Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hey.. Har trådlöst nätverk med en 3Com router hemma, men efter allt man läst här om länsade konton så känns de som att jag måste ha lite säkerhet, just nu kan vem som helst logga in...

Ngn som vet hur jag ska göra? Behöver bara ordna så man behöver lösenord för att kunna surfa..

Postad

du måste kryptera med mins WPA för att det ska vara bra, vet itne hur det är med 3com men jag tror du kan surfa in på routern via browsern, läs i instruktionsboken hur du ska göra detta det står step by step.

gör detta så fort som möjligt annars kommer folk surfa på din lina.

Postad

Hoppas verkligen att du fått en manual. Det du bör göra är att kryptera överföringen. Välja ett namn på nätverkaet annat än default-namnet. Välj att inte broadcasta ditt nätverk. Och välj gärna att specificera vilka MAC-adresser som tillåts använda nätverket. Detta är en bra grund för ett säkert trådlöst nätverk. Ofta gör man inställningarna genom att logga in på routern via en vanlig browser.

Postad
En fast anslutning behöver du inte kryptera på samma sätt som en trådlös anslutning. För att skydda din fasta anslutning skaffar du en brandvägg (och virusskydd och antispywareprogramvara).

Ooops, glömde ju skriva det, det ÄR alltså en trådlös anslutning, sladden från väggen går till en trådlös router. Men hur gör jag där, kan BBB hjälpa mig att kryptera eller är det routertillverkaren? Var länge sen jag köpte den och har antagligen inga apper kvar på den...

Postad

OK.

Alla trådlösa routrar har kryptering som tillval. Man kan även i routern ange vilka mac adresser (varje nätverkskort/enhet her en världs unik kod så kallad mac adress) som är tillåtna på nätverket.

1 Surfa in i routern. (hur du gör står i din manual) och slå på WEP-kryptering. Finns olika hårda 64,128,256 bitars krypering 256bitars är den hårdaste krypteringen dvs den svåraste att knäcka.

2. Vill du ha ytterligare säkerhet lägg till mac adresserna för de datorer du vill tillåta i nätverket. För att ta reda på din mac-adress på din dator kan du gå till kontrollpanelen och välja egenskaper och sen konfigurera nätverkskortet och sen avancerat. Eller så väljer du KÖR på startmenyn och skriver CMD och trycker enter och sen skriver ipconfig /all och läser mac-adressen (står rubrik fysisk adress). Obs! ofta har du två nätverkskort ett vanligt och ett benämt trådlöst.

3. Gå in i nätverksinställningarna för dit trådlösa nätverk på din dator och ange att du ansluter till ett WEP krypterat nätverk och sen din nätverksnyckel

Om allt fungerat och du inte låst ut dig sjäv från ditt trådlösa nätverks så är du nu både skyddad och uppkoplad.

TIPS! använd en kabelanslutning till den trådlösa routern för att ställa in alla inställningar. För så fort du slagit på kryperingen så förlorar du den trådlösa kontakten med routern tills du fått in rätt inställningar i din dator.

Postad
En fast anslutning behöver du inte kryptera på samma sätt som en trådlös anslutning. För att skydda din fasta anslutning skaffar du en brandvägg (och virusskydd och antispywareprogramvara).

Ooops, glömde ju skriva det, det ÄR alltså en trådlös anslutning, sladden från väggen går till en trådlös router. Men hur gör jag där, kan BBB hjälpa mig att kryptera eller är det routertillverkaren? Var länge sen jag köpte den och har antagligen inga apper kvar på den...

Synd att ha 100mb in i väggen och sen ha en trådlös anslutning till datorn som bara klarar 54mb ;)

Eller har du ett jättedyrt trådlöst nätverk som klarar 100+MB?

Postad

Synd att ha 100mb in i väggen och sen ha en trådlös anslutning till datorn som bara klarar 54mb ;)

Eller har du ett jättedyrt trådlöst nätverk som klarar 100+MB?

Ingen aning vad det klarar, har kört ett test och kommer högst upp i 30-35 normalt sett, olika beroende på dag...

Hur som spelar jag bara poker o porrsurfar... så det räcker bra, anledningen att jag skaffade det var att det blev billigare än mitt tidigare abbonemang på spray som bara klarade 2MBIT

Postad
OK.

Alla trådlösa routrar har kryptering som tillval. Man kan även i routern ange vilka mac adresser (varje nätverkskort/enhet her en världs unik kod så kallad mac adress) som är tillåtna på nätverket.

1 Surfa in i routern. (hur du gör står i din manual) och slå på WEP-kryptering. Finns olika hårda 64,128,256 bitars krypering 256bitars är den hårdaste krypteringen dvs den svåraste att knäcka.

2. Vill du ha ytterligare säkerhet lägg till mac adresserna för de datorer du vill tillåta i nätverket. För att ta reda på din mac-adress på din dator kan du gå till kontrollpanelen och välja egenskaper och sen konfigurera nätverkskortet och sen avancerat. Eller så väljer du KÖR på startmenyn och skriver CMD och trycker enter och sen skriver ipconfig /all och läser mac-adressen (står rubrik fysisk adress). Obs! ofta har du två nätverkskort ett vanligt och ett benämt trådlöst.

3. Gå in i nätverksinställningarna för dit trådlösa nätverk på din dator och ange att du ansluter till ett WEP krypterat nätverk och sen din nätverksnyckel

Om allt fungerat och du inte låst ut dig sjäv från ditt trådlösa nätverks så är du nu både skyddad och uppkoplad.

TIPS! använd en kabelanslutning till den trådlösa routern för att ställa in alla inställningar. För så fort du slagit på kryperingen så förlorar du den trådlösa kontakten med routern tills du fått in rätt inställningar i din dator.

Problemet för mig är att jag försökte göra denna grej med mitt tidigare abbonemang, resultatet blev just att jag inte fick åtkomst till nåt, låste antagligen ute mig på nåt sätt. Och då hade jag ändå manualen kvar, nu är den borta så det känns tungt att börja krångla med det. Får väl lura över nån datakunnig polare som får hjälpa mig med detta nån dag...

Postad
OK.

Problemet för mig är att jag försökte göra denna grej med mitt tidigare abbonemang, resultatet blev just att jag inte fick åtkomst till nåt, låste antagligen ute mig på nåt sätt. Och då hade jag ändå manualen kvar, nu är den borta så det känns tungt att börja krångla med det. Får väl lura över nån datakunnig polare som får hjälpa mig med detta nån dag...

TIPS!

Internet. På baksida/under routern så står det tillverkare och ett modellnr. Om du går till tillverkarens hemsida och söker i suporten på modellnumret så brukar du hitta manualer i PDF format.

Sen är det ju klart bra om polaren fixar det ändå fast han är nog glad om du har en manual till han :).

Postad

Bara en liten sidnotering: Flera av de trådlösa nätverk jag hjälpt till att installera har fått problem när man valt att inte broadcasta nätverksID (SSID). Jag har egentligen inte fått någon vettig förklaring till varför det är så, men när jag slagit på den inställningen igen så har det fungerat.

Problemet har uppstått när datorn som anslutit sig till nätverket gått in i viloläge och sen vill återansluta sig när den vaknar igen. Då har datorn inte hittat nätverket förrän routern startats om.

Postad

802.11 g klarar 54 Mbit/s simplex (wlan hastighet anges alltid i simplexmode)oftast kör du duplex och då sjunker hastigheten till hälften (teoretiskt). Men pga av omsändningar m.m. så kan du räkna med runt 20MBit/s.

802.11n har maxhastighet på 540Mbit/s men man ska nog räkna med runt 200 Mbit/s vid bra mottagning.

Sen ska man alltid filtrera på MACadresser. Det är iofs lätt att ändra macadress på ett nätverkskort med det ökar iaf svårigheten. Sen ska man alltid köra med WPA på. Överkurs är att begrännsa accessen till Wlanet beroende på klockan. Man kan tex blocka det mellan 00.00-17.00 om man aldrig använder det då m.m.

Ännumer överkurs är att sätta upp en radius server och kräva att datorn man kopplar upp sig med måste ha ett certifikat som tex ligger på ett smartcard :shock:

Postad
Bara en liten sidnotering: Flera av de trådlösa nätverk jag hjälpt till att installera har fått problem när man valt att inte broadcasta nätverksID (SSID). Jag har egentligen inte fått någon vettig förklaring till varför det är så, men när jag slagit på den inställningen igen så har det fungerat.

Problemet har uppstått när datorn som anslutit sig till nätverket gått in i viloläge och sen vill återansluta sig när den vaknar igen. Då har datorn inte hittat nätverket förrän routern startats om.

Jo det är ett väldigt vanligtfel. Brukar oftast inte vara något problem om man bara surfar men kör man tex en pokerklient så brukar man tappa uppkopplingen mot servern då och då och sitterman med AA så är det lagom kul. Kör alltid poker via snöre.