Gå till innehåll

NLT - SH, drag på turn OOP.

Recommended Posts

Postad

Fi är en duktig svensk LAG med ~30/18/3. Vi har spelat mycket mot varandra på olika nivåer. Jag vet att han gillar att både floata och att syna ned hela vägen med mediokra händer. Jag har en historia av att göra ovanligt aggressiva spel mot honom bara för att jag vet att han oftare är tom än en abc-spelare. Han synar reraisar väldigt lätt - speciellt mot mig.

Ovanstående betyder att det är väldigt svårt att sätta honom på en hand. Han kan ha AA, 98s, 22, AK/AQ osv osv.

Jag har alltså tänkbart två överkorts-outs, samt färgdraget. Vad är bäst linje här?

Game #2611040183: Hold'em NL (£1/£2) - 2006/10/08 - 22:53:48 (GMT)

Table "Hana" Seat 1 is the button.

Seat 1: Flyboy001 (£416.63 in chips)

Seat 2: HERO (£198 in chips)

Seat 3: Dakota27 (£102 in chips)

Seat 4: blufdevil (£169.75 in chips)

Seat 5: ab0035 (£181.75 in chips)

Seat 6: VILLAIN (£394.75 in chips)

HERO: posts small blind £1

Dakota27: posts big blind £2

----- HOLE CARDS -----

dealt to HERO [Kd Ad]

blufdevil: folds

ab0035: folds

VILLAIN: raises to £8

Flyboy001: folds

HERO: raises to £30

Dakota27: folds

VILLAIN: calls £22

----- FLOP ----- [3c 8d 8h]

HERO: bets £33

VILLAIN: calls £33

----- TURN ----- [3c 8d 8h][9d] (POTT: £98)

HERO: ??

Postad

synar han reraisar väldigt lätt är det kanske inte bästa tillfället att lägga in c/r semibluffen, fast å andra sidan är han så sjukt tom nästan hela tiden där, spec när han gillar att floata.

känns kallt att leda igen faktiskt givet din read, checkraise el checksyn.

Postad

CRAI.

Om det är som du säger, att han gillar att syna dina RR preflop i pos, och att floata mycket, så tycker jag det här är ett bra tillfälle att straffa honom för det. Antar att du blir tvungen att checkfolda mycket på turn mot honom, och då är det här en bra balanseringshand att CRAI med tycker jag.

Postad
CRAI.

Om det är som du säger, att han gillar att syna dina RR preflop i pos, och att floata mycket, så tycker jag det här är ett bra tillfälle att straffa honom för det. Antar att du blir tvungen att checkfolda mycket på turn mot honom, och då är det här en bra balanseringshand att CRAI med tycker jag.

Postad

Med djupare stackar gillar jag crai för att få ut värde av floatbluffarna. Frågan är om inte stackarna är lite för grunda för detta, en all-in på en eventuell turn-bet är ju inte mer än en dubbling. Kan det inte vara så att han viker för få händer för en crai för att det ska vara bättre än en open-push på turn? Spontant skulle jag säga att om du pushar JJ+/8x rakt av här, gillar jag det även nu. Vad tror ni?

Postad
Betta ut ca 70 är nog bättre tror att det blir svårt att få fi att folda med en checkraise mtp pottoddsen han får.

Ja, så tar man bort precis allt fi's bluffvärde i handen, och låter honom bestämma villkoren om man ska spela om stackar eller inte.

Bettar fi bakom här när vi checkar är han nästan alltid antingen jättetom eller har träffat hårt. Övriga händer checkar han bakom. Ta med readen på fi, och att det dessutom är en duktigt fin bräda för honom att floata floppen med. Dessutom gör vi ju ingenting åt att straffa hans lösa preflopsynande och/eller flotande i position genom att betta ut.

Postad
Vad tror ni?

Jag gillar inte openpush helt enkelt för att vi ger honom så enkla alternativ då, gör vi inte? Som jag skrev innan så kommer han ju bara betta antingen tom (och det kommer han att vara en stor del av gångerna här, om han gillar att syna fi's omslag och sen floata i position), eller ha träffat åttan, de övriga händerna kommer han troligen checka bakom. Och eftersom att han är tom på en 883-flop den större delen av tiden enligt readen, så tror jag mycket väl han måste släppa en stor del av sin HD, de sjuka oddsen till trots. Vad har vi kvar 160 typ? Om han bettar 70 så behöver han ju iaf nån sorts hand för att syna 110 till.

Postad
Vad tror ni?

Jag gillar inte openpush helt enkelt för att vi ger honom så enkla alternativ då, gör vi inte? Som jag skrev innan så kommer han ju bara betta antingen tom (och det kommer han att vara en stor del av gångerna här, om han gillar att syna fi's omslag och sen floata i position), eller ha träffat åttan, de övriga händerna kommer han troligen checka bakom. Och eftersom att han är tom på en 883-flop den större delen av tiden enligt readen, så tror jag mycket väl han måste släppa en stor del av sin HD, de sjuka oddsen till trots. Vad har vi kvar 160 typ? Om han bettar 70 så behöver han ju iaf nån sorts hand för att syna 110 till.

Nja, vi har $135 kvar och potten är på $98. Om han får för sig att betta här med pp eller 9x, lär han inte ofta släppa med de oddsen han får. Men fi kanske aldrig bettar med de händerna? Hur stora brukar fi:s floatbluffar vara? Halvpott/helpott/mittemellan? Jag menar, betar han oftast helpott lär han väl ställa här istället och det blir inte roligt.

Postad
Vad tror ni?

Vi har kvar typ 135 och han behöver syna 65 i en ca 340 pott. Sannolikt lägger han AQ,AJ, KQ, men synar med AK+? I så fall inte bra för oss.

Sedan principiellt tycker jag nog att en oparad hand är lite svag för att med en SD straffa honom. Betta ut fungerar nog bättre mot alla par-händer fi kan ha.

Dessutom finns det ju i alla fall en teoretisk chans att slinka mot ett monster typ kåk.

Postad

@ Sansrom, brut

Jag håller med om att stackstorlekarna inte är direkt optimala (och det var mindre än jag först trodde kvar), men orka backa en åsikt. ;) Äh, allvarligt, jag tycker fortfarande att CRAI är det minst dåliga spelet här, eftersom C/F mot en sådan fi känns riktigt kallt, C/C likaså och att betta ut gör saker lätt för honom, inte för oss. Readen var att han "synar ner med mediokra händer" så bettar vi kan det inte då vara rimligt att tro att han släpper alla sina oparade händer, och synar med alla paren? Och vi ger honom ingen chans att bluffa jättetom? Med CRAI är det bara typ 89, 99/33 vi är jätterädda för, synar han det spelet med alla par t.ex har vi ju iallafall tons of outs, och vi har dessutom (som jag påpekat förut) balanserat upp för våra ganska många C/F mot den här snubben, när han ständigt floatar.

Sannolikt lägger han AQ,AJ, KQ, men synar med AK+? I så fall inte bra för oss.

Varför är inte det bra för oss? Tror att han ofta 4-bettar / pushar QQ och AK preflop, och har han lagt en fälla oss med AA/KK så cred till honom, då får vi se till att klonka färgen. Hur mycket värde får du av den här rangen om du bettar ut, som du föreslog?

Betta ut fungerar nog bättre mot alla par-händer fi kan ha.

Om han är duktig lär han ju inte betta sina parhänder om vi checkar, men om readen stämmer, så synar han, om vi bettar. Känns ju sådär, om vi missar river. (Och ganska sådär om vi träffar också, eftersom han då kanske foldar).

Postad
C/F mot en sådan fi känns riktigt kallt, C/C likaså och att betta ut gör saker lätt för honom, inte för oss.

Känns som pudelns kärna (heter det så?) är om en check leder till en c/c all-in (kallt) eller en c/r värd att tala om (varmt). Risken är att en aggro fi ser stackdjupen som all-in eller check och då är frågan om vi synar en all-in här. Hade varit intressant att se om vi har odds att syna en all-in mot fi:s troliga HD. Har vi det, är det troligtvis bättre att checka. Eller?