Gå till innehåll

NLT - Sviten, limp-reraise AI, vilken hand för syn?

Recommended Posts

Postad

Sviten, 5/10 normalslaskigt lördagsnattsbord.

8- eller 7-handat.

HERO ~3500

UTG+1 ~1600

UTG+1 är en Sviten-regular, möjligen en aning på tilt, men jag vet inte säkert (han tiltade senare iaf).

Tror han är...normalduktig. Gör inte mycket väsen av sig. Han och jag har än så länge inte clashat i nån större pott.

Jag har spelat ganska LAG, men inte fyllespels-LAG, utan ganska bra (en gång i livet) och tagit en hel del potter innan SD.

UTG övermörkar

UTG+1 synar

2-3 syner till mig på knappen.

Jag spelar 230 eller liknande.

Rundfold till UTG+1 som ställer.

Fold till mig.

Potten 1900-ish, kostar mig 1400-ish att syna.

Tankar om den här situationen? Vad vill ni ha för händer för att syna? Betänk min position och att fi vet att jag med ganska mycket händer kan göra det här spelet för att köpa. Hur mycket är det "värt", alltså hur mycket stiger min hand i värde av det? Och av att jag spelat LAG innan, och visat få händer?

Postad

Jag tror jag säger som eurythmech, QQ+, AK o ngt mer beroende på hur mycket jag spelat mot snubben, limp i tidig position på övermörk tyder ju dock på riktigt stark hand iaf när han degar, är han verkligen kapabel att göra en re-steal för stacken med 4 pers bakom? hur sannolik är en marginell push från honom med 22-99? Axs? isåfall kan du ju hitta syn med en massa händer, får ju en trevlig image också om du gör jätteslasksynen.

Postad
Imho behöver han definitivt inte ha KK/AA iaf, om han är regular på sviten och dessutom på tilt.

Helt riktigt. Normalt (typ på nätet) är det väl ett ganska enkelt beslut. Men här vet jag ju att han vet att min HD där innehåller en hel del marginella händer (alltså inte vad som helst, men den är ju inte bara AK och JJ+ om man säger så), det ligger fint med deg i potten, och hans stack är ganska optimal. Jag hade inte alls varit lika benägen att tro det vart ett move om han satt på, säg 3k (eftersom en push då hade sett sjuk ut, och han varit "tvungen" att spela en mer "normal" reraise).

@ eurythmech, Avsaknad

Jag hade rätt mycket samma tankar som er, men jag gillar verkligen också argumentet med att man tjänar en hel del i metagamet om man tar en mer marginell syn där ibland. Bra att du tog upp det. Tror faktiskt att han just kan sitta på paren (22-99 inkludet) där bara - han är i, vad jag tror, begynnande tilt, han hittar ett jävligt bra läge (bra stackstorlek, min höjning är från knappen, jag spelade ganska LAG, etc), så jag tror faktiskt att det kan finnas värde att syna där med lägre ändå ibland. Ang. "4-spelare bakom" så tror jag att det kommer vara OERHÖRT sällan nån av de vaknar upp med en synhand. De har limpat efter övermörk med Sviten-standarden av händer (d.v.s typ 70% av alla 2kortskombos), jag har slagit om och han pushat (med mig bakom att agera). Tror risken för att nån där hittar syn är minimal, så det var nog inget han direkt tänkte på (tror jag).

Tack för inputen!

Postad

Personligen är jag mer benägen att syna löst. Dels för metagame-anledningar, dels för att jag är jag på Sviten. Men jag har sett så många sjuka limp-rr:s på Sviten med skit, så jag tycker att man gott kan vara relativt liberal i sitt synande (beroende såklart på spelare, bordsstämning).

Vad jag har sett så sker dessa ställ sällan med Ax - det är antingen AK eller inget A alls, utan ett PP (allt ifrån 22 till AA). Alltså är jag mer benägen att syna med svagare ess. AQo är IMHO en solklar syn, AJs gränsfall, AJo oftast muck. Angående PP så är det klart +EV att syna med TT+, då du ofta kommer få se ett lägre pocketpar.

De senaste två gångerna jag sett folk limp-reraisa så var det dels en squeeze med T2o, sedan var det 44 (från en tajt och solid spelare).

Limp-RR med KK/AA känns liksom sååååå 1997.

Jag säger i alla fall att TT+, AQ+ är autosyn.

Postad
Personligen är jag mer benägen att syna löst.

Jo tack, det tror jag de flesta är medvetna om. "Orka passa"-logiken a'la synparre liksom. ;)

Nä, men allvarligt, du har en point i det du skriver, och jag tror faktiskt inte heller det nödvändigtvis betyder AA/KK. Och mot vissa spelare där skulle jag nog syna med fan AJs också. Men just den här snubben har jag feeling av att han inte var så move-benägen att han skulle göra det med liksom vad-som-helst för hand. Som jag skrev, Sviten-regular som inte gör mycket väsen av sig.

Tack för inputen.