Gå till innehåll

MTT - Preflopbeslut på bubblan (typ) med grunda stackar.


Sansrom

Recommended Posts

NLT-freezeout (1100 kr) på Cosmopol. Blinds 1000/2000, 6 spelare kvar, 5 priser. Snittstack drygt 17000.

 

UTG är jätteshort (3000) och har just dealat till sig att den som bubblar får insatsen tillbaka och ställer mörkt. Han får syn av UTG+1 (halvlös och passiv, har blindat ner sig från storstack till medel) och CO (Skaplig spelare, har utnyttjat sin stora stack vid ett par tillfällen, speciellt mot UTG+1).

 

Jag sitter på knappen och tittar ner på :Qc::Jc: och har ca 25000. På SB sitter bordets sämsta spelare med 15000. BB har ung. lika mycket som jag, och har varit aktiv och förstår att man inte kan höja utan att gå all-in. Vad gör jag? Kan hitta argument för både vik, syn och ställ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.

 

Vik: Hoppas att utgs slås ut av BB SB eller första synaren. Om Shortstacken vinner handen får han ju iallafall 3k mindre. Han kommer antagligen ha 3 motståndare än då.

 

Syn: Vara med och hjälpa till att checka ner shortstacken för att maximera chansen att han åker ut.

 

Raise: Ta blindsen och ensam slå ut utg som kan ha vad som helst i sin hand.

 

Jag röstar för bara syn och checka ner om möjligt.

 

EDIT: om du har stora möjligheter att stjäla marker om bubblan består så ska du ju höja och ensam slåss mot fi. Förlorar du handed kan du fortsätta stjäla vinner du så har du fått lite mer marker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UTG är jätteshort (3000) och har just dealat till sig att den som bubblar får insatsen tillbaka och ställer mörkt.

 

Hmmm, va? Gick hela bordet med på att den som åker på bubblan får insatsen tillbaka? Delar hela bordet på det eller hur gjorde Ni?

 

Som svar på frågan hade jag lätt lagt mig, du ligger ju under mot alla som håller en K eller ett A.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn.

 

Tycker absolut du ska se en flopp med den handen, kostar dig endast 3000. Förhoppningsvis synar sb och bb lär ju göra det. Alltså 3000 i en pott på 15000. Har du read på att sb elle bb kommer höja så synar du inte utan viker.

 

Höjning känns sådär... Då du inte har en jättestark hand, förvisso höga blinds och grunda stackar men du kommer få bättre tillfällen att stjäla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn.

 

Tycker absolut du ska se en flopp med den handen, kostar dig endast 3000. Förhoppningsvis synar sb och bb lär ju göra det. Alltså 3000 i en pott på 15000. Har du read på att sb elle bb kommer höja så synar du inte utan viker.

 

Höjning känns sådär... Då du inte har en jättestark hand, förvisso höga blinds och grunda stackar men du kommer få bättre tillfällen att stjäla.

 

ungefär så här tänker jag med... du har knappen och en hand som man kan träffa bra med... fold är inte jättefel, men raise känns nja... hyfsad risk att nån synar med bättre hand..

 

bordsstämning? ställer folk lite hit och dit eller är dom bubbeltajta och rädda? kan UTG+1 och CO tänkas limpfolda? etc etc...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bordsstämning? ställer folk lite hit och dit eller är dom bubbeltajta och rädda? kan UTG+1 och CO tänkas limpfolda? etc etc...

Ganska bubbeltight. UTG+1 är jag inte så rädd för, han lägger sannolikt om jag synar. CO är det värre med, hon kan nog tänkas syna med en del händer här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre säger syn, två säger vik och två säger ställ hittills. Tack för tipsen, det underlättar! :)

 

 

Ok, mina funderingar:

 

Jag vet inte om jag gillar syn riktigt. Visst har jag fina pottodds och en skaplig hand som spelar bra i en sannolik familjepott, men å andra sidan tror jag den blir ganska svårspelad postflopp mtp att jag investerar 1/8 av stacken. Vill ju liksom inte in och gräva i en tom sidopott utan bra träff mot tre levande motspelare. Dessutom kan jag nog inte syna ett ställ från någon av shortstackarna som kommer efter, vilket är tråkigt.

 

Ställa är kanske ett bra alternativ. Mycket döda marker i potten och en bättre hand än UTG:s random-HD och rätt ok FE. Gillar dock inte att CO är med i potten.

 

Fold. Tja, det veka, fega och mesiga alternativet, men å andra sidan tror jag att jag kommer få bättre tillfällen att öka stacken mot det relativt veka motståndet. Mörkarna var "billiga" vid det här bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn Syn, vänta föresten kanske en SYYYYYYYYYYYYYYYN.

 

Du har en trevlig liten hand å perfekt POSITION. Med tanke på att potten e död på floppen lär det bli hyfsat lättspelat (om de andra inte e dårar:).

 

 

Varför ge lillstacken en chans att 6-dubbla när du det e rätt liten chans att du e nån större favorit. Särskilt om du skulle missa floppen (om du träffar floppen e det ju god chans att du vinner ändå).

SB eller BB kan vakna med en hand, varför ta risken när du har en spelbar hand?

 

Enda negativa e ju att SB eller BB kan sno potten genom att trycka med ett mellanpar eller en bra A hand.

samt att du kan hamna besvärligt till om du träffar handen lite knepigt.

min erfarenhet av cc e dock att folk e mkt noga med att inte göra bort sig i dessa lägen å därför aldrig kommer hitta på några konstigheter på floppen. Dvs beta med toppar-träff eller bättre å checka resten.

Enfda besvärliga e väl om du träffar toppar eller drag å nån betar före. Eller förresten det e inte så knepigt då kastar du om inte oddsen e för fina eller du har nått på snubben/snubban.

 

Dessa nackdelar övervägs klart av fördelarna med att syna.

 

Kast finns inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn Syn, vänta föresten kanske en SYYYYYYYYYYYYYYYN.

Ok, då har vi tre till som säger syn. ;)

Du har en trevlig liten hand å perfekt POSITION. Med tanke på att potten e död på floppen lär det bli hyfsat lättspelat (om de andra inte e dårar:).

Visst, potten är död och man slipper semibluffar (förutsatt att de inte är dårar som sagt, inget jag kan förutsätta egentligen), och på så sätt blir det lättspelat. Vad jag menar med svårspelad är att vi investerar så mycket av stacken preflop, så att om vi är dominerade om vi träffar toppar blir det inte så roligt.

Enda negativa e ju att SB eller BB kan sno potten genom att trycka med ett mellanpar eller en bra A hand.

samt att du kan hamna besvärligt till om du träffar handen lite knepigt.

Japp, och som jag skrev tidigare, vad ska vi träffa om vi inte ska ha det knepigt? Vi har ju knappast odds att syna med 1/8 av stacken för att träffa tvåpar eller färg.

min erfarenhet av cc e dock att folk e mkt noga med att inte göra bort sig i dessa lägen å därför aldrig kommer hitta på några konstigheter på floppen. Dvs beta med toppar-träff eller bättre å checka resten.

Ok, du har säkert rätt, har inte så mycket erfarenhet av Cosmo.

Enfda besvärliga e väl om du träffar toppar eller drag å nån betar före. Eller förresten det e inte så knepigt då kastar du om inte oddsen e för fina eller du har nått på snubben/snubban.

And again, investera 1/8 av stacken för att kasta om vi träffar toppar är lite kallt, det är det jag känner är tråkigt.

 

Dessa nackdelar övervägs klart av fördelarna med att syna.

 

Kast finns inte

Ok, jag respekterar en Pokermiljonen-vinnares åsikter väldigt mycket. ;) Nästa gång blir det nog syn.

 

Bara en sista fråga, var går gränsen för när du synar i stackdjup? 1/6, 1/4?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en sista fråga, var går gränsen för när du synar i stackdjup? 1/6, 1/4?

 

fan vet :D men du får väl inte va särskilt mkt kortare kanske, ned mot 1/6 typ.

 

Du är ju dock i allin zon just nu å kommer behöva ställa en hel del. Att ta en syn här e ju mkt mindre risk än en stöld, å du har chans att bygga stack rejält om du träffar.

Missar du så har du tappat lite väntetid, men so what blindarna e billiga som du sa. å din stack e hotfull flera varv till ändå.

 

Positionen gör det ju avsevärt lättare, men håller med om att det kan bli lite knepigt postflop ändå. Risken e ju hyfsat stor att nån av de två limparna har J eller Q. Chansen e väl också lite större att du har bättre kicker än vad de har, men vad göra om de betar ut? Håller med dig om att det kan bli bra knepigt (men KUL).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ta en syn här e ju mkt mindre risk än en stöld, å du har chans att bygga stack rejält om du träffar.

Missar du så har du tappat lite väntetid, men so what blindarna e billiga som du sa. å din stack e hotfull flera varv till ändå.

Yeah, jag köper nog det nu. Kanske. ;)

Håller med dig om att det kan bli bra knepigt (men KUL).

Mycket värt, helt klart! :)

 

-----------

 

I vilket fall som helst valde jag att lägga handen.

 

Tack till alla för era synpunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...