Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Alltså, ska jag våfa spela 10% av min poker på icke skattefria sajter eller ska jag inte göra det av berättigad rädsla för att tvingas skatta 500% av mina vinster (pga bruttobeskattning)?

Postad

Innan det finns några domar vet ingen.

Alltså finns det en reell vinst för bruttobeskattning. Själv har jag länge haft som riktmärke att spela 100% på skattefria sidor, för säkerhets skull. Har dock gjort enstaka undantag senaste månaderna, men det handlar om kanske 1-3 timmars speltid/månad i snitt, och bara i turneringsform, för att slippa få varenda pott beskattad i ett CG.

Allt är möjligt med skatteverket är nog en klok grundinställning att ha.

Postad
Alltså, ska jag våfa spela 10% av min poker på icke skattefria sajter eller ska jag inte göra det av berättigad rädsla för att tvingas skatta 500% av mina vinster (pga bruttobeskattning)?

Skatten på pokervinster är alltid 30%, om vinsten kommer från en sajt som är "utanför EU". Ett exempel är Pokerstars. Kapitalvinstskatten är alltså en fixed procentsats och det spelar därför ingen roll vilka inkomster du har. Pokervinster räknas för övrigt inte som inkomst i skattehänseende.

Om du skulle vinna Pokerstars miljondollargaranti så finns nog en hyggligt stor risk att du åker på en beskattning på 30% av vinsten. Däremot är det nog knappast någon större risk om du skulle vinna 30 dollar i en liten turnering. Skatteverket har nog med arbete och har inga resurser att jaga hundralappar som några hobbyspelare knåpat ihop.

Men jag säger som jag sagt i andra trådar i detta ärende: Spela på en sajt som du vet garanterat är skattebefriad.

Postad
Skatten på pokervinster är alltid 30%, om vinsten kommer från en sajt som är "utanför EU". Ett exempel är Pokerstars. Kapitalvinstskatten är alltså en fixed procentsats och det spelar därför ingen roll vilka inkomster du har. Pokervinster räknas för övrigt inte som inkomst i skattehänseende.

Men skatten är inte på nettovinsterna. Låt säga att jag spelar fem potter på PokerStars och att utfallen blir:

+$100

-$100

+$200

-$150

-$50

Min nettovinst här är $0. Men enligt regelverket ska jag skatta 30% för varje vunnen på, alltså "30% x 100 + 200 = $100".

Så vinst = $0

Skatt = $100

Om jag inte uppger några spelskatter kan skatteverket på något sett få reda på att dom pengarna kommer från pokerStars? Om dom upptäcker att jag har ett berg med pengar, kan jag säga att jag inte minns vart jag fått pengarna från och scablonbeskattas med 30% av brutto "som vanlig inkomstskatt"?

Postad

Om jag inte uppger några spelskatter kan skatteverket på något sett få reda på att dom pengarna kommer från pokerStars? Om dom upptäcker att jag har ett berg med pengar, kan jag säga att jag inte minns vart jag fått pengarna från och scablonbeskattas med 30% av brutto "som vanlig inkomstskatt"?

Att du inte minns var pengarna kommer ifrån tyder du har fått dem på brottslig verksamhet.

Du kommer självklart minst även påföras skattetillägg på 40% men även råka ut för annat om du gör så.

Postad
Om jag inte uppger några spelskatter kan skatteverket på något sett få reda på att dom pengarna kommer från pokerStars?

njea, kanske inte direkt från PS, men de kan säkerligen lista ut att de inte är beskattade... osv

Om dom upptäcker att jag har ett berg med pengar, kan jag säga att jag inte minns vart jag fått pengarna från och scablonbeskattas med 30% av brutto "som vanlig inkomstskatt"?

Med tanke på regelverk borde schablonbeskattning på poker vara 300%.

brottslig verksamhet
dvs inkomster som inte skall deklareras ;):D
Postad

Om jag spelar på PokerStars men aldrig tar ut pengarna, finns det något sätt för skatteverket att få reda på att jag vunnit pengar där?

Om dom skulle få reda på att jag vunnit några hundra tusen *host*, yeah right, men inte berättat om pengarna, vad kan hända då? Extraskatt? Fängelse!!??

Postad
Om jag spelar på PokerStars men aldrig tar ut pengarna, finns det något sätt för skatteverket att få reda på att jag vunnit pengar där?

Om dom skulle få reda på att jag vunnit några hundra tusen *host*, yeah right, men inte berättat om pengarna, vad kan hända då? Extraskatt? Fängelse!!??

Teoretiskt kan man dömas för skattebrott eller till och med grovt skattebrott och då är straffsatsen mellan sex månader och sex år. Men som sagt, ingen har väl råkat ut för detta och Skatteverket har knappast resurser att jaga pokerspelare som vinner några dollar här och några dollar där. Vem vet var smärtgränsen går när det inte är prövat i någon instans? Vi kan bara gissa och tills det skapats ett prejudikat lär vi alla famna i blindo.