Gå till innehåll

NLT - Spelade jag min KK för passivt?


steffo

Recommended Posts

Hej,

 

Skulle bara kolla, eftersom denna hande kändes som jag spelade fel.

När han raisar mig på flop.. ska jag raisa tillbaka eller folda? Gör jag några andra fel? Känns som jag blir för passiv.

 

 

Game # 036,034,813 - Texas Hold'em No Limit EUR 0.25/0.50 - Table "Flen"

Game ended Monday 2005-Jan-31 4:35:45 PM GMT

 

Players:

Steffo (EUR 40.25 in seat 1)

sm0tkh (EUR 19.00 in seat 2)

husum04 (EUR 24.50 in seat 3)

fj3ll3n (EUR 14.25 in seat 4)

lindi (EUR 11.00 in seat 5)

Wurlitzer (EUR 42.75 in seat 6)

caspis (EUR 21.00 in seat 7)

Lykster (EUR 18.50 in seat 8)

 

Dealer: Steffo

Small Blind: sm0tkh (0.25)

Big Blind: husum04 (0.50)

 

Steffo was dealt: Kc - Kd

 

fj3ll3n Fold

lindi Fold

Wurlitzer Call (0.50)

caspis Fold

Lykster Call (0.50)

Steffo Raise (2.50)

sm0tkh Call (2.25)

husum04 Fold

Wurlitzer Fold

Lykster Fold

 

Flop 3d - 2s - Ts

 

sm0tkh Check

Steffo Bet (3.00)

sm0tkh Raise (6.00)

Steffo Call (3.00)

 

Turn 3d - 2s - Ts - 8s

 

sm0tkh Bet (3.50)

Steffo Call (3.50)

 

River 3d - 2s - Ts - 8s - Td

 

sm0tkh All-In (7.00)

Steffo Call (7.00)

 

* RP -lfx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Kanske ett större raise preflop. Men det är en smaksak.

2. Beta ~pot ~6 för att få en blick av hur du ligger till. Nu betar du väldigt klent vilket gör att han hoppas på AK utan träff och försöker ta potten. Kanske tror han helt enkelt att ha har bäst hand genom att träffat tian. Han kan förvisso har träffat mer än par, men i normalfallet är det toppar.

3. Får du omslag, ta en funderare.

 

Han miniraisar ju dig på floppen, slå om rejält. Då fattar han nog att han är slagen (om han inte träffat set vill säga, då ställer han nog in)

Är det som så att han raisar på färgdraget, vilket inte är otänkbart, måste du slå om med dunder och brak. Du vinner 65% av gångerna - ta betalt.

 

Tycker det var passivt, men jag förstår din reaktion på floppen.

Observera att kommentarerna baserar sig på vad som händer i de flesta fall. En gång av 50 sitter han på AA och lurar med dig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

demme1: Tyckte du att raisen preflop var för klen? 5xBB måste enligt mig räknas som definitivt godkänt, över det får man nog nästan räkna med rundfold majoriteten av gångerna.

 

Spelar du verkligen 0.25/0.5? :)

 

Igår fick jag reraise (på mina 7BB med KK) av AKo. :shock:

 

Men visst, det beror på bordsstämningen helt klart. 5BB ibland kan vara bra för att lura med folk som tror man har AK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På floppen ligger potten på $6,50 och motståndaren har $16,50 kvar. Med såna stackar finns det inte en chans att du kan lägga dig. Frågan är alltså hur du får in pengarna på bäst sätt. Jag lutar åt att betta drygt halv pot, runt $4, på floppen. Han har $16,50 kvar så om han min-checkraisar nu har han $8,50 kvar och är alltså ganska insnärjd i potten. Nu kan du gå all in och se vad som händer. Synar han bara ditt bet på floppen skulle jag nog gå all in på turnen oavsett kort.

 

Han miniraisar ju dig på floppen, slå om rejält. Då fattar han nog att han är slagen (om han inte träffat set vill säga, då ställer han nog in)

 

I poker är det inte bra att motståndarna förstår vad man har för kort. Och att motivera en höjning med att det talar om för motståndaren vad man har för kort måste anses vara en av de sämre anledningarna att höja.

 

 

Är det som så att han raisar på färgdraget, vilket inte är otänkbart, måste du slå om med dunder och brak. Du vinner 65% av gångerna - ta betalt.

 

Anledningen att höja här är inte riktigt att ta betalt av färgdraget. Dels för att det är rätt osannolikt att han sitter på det men också för att om han har det spelar det inte så stor roll hur man spelar. Går man all in på floppen synar han och vinner om färgdraget sitter och förlorar potten annars. Om man däremot bara synar flophöjningen så går nästan alltid resten av pengarna in på turnen oavsett kort.

 

Anledningen att reraisa är att det kan komma kort som kan döda ens action om han sitter på något pp eller med tian. Om man tror att han skulle lägga de flesta av de händerna mot en all in är nog en syn på floppen att föredra för att sedan sätta honom all in på turnen när han är riktigt insyltad.

 

demme1: Tyckte du att raisen preflop var för klen? 5xBB måste enligt mig räknas som definitivt godkänt, över det får man nog nästan räkna med rundfold majoriteten av gångerna.

 

Jag håller med demme1 om att en större preflophöjning är att föredra men det är inte helt nödvändigt heller. Däremot är det ju inget bra argument att inte höja mer för att det nog blir rundfold då. På de flesta händerna får man helt enkelt inte betalt. Tanken är ju att maximera vinsten totalt sett, inte vinna så många halvstora potter som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

I poker är det inte bra att motståndarna förstår vad man har för kort. Och att motivera en höjning med att det talar om för motståndaren vad man har för kort måste anses vara en av de sämre anledningarna att höja.

 

Ibland är det bra, så slipper du bli utdragen. Ett typiskt (väldigt vanligt) spel av honom är att sätta dig på just AK med tanke på betstorlek preflop. Många spelar även AQ så. AK/AQ är en skithand om den inte träffar. Tala om för honom att du inte har AK, utan storpar, så slipper du torska stacken mot sista tian på river.

Kanske bara händer mig iofs...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen att höja här är inte riktigt att ta betalt av färgdraget. Dels för att det är rätt osannolikt att han sitter på det men också för att om han har det spelar det inte så stor roll hur man spelar. Går man all in på floppen synar han och vinner om färgdraget sitter och förlorar potten annars. Om man däremot bara synar flophöjningen så går nästan alltid resten av pengarna in på turnen oavsett kort.

 

Anledningen att reraisa är att det kan komma kort som kan döda ens action om han sitter på något pp eller med tian. Om man tror att han skulle lägga de flesta av de händerna mot en all in är nog en syn på floppen att föredra för att sedan sätta honom all in på turnen när han är riktigt insyltad.

 

 

Nja, jag tror inte man ska överskatta speltalangen hos Fi så dramatiskt i det generella fallet. Klart att färgdraget är osanolikt, men chansen finns, därför bör man ta det i akt. Många Fi skulle folda på turn om de inte fått sin färg oavsett stack/odds/whatever...låt dem betala lite för att se turnen.

Detta gäller nog lägre pp också, många behåller dem till river för en 2-outare. MEn visst, i pp-fallet vill man ju ha dem kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

I poker är det inte bra att motståndarna förstår vad man har för kort. Och att motivera en höjning med att det talar om för motståndaren vad man har för kort måste anses vara en av de sämre anledningarna att höja.

 

Ibland är det bra, så slipper du bli utdragen. Ett typiskt (väldigt vanligt) spel av honom är att sätta dig på just AK med tanke på betstorlek preflop. Många spelar även AQ så. AK/AQ är en skithand om den inte träffar. Tala om för honom att du inte har AK, utan storpar, så slipper du torska stacken mot sista tian på river.

Kanske bara händer mig iofs...

 

Det är ju katastrof om du får tian att lägga sig innan showdown genom att så tydligt representera överpar. Kan du med hyfsad säkerhet sätta fi på tian så vill du ha in hela stacken, blir du utdragen så rycker du på axlarna och spelar nästa hand. När du är stor favorit vill du ha in så mycket pengar som möjligt, du vill inte att dina motståndare lägger sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du verkligen 0.25/0.5?

 

Igår fick jag reraise (på mina 7BB med KK) av AKo.

 

Men visst, det beror på bordsstämningen helt klart. 5BB ibland kan vara bra för att lura med folk som tror man har AK.

 

Jag håller med demme1 om att en större preflophöjning är att föredra men det är inte helt nödvändigt heller. Däremot är det ju inget bra argument att inte höja mer för att det nog blir rundfold då. På de flesta händerna får man helt enkelt inte betalt. Tanken är ju att maximera vinsten totalt sett, inte vinna så många halvstora potter som möjligt.

 

Japp, 0.25/0.5 är en av de stakes jag spelar och jag tycker att rundfold är väldigt vanligt även på ett bet på 4xBB.

 

Men visst är det som du säger hazeelnut; att man kanske borde satsa på att maximera vinsten ibland istället för att riskera att bli utdragen och förlora emellanåt. Jag hade dock kännt mig tveksam till att betta 7-10xBB på AA eller KK då risken för rundfold faktiskt är överhängande. Och jo, jag kallar det risken för man måste väl ändå hoppas på att få syn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen att höja här är inte riktigt att ta betalt av färgdraget. Dels för att det är rätt osannolikt att han sitter på det men också för att om han har det spelar det inte så stor roll hur man spelar. Går man all in på floppen synar han och vinner om färgdraget sitter och förlorar potten annars. Om man däremot bara synar flophöjningen så går nästan alltid resten av pengarna in på turnen oavsett kort.

 

Anledningen att reraisa är att det kan komma kort som kan döda ens action om han sitter på något pp eller med tian. Om man tror att han skulle lägga de flesta av de händerna mot en all in är nog en syn på floppen att föredra för att sedan sätta honom all in på turnen när han är riktigt insyltad.

 

 

Nja, jag tror inte man ska överskatta speltalangen hos Fi så dramatiskt i det generella fallet. Klart att färgdraget är osanolikt, men chansen finns, därför bör man ta det i akt. Många Fi skulle folda på turn om de inte fått sin färg oavsett stack/odds/whatever...låt dem betala lite för att se turnen.

Detta gäller nog lägre pp också, många behåller dem till river för en 2-outare. MEn visst, i pp-fallet vill man ju ha dem kvar.

 

Jag vet inte om jag kan hålla med om att det är att "överskatta speltalangen dramatiskt" att utgå från att fi synar när han har odds att göra det. De största misstagen spelare gör är ju inte att de lägger sig för mycket när de har odds att syna utan tvärtom att de synar för mycket.

 

Största anledningen till att inte ta färgdraget i akt är som sagt att det inte spelar någon roll hur man spelar mot det. Antag att vi bara synar minraisen på floppen. Då är det 18,50 i potten på turnen och fi har 10,50 kvar. Har han nötfärgdraget eller om han har ett par eller gutshot med sitt färgdrag har han odds att syna. Har han ett annat färgdrag har han visserligen inte odds att syna men eftersom han la in sista höjningen på floppen är det rimligt att tänka sig att han fortsätter betta. Och nästan oavsett hur litet bet han gör på turnen ger han sig själv odds att syna en all in. Dessutom är det väldigt ovanligt att en person som synar iväg över 10% av sin stack med suited connectors från lilla blind lägger sig bara för att han har marginellt felaktiga potodds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara tacka för all nyttig information jag fått nu. Fick en hel del att tänka på, men det känns lite som jag var tvungen att gå hela vägen med den handen. Killen satt med 33 och floppade set som blev ett hus sen, är väl bara att bita i det sura äpplet?:(

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...