dominator Postad 24 Januari , 2005 Rapport Share Postad 24 Januari , 2005 Jahapp, om vi ska ha en "Allt om vintips!" så måste vi ju ha en "Allt om öltips!" Jag själv är rätt inkörd på öl som, Staropramen, Warsteiner, Heineken m.m. Öl som funkar i alla lägen. Ibland även "riktig" öl som Guinness, Kilkenny. Och jag avstår helst blaskig jänkarbira som Budweiser och Miller. Nu har jag väl nämnt några av dem vanligare sorterna. Så fyll gärna på med nya tips åt mig och alla andra öldrickande pf:are Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ades_va Postad 24 Januari , 2005 Rapport Share Postad 24 Januari , 2005 Om det gäller vanlig ösning(mål : bli full) så föredrar jag nog luwenbrau, men annars sitter alltid budweiser fint till (bud kan för övrigt INTE jämföras med miller). Andra sköna alternativ skulle väl kunna vara carlsberg export samt norrlands guld(risk för att vara för blaskig). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 24 Januari , 2005 Rapport Share Postad 24 Januari , 2005 Jag mottar gärna tips från stout- eller alekonessörer. När jag är på pub blir det oftast Guiness, Kilkenny eller liknande. Annars är några bra bryggerier Jämtlands, Young's och Wisby. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Macaronis Postad 24 Januari , 2005 Rapport Share Postad 24 Januari , 2005 Finns inget bättre än en kall Tuborg Grön, givetvis dricks den i Danmark. Hoff är okey, men den gröne är oslagbar. På hemmaplan är Mariestad på systemet en bra öl. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ector Postad 24 Januari , 2005 Rapport Share Postad 24 Januari , 2005 Bishops finger är en fin öl att sitta och suga på. Till stark mat (vilket jag oftast äter) föredrar jag nog en ganska smaklöst öl som Heineken. Sort guld funkar också bra till mat IMO. Stout har jag inte lärt mig att dricka ännu... kommer kanske med åren. Ett folköl (eller vad fan det heter som man köpa på ICA) som funkar fint är Urquell tycker jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
cafka Postad 24 Januari , 2005 Rapport Share Postad 24 Januari , 2005 Murphy's Irish Stout är så jävla god. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Suppe Postad 24 Januari , 2005 Rapport Share Postad 24 Januari , 2005 Va på Öl och Whisky-mässan (eller vad det kallas, i nacka) för något år sen och kommer inte ihåg exakt vad jag drack men det smakade riktigt bra, har bara ett svagt minne om två ord, Paul Lannier eller något liknande. Annars går det alldeles utmärkt med Carlsberg. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
calm Postad 24 Januari , 2005 Rapport Share Postad 24 Januari , 2005 Beror ju lite på varför man dricker är det bara i berusningssyfte så funkar Carlsberg alldeles utmärkt är det i berusning och smaksyfte så, Nils Oscars God Lager är en... eh god lager Tjeckisk pilner är alltid bra Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dollarturist Postad 24 Januari , 2005 Rapport Share Postad 24 Januari , 2005 Om man gillar ale och inte har provat "Old Speckled Hen" så kan jag rekommendera den å det varmaste. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mooy Postad 24 Januari , 2005 Rapport Share Postad 24 Januari , 2005 Måste ösa beröm över eran ölkultur. Kul att höra mer än att "öhh fadöl kan man få för under 10 kr höhö". Utan istället hör att man väljer öl efter mat och tillfälle. Själv så föredrar jag mörka öler i stort men vill också gärna ha en ljus lätt till stark mat. Ett tips för den som är riktigt sugen på att dyka ner i ölens underbara värld och vill veta hur det går till så kan jag rekomendera att börja brygga eget. Inte den skiten man köper som en sirap på ÖB utan med orginal ingridienser. Det finns föreingar runt om i svrige och bra leverantörer för allt också. PMa mig vid mer info. Att brygga eget påminner mkt om matlagning men tar oftast mer tid. För er som vill pröva lite mer anorlunda öl så vill jag slå ett slag för belgiska sorter och trapistölen. MAn kan hitta dom på systemet men också på välsorterade pubar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Elvis Postad 25 Januari , 2005 Rapport Share Postad 25 Januari , 2005 Själv är jag väldigt förtjust i tyska pilsneröl, exempelvis Bitburger ("bitte ein Bit"). Och ni som gillar beska öl: missa inte Jever Pilsener, antagligen världens beskaste pilsneröl. Murphy's Irish Stout är så jävla god. Du vet att den kallas för women's stout för att den är så lättdrucken/mesig? Tycker om den ändå, men min favoritstout är helt klart Beamish! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gus Postad 25 Januari , 2005 Rapport Share Postad 25 Januari , 2005 Jag blir bestört när jag läser alla tips om budweiser, danska öl etc. Nä, för alla er som söker frälsning i öldjungeln så ber jag er köpa belgiska öl. Leffe blond är en smak av himlen. Låt er inte skrämmas av alkoholhalten (dom flesta belgiska ölen har en alkoholhalt >7%) för den känner man inte av. Lite olika sorter för den intresserade: Belgisk ale Belgien och England har haft ganska starka kulturella band genom tiderna och belgisk och engelsk ale har samma ursprung. De har dock utvecklats lite olika och belgisk ale är ofta lite mer fruktigt aromatisk än engelsk. Klosteröl Många andra kloster låter ett vanligt bryggeri licensbrygga ett öl under klostrets namn. Dessa betecknas abbey på etiketten. Här finns en mängd karaktärsfulla öl i samma stilar som trappistölen, mer kända exempel är t ex Leffe och Grimbergen. Flamländskt brunt öl Belgiens bruna öl har en speciell sötsur karaktär. De är mycket komplexa med smaker som ibland påminner om oliver, russin och kryddor. Belgiskt veteöl Öl som bryggs på vete kallas av hävd för "vita" öl (witbier på flamländska och biére blanche på franska) eftersom de är mycket ljusa till färgen och har en viss grumlighet. Det belgiska veteölet skiljer sig från det tyska genom att endast kornet är mältat. Det kan också vara smaksatt enligt gamla traditioner med bland annat koriander, pommeranskal eller curaqao. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sven Postad 25 Januari , 2005 Rapport Share Postad 25 Januari , 2005 Att ha en öl-tråd utan att nämna tjeckiskt öl är som att vara pokeproffs utan att känna till Texas holdem... Staropramen Granat heter en riktig pärla som jag ännu bara stött på på nation i Uppsala. Staropramen Cerny (mörk) är också en favorit men endast på fat, inget daltande med flaska. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
devalanteriel Postad 25 Januari , 2005 Rapport Share Postad 25 Januari , 2005 Stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, stout, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl, tjeckisk starköl. Behöver ni fler tips så vet ni var jag finns. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
piggeh Postad 25 Januari , 2005 Rapport Share Postad 25 Januari , 2005 Paulaner Oktoberfest-Bier Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Suppe Postad 25 Januari , 2005 Rapport Share Postad 25 Januari , 2005 Paulaner Oktoberfest-Bier Så kanske den heter Säljs den på bolaget? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
cafka Postad 25 Januari , 2005 Rapport Share Postad 25 Januari , 2005 för att den är så lättdrucken Skulle det vara nåt negativt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vallgrei Postad 13 Maj , 2005 Rapport Share Postad 13 Maj , 2005 Braník, inte all så dyrt tjeckiskt öl. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Broccoli Postad 13 Maj , 2005 Rapport Share Postad 13 Maj , 2005 Hell är mitt tips. Ett ljust lageröl som smakar väldigt mycket humle, vilket jag gillar. Om nån har fler tips på lageröl med stark humlesmak så mottages det tacksamt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
blukah Postad 13 Maj , 2005 Rapport Share Postad 13 Maj , 2005 falcon bayersk är en av mina favorit öl.. som i reklamen.. ljusare än mörk, mörkare än ljus.. genom denna öl började min väg mot att dricka stout/ale. en bra nybörjar öl helt enkelt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Von oben Postad 13 Maj , 2005 Rapport Share Postad 13 Maj , 2005 Banks Bitter-Unspoilt by progress! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TANDEMCYKELN Postad 13 Maj , 2005 Rapport Share Postad 13 Maj , 2005 Vänner, Kilkenny är ett självklart val. Det finns ingen bättre ale. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
morberg Postad 13 Maj , 2005 Rapport Share Postad 13 Maj , 2005 Bishops finger är en fin öl att sitta och suga på. Även känd under namnet Nun's Delight. God öl f.ö.. Ni verkar helt ha missat kategorin veteöl. Passar riktigt utmärkt till mat. Nu i april kom Martini (jo, den heter så) som nyhet på bolaget, inte alls dum. Annars gillar jag Hoegaarden, även om puritaner kanske rynkar på näsan till att den är kryddad. Samuel Adams har f.ö. en del trevliga öl (Broccoli: deras lager har en väldigt karakteristisk humlesmak; jag har glömt namnet på humlesorten men den är ganska använd av mikrobryggerier har jag för mig) och så även Jämtlands som nämndes tidigare i tråden. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Herrklamm Postad 13 Maj , 2005 Rapport Share Postad 13 Maj , 2005 Att ha en öl-tråd utan att nämna tjeckiskt öl är som att vara pokeproffs utan att känna till Texas holdem... Staropramen Granat heter en riktig pärla som jag ännu bara stött på på nation i Uppsala. Staropramen Cerny (mörk) är också en favorit men endast på fat, inget daltande med flaska. Finns numera på Systemet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gida Postad 14 Maj , 2005 Rapport Share Postad 14 Maj , 2005 Jag gillar tjeckisk öl. Jag gillar även Heiniken, Carlsberg och såklar Tuborg Grön, den är riktigt god. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts