illi Postad 3 Februari , 2005 Rapport Postad 3 Februari , 2005 Jag brukar oftast spela 10manna SnG, men frågan kan gälla i många olika spelsituationer. Antag att alla har ungefär lika mycket marker, och följande grej händer: Jag har en hyfsad hand, tex K:heart: Q:heart:, och höjer säg 4bb preflop, jag får två tre som synar (jag brukar möta folk som spelar rätt löst). Floppen kommer t e x Q:spade: 9:diamond: 7:spade:. Jag höjer med pott och får en syn som sitter efter mig i position. Han kan ha synat på nåt drag, men också på topp-par, förmodligen inte triss eller tvåpar. Turnen är rätt ofarlig t e x 5:diamond:. Vad gör man nu? Man ville ju bara att han skulle lägga sig. Betta pott igen blir plötsligt väldigt mycket, och med ytterligare ett eventuellt bet på rivern blir det ännu mer, men om det är en syn på nåt drag vill man ju inte ge honom fler kort heller. Jag har många gånger varit i den här situationen och man blir callad av lite vad som helst. Jag brukar ofta betta lite ovanför potsize för att få drag att lägga sig, men om de nu callar vad gör man då? * RP - QoS * Citera
illi Postad 3 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 3 Februari , 2005 Nu hände exakt det här igen... Och jag åkte ut. Jag fick AJs och höjde lite preflop. Tre synar och floppen kommer 7 J T två hjärter. Jag bettar pot, som blir nästan halva min stack, eftersom det är tidigt i turneringen och jag har blivit av med 150 av mina ursprungliga 800. En synar, han sitter efter mig i position. Nu har jag följande alternativ: 1. Betta pot igen det vill säga gå allin. 2. Betta ett feelbet på tex 100 och se vad han gör, men om han drar på nåt kommer jag ju att ge honom ett billigt kort, samt se punkt 3. 3. Checka, men bettar han här (eller höjer mitt bet från punkt 2), vad ska jag göra då? Lägga mig? Jag har för många gånger varit för försiktig i dessa situationer så jag bettade rätt snabbt resten av min stack. Det visar sig att han har 77 och fick triss på floppen, och jag åker ut. Ofta tycker jag i de fall jag förlorar i situationer som denna att mina motståndare spelar en smula konstigt, jag skulle med 77 i hans situation antingen ha reraisat preflop och få folk att lägga sig redan preflop, eller ha foldat. För mig verkar det meningslöst att syna en höjning med fyra personer i potten med ett medelpocketpar, då kan man ju bara hoppas på triss. I denna situation blev hans triss därför helt oförutsägbar för mig. Säg till om jag resonerar felaktigt, och vad man bör göra i situationer som denna. Tacksam för svar! Citera
Mc_Bogga Postad 3 Februari , 2005 Rapport Postad 3 Februari , 2005 Alltid svårt att veta var man står med TP, särskilt i tidig position. Här är lite lösa tankar: Feelbet kan funka mot solida motståndare om du trappat med ett likande bet tidigare i turneringen. Om en spelare som inte är särskilt knepig lägger ett sånt bet på turnen mot mig så brukar jag slå om nästan vad jag än sitter på och tvinga honom att släppa sitt par eller drag. Detta gäller givetvis bara vid relativt djupa stackar. Om någon blir committed redan efter floppen, vilket är vanligt i SNGs, så brukar pengarna åka in i vilket fall. I så fall kan man lika gärna trycka in på floppen för att få lite mer "fold-equity". TP är ju ingen hand som vill se fler kort. Springer du in i en triss, so be it. Trissar är inget man direkt kan räkna med. TP är inget monster när tre pers ser floppen dock. Mellanparen är jättebra för att dubbla upp tidigt i en turnering mot folk som inte släpper TPTK. Jag tittar ofta på floppen med dem om den kommer att ha tre eller fler spelare. Vet inte hur många gånger jag dubblat och tripplat upp. Träffar du inte floppen så är det ju en jätteenkel fold. Senare i turneringen är det ett bättre spel att antigen lägga dem eller trycka in och ta coinflips med dem. Citera
lfx Postad 3 Februari , 2005 Rapport Postad 3 Februari , 2005 För mig verkar det meningslöst att syna en höjning med fyra personer i potten med ett medelpocketpar, då kan man ju bara hoppas på triss. För mig är det självklart att syna en höjning med fyra personer i potten med 77.. de implicita oddsen jag får är helt enroma, och ofta kan jag få grymt bra betalt om jag träffar hårt.. Citera
Gyre Postad 3 Februari , 2005 Rapport Postad 3 Februari , 2005 Nu hände exakt det här igen... Och jag åkte ut. Jag fick AJs och höjde lite preflop. Tre synar och floppen kommer 7 J T två hjärter. Jag bettar pot, som blir nästan halva min stack, eftersom det är tidigt i turneringen och jag har blivit av med 150 av mina ursprungliga 800. Om det är tidigt i en SnG bör du folda AJs. Antar att du spelar på party-nätet? Dom har iaf också 800 stacks i början där på sina SnG's. På deras lågnivå SnG's gäller det att vara snortight i början, själv spelar jag i stort bara AA, KK, AKs och kanske QQ, samt AKo de tidigare rundorna. Och detta funkar bra för mig. Du kan läsa mer här: http://teamfu.freeshell.org/tournament/moneymaker_sit_and_go.html Citera
dlinder Postad 3 Februari , 2005 Rapport Postad 3 Februari , 2005 För mig är det självklart att syna en höjning med fyra personer i potten med 77.. de implicita oddsen jag får är helt enroma, och ofta kan jag få grymt bra betalt om jag träffar hårt.. I en sng får du knappast enorma odds på en höjd pott preflop. Vad gäller illi's problem så tror jag han höjer för lite preflop, och därför får med sig halva bordet (bara en gissning) i en rätt stor pot. Det tvingar honom att pottcomitta sig direkt. Citera
illi Postad 4 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 4 Februari , 2005 Ja det där exemplet var från multipoker. Jag ska prova köra snortight i början, så kanske man inte försätter sig i de där situationerna lika mycket. Folk kör ju ofta väldigt löst på de lägre borden, callar med J7 eller vad som helst även om man höjer till 100 med blinds på 20 och stackar på 800. Tacksam för alla tips! Citera
yankeee Postad 4 Februari , 2005 Rapport Postad 4 Februari , 2005 Läs gärna för lite mer tips länk till 2+2 Angående ditt problem. Antingen så limpar jag med AK, eller går all-in preflop om potten är hyfsad. Raisa tycker jag är slöseri iom att man oftast inte träffar någonting. * LP - QoS * Citera
Knapp_0 Postad 4 Februari , 2005 Rapport Postad 4 Februari , 2005 Angående ditt problem. Antingen så limpar jag med AK, eller går all-in preflop om potten är hyfsad. Raisa tycker jag är slöseri iom att man oftast inte träffar någonting. I SnG på de första nivåerna, (många kvar), brukar jag limpa med AK. Om det blir raise efter mig följer jag med inom rimliga gränser, eller iofs orimliga också om jag har en bra position relativt raisaren och ingen annan följer med. Min tanke är att AK är tämligen värdelöst oträffat mot flera Fi's, men urstarkt på flop vid träff. Får jag träff räknar jag med att raisaren fortsätter driva potten och check-raisar jag. Får jag inte träff och har limpat så foldar jag. Har jag callat med mycket och sitter ensam med Fi så kan det bli lite vad som helst. Vid senare nivåer med färre spelare brukar jag beta preflop. Det är sällan jag går all-in med AK om det inte är HU. Citera
raol Postad 4 Februari , 2005 Rapport Postad 4 Februari , 2005 I så fall kan man lika gärna trycka in på floppen för att få lite mer "fold-equity". TP är ju ingen hand som vill se fler kort. Vilka bättre händer foldar mot en allin där? Vilka sämre händer synar? Svaret på båda frågorna är väl i princip "inga", alltså är det ett idiotiskt spel. Citera
Mc_Bogga Postad 4 Februari , 2005 Rapport Postad 4 Februari , 2005 Vilka bättre händer foldar mot en allin där? Vilka sämre händer synar?Svaret på båda frågorna är väl i princip "inga", alltså är det ett idiotiskt spel. Sant, i ett cashgame med djupa stackar är det fullständigt sjukt, men situationen jag tänker på är följande: Ett bet på halva potten eller mer gör dig i stort committed på turn i vilket fall. Detta händer ju väldigt ofta i SNGs när blindsen börjar göra sig påminda. Synar ett färgdrag ett halvt pottbett, ja (eller slår om och hoppas att du foldar). Samma med stegdragen. Bättre händer (tvåpar och triss) synar ju också här, tillsammans med en del händer du slår. Vad gör du sedan på turn? Check/fold på scarecard, bluff-all in på scarecard? Man får ett sjukt svårt beslut på turn här, och det är svårt att komma ifrån att investera sina sista chips... Saken är att du inte har någon aning om var du står med ditt TP, och i det läget tycker jag att det är bättre att låta motståndet antingen folda eller jaga sitt drag till ofördelaktiga odds. Untantagen är ju givetvis om brädan är otrevlig ur tvåpars/stege/färgsynpunkt. Trissar är ju riktiga minor, men inget man springer in i allt för ofta. En tanke är ju minbet på floppen, men jag gillar inte den svaghet det visar. Vill gärna höra din lösning på situationen? Citera
illi Postad 9 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 9 Februari , 2005 Jag har läst länkarna som ni gav och justerat mitt spel därefter och det går ju väldigt bra faktiskt. Man är ju helt säker fram tills det är hälften kvar och då kan man börja spela på riktigt. Har det gått lite bra dittills kanske man har dubblat sin stack cirka och om det inte gått lika bra förlorat typ en fjärdedel. Ofta vid det läget när man börjar spela lite mer är det redan en eller ett par som är på väg ut, så då är man plötsligt bara nån person från prisplatserna. Och det går ofta rätt bra att ta sig uppåt även om man har mindre chips än när man startade, eftersom folk är ganska försiktiga och blindsen börjar bli höga och lönsamma att stjäla. Tack för tipsen! (nu är det nog dags att sova) Citera
Recommended Posts