Gå till innehåll

Leva på poker, hjälp mig!


cocaineduck

Recommended Posts

Mitt tips är att lira på kvällen inte i mitt på dagen. De bra borden är mellan 20:00-23:00... så det är rätt menlöst att ha det som heltid jobb... speciellt nu när Amerikanarna är history

 

Jag kan bara hålla med. Att spela på dagen istället för natten är som natt och dag. Kanske inte spelar lika stor roll för en highroller på 5/10NL, men för låglimitgrindare är det viktigt att möta nöjesspelare. Och de sitter nästan enbart på kvällarna.

 

Syssla med någon trevlig utomhusaktivitet på dagen medan det är fint väder ute och spela poker på kvällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Anledningen till att vissa reagerar som de gör är för att du säger att du ska "leva på poker". Om du bor i en egen lägenhet med fasta utgifter och allt vad det innebär, har poker som enda stabila inkomstkälla i några månader, då kan du börja prata om att du lever på poker. När du bor hemma och lever på 80 kr om dagen är det lite fel att säga att du lever på poker. Det skulle jag tycka även om du drog in 40.000 kr i månaden.

 

Om folk bara läste allt du skriver och inte bara den missvisande rubriken skulle de förstå att det inte finns nånting att klanka ner på.

 

Jag var i ungefär samma läge som dig förut, dvs mellan studier, bodde hemma och ville tjäna lite pengar. Jag hade större rulle än vad du har men valde ändå att ta ett slitjobb på ett lager. Jobbade där i ett halvår trots att jag tjänade mer i månaden på poker då jag bara spelade ett par timmar då jag kom hem (mer på helger).

 

Detta pga att jag inte vill sitta inne framför datorn hela dagarna som en insöad asocial mupp. Jag säger inte att alla blir så, men jag blir det och det passar inte mig. Du verkar dock kunna sitta hela dagarna utan problem, så testa om det funkar! Du kommer ju ändå börja plugga sen och träffa nytt folk. Går det inte bra är det bara att ta ett jobb.

 

Fördelen med att ha ett jobb är som sagt det sociala, plus att du kan nöja dig med att bara spela på kvällar och helger, då det är mest action, och bygga rulle med 100% av vinsten.

 

Vad gäller bonushorande får du väl göra det som passar dig bäst. Att hålla sig till en sajt verkar ha funkat bra för heltok då han tycker det är jobbigt att byta sajter hela tiden, men så var det inte för mig. Jag tyckte tvärt om att det var skönt att byta klient lite då och då, plus att det gjorde att rullen växte betydligt snabbare. Så här mycket tjänade jag på bonusar månad för månad när jag började bonushora:

 

Rulle vid start: $7

Månad 3 (första bonusen tog väldigt lång tid då jag spelade väldigt låga SNGs och endast spela några per dag på skoj): $30

Månad 4: $100

Månad 5: $500

Månad 6: $200

Månad 7: $500

Månad 8: $800

Månad 9: $900

 

Blev väldigt långt inlägg det här, vet inte ens om det gav nånting.

Lycka till iaf :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ska vara en "no brainer" att börja lira på heltid, komma naturligt.

Klart det ska göra, men det här är ingen fjortis som vill hoppa av gymnasiet för att börja spela poker på heltid hemma hos mamma. Lyckas han bygga en rulle nu slipper han kanske studielån och jobb på ICA när han börjar plugga igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte menat att klanka ner på någon... men.

 

Du säger att du spelat en hel del men verkar inte ha någon större koll på saker runtomkring själva spelandet. Det leder mig att tro att du inte borde gå in i pokern med uppfattningen att du skall livnära dig på det. Det brukar sällan vara ett framgångskoncept

 

Läs in dig ordentligt på grundläggande pokerstrategi och spela så mycket du orkar / vill på hobbybasis, och koncentrera dig på att utveckla ditt spel. Jag tror att jag är inne på samma bana som heltok här. Går det tillräckligt bra kan du fundera på att göra det till en heltidssysselsättning, spela för att det är kul nu, och se till att göra det bra.

 

Saken är att det jag inte är så hajj på är främst sådana saker man aldrig bryr sig om när man nöjjespelar. Så som rakeback och lustiga förkortningar etc.

Sedan frågar jag om bonushoreri och andra saker mest för att höra mig för med folk som faktiskt lever på det för att få grepp om vad som faktiskt fungerar etc.

 

Jag är faktiskt inte helt bakom flötet när det gäller poker. Har alltid gått plus när jag nöjjesspelar både på internet och med vänner, dock mer oregelbundet än vad jag hoppas jag kommer göra när jag grindar.

 

 

Ärligt talat, man betalar ingen hyra med en br på 550$. Om den är större än symbolisk+1.

 

Den är ju som sagt var inte mycket större än symboliskt+1 och som jag sa innan, jag behöver snitta ungefär 8$ om dagen för att ha råd med det. Det är ingen större fara när man grindar 4 bord låglimit typ 5-6h om dagen.

 

Anledningen till att vissa reagerar som de gör är för att du säger att du ska "leva på poker". Om du bor i en egen lägenhet med fasta utgifter och allt vad det innebär, har poker som enda stabila inkomstkälla i några månader, då kan du börja prata om att du lever på poker. När du bor hemma och lever på 80 kr om dagen är det lite fel att säga att du lever på poker. Det skulle jag tycka även om du drog in 40.000 kr i månaden.

 

Yeah, väldigt missvisande, det håller jag med om. Men det förändrar ju inte det faktumet att om det är den enda inkomstkällan man har så levar man på det. Men jag håller med, det klingar fel hur som. :)

 

Jag tycker det ska vara en "no brainer" att börja lira på heltid, komma naturligt.

 

Det har kommit mer eller mindre naturligt. Har länge gått i funderingarna att försöka iaf och nu är det ett perfekt läge så då tog jag det. Men hursom så vill jag ha allt utplanerat innan jag gör något. Spelar sällan roll vad det handlar om. Vill veta de flesta vinklar innan jag ger mig in i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att många reagerar är att tex. Ken Lennaard i någon tråd på forumet rekommenderat en bankrulle på SEK 300.000 pga svängningarna i poker. Dock är du i en annan situation så du kanske kan klara dig med 550 dollar.

 

Kan vara bra att ställa sig frågan hur pass vinnande du har varit som pokerspelare hittills. Min erfarenhet är att du spelar lika bra när du "nöjesspelar" som när du kommer spela "på riktigt". Har svårt att tänka mig att man spelar så mycket bättre bara för att man intalar sig: Nu ska jag spela seriöst.

 

Men om du vet om att du kan spela vinnande och vill satsa på poker som enda inkomst är det viktigt att komma in på rätt spelnivå. Du skriver att din bankrulle är 550 dollar, men att du har mer på sidan av. Din bankrulle brukar man säga är din totala summa pengar oavsett om de finns på en pokersite eller inte, förutsatt att du är beredda att satsa dessa om du tappar dina 550 dollar du nu har innestående. (Kan ha missförstått dig här men så tolkade jag dig.)

 

Man brukar säga att i fixed limit bör man ha en bankrulle på cirka 500 BB (big bets). På fixed limit 2/4 skulle detta alltså vara 500*4= 2000 dollar.

 

I no limit är kanske motsvarande 50 inköp (lite osäker här, men ungefär). Så spelar du no limit 50 så blir bankrullekravet 50* 50= 2500 dollar.

 

Använd dessa som tumregel för att inte börja spela alldeles för högt.

 

Det som talar för dig är ditt tålamod som kommer att bli mycket viktigt, det som talar mot är att du börjar med en liten bankrulle. Tycker att du ska börja med bonusar som kan fungera som "krockkudde" om du skulle ha oflyt i starten.

 

Lycka till med poker och framtida jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att många reagerar är att tex. Ken Lennaard i någon tråd på forumet rekommenderat en bankrulle på SEK 300.000 pga svängningarna i poker. Dock är du i en annan situation så du kanske kan klara dig med 550 dollar.

 

Kan vara bra att ställa sig frågan hur pass vinnande du har varit som pokerspelare hittills. Min erfarenhet är att du spelar lika bra när du "nöjesspelar" som när du kommer spela "på riktigt". Har svårt att tänka mig att man spelar så mycket bättre bara för att man intalar sig: Nu ska jag spela seriöst.

 

Men om du vet om att du kan spela vinnande och vill satsa på poker som enda inkomst är det viktigt att komma in på rätt spelnivå. Du skriver att din bankrulle är 550 dollar, men att du har mer på sidan av. Din bankrulle brukar man säga är din totala summa pengar oavsett om de finns på en pokersite eller inte, förutsatt att du är beredda att satsa dessa om du tappar dina 550 dollar du nu har innestående. (Kan ha missförstått dig här men så tolkade jag dig.)

 

Man brukar säga att i fixed limit bör man ha en bankrulle på cirka 500 BB (big bets). På fixed limit 2/4 skulle detta alltså vara 500*4= 2000 dollar.

 

I no limit är kanske motsvarande 50 inköp (lite osäker här, men ungefär). Så spelar du no limit 50 så blir bankrullekravet 50* 50= 2500 dollar.

 

Använd dessa som tumregel för att inte börja spela alldeles för högt.

 

Det som talar för dig är ditt tålamod som kommer att bli mycket viktigt, det som talar mot är att du börjar med en liten bankrulle. Tycker att du ska börja med bonusar som kan fungera som "krockkudde" om du skulle ha oflyt i starten.

 

Lycka till med poker och framtida jobb.

 

Rullen är ju relativ till hur hög nivå man spelar på, de nivåerna jag kommer ligga på är ju knappast behövande av en rulle på hundratusentals kronor, mina krav på inkomst är heller inte behövandes av så stor rulle.

Klarar mig som sagt på två tusen i månaden just nu, även om vissa har lite issue med att jag kallar det att leva på poker så är det ju per definition faktiskt det. :)

 

Jag är så pass vinnande att jag vann innan jag började lära mig poker och innan jag började grinda. Grinden och money management är det jag kallar spela seriöst när det gäller min nivå. Innan spelade jag 1/2 med en rulle på kanske $100 etc. Inte direkt fantastiskt smart etc. Men det kommer jag nu inte göra som sagt utan kommer spela helt efter boken vilket borde ge mig mer edge.

 

Det är klart man spelar bättre om man intalar sig själv att spela seriöst, för en sak som lär man sig att inte pissa bort pengar på dåliga händer för att man spelar för löst etc.

 

Min bankrulle är $550, det är pengar jag avsatt till poker. Lossar jag dom spelar jag inte mer förrens jag har en ny bunt pengar jag kan avvara.

 

Kommer absolut inte att spela högre än 1/2, antagligen inte ens det förrens jag har större rulle.

Just nu har jag spelat 2 bord 0.25/0.50 och två bord på nivån under det samtidigt. Anledningen till dom mixade värde är för att det inte finns så många bord 0.25/0.50 med folk på. :P

Har dragit in $100 sen igår så det går helt ok.

 

Yeah, jagar bonusar gör jag också, blev precis klar med bonusen som ger en gratis poker office 2 key. :P

 

Tack så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 - Jag tycker du ska spela 50$ till att börja med.

2 - Själv kör jag ingen bonusjakt, men det är säkert ett bra alternativ. Det

viktiga är dock i mitt tycke att du hittar en site du trivs med. Har dom bonusar som du kan jaga är det förstås ett plus.

3 - Samma som föregående svar, det viktigaste för dig i första läget är väl att spela en vinnande poker. Hittar du en site med rakeback så är det ju gratispengar precis som bonushunt. Men välj inte site enbart på grund av det.

4 - Kvittar nog så länge du kör microlimit, en med mycket bord....

5 - Det beror helt på spelstil, jag själv kör shorthanded men det går ju inte att bedöma för din del. 4st 10-manna eller 2-3st 5-6 manna är max för mig. Men det får du avgöra själv vad du klarar av utan att tappa fokus.

6 - Jag gör den bedömningen baserat på hur bordet ser ut, åker man på en cooler eller blir badbeatad på ett bord som i övrigt känns bra så är det

bara till att fortsätta även om du åker på ett helt inköp.

7 - Cashout ska du nog inte ens tänka på i detta stadiet....om du har planer att avancera med bankrullen. Mitt tips är att du själv sätter dig ner och börjar planera hur du vill att det ska se ut. Sätt upp lång och kortsiktiga mål, om du behöver plocka ut pengar så ska det vara väldigt lite jämfört med din rulle sålänge du ser att det går bra och så länge du vill fortsätta att avancera. Själv kör jag med en expectation på X antal bigblinds/bord och för nogranna analyser av mitt spel. Kör även ett diagram med 2 linjer, ett för resultat och ett för mina expectations, det följer jag slaviskt varje timme....åter igen det är upp till dig själv att bestämma vad du är nöjd med.

8 - FL eller NL är också helt baserat på vad du känner är din styrka/var det finns mest tomtar. Om du ska spela seriöst så bör du göra en utvärdering på vilket som är mest lönsamt för just dig.

 

Gör en bedömning, hur mycket ska du plussa i snitt per timme? Säg att du

fixar 10 BB/timme/Bord och kör 0.10-0.25 NL med 2 SH-bord. Då är det bara att börja räkna hur många timmar som behövs innan du kan gå upp till NL100. Räkna med att du vill ha minst 15-20 inköp på den nivån och en backup på minst 10 inköp på den underliggande nivån. Säg 15+10 för att göra det enkelt. Då behöver du 2k$ innan du ska gå upp ett steg. Du "ska tjäna" (enligt din expectation) 5$ i timmen. 500$ nu, 1500$ till för att ha dina 2k, 300timmar för att nå första målet. Om du sen går över din

expectation så kan du ju plocka ut resterande pengarna istället för att gå

upp i nivå tidigare.

 

Lång post, ber om ursäkt för det.

 

Lycka till! Kommer följa din progress

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 - Jag tycker du ska spela 50$ till att börja med.

2 - Själv kör jag ingen bonusjakt, men det är säkert ett bra alternativ. Det

viktiga är dock i mitt tycke att du hittar en site du trivs med. Har dom bonusar som du kan jaga är det förstås ett plus.

3 - Samma som föregående svar, det viktigaste för dig i första läget är väl att spela en vinnande poker. Hittar du en site med rakeback så är det ju gratispengar precis som bonushunt. Men välj inte site enbart på grund av det.

4 - Kvittar nog så länge du kör microlimit, en med mycket bord....

5 - Det beror helt på spelstil, jag själv kör shorthanded men det går ju inte att bedöma för din del. 4st 10-manna eller 2-3st 5-6 manna är max för mig. Men det får du avgöra själv vad du klarar av utan att tappa fokus.

6 - Jag gör den bedömningen baserat på hur bordet ser ut, åker man på en cooler eller blir badbeatad på ett bord som i övrigt känns bra så är det

bara till att fortsätta även om du åker på ett helt inköp.

7 - Cashout ska du nog inte ens tänka på i detta stadiet....om du har planer att avancera med bankrullen. Mitt tips är att du själv sätter dig ner och börjar planera hur du vill att det ska se ut. Sätt upp lång och kortsiktiga mål, om du behöver plocka ut pengar så ska det vara väldigt lite jämfört med din rulle sålänge du ser att det går bra och så länge du vill fortsätta att avancera. Själv kör jag med en expectation på X antal bigblinds/bord och för nogranna analyser av mitt spel. Kör även ett diagram med 2 linjer, ett för resultat och ett för mina expectations, det följer jag slaviskt varje timme....åter igen det är upp till dig själv att bestämma vad du är nöjd med.

8 - FL eller NL är också helt baserat på vad du känner är din styrka/var det finns mest tomtar. Om du ska spela seriöst så bör du göra en utvärdering på vilket som är mest lönsamt för just dig.

 

Gör en bedömning, hur mycket ska du plussa i snitt per timme? Säg att du

fixar 10 BB/timme/Bord och kör 0.10-0.25 NL med 2 SH-bord. Då är det bara att börja räkna hur många timmar som behövs innan du kan gå upp till NL100. Räkna med att du vill ha minst 15-20 inköp på den nivån och en backup på minst 10 inköp på den underliggande nivån. Säg 15+10 för att göra det enkelt. Då behöver du 2k$ innan du ska gå upp ett steg. Du "ska tjäna" (enligt din expectation) 5$ i timmen. 500$ nu, 1500$ till för att ha dina 2k, 300timmar för att nå första målet. Om du sen går över din

expectation så kan du ju plocka ut resterande pengarna istället för att gå

upp i nivå tidigare.

 

Lång post, ber om ursäkt för det.

 

Lycka till! Kommer följa din progress

 

Har kört 4 6handed nu idag och det funkar faktiskt bra. Dom passar väldigt bra in på min spelstil har jag märkt. Plus att det verkar vara väldigt vanligt att folk jagar drag på dom borden vilket är gutt när man bara spelar bra kort.

 

 

Låter som en bra idé.

 

Tack ska du ha.

 

För övrigt är det någon som vet hur lång tid det tar för en bankdraft att ta sig hit? Bonusjagade ju poker office 2 på Titan Poker men har inget netellerkonto pga utgånget IDkort så jag måste ju ha ut pengarna på något sätt nu, och ID tar ju evigheter att ordna. :P

 

Sen är ju frågan hur mycket det kostar, det står att det inte är någon avgift för den metoden, men gäller det för svenskar också? Är den någon växlingsavgift och hur mycket är det isåfall?

 

Kan man öppna ett konto som håller $ så man slipper den avgiften varje gång man för över pengar så man bara behöver bry sig om det när man behöver pengarna?

 

Kanske låter som jag tar i lite för en $650 bankrulle, men jag vill som sagt var ha allt utstakat. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har spelat ett tag nu och ligger just nu på $600, har med andra ord backat lite på den tiden som gått, inte nere under insättningen ännu iaf.

 

Har tack vare Poker Office dock insett att jag haft en torr period. Har bara fått spelvärdiga händer 7% av mina starthänder och med dom starka starthänderna bara vunnit 43% av alla showdowns.

Har dock inte pissat bort mina pengar utan har i princip blivigt nerblindad under en veckas tid med ett par minnesvärda utdragningar som gett mig ömma knogar och en skör monitor. :P

Jag förstår att det kan vara extremt frustrerande när en sådan period sträcker sig över månader. :D

 

Hoppas bara att denna period inte sträcker sig för långt.

 

Problemet för mig just nu är att mina pengar är fast på Titan poker, tidernas sämsta klient för limitpoker.

 

Har inget IDkort alls just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår faktiskt inte de som säger att man INTE ska jaga bonusar. Särskilt när man spelar så låga limits att bonusen blir en avsevärd bb/100-höjning.

 

Då får man mer pengar till utrustning, böcker o dyl. Det tar faktiskt inte så lång tid att öppna nya konton och om man alltid spelar med en bonus i ryggen så är det nästan omöjligt att inte plussa. Sen är det ju en fördel att prova lite olika siter tills man hittar en som man trivs med. Om man är färsk, hur vet man då vilken site som är bäst?

 

Personligen hade jag inte suttit här om det inte vore för bonusar. Första halvåret höll jag mig flytande just tack vare bonusar och jag hade gulat om de inte funnits. Nu går det dock ganska bra för mig. Inte jättebra, men helt ok. Spelar NL200 och plussar stabilt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår faktiskt inte de som säger att man INTE ska jaga bonusar.

 

Jag håller med. Jag spelar mestadels NL50 och snittar $10-$15 per timme i bonusar. Det är ju ungefär vad många drar in på ett vanligt jobb per timme efter skatt. Så att låta bli att först och främst ta de pengarna känns ju lite korkat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är så pass vinnande att jag vann innan jag började lära mig poker och innan jag började grinda. Grinden och money management är det jag kallar spela seriöst när det gäller min nivå. Innan spelade jag 1/2 med en rulle på kanske $100 etc. Inte direkt fantastiskt smart etc. Men det kommer jag nu inte göra som sagt utan kommer spela helt efter boken vilket borde ge mig mer edge.

 

Tack så mycket.

 

Att säga att du är en vinnande spelare innan du ens bemästrar spelet säger väl sig själv vara en paradox. Spela minst 100k händer och efter det kan du avgöra om du är vinnande eller inte. Poker är ett turspel och du kan plussa 10 sessioner i rad fast du knappt vet vad du gör.

Ett av de vanligaste misstagen nybörjare gör är att överskatta sig själva och börja skotta. Jag har själv varit där och jag lovar att en dag tar turen slut och du gular. Respektera BR kraven när du är ny, när du lärt dig att bemästra spelet och plussat stabilt över några 100k händer kan du revidera dina krav efter din förmåga.

 

Och givetvis ska du spela bonusar, speciellt som FL spelare. Jag har en BR på $10k och jag spelar fortfarande en massa bonusar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår faktiskt inte de som säger att man INTE ska jaga bonusar.

 

Jag håller med. Jag spelar mestadels NL50 och snittar $10-$15 per timme i bonusar. Det är ju ungefär vad många drar in på ett vanligt jobb per timme efter skatt. Så att låta bli att först och främst ta de pengarna känns ju lite korkat.

 

Instämmer! Min allra första plusmånad var tack vare bonusar/böcker/pf.nu. Lyckades på ett halvår dra in runt $5k. Finns inget bättre sätt att bygga rulle på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...