Gå till innehåll

Finansrådgivning?


Recommended Posts

  • Svars 102
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Nej.. FEL FEL FEL !

 

Gå INTE till någon bank. Finns små investeringsbolag som är anslutna till ex Swebank då man får statlig bankgaranti. Flertalet av dessa kan garantera att man får tillbaka insättningen, dom betalar in skatter och drar avgifter och du kan se svart på vitt vad vinsten är.

 

Jag rekomenderar Habo Finnans.... en snubbe som vet hur man genererar pengar. Bankernas egna plaserare ger jag inte mycke för.

 

Skickat PM

 

Det är du som äger Habo Finans, va...?

 

Jag skulle aldrig följa ovanstående råd.

 

 

Plz.. skojjar du?

Seriöst killen (du måste va "kille eller pojk" för att tro något sådant).

 

Nej, jag äger inte något finnansbolag i habo. :shock:

Men placerar pengar där, därför tipset.

Killen som skapade tråden frågade just om hur/var man skulle plasera, jag gav ett tips...

 

Fan e d för fel på folket idag?

 

Ja, det var på skoj...

 

Jag antar att om man äger ett finansbolag så vet man nog hur man stavar finans och placera...

 

För övrigt har jag varit ägare i både Avanza och Nordnet vilket inte är så ovanligt eftersom det är aktier man kan handla på börsen. Äger dock ingen av dessa aktier just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej.. FEL FEL FEL !

 

Gå INTE till någon bank. Finns små investeringsbolag som är anslutna till ex Swebank då man får statlig bankgaranti. Flertalet av dessa kan garantera att man får tillbaka insättningen, dom betalar in skatter och drar avgifter och du kan se svart på vitt vad vinsten är.

 

Jag rekomenderar Habo Finnans.... en snubbe som vet hur man genererar pengar. Bankernas egna plaserare ger jag inte mycke för.

 

Skickat PM

 

Det är du som äger Habo Finans, va...?

 

Jag skulle aldrig följa ovanstående råd.

 

 

Plz.. skojjar du?

Seriöst killen (du måste va "kille eller pojk" för att tro något sådant).

 

Nej, jag äger inte något finnansbolag i habo. :shock:

Men placerar pengar där, därför tipset.

Killen som skapade tråden frågade just om hur/var man skulle plasera, jag gav ett tips...

 

Fan e d för fel på folket idag?

 

Ja, det var på skoj...

 

Jag antar att om man äger ett finansbolag så vet man nog att det stavas finans och inte finnans...

 

För övrigt har jag varit ägare i både Avanza och Nordnet vilket inte är så ovanligt eftersom det är aktier man kan handla på börsen. Äger dock ingen av dessa aktier just nu.

 

Så bra då.

 

EDIT: tog bort lite onödig text här som inte tillförde något som trådskaparen ville ha svar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

 

Tackar verkligen för ditt trevliga spår med fråga om var vi skulle kunna tänka oss att investera 500.000:-.

 

Först och främst måste jag hedra dig då du slagit till och köpt en bostadsrätt - det känns förnuftigt. Den kan sjunka eller stiga i värde, men du har alltid tak över huvudet - och detta är någonting vi alla bör värdera högt.

 

Nu över till mitt svar på din fråga, och jag vill koncentrera mig på det där lilla extra som kan sätta guldkant på tillvaron. Se alltså nedanstående för vad det är - en krydda.

 

Om jag var i din angenäma situation (jag är inte där än, men om något år förhoppningsvis!) skulle jag nog fundera på att ta 5% (alltså 25.000:- i ditt fall) och investera detta belopp i någonting klart "outside the box", såsom exempelvis viner. För några år sedan var jag i Tyskland, och jag minns att de där sålde de finaste Bordeaux-vinerna årgång 2000 för 399 EUR flaskan. Jag vet att det anordnats vinauktioner i Sverige, så det kan ju vara värt att kolla detta. Dock bör man förstås innan se om det är attraktivt att sälja en flaska, eller om köparna föredrar en låda om 12 flaskor (och då skulle ju inte 25.000:- räcka till 12*399 EUR). Här måste man ju förstås veta hur man skall lagra vinerna, samt också vad det är för kvalitetsbedömning på vinerna när man köper dem. Det vore ju trist om man inhandlade några flaskor, som sedan ingen vill ha. Det finns säkert ett antal andra saker man bör ta reda på innan man eventuellt köper drycker av detta slag.

 

En annan sak jag skulle kunna tänka mig att investera i är autografer. Tänk att äga en signatur från någon sedan länge avliden storhet ute i världen. Det känns spännande. Dock måste man ju ta reda på hur sådana godbitar skall förvaras. Kanske en kopia duger bra till vardagsrumsväggen medan originalet ligger tryggt i kassavalvet?!

 

Kanske ett ovanligt frimärke kunde vara något?

 

Eller varför inte en gammal leksak? Det finns ju leksaksauktioner, och där kan man säkert göra ett fynd eller två, som med åren både kan skänka glädje, och en slant när man väl säljer den.

 

Jag lämnar dig med dessa kryddor att fundera över. Självklart måste man ta reda på mera innan man slår till på saker enligt ovan. Se detta svar för vad det är - en inspiration, en aperitif innan middagen.

 

Smaklig måltid, och fortsatt lycka till med pokern!

 

 

GP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv funderat på att investera i vin. Fast dessvärre kan jag inte så mycket om lagringen och har knappast någon vinkällare att tillgå. Är det någon som vet om det finns vinförvarings firmor och isåfall vad det kostar att deponera en låda i hos någon "vinförvaringsfirma". Känns som att vininvestering kan vara en klockren investering i takt med att vi får fler och fler nyrika människor med sinne för mat och dryck. Iallafall läste jag någon artikel (minns ej var) om att priserna för äldre viner har rusat i skyn de senaste åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd det här. Jag har själv några frågor som jag hoppas att någon som är kunnig har lust att svara på.

 

Har för tillfället lite pengar i fonder på Handelsbanken. Största delen i Handelsbanken Aktiefond Index, 40% närmare bestämt. Är detta ett dåligt alternativ? Tar Handelsbanken höga förvaltaravgifter jämfört med fonder man kan köpa på Avanza? Kan det var en bra idé att byta ut Aktiefond Index mot ex. Avanza Zero?

 

Jag hade också tänkt köpa lite mer fonder för pengarna jag har på bankkontot också. Inga stora summor, men det känns onödigt att de bara ligger där utan ränta. Är hedgefonder något att ha? Jag har funderat på att köpa 50% hedge, 20% Avanza Zero och 30% i någon tillväxtmarknad, ex. Kina eller Indien. Kan detta vara en bra fördelning? Jag har ingen lust att förlora pengarna men är ändå villig att ta lite risker.

 

Är Indien och Kina bra alternativ? Finns det någon annan tillväxtmarknad som kan vara ett bättre alternativ för mig?

 

En till fråga jag har ang. Avanza är hur säkert det egentligen är att ha pengarna där? Som jag förstår det loggar man bara in med ett lösenord och ett användarnamn, vilket inte känns särskilt betryggande. Finns det ingen form av säkerhetsdosa man kan få?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

 

Angående viner har jag sökt litet grand på nätet och funnit följande:

 

http://www.auktionsverket.se/

 

Här kan man klicka på information rörande deras nästa dryckesauktion.

 

Helt klart är att man innan investering i dylika drycker bör kolla hur man skall lagra dem. Det känns som om det kan vara värt att betala en slant för att sedan vid auktionsinlämning berätta att de lagrats professionellt. På Auktionsverket kan de kanske svara på frågan om hur man skall gå tillväga för att korrekt lagra flaskorna. De kan kanske också tipsa om eventuella vinlagringfirmor.

 

 

GP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avanza mm e säkert pga ingen kan komma åt dina pengar det värsta som kan hända är väl att ngn köper wurrar som sticker åt helvete fel då ... men vem orkar göra det bara för att va taskig liksom :? ?

 

Ingen kan föra över dina pengar någon annanstans än till dina egna konton.

 

Har för tillfället lite pengar i fonder på Handelsbanken. Största delen i Handelsbanken Aktiefond Index, 40% närmare bestämt. Är detta ett dåligt alternativ? Tar Handelsbanken höga förvaltaravgifter jämfört med fonder man kan köpa på Avanza? Kan det var en bra idé att byta ut Aktiefond Index mot ex. Avanza Zero?

´

 

Du betalar förmodligen mkt avgifter på dina innehav. Hur mkt beror på vilken "rank" du har av banken.

Du skulle säkert spara pengar på att byta men samtidigt så kan jag säga att du måste ha mkt mkt pengar för att ett byte skall bli lönsamt mtp reavinst(som du förhoppningsvis har) courtage mm.

 

Det bästa för dig skulle jag gissa är att starta ett nytt sparande på ovannämnda institutioner.

 

Apropå hedgefonder..... Där snackar vi Avgifter, läste en artikel om att de 25 högst betalda hedge förvaltarna på Wallstreet snittade 250milj$/år

OT sry...artikel till dem som e nyfikna finnes :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börsen svänger upp och ner. Just nu är det mest upp och då är det många som rekommenderar aktier/fonder.

 

För egen del är jag mer benägen att satsa i aktieindexobliagtioner, t ex med inriktning på Asien. Då har man ett golv, man får alltid tillbaka minst det nominella värdet men uppsidan är god om man har en bra avkastningsfaktor. 2-3 på den senare är ingen ovanlighet. Ett exempel: Om indexet stiger 50 % under den aktuella perioden (ofta ca 3 år) och avkastningsfaktorn är 3 får man en värdestegring på 150%, dvs 250 % tillbaka.

 

Mycket bra alternativ.

 

Personligen tycker jag att detta alternativ är det bästa. Kombinationen av riskfrihet och bra chans till förökning är oslagbar.

 

Använd dig av nätmäklarare som tex. Avanza och du minimerar dessutom de avgifter som tas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, för Robur Ryssland har ju gått extremt kasst i jämförelse med konkurrenterna.

 

Härligt! Av deras 80-100 fonder kan du komma på EN som presterar OK. Är det skäl nog att inte såga Robur, menar du?

 

Nej, håll dig LÅNGT borta från bankernas lurendrejeri. De är intresserade av dina pengar, inte av att göra något jobb. Gå till en oberoende rådgivare istället. Testa Acta. De är kanske inte de absolut bästa, men de finns på många orter och är bra jävla mycket bättre än banken.

 

Har du en kort placeringshorisont kan du kika på hedgefonder med låg risk. Catella, Graal, Erik Penser t ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha finansrådgivning har jag hört en del gott om Acta Kapitalförvaltning. Dom är ganska innovativa och kommer med lösningar som de fyra gamla (bankerna) inte tänkt på än. http://www.acta.se

 

Annars är det JoeFalk skriver ganska vettigt. Stora stabila (sett till att vinsterna är stabilt växande) högutdelande företag kommer alltid vara rätt i längden - dvs ett sådant bolag kan du sitta med länge och om börsen släcks ned kan du ändå vara viss om att bolagen sköter sig och du behöver inte sova oroligt om natten. Det ska också tilläggas att dessa typer av företag är de som på sikt oftast ger bäst avkastning för dig som investerare.

 

Just Volvo, NCC, och Atlas Copco är kanske inte exakt sådana företag men Kungsleden är inte så dumt.

 

Ratos har en historia av bra avkastning, och ger dig dessutom möjlighet att indirekt investera i onoterade aktier (sprider riskerna - och möjligheterna ytterligare på så sätt)

 

Midway är ett annat företag med stabila vinster och höga utdelningar.

_________

 

Om du vill få lite hum om vad som kan vara vettigt att ta till sig, varför inte lyssna på lite av vad världens främste investerare (Warren Buffet - god för $45 miljarder enligt forbes) har att säga om hur han tänker kring investeringar? http://video.google.com/videoplay?docid=-6231308980849895261&q=warren+buffet

 

__________

 

Tja... det var kanske allt jag hade att säga, ta till dig det du känner är vettigt - jag är ju trots allt en anonym röst på ett internetforum. ;)

 

PS. Det är ändå en hel del pengar du har att investera, så ta god tid på dig innan du fattar dina investeringsbeslut. Pengar brinner gärna i fickorna men snabba beslut är inte alltid så vettiga när det gäller detta område. DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börsen svänger upp och ner. Just nu är det mest upp och då är det många som rekommenderar aktier/fonder.

 

För egen del är jag mer benägen att satsa i aktieindexobliagtioner, t ex med inriktning på Asien. Då har man ett golv, man får alltid tillbaka minst det nominella värdet men uppsidan är god om man har en bra avkastningsfaktor. 2-3 på den senare är ingen ovanlighet. Ett exempel: Om indexet stiger 50 % under den aktuella perioden (ofta ca 3 år) och avkastningsfaktorn är 3 får man en värdestegring på 150%, dvs 250 % tillbaka.

 

Mycket bra alternativ.

 

Personligen tycker jag att detta alternativ är det bästa. Kombinationen av riskfrihet och bra chans till förökning är oslagbar.

 

Använd dig av nätmäklarare som tex. Avanza och du minimerar dessutom de avgifter som tas.

 

Du minimerar de SYNLIGA avgifterna. Istället luras du av svårgenomskådliga beräkningsstrukturer. Det finns inte en möjlighet i världen att det går att sätta ihop en aktieindexobligation med de villkor du beskriver! Försöker någon lura i dig det, bör du titta närmare på hur de beräknar avkastningen. Det rör sig garanterat om en underliggande clique-option med både hård cappning och asiatperiod. Såg att Avanza hade en med KVARTALSVIS cappning. Det är fan på gränsen till bedrägeri.

 

Förstår du inte vad jag pratar om? Inte så konstigt, men vänd dig då till en finansiell rådgivare istället för att ge råd själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars är det JoeFalk skriver ganska vettigt. Stora stabila (sett till att vinsterna är stabilt växande) högutdelande företag kommer alltid vara rätt i längden

 

Brukar inte kommentera så mycket här på forumet, men sådana här myter har jag lite svårt att acceptera.

 

JoeFalk och många andra verkar tro att utdelningar är någon slags bonus man får som aktieägare.

 

Betänk att den utdelning som erhålls tas ur företaget, aktiekursen beror av företagets ekonomiska kapacitet, alltså sjunker kursen med i genomsnitt lika mycket som utdelas.

 

Utdelning görs ofta på grund av att företaget agerar på en mättad marknad. Bolagsledningen finner inte tillräckligt med intressanta investeringar, därför väljer de att dela ut pengar till sina investerare.

 

 

I vissa fall är utdelning ett tecken på ett mycket välmående företag, ofta är det ett svaghetstecken. Mitt råd blir alltså, försök förstå anledningen till utdelningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vissa fall är utdelning ett tecken på ett mycket välmående företag, ofta är det ett svaghetstecken. Mitt råd blir alltså, försök förstå anledningen till utdelningen.

 

Herregud, pengar delas ut eftersom företaget har för mycket pengar. Det är en bra sak om de lyckats med det och bör verkligen inte ses som ett svaghetstecken. Investeringar behöver inte alltid göras med innestående kapital.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommenterar inte ens inlägget ...

 

Men kan ge dig en hint.

 

Utdelningarnas värden ligger redan i kursen. Dvs kursen ökar med utdelnings nivån.

Justeringen(nedåt)av kursen sker då utdelning görs...

Dvs värden går inte förlorade bara omfördelade(till akt. ägare).

 

Men sen har du ju rätt i att köpa dan innan utd. o sälja dagen efter inte e rocket science mtrl....men om det var det du ville tillföra varför krångla till det liksom??

 

Nu lämnar jag denna tråden för det leder liksom ingen vart längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fulpetson skrev:

 

I vissa fall är utdelning ett tecken på ett mycket välmående företag, ofta är det ett svaghetstecken. Mitt råd blir alltså, försök förstå anledningen till utdelningen.

 

 

Herregud, pengar delas ut eftersom företaget har för mycket pengar. Det är en bra sak om de lyckats med det och bör verkligen inte ses som ett svaghetstecken. Investeringar behöver inte alltid göras med innestående kapital.

 

Jag vet inte hur mycket finansiering du har läst, själv har jag en magisterexamen inom ämnet och en c-uppsats om just detta och återköp av egna aktier. Du har delvis rätt, pengar delas ut för att det finns för mycket pengar i företaget (i förhållande till +EV-investeringar).

 

Det du och många andra inte förstår är att vi som aktieägare investerar i företaget för att vårt kapital ska växa, då kan det visst anses vara ett svaghetstecken att företaget väljer att dela ut kapitalet till aktieägarna. De anser det då vara -EV i de investeringsmöjligheter som finns att tillgå.

 

Ursäkta svamlandet, hoppas du förstr vad jag menar, trött nu :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommenterar inte ens inlägget ...

 

OK, det är upp till dig, det var inte meningen som ett personligt påhopp.

 

Utdelningarnas värden ligger redan i kursen. Dvs kursen ökar med utdelnings nivån.

Justeringen(nedåt)av kursen sker då utdelning görs...

Dvs värden går inte förlorade bara omfördelade(till akt. ägare).

 

Hur menar du att utdelningens värde ligger i kursen, vilket värde utgör en utdelning?

 

SÅ kursen ökar med utdelningsnivån? Nej, endast om hela marknaden skulle vara felinformerade som du i detta fallet verkar vara.

 

Värden går inte förlorade, dock finns det heller inget vunnet värde i och med utdelningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du har poäng men hur mkt pengar har du tjänat på finansiella instrument då m8??

 

mitt res e 6 siffrigt, 7 inom 1 år. Ackumulerande räntor is da shit som d heter.... visserligen haft tur att få en flygande start med en turlig miss av "börskraschen" 2000 men liksom ...

Jag kan säga så här.... de som lär ut sina kunskaper till oss på Univ/högskolan hade förmodligen "done it" istället för "teached it" om de va duktiga.... 8-)

 

Tänk tänk tänk ffs...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du har poäng men hur mkt pengar har du tjänat på finansiella instrument då m8??

 

mitt res e 6 siffrigt, 7 inom 1 år. Ackumulerande räntor is da shit som d heter.... visserligen haft tur att få en flygande start med en turlig miss av "börskraschen" 2000 men liksom ...

Jag kan säga så här.... de som lär ut sina kunskaper till oss på Univ/högskolan hade förmodligen "done it" istället för "teached it" om de va duktiga....

 

Tänk tänk tänk ffs...

 

Grattis!

 

Jag har tjänat bra på mina placeringar i 5-6 år nu, placerar med ganska hög risk men med stor spridning. De första åren som drar ner snittillväxten hade jag som tur är inte så mycket pengar att investera. Inte för att det har något med sakfrågan att göra.

 

Visst kan du ha rätt i det du säger angående våra föreläsare, men nu har ju inte min forskning grundat sig på dessa. Jag har läst ett otal artiklar och intervjuat väldigt många kompetenta personer för att bringa klarhet i frågan om utdelningar och återköp av aktier påverkar kursen på lång och kortsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur mycket finansiering du har läst, själv har jag en magisterexamen inom ämnet och en c-uppsats om just detta och återköp av egna aktier. Du har delvis rätt, pengar delas ut för att det finns för mycket pengar i företaget (i förhållande till +EV-investeringar).

 

Det du och många andra inte förstår är att vi som aktieägare investerar i företaget för att vårt kapital ska växa, då kan det visst anses vara ett svaghetstecken att företaget väljer att dela ut kapitalet till aktieägarna. De anser det då vara -EV i de investeringsmöjligheter som finns att tillgå.

 

Ursäkta svamlandet, hoppas du förstr vad jag menar, trött nu :D

 

Jag har samma utbildning som dig. Jag förstår att man investerar i ett företag för att få pengar att växa i de flesta fall...... Svamlande, definitivt. Är det då bättre av företaget att inte tjäna pengar för att inte visa "svaghetstecken"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utdelning är väl det som driver börsen? Ingen utdelning ingen börs. Jag har alltså rätt svårt för det här med att det skulle vara ett svaghetstecken.

 

Om du köper ett värdepapper utan utdelning är det väl för att du är av uppfattningen att priset är felsatt i relation till framtida utdelning? Fortfarande utdelning alltså.

 

Om du köper ett värdepapper med god utdelning är det väl för att du är av uppfattningen att priset är felsatt i relation till nutida utdelning?

 

I båda fallen handlar det ju om samma sak, bäst avkastning i förhållande till risken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vissa fall är utdelning ett tecken på ett mycket välmående företag, ofta är det ett svaghetstecken. Mitt råd blir alltså, försök förstå anledningen till utdelningen.

 

Herregud, pengar delas ut eftersom företaget har för mycket pengar. Det är en bra sak om de lyckats med det och bör verkligen inte ses som ett svaghetstecken. Investeringar behöver inte alltid göras med innestående kapital.

 

Företag som INTE kan ge aktieutdelning är ofta tecken på företag med dålig finanser och låga vinster. Företag som inte är vinstrika nog så att de kan ge aktieutdelning är ofta företag vars aktiekurs kan sjunka mycket vid minsta problem i företaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...