Gå till innehåll

NLT - SH, I donk you very much


psatiw

Recommended Posts

NL200, 6-handed.

 

Effektiva stackar på ~$260 (130BB).

 

Min image är LAG. Jag har dels rushat lite på kort, och dessutom spelat LAG i övrigt. Har inga stats, men skulle tro att jag kan ligga nånstans 30/18/2.0 kanske.

 

FI (CO) är duktig (för nivån) och vill varken bli överkörd eller överspela sina händer. Verkar solid, och tar alltid lite tid på sig när vi spelar senare gator och potterna blir lite större. Har uppfattat hans taktik lite som att inte ge sig in mot mig utan nånting att spela med, eller iaf att han definitivt är bättre än att han tiltar på att jag spelar lösaggro. Han pretty much vet att han inte behöver spela varje hand för att "fånga mig", så att säga.

 

Preflop:

 

HERO :7c::7s:

 

1 folds, HERO raise $7, CO raise $24, 3 folds, HERO calls.

 

Flop ($51, 2 players)

:7h::2h::Ts:

 

HERO check, CO bet $36, HERO call.

 

Turn ($123, 2 players)

(:7h::2h::Ts:) :Tc:

 

HERO bet $200 (All-In)

 

På en fiskskala, 1-10?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle nog ge det en 8. Försöker du reppa att du reppar tian eller vad?

 

Wow, en åtta, tyty. ;)

 

Äh, klart det är en konstig/annorlunda linje, och det är ju mycket möjligt att den är rätt fiskig förstås.

 

Min normala linje hade ju förstås varit att leda floppen, syna om han slog om, och ta det därifrån. Sen skulle jag ibland kunna variera med att checksyna floppen, checksyna (om han bettade) turn, och antingen överbetta river (beroende på bräda förstås) om han checkade turn, eller typ 1/2-betta den om han bettat turn.

 

Hursomhelst, nej, tanken var inte att reppa tian, utan att få honom att tro att "sådär spelar han ju inte tian, och vad ska han spela sådär som inte jag slår", och att, ja...få honom lite off balance. Det ser ju onekligen rätt sjukt ut. Men sen fanns det också en annan tanke, när topkortet parade, och det var att jag tänkte att thats antagligen kind of it som jag kommer att tjäna på den här potten, särskilt om han sitter på två överkort. Om hans omslags HD är typ 99+ och AQs, så kommer jag ganska ofta bli checkad bakom här, och om jag sen donkar river kommer det mer se ut som tian, eller om färgen/stegen fyller, så kommer han ju vara ganska ovillig att syna. Kändes som att i väldigt många case kommer han inte vilja betala så mycket mer, och om han då bara kan få för sig att jag är ute på nån sjuk turné typ 20-30%, så kanske den här linjen kan vara ett alternativ till "standard".

 

Men som sagt, visst är den...konstig. Och kanske helt värdelös.

 

Får jag iaf passa på att fråga hur ofta du skulle släppa här, om du var fi? AA? AKh? KK? Lite generellt sådär. Mot en LAG.

 

Nästan lite overkill på low-/midstakes.

 

Meh. Juste. Vi som är för fiskiga och/eller inte har deg att spela highstakes, ska vi bara få...ja, vadå? Aldrig göra nåt sjukt? ;)

 

Han får ju världens chans att slinka med sitt överpar. Han har ju inte AT.

 

Med din read på honom, tror jag att han släppte sitt överpar här.

 

Har han AT är det ju rena julafton. ;) Men, samma fråga till er som till Staahla, hur ofta känner ni att ni vill släppa mot en jobbig LAG där? De händer ovan t.ex?

 

I god Svenne-anda får jag väl avsluta med att jag fortfarande inte säger att det här är ett suveränt spel, bara att det var en lite annorlunda linje som kunde vara intressant att få åsikter om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överpar känns ju definitivt troligt. Callar han dig med det är han långtifrån duktigt, alternativt på tilt.

Bettar du standard kan han ju få för sig att raisa som bluff, men troligtvis foldar han med överkort och callar dig med överpar.

Om du checkar är det möjligt att han checkar med överpar, men förmodligen vill han försvara sin hand mot färg-och stegdrag, och eventuellt överkort. Med tanke på din image är det ju långtifrån säkert att du sitter på en 10:a.

Förmodligen checkar han med överkort, men å andra sidan lär du aldrig få ut mer pengar av honom med en sån hand genom att betta.

 

Checkraisar du lär han släppa med allt utom 10 10.

Check-callar du turn tror jag fi check-foldar river.

 

Det känns bäst att betta 3/4 pot, han lär som sagt inte släppa med överpar, och i så fall lär han calla ner river också.

 

De kort som Fi kan ha som du får ut mer pengar av är överpar, därför utgår mina resonemang från dessa.

 

(Tänkte klaga på din horribla svengelska, men upptäckte att jag inte är ett dugg bättre själv :lol:

)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du kan få ut mer värde av fler händer här. Du är LAG och han vill inte bli överkörd säger du. Genom att checka din monsterhand på flop blir det bökigt att spela sen. check-raisar du ifall han bettar spelar du på att han inte vill bli överkörd och jag tycker inte du behöver visa så mycket styrka som en CR här. Bettar han och du synar hur ska du agera på turn? Bettar du ut kommer han veta att du har en hand då inte jätte många checkar/synar flop och sen bettar ut först på turn utan nånting vettigt. Din check på flop bör då ses av honom som ett försök att locka till sig mer pengar och om han inte sitter på en stor hand själv borde han vilja hålla potten nere.

 

På turn borde han inte tro att du har en T då det spelet verkar lite skumt. Däremot kan han ju inte syna med mycket annat än T eller kåk själv här, möjligtvis AA eller KK. Så vitsen med ditt bet måste vara att få syn av Tx och AA/KK? De kommer du få betalt från ändå. Däremot skrämmer du bort allt annat. Du lämnar absolut inget utrymme för honom att bluffa, jaga drag eller nånting vilket jag tror är en stor miss här. Det är en dragig bräda och du vill självklart att han ska förbättre sin hand här (så länge han inte sitter på ett T eller 22 såklart).

 

Potten är för liten för ett sånt här spel. De händer du får betalt av här kommer du ändå få betalt av. Det enda du åstadkommer är att få betalt av en smalare HD, imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min normala linje hade ju förstås varit att leda floppen, syna om han slog om, och ta det därifrån. Sen skulle jag ibland kunna variera med att checksyna floppen, checksyna (om han bettade) turn, och antingen överbetta river (beroende på bräda förstås) om han checkade turn, eller typ 1/2-betta den om han bettat turn.

 

Vad är tanken med betsyn? Hur hade du spelat t.ex. Axh eller 86h här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givet att han är solid och ser dig som LAG måste ju checkraise på floppen

vara grymt värt med den träffen, hans HD på dig blir så vid att han säkert

tar syn med typ alla pockets och AK:s.

Och du kan "bluffa" vidare.

 

Men som spelat på floppen så kan det vara nice att beta ut så där,

hade du betat mindre hade det klart mer sett ut som en tia, nu kan det

mycket väl uppfattas som bluff eller semibluff och överparet eller AKhh

kan tänkas ta synen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle utan tvekan slängt mina AA om jag Fi här.

Förstår inte hur du tänker när du spelar denna? Du vill tjäna så mycket pengar som möjligt, och det gör du förmodligen om du låter FI leda handen! Jag sätter FI på AA/KK, och han vill garanterat leda denna, ta inte över kommandot när du tjänar mer på att låta honom leda!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske tänker fel här men är inte checksyn väldigt dumt på en så dragrik flopp efter reraise pre? Inte så mycket för att fi kan sätta färg (vilket iofs inte skulle vara omöjligt) utan för att det finns typ 1000 scare-cards för fi på turn.

Mot en fi med ganska tight omslags-rate skulle jag nog leda flopp och ställa rakt av mot omslag. Svårt för fi att hitta lägg med överpar då eftersom du antagligen skulle kunna göra likadant med typ färgdrag+överkort.

 

Som spelat på flopp med LAG image föredrar jag nog push redan där framför push rakt ut på turn. Givet att det är uppenbart för fi att du skulle kunna spela händer som QJh på det viset måste han ju i princip syna överpar.

 

My 10 cent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju inte slänga in $235ish i en $85 pott när man träffar set. Riktigt jäkla bra sätt att förlora värde. Han kan självklart sitta med en mycket bredare HD än QQ+ här. Som sagt, jag tror att de händer du får betalt av att trycka såhär kommer du få betalt av genom att inte trycka in degen i ett enormt överbet. Bara att du kommer få större värde av fler händer genom att inte överbetta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju inte slänga in $235ish i en $85 pott när man träffar set. Riktigt jäkla bra sätt att förlora värde. Han kan självklart sitta med en mycket bredare HD än QQ+ här. Som sagt, jag tror att de händer du får betalt av att trycka såhär kommer du få betalt av genom att inte trycka in degen i ett enormt överbet. Bara att du kommer få större värde av fler händer genom att inte överbetta.

 

Jag tkr det är ganska vanligt att man kan lura "bra spelare" (tag grinders) med att man har drag med ett överbet all in. Så klart väääldigt read beroende. Men tror man får betalt oftare med ett överbet på flop än på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju inte slänga in $235ish i en $85 pott när man träffar set. Riktigt jäkla bra sätt att förlora värde. Han kan självklart sitta med en mycket bredare HD än QQ+ här. Som sagt, jag tror att de händer du får betalt av att trycka såhär kommer du få betalt av genom att inte trycka in degen i ett enormt överbet. Bara att du kommer få större värde av fler händer genom att inte överbetta.

 

Jag tkr det är ganska vanligt att man kan lura "bra spelare" (tag grinders) med att man har drag med ett överbet all in. Så klart väääldigt read beroende. Men tror man får betalt oftare med ett överbet på flop än på turn.

 

Du tror inte att många bra TAGs släpper åtminstone AT, JJ och kanske QQ och alla drag här? Jag tror att du kan klämma ur mer värde ur den här handen än genom att ställa så på NL200.

Dels så måste din fi sätta dig på ett drag för att kunna syna lätt. Dels måste han våga gå med sin read och syna mer än ett fullt inköp för att ta reda på om hans read är korrekt. Att göra ett sånt här spel är lättare om det är nån som man spelat väldigt mycket med innan. Jag rekommenderar inte det för low stakes ivf då jag tror att det finns många andra sätt som man kan extrahera mer värde ur handen med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som andra förespråkar är jag också inne på banan att slå om på flop. Att beta rakt ut på turn på bluff mot en uppenbar styrka är inte LAG utan dumaggro. Han lär inte underskatta dig så om jag uppfattat honom rätt.

 

Alternativt när du spelat som du gjort är nog checkraise på turn mitt förslag, och riskera att han checkar bakom. Då får du donkbetta värdebet på river. Foldar han hade han även gjort det på turn.

 

Jag hade släppt mina pockets i samma situation och jag är dumaggro :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...