Marcel Postad 11 December , 2006 Rapport Share Postad 11 December , 2006 Har stora problem med min dygnsrytm. Gick upp 16:10 idag Kan egentligen inte sova mer än 6h/per natt för att inte skada min dygnsrytm men efter bara 6h sömn är jag också väldigt lite sugen på att gå upp så.... Ge mig tips för hur jag ska lyckas komma upp samma tid varje dag! (När nötserien McLeods döttrar gick första gången på femman lyckades jag komma upp varje dag till programstart så det är uppenbarligen inte omöjligt så länge man har en morot ) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Staahla Postad 11 December , 2006 Rapport Share Postad 11 December , 2006 Tror faktiskt inte det går om man inte har rutiner man måste passa som jobb. Försökt otaliga gånger under studietiden att ställa tillbaka dygnet till samhällets takt men efter ett par dagar är man tillbaka. Tom lyckats försova mig till två eftermiddagstentor (14.00 tror jag de börjar) trots att man får komma en timme sent. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ost Postad 12 December , 2006 Rapport Share Postad 12 December , 2006 Du kan ju försöka ta hjälp av någon som ringer och jagar dig när du ska/vill/borde gå upp. Ha telefonen på ett duktigt avstånd så att du måste upp och röra på dig för att svara, men inte för långt bort så du inte vaknar av den (så klart). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 12 December , 2006 Rapport Share Postad 12 December , 2006 Du kan ju försöka ta hjälp av någon som ringer och jagar dig när du ska/vill/borde gå upp. Ha telefonen på ett duktigt avstånd så att du måste upp och röra på dig för att svara, men inte för långt bort så du inte vaknar av den (så klart). Hur ska man då hitta den? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
parre Postad 12 December , 2006 Rapport Share Postad 12 December , 2006 Har du typ vänner, kollegor, nånting som har normala dygnsrytmer? I sådant fall kan det ju vara en idé att några dagar i rad boka upp frukostmöten, tidiga luncher, whatever, så du tvingas välja mellan att vara en vidrig fitta som folk inte vill träffa för att den inte dyker upp till ett förutbestämt möte utan sover istället eller att bara gå upp vid 09-10. Efter kanske två-tre nätter borde du vara back on track. Detta förutsätter självklart att du vill ha en normal dygnsrytm. Själv så är jag inte så jävla tänd på den idén, så jag går och lägger mig mellan 01-04 även när jag jobbar (och går upp vid 0730). Blir lätt slitsamt mot slutet av veckan men sedan har man ju helgen att återhämta sig på. Men som sagt, går du upp 09-10 och fyller dagen med någorlunda meningsfulla aktiviteter och själv vill så ska du inte ha några större problem att somna i alla fall vid midnatt på natten. Och undvik alkohol, det fuckar upp ens sömnmönster rätt hårt. Plus att du sällan blir riktigt utvilad om du krökar till, hur länge du än sover. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Marcel Postad 12 December , 2006 Författare Rapport Share Postad 12 December , 2006 Försökt otaliga gånger under studietiden att ställa tillbaka dygnet till samhällets takt men efter ett par dagar är man tillbaka. Många tappra försök genom åren och lika många misslyckanden.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Marcel Postad 12 December , 2006 Författare Rapport Share Postad 12 December , 2006 Du kan ju försöka ta hjälp av någon som ringer och jagar dig när du ska/vill/borde gå upp. Ha telefonen på ett duktigt avstånd så att du måste upp och röra på dig för att svara, men inte för långt bort så du inte vaknar av den (så klart). Har testat det ett tag med gott resultat men dessvärre känns det inte som hållbar långsiktig lösning... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Marcel Postad 12 December , 2006 Författare Rapport Share Postad 12 December , 2006 Har du typ vänner, kollegor, nånting som har normala dygnsrytmer? I sådant fall kan det ju vara en idé att några dagar i rad boka upp frukostmöten, tidiga luncher, whatever, så du tvingas välja mellan att vara en vidrig fitta som folk inte vill träffa för att den inte dyker upp till ett förutbestämt möte utan sover istället eller att bara gå upp vid 09-10. Det där tar jag med mig. De allra flesta av mina vänner är 1, inte lika mongolida som jag, 2, äter lunch på stan så det borde funka att boka in varje dag... tackar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
psykologas Postad 13 December , 2006 Rapport Share Postad 13 December , 2006 Skaffa barn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Andrew_W Postad 13 December , 2006 Rapport Share Postad 13 December , 2006 ... eller hund Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
johansen Postad 13 December , 2006 Rapport Share Postad 13 December , 2006 Brukar ibland sätta mobilen på väckning och sedan skruva in den i chassiet på datorn. Slutar alltid med att man står nyvaken och svär över hur korkad man är samtidigt som man fibblar upp chassiet. Fast vaknar gör man ju åtminstone. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
hansolo Postad 13 December , 2006 Rapport Share Postad 13 December , 2006 har typ samma problem, lägger mig mellan 02-03 varje natt och vaknar normalt runt 1 och de känns som att en del av dagen försvinner....trots att ja hinner med allt man ska göra ändå. hopplöst svårt att lägga sig tidigare. blir aldrig trött före 01 liksom! behöver fler tidiga föreläsningar! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kfluffie Postad 13 December , 2006 Rapport Share Postad 13 December , 2006 Du kan ju försöka ta hjälp av någon som ringer och jagar dig när du ska/vill/borde gå upp. Ha telefonen på ett duktigt avstånd så att du måste upp och röra på dig för att svara, men inte för långt bort så du inte vaknar av den (så klart). Detta brukar jag göra. Brukar kasta in luren under skrivbordet (där det står stolar, datamaskiner och annat elände) så dagen börjar med att man står och skriker på morgonen och förbarmar sig över telefonen med arslet upp i vädret. Sedan brukar jag sätta telefonen på Snooze och bara "vila mig ett par minuter" till med telefonen på bröstet (som då slutar med att jag stänger av den när den ringer igen. Ang. att få in dygnsrytmer så gäller det ju att man har bra rytmer på helger och det är ju där hela skiten sabbas. Man beslutar sig för att dricka ett par pilsner och då blir det ju att man däckar vid typ 03 - 04-tiden och sedan så vaknar man vid 7-tiden, går och dricker lite vatten, och sedan somnar man om och vaknar vid 15-tiden. Så säg upp alla helgnöjen och gå och lägg dig vid 22-tiden på en lördag också! Mvh, KF! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Brumpa Postad 13 December , 2006 Rapport Share Postad 13 December , 2006 funderar själv på att gra mig en väckarköocka som ger mig strömstötat.. som fjärrstyrs av en klasskompis.. starkare ström ju lmge jag är kvar i sängen.. till slut lär man ju vakan iaf. om man nu inte dör vill säga... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Marcel Postad 14 December , 2006 Författare Rapport Share Postad 14 December , 2006 har typ samma problem, lägger mig mellan 02-03 varje natt och vaknar normalt runt 1 och de känns som att en del av dagen försvinner....trots att ja hinner med allt man ska göra ändå. hopplöst svårt att lägga sig tidigare. blir aldrig trött före 01 liksom! behöver fler tidiga föreläsningar! Och hur fan skulle du kunna bli trött 01:00 när du går upp 13:00 efter att ha sovit 12 timmar. En riktigt amatör är vad du är Hansolo.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
wingman Postad 15 December , 2006 Rapport Share Postad 15 December , 2006 Tipset jag kan ge är att bli fysiskt trött under dagen genom hårt kroppsarbete/motion. Jag har samma problem som du och samhället är inte anpassat för sådana som oss. Mitt inre dygn verkar vara minst 30h. Jag mår som bäst av att sova minst 10h och vara vaken minst 20h. Dessa tider verkar dock minska om jag har varit väldigt fysiskt aktiv. Så testa det... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts