Gå till innehåll

NLT - Trn, The LIVE 2005.1 98s Crippling Hand!


parre

Recommended Posts

Gärna lite kommentarer.

 

Tror det är precis i början av period 9. Blinds på 400-800, jag har ca 15-16k i stacken, fi lika mycket (fast jag trodde han hade mindre...).

 

Hittar 98s UTG. Jag älskar sådana händer, men frågan är hur jag ska spela den. Att bara syna känns vekt, i sådant fall blir jag nästan tvungen att limp-reraisebluffa om någon höjer. Att höja för mycket är inte heller bra, då blir jag pottcommittad till att syna om någon shortstack går all-in efter mig. Väljer att dubbla mörken - något jag inte gjort på hela turneringen.

 

CO synar, båda mörkarna foldar.

 

Floppen kommer A9x, ett hjärter. Jag har alltså par i nior med backdoordraget.

 

Jag betar ut, 3k om jag minns rätt, varpå CO återhöjer mig till 6k. Jag synar.

 

Turn kommer ett andra hjärter. Jag ställer in med 8.5k, CO blixtsynar med AQ och jag träffar inte någon av mina 14 outs på rivern.

 

Känns som om jag gör följande misstag i handen:

 

1) Inte folda UTG.

2) Syna hans flop-miniraise.

3) Gå all-in på turn.

 

1: Att folda UTG vid fullbord är nog berättigat, eftersom jag har så jävla kass position. Hade det varit omvänt med mig i CO har jag mycket fler valmöjligheter på flop och turn.

 

2: Detta skriker ju träff. Att bara syna funkar inte, en all-in reraise kanske hade fått honom att folda (även om jag tvivlar). Call funkar inte.

 

3: Detta är jag lite tveksam till om det egentligen är fel. Om jag går all-in har jag (hoppas jag) fold equity mot en del händer han håller. Nu visade sig detta vara åt helvete fel, men det trodde jag. Hur som helst, om jag checkar och han betar ut igen har jag två val (om han inte själv går allin), fold eller all-in. Vid en allin så är jag nästan säker på att jag har pottodds - 8.5k för att vinna 30-35k. Så länge han inte har tvåpar eller set så har jag odds på att dra till tvåpar/triss/färg. Har alltså nio säkra outs samt fem ganska säkra outs. Visst kommer överlevnadsaspekten in i bilden - foldar jag har jag 8.7k kvar och är fortfarande med i matchen, men vinner jag denna pott har jag 30-35k och ligger mycket fint till.

 

Överlevnadsaspekten såg jag inte så hårt på i detta läge på turn, mest på grund av att det var så pass många kvar i turneringen och blindsen började ta hårt på stackarna. Med 30k kan jag alternera tight spel (om många shortstackar trycker i desperation) med aggressivt stjälande (om bordet tightar rejält). Med 8.5k är det mer och mer hittahandställinpoker. Foldar jag UTG har jag ca 15-16k - vilket är en fin stack och ger mig bra läge.

 

Jag vet att jag antagligen tänker fel, iaf om man går "by the book". Men, på något sätt känns det fel att folda med korrekta odds om man inte är nära ITM eller ett hopp i payoutsen.

 

Dock så känns det som om det vettigaste hade varit att folda eftersom jag var UTG. Det är med att spela handen UTG från första början som jag försätter mig i denna sist. Det är min floppsyn som committar mig när andra hjärtret faller på turn. Så, kommentarer?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle definitivt inte höjt UTG. Om det var gott om calling stations kanske jag skulle valt call, men med 90% sannolikhet skulle jag valt fold. Jag skulle inte vilja spela 98s med färre än fyra-fem spelare i potten. Om man som du höjer riskerar man ju att få spela den typiska draghanden 98s heads up, något den inte är speciellt bra till. Min erfaranhet är dessutom att när man börjar komma en bit in i en turnering ser färre och färre personer floppen. Fold är nog det enda rätta faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Inte folda UTG.

2) Syna hans flop-miniraise.

3) Gå all-in på turn.

 

Det enda misstaget tycker jag var 2). Du har höjt pre-flop och du satsar på floppen. När han då höjer så skulle jag sätta honom på minst AQ (andra tänkbara händer: AK, AA, 99 och kanske A9s). Lika bra att lägga sig och sitta kvar med 11.7K.

 

Hade han haft JJ eller TT hade han säkert lagt sig på floppen och du hade i så fall fått fin valuta för din kreativa pre-flop-höjning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda misstaget tycker jag var 2). Du har höjt pre-flop och du satsar på floppen. När han då höjer så skulle jag sätta honom på minst AQ (andra tänkbara händer: AK, AA, 99 och kanske A9s). Lika bra att lägga sig och sitta kvar med 11.7K.

 

Mjo, du har rätt. Jag gillar inte att folda 98s UTG när jag har relativt stor stack, det är en hand jag gillar skarpt. Måste bara bli lite vassare på att spela såna här trubbelhänder så jag inte försätter mig i stor knipa som i denna situation. Inte spelat mycket alls på sistone (tredje turneringen för året), har märkt att jag lite väl ofta hamnar i sådana situationer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag inser ju att ni är betydligt mer rutinerade än jag, men jag fattar inte. Om jag förstått rätt:

 

10 runt bordet

98s

Höja UTG

 

Varför? Med den tidiga höjningen kommer spelet med stor sannolikhet bli aggresivt. Man kommer inte ha tid att vänta på eventuella drag. Eftersom 98s typiskt betalar sig sällan men och andra sidan bra när draget (eller semibluffen) väl sitter, ska man då höja? Risken är ju otroligt stor att man kommer behöva ta potten på en ren bluff, men då kan man väl lika gärna höja på J 2 off suit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken är ju otroligt stor att man kommer behöva ta potten på en ren bluff, men då kan man väl lika gärna höja på J 2 off suit?

 

Ett förtydligande exempel:

 

a) Din motståndare har JJ. Floppen kommer T76 rainbow. Eftersom du har höjt så ser den floppen rätt ofarlig ut för honom. Nu har du god chans att vinna alla hans marker.

 

b) Din motståndare har JJ. Floppen kommer A92. Din motståndare kommer att sätta dig på ett ess och antagligen lägga sig när du satsar på floppen.

 

Det kan alltså hända bra saker både när du träffar och missar floppen.

 

Om man däremot sitter vid ett bord där folk reraise:ar mycket pre-flop (både med JJ och sämre händer), så kan man inte spela 98s på det här sättet från UTG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elvis: Visst finns gynsamma floppar. Men är de så många att det betalar sig i längden, även om man kan casha in rejält när man väl träffar?

 

Det beror på bordet, så klart. Jag säger inte att man alltid ska höja med 98s från UTG.

 

Observera dock att man inte behöver träffa floppen för att vinna potten -- det kan räcka med att floppen ser tillräckligt läskig ut för ens motståndare. Blir man heads-up mot en motståndare som är kapabel att folda, så är det viktigare vad motståndaren tror att man har än vad man faktiskt har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken är ju otroligt stor att man kommer behöva ta potten på en ren bluff, men då kan man väl lika gärna höja på J 2 off suit?

 

Ett förtydligande exempel:

 

a) Din motståndare har JJ. Floppen kommer T76 rainbow. Eftersom du har höjt så ser den floppen rätt ofarlig ut för honom. Nu har du god chans att vinna alla hans marker.

 

b) Din motståndare har JJ. Floppen kommer A92. Din motståndare kommer att sätta dig på ett ess och antagligen lägga sig när du satsar på floppen.

 

Det kan alltså hända bra saker både när du träffar och missar floppen.

 

Om man däremot sitter vid ett bord där folk reraise:ar mycket pre-flop (både med JJ och sämre händer), så kan man inte spela 98s på det här sättet från UTG.

 

Tycker det här resonemanget haltar lite. Som folk tidigare sagt så vill man helst spela 98s i sen pos mot många spelare. Visst kan man pricka hårt med handen också men det händer inte speciellt ofta. ALLRA oftast missar man floppen men kan givetvis köpa potten ändå. Grejen är att så kan man resonera om alla händer. 72o kan floppa kåken eller köpa potten om man tror att fi missat. Tycker både 98s och 72o är klara folds i det läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Händer liknande 98s spelade jag gärna 5-4 otb då jag isåfall raisade för att köpa blindsen och ändå ha halvhyffsad backup om jag skulle få syn. Jag ställde även in med dom när man var nere på en 2-3 bbs under några perioder men att raisa utg när man har en hyffsad stack känns inte sådär jätteroligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gärna lite kommentarer.

 

Tror det är precis i början av period 9. Blinds på 400-800, jag har ca 15-16k i stacken, fi lika mycket (fast jag trodde han hade mindre...).

 

Hittar 98s UTG. Jag älskar sådana händer, men frågan är hur jag ska spela den. Att bara syna känns vekt, i sådant fall blir jag nästan tvungen att limp-reraisebluffa om någon höjer. Att höja för mycket är inte heller bra, då blir jag pottcommittad till att syna om någon shortstack går all-in efter mig. Väljer att dubbla mörken - något jag inte gjort på hela turneringen.

 

Rätt eller fel vet jag inte, men det känns definitivt tveksamt att spela 98s UTG med grunda stackar.

 

 

CO synar, båda mörkarna foldar.

 

Floppen kommer A9x, ett hjärter. Jag har alltså par i nior med backdoordraget.

 

Jag betar ut, 3k om jag minns rätt, varpå CO återhöjer mig till 6k. Jag synar..

 

Här hade kanske en checkcall kunde varit mer lyckosam, fortsätt spela handen som du hade spelat AA. När du sedan ställer in på turn så är fi dessutom inte lika potcommittad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är att så kan man resonera om alla händer. 72o kan floppa kåken eller köpa potten om man tror att fi missat. Tycker både 98s och 72o är klara folds i det läget.

 

Chansen att jag träffar något hyfsat är minimal med 72o, med 98s kan jag träffa massa roligheter som ger mig massvis med outs ifall jag inte lyckas köpa. Med 72o kan jag bara träffa allt som listas på pokerplayer.se, och det räcker oftast inte långt...

 

När jag ställde in på min semibluff hade jag 14 outs till rivern. Med 72o är det riktigt svårt att komma upp i 14 outs...

 

Att bara dubbla blinden UTG med sådana stackar som det är i denna istuation är antagligen vad jag gjort med AA/AK/KK också i detta läge, i alla fall en stor del av tiden.

 

Sen att fold kanske är bäst är kanske rätt, hur som helst så övercommittade jag mig själv i denna hand, vilket gjorde att jag åkte ut. Det är grymt farligt att spela sådana händer i tidig position, visst, men det är intressant också... Check/call låter nästan ännu bättre än bet/fold (alt.2.). Hur som helst anser jag att mitt stora misstag var inte att jag spelade denna hand, utan att jag overcommittade mig postflop, hade halva stacken inne när jag plockar upp par+flushdraw på turn.

 

Här hade kanske en checkcall kunde varit mer lyckosam, fortsätt spela handen som du hade spelat AA
.

 

Bra idé.

 

att raisa utg när man har en hyffsad stack känns inte sådär jätteroligt.

 

Jag tycker att det är jätteroligt. Fast kanske inte bra, men roligt är det definitivt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chansen att jag träffar något hyfsat är minimal med 72o, med 98s kan jag träffa massa roligheter som ger mig massvis med outs ifall jag inte lyckas köpa. Med 72o kan jag bara träffa allt som listas på pokerplayer.se, och det räcker oftast inte långt...

 

När jag ställde in på min semibluff hade jag 14 outs till rivern. Med 72o är det riktigt svårt att komma upp i 14 outs...

 

Just min poäng är att du antingen träffar ett drag eller nånting stenhårt, och drag är inte så kul att spela hu ur tidig position tycker i alla fall jag. Nu hittade du iofs ett riktigt starkt drag (iofs först på turn) som du kan semibluffa med.

 

Hur som helst så är ett drag det man ftast träffar så vill du inte spela ett drag i det läget så är det väl fold, annars gjorde du väl inget fel preflopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte din limitrasie preflop. Ska du spela så kör 3-4 bb i stället så inte blindsen måste syna med massa händer.

 

Limitraisen du får mot dig på floppen är ju riktigt otäck. Folda där om du inte har anledning att tro att han bluffar (extremt osannolikt i den här handen i m o) tror du att han bluffar så ställer du in.

 

Att ställa in när flushkortet kommer säger ju just att du fick ett drag med det kortet enligt mitt sätt att läsa handen. Hade du haft en bra hand hade du inte spelat handen så här, eller hur?

 

Hur hade du spelat med AK? Hur hade du spelat med floppat tvåpar eller triss? Jag hade inte lagt något ess här mot dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

största misstaget var att inte kolla killens stack innan du annonserade all in, hade du vetat att han hade lika mkt som dig hade du aldrig gjort det. Och förmodligen inte synat hans höjning på floppen heller.

 

Stämmer mycket väl. Såg ut som om han hade hälften av min stack, inte lika mycket ;)

 

Limitraisen du får mot dig på floppen är ju riktigt otäck. Folda där om du inte har anledning att tro att han bluffar (extremt osannolikt i den här handen i m o) tror du att han bluffar så ställer du in.

 

Jo, klart foldläge där.

 

Att ställa in när flushkortet kommer säger ju just att du fick ett drag med det kortet enligt mitt sätt att läsa handen. Hade du haft en bra hand hade du inte spelat handen så här, eller hur?

 

Hur hade du spelat med AK? Hur hade du spelat med floppat tvåpar eller triss? Jag hade inte lagt något ess här mot dig.

 

Hmm. AK hade jag ställt in på floppen med rakt av.

 

I detta läge hade jag antagligen spelat set likadant som jag gjorde (call på flop, all-in på turn). A9 t.ex. är det dock svårt att veta, ingen aning hur jag hade spelat A9 (eller annat floppat tvåpar). Möjligt att jag synar för att sen gå all-in på turn, men jag vet faktiskt inte. Jag är så kass så jag floppar aldrig obskyra tvåpar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...