Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har ett problem som någon smart person kanske har lösningen på ;)

Ibland- ganska ofta- så startar min dator om sig i samband med att jag gör något i en b2b klient- känns lite mystiskt o är vääääääääääääldigt irriterande när man är mitt uppe i en turnering.

Nån som har nån tanke???? :roll:

Postad

Har ett liknande problem..

Min dator startar gärna om sig om jag har igång många processer samtidigt, t.ex internet explorer, 2 pokerrum och winamp.

Detta har jag stört mig otroligt mycket på, har också förlorat en del pengar på det. Skrev på ett forum med lite "datageeks" men det enda svaret jag fick var att testa nya RAM minnen..

Det är en snabb och bra dator med bra processor, den har funkat fint i över 1 år innan detta började, hur kan det då komma sig att man ska behöva testa nya RAM minnen när ja har samma program öppna som jag alltid har haft?

Postad

Kan vara agregatet också. Men å andra sidan, med datorer så är det så många variablar att det är omöjligt efter en liten kort postning att med säkerhet kunna säga vad det är för fel. Låna helst delar av polare om det går innan du/ni köper nytt för att testa.

Postad

Att luska ut såna där problem är ju hopplöst, särskilt om det händer sällan, brukar vara uteslutnings metoden som gäller då...byt en pryl i taget helt enkelt.

Kan va allt från moderkortet till dåliga drivrutiner, typ vilken mjukvara/hårdvara som helst kan orsaka rebootar om de börjar bli nå fel på den... är ju lättara om problemen visar sig i booten direkt, då man kan koppla lossa allt o lägga till en sak i taget.

Har du nyligen installerat drivrutiner/lagt till hårdvara så är ju det troliga orsaken om de inte hänt innan

Kolla så du har senaste drivisarna till allt, börja med moderkortets(tex hyperion 4in1 om du har VIA baserat moderkort, sedan grafik, ljud, nätverk osv osv

Postad

Om du har Windows XP, testa följande:

Kontrollpanelen -> System (eller högerklicka Den Här Datorn->Egenskaper)

Fliken "Avancerat" -> "Start och återställning (Inställningar)"

Se till att rutan "Starta om automatiskt" INTE är markerad.

Windows XP är från början inställt att starta om datorn om ett kritiskt systemfel inträffar, det som i tidigare Windowsversioner gav en blåskärm (BSOD, Blue Screen Of Death). Med ovanstående kryssruta avmarkerad så ska Windows XP också i teorin generera blåskärmar vid fel.

Men det intressanta är detta: jag hade själv problem med till synes godtyckliga reboots av min dator (fast mina kom alltid precis efter Windows startats). Jag avmarkerade kryssrutan mest för att jag skulle få läsa infon på blåskärmen och försöka felsöka... men ingen blåskärm dök någonsin upp, och datorn har fungerat perfekt ända sedan jag avmarkerade kryssrutan (för ett drygt år sedan). Så det är värt ett försök. Det värsta som kan hända är att du istället för automatisk omstart får en blåskärm och tvingas starta om manuellt... det bästa som kan hända är att problemet försvinner... 8-)

Postad

jag har exakt samma problem, fast jag spelar på ongame och prima så det kan ju inte ha med b2b att göra iaf, riktigt jobbigt när man har nötkåken men var dumm nog att inte höja all in, utan har några dollar kvar och den andra går all-in och sen bara lägger datorn av :twisted:

men jag tackar för svaren på p0ker@ngel fråga iaf :):D

Postad

Tjaa, när jag förut spela mycket dataspel, så betedde sig datorn så varje gång jag jag hade glömt installera senaste moderkorts drivrutiner efter en formatering(använd inte dom som följer med på cd, hämta från tillverkaren)

Mitt ATI Radeon9550 orsakade också reboots innan jag stängde av AGP Write i ATI Catalyst Controll Centern

..några saker kankse att kolla, men som sagt: reda ut såna problem på ett forum känns rätt hopplöst...