Waggho Postad 1 November , 2006 Rapport Postad 1 November , 2006 Förutsättningar: Person A och person B bor tillsammans i en lägenhet. De gör ungefär lika stora delar av hushållsarbetet, men tycker olika bra om att göra olika saker. Person A tycker att det är rätt OK att diska, medan städning, tvättning och sånt inte är någon favorit. Person B däremot hatar att diska men tycker övriga sysslor är mindre tråkiga. De bestämmer sig därför för att göra en deal: Person A tar hand om all disk. Person B tar hand om all städning. Tvättning och liknande gör de ihop. Disken omfattar frukost, matlådor från lunchen och lagad middagsmat, samt tekoppar, glasstallrikar, kaffemuggar och allt annat som kommer till. Det ingår även att tömma vasken, torka av diskbänk och bord osv. Städningen omfattar hela lägenheten som är en trea på knappt 70 kvadratmeter. Vem har gjort den bästa dealen, person A eller person B? Är det en rimlig och rättvis överenskommelse? Citera
Ost Postad 1 November , 2006 Rapport Postad 1 November , 2006 Det beror väl för tusan på hur mycket disk som produceras och hur ofta (och noga) det behöver städas? Citera
Albert Postad 1 November , 2006 Rapport Postad 1 November , 2006 Skulle ta disken alla dagar i veckan. Lyckost. Citera
Waggho Postad 1 November , 2006 Författare Rapport Postad 1 November , 2006 Det beror väl för tusan på hur mycket disk som produceras och hur ofta (och noga) det behöver städas? Tyckte jag var någorlunda tydlig med hur mycket disk som produceras. Disken omfattar frukost, matlådor från lunchen och lagad middagsmat, samt tekoppar, glasstallrikar, kaffemuggar och allt annat som kommer till. Det är alltså ett tvåpersonershushåll. Städningen är väl lite svårare att uppskatta hur mycket det behövs, men i och med att person B har en lägre tolerans för stökighet är det B:s krav som styr detta. Citera
thestonk Postad 1 November , 2006 Rapport Postad 1 November , 2006 Om person B uppvisar total (total!) diskaversion kan det vara rimligt Annars skulle jag försöka kvantifiera sysslorna och tillämpa teorin om komparativa fördelar. Klockrent. Citera
BOGiS Postad 1 November , 2006 Rapport Postad 1 November , 2006 Person A, eftersom person A går och köper en diskmaskin. Därefter behöver Person A inte lägga ner samma tid på disken - EV+ Citera
chapman Postad 1 November , 2006 Rapport Postad 1 November , 2006 Räcker det med att städa en gång i veckan är ju städningen att föredra. Har märkt att städning inte behöver ta speciellt lång tid om det görs effektivt. Gör en tidsanalys. Hur lång tid läggs ner på disk resp städning per vecka. OT Att köpa in en diskmaskin och dela på städningen känns väll annars rimligt. /OT Citera
SweCyrus Postad 1 November , 2006 Rapport Postad 1 November , 2006 OT Att köpa in en diskmaskin och dela på städningen känns väll annars rimligt. /OT Vem ska då tömma diskmaskinen? Det är inget kul om de ska dela. Vi säger så här: är det en fair deal att Person A betalar diskmaskinen och Person B tömmer den i 2år? Citera
Saint_Bjorn Postad 1 November , 2006 Rapport Postad 1 November , 2006 Om det i städningen ingår allt vardagligt småplock, golvmoppning och dammtorkning varannan vecka samt ordentliga vår- och höststädningar (dvs rengöra skåpsluckor, kyl o frys, golvlister, fönstertvätt...hela paketet) så skulle jag lätt välja det iofs oerhört trista i att varje dag behöva ta itu med disk. Ingår inte allt detta föredrar jag att plågas bara en gång i veckan med lite dammsugning och plock. Tycker man allt är lika tråkigt/kul så är väl det smartaste att mäta tidsåtgången under en vecka och ev addera sysslor för att väga jämnt. Eller slåss om saken: den starkaste behöver inte göra ett smack. Citera
eurythmech Postad 1 November , 2006 Rapport Postad 1 November , 2006 Är det här en logikuppgift eller en seriös fråga för hemfridens skull? Citera
Svinto Postad 1 November , 2006 Rapport Postad 1 November , 2006 Om båda är nöjda har väl båda gjort en bra deal, men jag hade tagit disken utan att blinka. Citera
Wiznakh Postad 1 November , 2006 Rapport Postad 1 November , 2006 Person A, eftersom person A går och köper en diskmaskin. Därefter behöver Person A inte lägga ner samma tid på disken - EV+ Och person B hyr en svart städhjälp.. ev+ för båda. Citera
Waggho Postad 1 November , 2006 Författare Rapport Postad 1 November , 2006 Och person B hyr en svart städhjälp.. ev+ för båda. Haha, vi fick idén från ett kompispar. Person B i det förhållandet gjorde just detta. Är det här en logikuppgift eller en seriös fråga för hemfridens skull? Det är en seriös fråga för hemfridens skull... Grejen är att vissa personer i en av personernas närhet tyckte att det var en orättvis deal och att en person blev mer eller mindre lurad. Tänkte därför kolla av vad några oberoende personer (ni) tycker. Dealen skulle ju kunna justeras på olika sätt, det viktiga är ju att båda känner att de vinner på uppgörelsen. I städningsuppdraget ingår nog bara den vanliga veckostädningen. Citera
Hjort Postad 1 November , 2006 Rapport Postad 1 November , 2006 Disken. And it's not even close. I'll let other elaborate. Citera
Jennez Postad 2 November , 2006 Rapport Postad 2 November , 2006 I grund och botten ar fragan: Mycket pina en gang i veckan eller lite pina en gang om dagen? Jag hade nog tagit det senare men det beror ju helt pa vilken sorts person man ar. Tror killar generellt ar battre pa lite pina ofta och tjejer pa storre pina mer sallan. Det ar darfor killar gor lumpen i 7,5-15 manader medan tjejer skiter ut en soffgrupp i snitt 1,7 ganger i livet. Citera
heltok Postad 2 November , 2006 Rapport Postad 2 November , 2006 dealen är ju EV+ för den som ogillade att diska. alltså borde den som inte har något emot det förhandla hårdare. hota med 50/50 på allt och få igenom 75/25 på disken och 0/100 på städningen. =) Citera
Skadast Postad 2 November , 2006 Rapport Postad 2 November , 2006 Grejen är att vissa personer i en av personernas närhet tyckte att det var en orättvis deal och att en person blev mer eller mindre lurad. Tänkte därför kolla av vad några oberoende personer (ni) tycker.Dealen skulle ju kunna justeras på olika sätt, det viktiga är ju att båda känner att de vinner på uppgörelsen. . Flashback... (!!!) Jag och min exsambo hade ungefär samma deal. Båda var nöjda och ingen ifrågasatte varandras åtaganden. Helt plötsligt berättade sambon en dag att hennes jäkla tjejkompisar tyckte att hon skämde bort mig väldigt mycket och att det skulle bli förändring. Jag skulle göra ALLT! Well... hon är borta ur mitt liv nu. Jag är nöjd. Hennes rabiatfeministiska jäkla polare är säkert nöjda också Edit: Räknar du med allt slit och släng-göra som du som man ALLTID kommer att få dras med? det gjorde inte jag. För övrigt tycker jag att det nästan i alla fall är betydligt roligare att hjälpas åt med allting. Edit 2: Oj... hela mitt inlägg blev visst OT. Jag har fortfarande en del att bearbeta känns det som Citera
polar bear Postad 2 November , 2006 Rapport Postad 2 November , 2006 Problemet med att göra deals med kvinnor är att det kommer alltid en dag när dealen skall omförhandlas! Spelar ingen roll hur dealen såg ut från början, hon kommer ändå till slut att tycka den är orättvis.... Mitt tips är att du skall göra en deal med prutmån; se till att du har massor med +EV från början så du kan släppa efter lite i taget och så småningom komma till ett +-0-läge. Men slutet är ändå oundvikligt; hon kommer att fortsätta omförhandla dealen och du hamnar till slut på -EV hur du än bär dig åt... Tro mig, mina 3 exfruar får här räknas som statistiskt säkerställt material.... Citera
Matteprof Postad 2 November , 2006 Rapport Postad 2 November , 2006 Men ni får ju sluta toffla er. Ska dealen omförhandlas så är det rätt lätt att säga "Ok, jag tycker ju egentligen att det är rättvist som det är nu, men om du inte tycker det är det så gör vi helt enkelt så att vi helt byter uppgifter. Du tar hand om mina uppgifter och jag om dina" Så om nu hon och hennes "feministpolare" tyckte att hon skämde bort dig så byter ni helt sonika om du börjar skämma bort henne. Det dröjer inte länge innan hon då kommer säga. "Alltså, jag tycker vi byter tillbaka, jag vill nog ändå hellre städa än att måsta diska" Sen är det ju lite halvupplagt för att skapa konflikter genom att ha sådana här regler. Lite upplagt för att någon alltid ska vara halvmissnöjd. Citera
devalanteriel Postad 2 November , 2006 Rapport Postad 2 November , 2006 Tro mig, mina 3 exfruar får här räknas som statistiskt säkerställt material.... Case closed. Citera
Matteprof Postad 2 November , 2006 Rapport Postad 2 November , 2006 Tro mig, mina 3 exfruar får här räknas som statistiskt säkerställt material.... Case closed. Säg inte det till en pokerspelare. Då kommer han med argumentet att han behöver minst 30 000 exfruar för att kunna dra några slutsatser Citera
Skadast Postad 2 November , 2006 Rapport Postad 2 November , 2006 Tro mig, mina 3 exfruar får här räknas som statistiskt säkerställt material.... Case closed. Säg inte det till en pokerspelare. Då kommer han med argumentet att han behöver minst 30 000 exfruar för att kunna dra några slutsatser Citera
Hjort Postad 2 November , 2006 Rapport Postad 2 November , 2006 Säg inte det till en pokerspelare. Då kommer han med argumentet att han behöver minst 30 000 exfruar för att kunna dra några slutsatser Well, det är ju inte direkt tre oberoende relationer det rör sig om. Bland annat så är det ju faktiskt en gemensam man, vilket ju gör stor skillnad. Däremot kan vi ju sluta oss till att han antagligen kommer ha liknande upplevelser i framtiden, men om det beror på honom eller fruarna är ju inte så lätt att veta. Citera
Matteprof Postad 2 November , 2006 Rapport Postad 2 November , 2006 Well, det är ju inte direkt tre oberoende relationer det rör sig om. Bland annat så är det ju faktiskt en gemensam man, vilket ju gör stor skillnad. Däremot kan vi ju sluta oss till att han antagligen kommer ha liknande upplevelser i framtiden, men om det beror på honom eller fruarna är ju inte så lätt att veta. Men kom igen nu, har du ingen humor? Du har ju varit här tillräckligt länge för kunna dra parallellerna.. om inte kan jag hjälpa dig på traven... som att höra folk som spelat ett par händer mot olika motståndare och vunnit alla och därefter frågar om de är en vinnande spelare statistiskt Come on, nog vet du väl att jag tycker det är en viss skillnad på det, kan ju skoja ändå Citera
polar bear Postad 2 November , 2006 Rapport Postad 2 November , 2006 är inte hela livet bara på kul? Citera
Recommended Posts