Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Bordstämning: Jag och FI har varit de mest aktiva vid bordet men har med parten av tiden undvikit varann. Han standard är att i alla fall höja 2 gånger per varv så med min 3-bet pre-flop vill jag isolera honom när jag sitter i position med en troligtvis marginelt bättre hand.

Flop-beten från hans del antyder en del på Tx eller 99-22 och jag misstänker att han även synar rivern med dessa händer.

Kommentarer om spelet annars är uppskattat!

PokerStars Game #7267762736: Hold'em Limit ($3/$6) - 2006/12/02 - 12:44:19 (ET)

Table 'Gedania' 6-max Seat #6 is the button

Seat 1: RichTheItch ($145 in chips)

Seat 2: Quality19xx ($134 in chips)

Seat 3: Sandbagger12 ($36 in chips)

Seat 4: smacksoup ($241 in chips)

Seat 5: uggtrugg ($101 in chips)

Seat 6: Karashar ($239 in chips)

RichTheItch: posts small blind $1

Quality19xx: posts big blind $3

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Karashar [Kh Th]

Sandbagger12: folds

smacksoup: raises $3 to $6

uggtrugg: folds

Karashar: raises $3 to $9

RichTheItch: folds

Quality19xx: folds

smacksoup: calls $3

*** FLOP *** [7c 2c Td]

smacksoup: bets $3

Karashar: raises $3 to $6

smacksoup: calls $3

*** TURN *** [7c 2c Td] [7h]

smacksoup: checks

Karashar: bets $6

smacksoup: calls $6

*** RIVER *** [7c 2c Td 7h] [Qh]

smacksoup: checks

Karashar: ---> ???

Postad

Jag skulle betta alla dagar i veckan.

Är han normalfisk har han svårt att släppa AK men väldigt ofta sitter han med en 10 där.

Har han 10Q så kommer han checkraisa. Tror iallafall inte du behöver oroa dig så väldigt mycket för en checkraise-bluff iallafall.

Du leder väldigt ofta på turn, OM han blev hjälpt av rivern (varför han nu skulle blivt det?) är det få händer han tycker är tillräckligt bra för att orka checkraisa med efter att du vågat dig på ett riverbet. Har han träffat en naken dam typ KQ borde han donka tycker jag.

Han kanske inte ens orkar checkraisa 10Q heller eftersom bordet är parat.

Postad

Mot en genomsnittlig fi skulle jag checkat. Om du har sådan read på honom skulle jag betat. Mittenpar låter rimligt eller sämre kicker. Brukar han cappa? Många händer bättre än dina kanske man kan räkna bort som han skulle cappa med.

Postad

Tack för alla ideer!

Det blev en bet-syn på river och han visade glatt upp sin AT för att ta hem potten. Blev lite tveksam till riverbetet efter jag gjort det men det är nog bättre i längden att köra på med en valuebet i det läget.

Får medge att det riktigt tveksamma i hela handen är nog preflop beslutet, såg honom nog som lösare än han var. :evil:

well well, you live and learn ;)

Postad
Folda preflop. Bet/folda river. Du blir nog synad med ett fåtal fler händer som du slår än som slår dig, och kan du lägga mot check-raise är det allt som behövs.

Ska man värdebetta ska man oxå syna ner annars är det bättre o checka.

Postad
Folda preflop. Bet/folda river. Du blir nog synad med ett fåtal fler händer som du slår än som slår dig, och kan du lägga mot check-raise är det allt som behövs.

Ska man värdebetta ska man oxå syna ner annars är det bättre o checka.

Säger du att du alltid synar raise om du bettar river?

Nej det är inte bättre att checka om du 1) blir synad av fler händer du slår än som slår dig om du bettar, och 2) kan med stor säkerhet slänga mot raise. Det stämmer i denna hand.

Om du inte kan/vill slänga mot en check-raise så räcker det inte att lite fler än hälften av gångerna du blir synad så har du honom, du måste lämna lite marginal. Mellan tummen och pekfingret måste du ha bäst hand när du blir synad två av tre ggr i så fall.

Skulle bet/folda denna hand mot de flesta motståndare.

Postad

Bluffar han 1/9 här så är det rätt o calla raisen. JAg tror en agro ppl kan C/R river som bluff. Det är ju dessutom en ganska marginell valuebett tycker jag.

Folda river med 2a paret HU är ett NL spel, sånt sysslar man inte med i FL.

Postad

Säg att betar du o får syn så tjänar du 1$ då du vinner handen lite mer än hälften av gångerna som du skriver all ur horses.

Det betyder att du vinner 1$ i detta bettet i långa loppet.

Säg att han C/R bluffar dig o du foldar. Då har du förlorat 53$ för o vinna ytterligare 1$.

Den bluffen får du sen ta igen genom att värdebetta 53 ggr för o gå even på den handen.

Postad

Du valuebettar för o vinna 1$ xtra i långa loppet, men foldar du för en raise loosar du de 53$ som finns i potten. Du måste förstås lägga 6$ för o syna ner vilket gör det till ett 8/1 spel men att checka ner handen o ta hem 35$ är bättre än o bli bortbluffad för att du vill vinna 1$ xtra i långa loppet.

Postad

Vad svamlar du om? Du nämner två olika pottstorlekar och flera olika big bets. Du kan inte jämföra en megapott där du får 30 eller 60 ggr pengarna på synen med detta scenario.

Orkar inte diskutera med dig. Du får tro vad du vill men skulle rekommendera att du tänker om och inte tror att du vet allt bäst.

Postad

Klart pott storleken varierar beroende på om du bettar river lr inte. Är det svårt o förstå?

I SSH sägs det att man ska värdebetta mindre med marginella händer mot LAG spelare om man funderar på o folda. Bättre o se en showdown mot dem.

NL spelare är vana vid o göra jobbiga laydowns, sånt görs inte i FL.

Postad

suck, ok, mitt sista inlägg i denna tråd:

DU KAN INTE HITTA PÅ EN MONSTERPOTT! Dina bets är på $1 och potten på $53... var i HELVETE tar du det exemplet från? Det är inte ens möjligt.

Du nämnde $35 och du nämnde $53. Nej, potten ändras inte så mkt med $1-bets. Den ändras däremot så mycket med bets på $6.

Vi bettar inte för att vinna $1, vi bettar för att vinna $6. Vi foldar inte för $1 och en pott på $53, vi foldar för $6. Sluta hitta på saker.

Sen vet jag inte varför du blandar in NL i det hela. Jag har varit FL-spelare sen jag föddes. Och jo, ibland kommer du göra "jobbiga" laydowns i FL. Att bet/folda rivern är rätt vanligt, men du får det att låta som det är nåt sorts freakspel. I denna hand hatar jag inte att checka bakom, men du säger att man ALDRIG bör bet/folda och det är ju bara så fel det kan bli.

Sluta ge felaktiga råd, du skadar inte bara dig själv genom att tro stenhårt på det du säger, du skadar alla som tror att du kan nåt och följer dina råd.

Jag tänker inte diskutera detta mer med dig för det kommer bara bli ett flame war då du inte verkar tveka till att ljuga dig till en poäng. Adjö.

Postad

Ja jag tycker att bett-folda 2a paret i position är dumt 10 ggr av 10 och 11 ggr av 10 mot en maniac.

Bet folda gör man bara i position när man har J-high tex o absolut inte kan vinna en showdown.

Jag har sagt det förut o jag säger det igen: Jobbiga folds görs INTE i FL på rivern!

Adjö o fortsätt med NL.

Postad

Limit handlar mycket om att pusha små edgar och att extrahera så mycket värde som möjligt när man leder, samtidigt som det gäller att förlora så lite som möjligt när man ligger efter.

Om man möter en notorisk river-checkraisare som har noll vett så är det uppenbarligen ett stort misstag att betfolda river med hyfsade händer. Annars är det rätt sällan folk checkraisar river i en liknande pott som denna utan att ha Hero's hand slagen.

MacDaddy: all_ur_horses verkar veta vad han pratar om, förelår att du noga läser igenom vad han skrev istället för att bara hävda din egen åsikt till leda. Du är ute och cyklar. No offense.

(Själv är jag usel på att betfolda river och tappar säkert en viss del värdebets eftersom jag checkar bakom istället för att riskera att bli checkraisad och inte orka lägga. Jobbar på det dock. Det är ju hursomhelst en helt annan fråga :))

Postad

Det är farligt o få ett rykte på ett SH bord att man kan pushas från en hand på rivern.

I NL vill man att folk ska bluffa en men i FL ä det klart EV- iom att potterna är så stora jämfört med betten så det räcker ofta med att han lyckas 1 av 7 lr ännu mer sällan.

Du vill ge dem känslan att du är värsta callingstation men så billigt som möjligt så bet-foldar du här så kan du räkna med en C/R bluff i nästa hand på turn när du har oträffad AK o vill ha showdown. Den showdownen kan du glömma om du är för weak.

Står tydligt i SSH att man inte ska värdebetta mot luriga spelare i samma utsträckning, framförallt inte om man ska bet-folda.

Bet-folda kan man göra mot väldigt passiva spelare men annars inte.

Jag noterar alltid om folk c/r träffade drag, mot dem värdebettar jag mindre på rivern.

Men ska testa o förklara igen:

-För det första all_ur_horses, du skrev att du bettar för o vinna 6$. Det stämmer inte. Du bettar för o vinna lite över 1$ på varje hand i det långa loppet vilket poker handlar om.

Ska oxå förklara varför en lyckad bluff på dig här är en så enorm katastrof.

Ska försöka förklara detta så pedagogisk som möjligt.

-Bara för att du bettar river så betyder inte det att du kommer få betalt. Säg att de gångerna han callar eller C/R dig så vinner han 40%. Då pushar du en edge på 12$ över 10 händer eller 1,2$ i varje hand.

-För tänk på att bara för att du bettar river så behöver du inte tjäna på det.

Du kan betta o bli c/r o få folda, du kan bli callad o ha sämst hand och han kan folda så de enda händerna som kan räknas i denna uträkning är när du blir callad och C/R(som ju betyder fold för oss).

Potten är på river 35$(utan riverbetts). Det betyder att lyckas han bluffa dig 1-gång så motsvarar det 30st händer där du värdebettar o blir callad. (35/1,2=30)

Förstår ni nu vilken katastrof det är att bli bluffad i limit. Så försök undvika lägen där du kan bli bortbluffad med bästa hand som tex värdebetta i detta läget.