Gå till innehåll

Allt om öltips!


dominator

Recommended Posts

Braník, inte all så dyrt tjeckiskt öl.

 

Jag är också torsk på tjeckisk öl. Var i Prag första gången 1998 och sedan dess är jag fast.

 

Om man handlar på systemet där utbudet ändå är ganska begränsat så är Breznak och Krusovice inte helt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Hell

.....

10. Heaven

 

:twisted::roll:

 

Äntligen!! Jag satt och läste igenom hela tråden och tänkte att jag någonstans måste jag hitta Heaven och Hell....

 

Det ska finnas en pub i Gamla Stan i Stockholm som har dessa på fat. Jag har inte varit där själv men det blir ett besök så fort jag är ledig en helg i Stockholm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen!! Jag satt och läste igenom hela tråden och tänkte att jag någonstans måste jag hitta Heaven och Hell....

 

Det ska finnas en pub i Gamla Stan i Stockholm som har dessa på fat. Jag har inte varit där själv men det blir ett besök så fort jag är ledig en helg i Stockholm.

Kan det vara Akkurat du syftar på? http://www.akkurat.se/

Slussen, rätt nära gamla stan, men slussen är t-banestationen du ska till isåfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen!! Jag satt och läste igenom hela tråden och tänkte att jag någonstans måste jag hitta Heaven och Hell....

 

Det ska finnas en pub i Gamla Stan i Stockholm som har dessa på fat. Jag har inte varit där själv men det blir ett besök så fort jag är ledig en helg i Stockholm.

Kan det vara Akkurat du syftar på? http://www.akkurat.se/

Slussen, rätt nära gamla stan, men slussen är t-banestationen du ska till isåfall.

 

Nej jag tror inte att det var Akkurat som jag tänkte på men jag ser på deras hemsida att de också har Heaven och Hell på fat. hum nu blir jag irreterad... Jag återkommer med detta när jag kommer på.

 

edit: Jag kom på der Oliwer Twist!!! Fast du hade rätt det ligger vid slussen/på söder ganska nära Akkurat. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då jag doppat min halvtjeckiska kran (läs näsa) i många både till antalet och sorter olika öl så måste jag komma in med några tips.

 

Enligt mig finns det en given etta på denna lista. Det finns egentligen ingen diskussion så länge man snackar ljusa pilsner. Att jämföra med ale/stout/mörk öl blir en liten annan diskussion så jag ägnar denna åt ljusa pilsner och då blir vinnare just Pilsner Urquell. Härlig beska och karaktär och den gör sig bäst på tapp, vilket iof är sant för alla öl så länge det är någon som kan tappa upp den bakom baren, men urquell smakar betydligt bättre på tapp jämfört med t.ex. en falcon som jag inte tror jag skulle känna nån skillnad på om den kom i burk, flaska, tapp eller infryst som isglass.

 

Andra fina öl att jaga reda på är: Kozel (Velke popovicky ), Bernard, Gambrinus, Krusovice, Primator, Branik, Budvar (vad du gör, blanda inte ihop den med parasitölen budweiser som snodde denn underbara öls namn), Radegast.

 

det är ungefär alla namn man behöver lära sig här i världen, lägg till banan och nåt annat livsmedel så man överlever samt kanske namn på någon käresta så är man hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att sätta sig å läsa PF efter en god helg (var å hälsade på en kamrat i helgen), givetvis inmundigades en hel del öl.

 

Personligen gillar jag öl av alla de slag som erbjudes och som nämnts i denna tråd hittills, tycker dock det är svårt att välja endast en favorit. En av de värsta beslutsångestskapande orsakerna för mig är när jag besöker bolagets ölhyllor, det är ju bästa sortens "godiasaffär". Säga vad man vill om alkoholpolitiken i sverige, men nog gillar jag åtminsone sortimentet som erbjuds!

 

Nåväl, en rekommendation är annars Boddingtons Pub Ale, en "krämig" mycket stabil ale, passar i del flesta lägen.

 

Kan inte annat än att instämma med Mooy om att det är kul med folk som uppskattar god öl! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...