Gå till innehåll

Bra proteinpulver


Gäst

Recommended Posts

  • Svars 66
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Se till att du äter rätt, det är det absolut viktigaste. Mycket långsamma kolhydrater och protein (ca. 2 gram protein per kg kroppsvikt om du vill bygga muskler). Direkt innan träning kan du äta en banan eller ta lite druvsocker eller liknande. Direkt efter träningen ska du ta en gainer (snabba kolhydrater och protein). Glöm sedan inte fettet heller, det är viktigt! 20-25% av ditt dagsintag av kalorier bör vara fett (rätt sorts fett, typ fet fisk och nötter är bra).

 

Jag skulle tippa på att du förbränner omkring 2500 kcal/dag när du tränar, så vill du bygga muskler så måste du få i dig mer än så. Själv ligger jag på strax under 3000 kcal/dag och det funkar bra för mig. Försök också att äta på så regelbundna tider som möjligt och låt det inte gå för lång tid mellan måltiderna, kör helst med enkla mellanmål både för- och eftermiddag.

 

Och kom ihåg att börja lugnt med träningen. Även om du kör hårt utan problem i ett par månader så är inte kroppen van vid att gå från 0 till 100 vilket lätt resulterar i skador. För att senor och liknande ska hänga med så krävs det att man börjar från grunden i ett lagom tempo. Det gjorde inte några av mina polare vilket resulterade i påtvingade träningsuppehåll i över ett halvår. Det tar tid att bygga muskler om man inte vill skada sig.

 

Köp Whey-80 om du inte får i dig tillräckligt med protein genom maten och eventuellt gainer. Kom ihåg att ta proteinpulvret i samband med kolhydrater, annars ger det inte effekt då kroppen använder det som "vanligt" bränsle om det inte finns kolhydrater att tillgå.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför slösa pengar? Ät vanlig mat.

 

Jag tycker om att slösa pengar eftersom jag vunnit så jävla mycket på poker- NOT.

 

Nej, men ärligt talat, jag är verkligen jättesmal och äter verkligen jättemycket. Självklart ska en bra kost vara grunden men därmed är det väl inget fel att komplettera med tillskott?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att du äter rätt, det är det absolut viktigaste. Mycket långsamma kolhydrater och protein (ca. 2 gram protein per kg kroppsvikt om du vill bygga muskler). Direkt innan träning kan du äta en banan eller ta lite druvsocker eller liknande. Direkt efter träningen ska du ta en gainer (snabba kolhydrater och protein). Glöm sedan inte fettet heller, det är viktigt! 20-25% av ditt dagsintag av kalorier bör vara fett (rätt sorts fett, typ fet fisk och nötter är bra).

 

Jag skulle tippa på att du förbränner omkring 2500 kcal/dag när du tränar, så vill du bygga muskler så måste du få i dig mer än så. Själv ligger jag på strax under 3000 kcal/dag och det funkar bra för mig. Försök också att äta på så regelbundna tider som möjligt och låt det inte gå för lång tid mellan måltiderna, kör helst med enkla mellanmål både för- och eftermiddag.

 

Och kom ihåg att börja lugnt med träningen. Även om du kör hårt utan problem i ett par månader så är inte kroppen van vid att gå från 0 till 100 vilket lätt resulterar i skador. För att senor och liknande ska hänga med så krävs det att man börjar från grunden i ett lagom tempo. Det gjorde inte några av mina polare vilket resulterade i påtvingade träningsuppehåll i över ett halvår. Det tar tid att bygga muskler om man inte vill skada sig.

 

Köp Whey-80 om du inte får i dig tillräckligt med protein genom maten och eventuellt gainer. Kom ihåg att ta proteinpulvret i samband med kolhydrater, annars ger det inte effekt då kroppen använder det som "vanligt" bränsle om det inte finns kolhydrater att tillgå.

 

Lycka till!

 

 

Om kolhydraterna är snabba eller långsamma vid de vanliga måltiderna spelar absolut ingen roll för träningen. 2g protein / kg kroppsvikt är väldigt lite, absolut då en nybörjare räknar protein i allt möjligt och inte har en aning om att det är det fullvärdiga som är viktigt. Protein kan tas direkt efter träning, MEN är absolut bäst att ta 1 timme resp 2 resp 3 timmar efter träningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför slösa pengar? Ät vanlig mat.

 

Jag tycker om att slösa pengar eftersom jag vunnit så jävla mycket på poker- NOT.

 

Nej, men ärligt talat, jag är verkligen jättesmal och äter verkligen jättemycket. Självklart ska en bra kost vara grunden men därmed är det väl inget fel att komplettera med tillskott?

 

Nej, absolut inte, men det är bara slöseri med pengar. Vill du gå upp i vikt så räkna kalorier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför slösa pengar? Ät vanlig mat.

Så vanlig mat är gratis alltså?

 

nä, men billigare & nyttigare.

 

Billigare..? det beror förstås på vilken mat vi pratar om men en hyfsat billig gainer ger ganska många kalorier/krona. Men visst, en tiokilossäck havregryn är säkert mer prisvärt.

 

Nyttigare..? Hur tänker du då? I princip allt är onyttigt om man överdoserar, men direkt efter träning är snabba kolhydrater och protein just det jag vill ha. Mineraler och vitaminer m.m. är inte av någon stor vikt just då, det får jag med lätthet i mig under dagens andra måltider då jag äter "vanlig" mat. Hur gör du själv för att fylla på glykogendepåerna efter träningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför slösa pengar? Ät vanlig mat.

Så vanlig mat är gratis alltså?

 

nä, men billigare & nyttigare.

 

Billigare..? det beror förstås på vilken mat vi pratar om men en hyfsat billig gainer ger ganska många kalorier/krona. Men visst, en tiokilossäck havregryn är säkert mer prisvärt.

 

Nyttigare..? Hur tänker du då? I princip allt är onyttigt om man överdoserar, men direkt efter träning är snabba kolhydrater och protein just det jag vill ha. Mineraler och vitaminer m.m. är inte av någon stor vikt just då, det får jag med lätthet i mig under dagens andra måltider då jag äter "vanlig" mat. Hur gör du själv för att fylla på glykogendepåerna efter träningen?

 

 

Finns säkert billiga gainers, men tror det ändå är billigare med mat. Vi var några stycken som räknade på det på ett annat forum och har för mig att vi kom fram tll att vanlig mat var billigare.

 

Visst kan man få i sig tillräckligt med miniraler och vitaminer från den andra maten, men hur många får det egentligen? Så att byta ut en måltid mot gainer är bara dumt.

 

Efter träningen räcker det med en vanlig måltid för att fylla på glykogendepåerna.

 

Sen är det fortfarande bäst att ta protein (gainer, vanlig mat, osv) en 1-1½ timme efter träningen eftersom proteinsyntesen inte är förhöjd förrän då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, men hur stor är den skillnaden i praktiken?

Det har varken du eller jag ett klart och entydigt svar på. Men ställt i relation till den merkostnad den innebär, så tycker uppenbarligen en hel del att den är värd priset. Sedan finns det så klart samtidigt en hel del som tror att kosttillskott ska göra mer än vad de faktiskt gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det fortfarande bäst att ta protein (gainer, vanlig mat, osv) en 1-1½ timme efter träningen eftersom proteinsyntesen inte är förhöjd förrän då.

Nej, bäst är att ta gainern direkt efter för att bryta den katabola fasen.

De forskningsrapporter jag sett säger att proteinsyntesen är som högst just efter träningen. Har tyvärr ingen länk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, men hur stor är den skillnaden i praktiken?

Det har varken du eller jag ett klart och entydigt svar på. Men ställt i relation till den merkostnad den innebär, så tycker uppenbarligen en hel del att den är värd priset. Sedan finns det så klart samtidigt en hel del som tror att kosttillskott ska göra mer än vad de faktiskt gör.

 

Men, om man nu verkligen vill ha snabba kolhydrater efter träningen så bör man ta maltodextrin som är det näst snabbaste man kan ta + jävligt billigt. Enda som är snabbare är vitrigo (tror jag det heter?)

 

Alltså, jag menar att är man inne på att köra på gainer så är det iaf billigare att köpa proteinpulver för sig och sedan maltodextrin till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det fortfarande bäst att ta protein (gainer, vanlig mat, osv) en 1-1½ timme efter träningen eftersom proteinsyntesen inte är förhöjd förrän då.

Nej, bäst är att ta gainern direkt efter för att bryta den katabola fasen.

De forskningsrapporter jag sett säger att proteinsyntesen är som högst just efter träningen. Har tyvärr ingen länk.

 

Ok. De jag har sett säger att den inet är förhöjd över basnivå förrän en timme efter träningen. Har heller ingen länk, men kan leta fram om du verkligen vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

annars kommer du se ut som bruce lee.

 

:shock: som om det skulle vara dåligt...

 

Nä, självklart är det inte något dåligt. Det jag menade var att han borde äta mer mat så att han får lite saftigare, köttigare muskler eftersom att han inte vill se ut som en sticka. Eftersom att han redan nu är smal och antagligen har lite fett så kommer han en få kropp lik ex. bruce lee om han samtidigt inte äter mycket mat, en kropp som bruce lee ser inte direkt biffig ut med kläder på utan han skulle nog fortfarande se smal ut. Jag antar att conspiracy inte har planer på att gå runt med bar överkropp hela tiden..

 

Varför slösa pengar? Ät vanlig mat.

Så vanlig mat är gratis alltså?

 

nä, men billigare & nyttigare.

 

det behöver nödvändigtvis inte vara billigare men det är klart nyttigare med naturliga produkter än raffinerade!

 

Ta exempelvis; en burk tonfisk, en halv avocado, en banan, 3dl juice, lite bär och isbitar i en mixer så har du en smoothie rik på protein, kolhydrater, nyttig fett, vitaminer och antidioxanter. Klart bättre än alla pulver produkter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det fortfarande bäst att ta protein (gainer, vanlig mat, osv) en 1-1½ timme efter träningen eftersom proteinsyntesen inte är förhöjd förrän då.

Nej, bäst är att ta gainern direkt efter för att bryta den katabola fasen.

De forskningsrapporter jag sett säger att proteinsyntesen är som högst just efter träningen. Har tyvärr ingen länk.

 

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56073&page=2&pp=15&highlight=whey

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olika pulver har olika kvalite. De som är säkrast att köpa är twinlabs och eiselt eftersom de har de bästa testerna av sina produkter.

 

Detta är viktigast vad gäller köp av proteinpulver. eftersom det är dyrare.

 

Vad gäller kolhydraterna så är det inte lika viktigt. Men vissa gainers innehåller mer kolhydrater och fett än andra, och vissa har större andel proteiner och mindre fett etc. Det beror helt på vad vi är ute efter här, vid val av köp.

 

Sen beror det ju på om du är Ectomorph, Mesomorph eller Endomorph också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om kolhydraterna är snabba eller långsamma vid de vanliga måltiderna spelar absolut ingen roll för träningen. 2g protein / kg kroppsvikt är väldigt lite, absolut då en nybörjare räknar protein i allt möjligt och inte har en aning om att det är det fullvärdiga som är viktigt. Protein kan tas direkt efter träning, MEN är absolut bäst att ta 1 timme resp 2 resp 3 timmar efter träningen.

 

Jo det spelar roll. Äter du snabba kolhydrater minskar din uthållig het. Blodsockret faller osv. Det påverkar din träning. Dessutom måste du se till att måltiden är balanserad på ett sätt som möjliggör för kroppen att ta upp max av proteinet.

 

2g/kg kroppsvikt är inte alls lite. Det räcker i början med 1.5. tar du däremot steroider bör du ligga på 2.5-3g/kg +.

 

när du tar proteinet är inte lika viktigt som kolhydraterna eftersom det är kolhydraterna som gör att du förhindrar den katabola fasen genom att påskynda återhämtningen. Dock SKALL / MÅSTE du äta en beskärd protein del inom 90 min efter avslutat pass. Sedan skall proteinet i övrigt intas jämt fördelat över dagen eftersom kroppen bara kan ta upp x antal g/kg per över x antal h.

 

Du har som störst testo på morgonen. Och då har du också som lägst med protein. Därför är det väldigt viktigt med protein på morgonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tippa på att du förbränner omkring 2500 kcal/dag när du tränar, så vill du bygga muskler så måste du få i dig mer än så. Själv ligger jag på strax under 3000 kcal/dag och det funkar bra för mig.

 

2.500 är ganska lite i vad gäller conf. Jag skulle tippa på att han kommer behöva 3500-4500 kcal per dag för att kunna öka om han börjhar träna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...