Gå till innehåll

NLT - SH, set-linje mot TAG

Recommended Posts

Postad

En hand ur minnet, NL200 tror jag.

Min image är LAG, fi är en för nivån halvduktig TAG, lite av en ABC-spelare. Fi har dryga inköpet, säg 230, jag täcker. Vi har ingen särskilt history då om jag minns rätt, och ingen av oss tiltar.

Preflop

Fi spelar upp i MP, jag synar i nån av blindarna med :7c::7h:

Flop (~$15, 2 spelare)

:7d::9d::Qs:

HERO bet 12.

Fi raise 36.

HERO call.

Turn (~$87, 2 spelare)

:2c:

HERO check.

Fi check.

River (~$87, 2 spelare)

:3s:

HERO check.

Fi bet 55.

HERO shove.

Standard som alternativ till att trebetta floppen eller?

Postad

Vad händer om vi bettar ~halva potten på turn? Min tanke är att man kanske kan få honom att höja ordentligt i syfte att få väck en från de drag som många spelar på det viset (och om nån kan säga en fördel med att spela på så vis så berättade gärna det). Jag ogillar generellt att bara kallsyna och sen checka turn när draget ligger ute och fi har höjt floppen, för det är ju ändå rätt ofta som dom sitter på ett drag som dom vill ha frikort till. Det är ju inte direkt en dragfri bräda dedär :)

Checken på river är riktigt najs men den är kanske superstandard mot honom.

Postad

Farligt och spela såhär när det kan komma massa scarecards. Är du LAG skulle jag utnyttja imagen tidigare i handen. Kommer det ruter eller 8 T J, blir det jobbigare att få ut cashen.

Men det är klart trebettsen kan ju vara jobbiga, tighta TAG kan ju slänga mycket då.

Postad
vad är tanken med att checka turn?

C/R all-in kanske...

Tycker de ser bra ut. Vet inte hur ofta du 3-bettar floppen, men de här är ju annars ett bra tillfälle att göra de för att balansera.

Postad
vad är tanken med att checka turn?

CRAI.

Vad händer om vi bettar ~halva potten på turn? Min tanke är att man kanske kan få honom att höja ordentligt i syfte att få väck en från de drag som många spelar på det viset .

Blir det mer betting på turn så åker ju degen in oavsett, så om han är en fisk som till varje pris alltid ska skydda sig mot drag så borde CRAI vara åtminstone minst lika effektivt. Troligen mera, eftersom det vi visade svaget både på floppen när vi bara synade, och sen checkar turn.

Jag ogillar generellt att bara kallsyna och sen checka turn när draget ligger ute och fi har höjt floppen, för det är ju ändå rätt ofta som dom sitter på ett drag som dom vill ha frikort till. Det är ju inte direkt en dragfri bräda dedär.

En TAG kommer väldigt ofta att sitta på ett bra PP där IMO, givet spelet på floppen. Så att ge frikort till ev. drag är inget som skrämmer särskilt mycket.

Men det är klart trebettsen kan ju vara jobbiga, tighta TAG kan ju slänga mycket då.

Min standardlinje är att trebetta floppen, ja. Eftersom jag vill kunna spela mina starka drag på samma sätt. Här ville jag spela en alternativ linje, och se hur den funkade.

Vet inte hur ofta du 3-bettar floppen, men de här är ju annars ett bra tillfälle att göra de för att balansera.

Som sagt, min standardlinje är att trebetta floppen där, både med överparen/set/2par och bra drag, lite beroende på vilken typ av spelare jag är upp emot förstås.

Postad

Tycker det ser bra ut. En fråga bara, hur spelar du dina drag? Tänkte om ett alternativ kan vara att gå AI först ut på rivern. Det kan ju i vissa fall uppfattas som att du bluffar/har svagare hand än en CRAI. Tror du han blir mer synbenägen med exempelvis AQ om du går AI först än om du CRAI?

Postad

Alltså, jag menade inte nötvändigtvis att du blir rädd för scarecarden, tänkte mer på FI.. skulle ruter komma turn och han har något PP, brukar det kunna bli väldigt passivt..

Är din standard trebett så kan detta spel helt klart vara bra, jag hade dock gjort det på en mindre dragvänlig bräda.. men visst denna gången funka det ju bra så gg.

Postad
En fråga bara, hur spelar du dina drag? Tänkte om ett alternativ kan vara att gå AI först ut på rivern. Det kan ju i vissa fall uppfattas som att du bluffar/har svagare hand än en CRAI. Tror du han blir mer synbenägen med exempelvis AQ om du går AI först än om du CRAI?

Bra input. Lite det jag funderade på när jag postade faktiskt. Men jag brukar ibland CRAI-bluffa dragen på samma vis, så jag tror jag har en balans där. Det jag gillar med CRAI framför push är att vissa tomtar kan få för sig att dels bluffa typ AK här (fast den har SD-värde) och ännu mer för att det kommer få fi (och de andra som ser det) att mer sällan göra marginella vbs på river om de riskerar en CR, och det gynnar mig i längden. Dessutom är det ju typ "fel" av honom att inte värdebetta de flesta händer hans floppspel antyder att han håller. Om jag överbet-pushar river är det nog inte omöjligt att en grinder-TAG släpper samma händer, va?

Alltså, jag menade inte nötvändigtvis att du blir rädd för scarecarden, tänkte mer på FI.. skulle ruter komma turn och han har något PP, brukar det kunna bli väldigt passivt..

Jojo, den här linjen är ju mer "sårbar" på det sättet, eftersom det finns en hel del actiondödare på senare gator. Men som sagt, det var ett alternativ till att få in degen direkt på floppen, inte föreslaget som en standardlinje. Men i sak har du förstås rätt.

Postad

Beror på exakt hur tight Fi är. Låt säga att hans re-raise på floppen var för testa hur hans JJ står sig. Du synar bara den raisen vilket kan betyda dam eller drag ungefär. Jag tror inte han värdebetar TT/JJ på rivern, vilken sämre hand ska du syna med, A9? Tror däremot chansen finns att han kan vilja försöka avslöja en bluff med de händerna. Om du går AI först alltså, folden är väl självklar om du CRAI.