika händer folk köper med i tidig position.

 

Du har naturligtvis också helt rätt, det var KK.

 

Jag orkar inte utveckla det men jag brukar inte hamna i samma sits om vi säger så. Jag har oftast någon slags read och det jag skrev är ju lite beroende på var i handen vi är. När du redan bettat halvpot så är du nästan commitad. Lägg finns typ inte. Killen kan ju vara en megatomte. Ha 99 eller AK eller nåt?

 

Angående KK får ni själva fundera på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag orkar inte utveckla det men jag brukar inte hamna i samma sits om vi säger så. Jag har oftast någon slags read och det jag skrev är ju lite beroende på var i handen vi är. När du redan bettat halvpot så är du nästan commitad. Lägg finns typ inte. Killen kan ju vara en megatomte. Ha 99 eller AK eller nåt?

 

Angående KK får ni själva fundera på.

 

Om du tvärt emot vad du själv säger orkar utveckla så får du gärna svara på detta:

Vad betyder det fetmarkerade i citatet ovan? Att du har lagt dig eller psuhat pre beroende på read? Eller att du alltid pushat pre? Eller att du alltid lagt dig pre? Eller att du... * sätt in varfi handling här*?

 

Jag är inte ute efter ett bensäkert svar från någon som tror sig vara bäst i världen, utan bara lite olika linjer utifrån olika synvinklar. Så som jag iaf. alltid analyserar händer.

 

Var du Fi? Det hade varit intressant att veta faktiskt.

 

Angående KK är det ju så att jag skrev det för ett bra tag sen i tråden, så det är ju inte så mycket att fundera på. Men visst, vill du verka spydig så lyckas du ju. God Jul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Angående KK är det ju så att jag skrev det för ett bra tag sen i tråden, så det är ju inte så mycket att fundera på. Men visst, vill du verka spydig så lyckas du ju. God Jul.

 

 

Med tanke på att jag bara hade läst förstaposten så finns det nog ganska mycket att fundera på....

 

God Jul själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...