Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Finns väl inte SÅ jättemånga nötflushar han kan ha, om han nu är tajt? Man höjer väl inte typ A4s UTG på nätet även på 6-max? Eller? Då är det väl bara AT+ i klöver han kan ha för nötfärg.

Jag ska inte vara dissig (även om jag borde), men om du läser OP:n igen så kanske du kommer till insikt om var ditt resonemang brister.

Hade det varit mot en TAG PFR UTG hade jag förstås aldrig ens övervägt att folda, bara hur jag skulle få in pengarna på bästa sätt.

Men HELVETE.

Alltså, jag MÅSTE fan vara sjukt alkoholdement/alkoholskadad. Hela mitt resonemang bygger ju på att det var en TAG PFR UTG vi spelade mot...

Var så dissig som jag vet att bara du kan vara ;)

• Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Postad

Psatiw skrev:

träffar vi på river tror jag att han alltför sällan betalar av ett ställ med de händer han bettar ut där på turn, och de gånger han sitter på settet pushar han rakt av själv, och jag kommer att vara för fiskig för att folda. Därav problematiken med syn/[fold]|[shove]-linjen.

Hålller inte riktigt med. Tror definitivt att han kommer att betala av en hel del med flurren om vi träffar kåken på river. Om river däremot kommer blank och han ställler är det väl bara att lägga?

Postad
Hålller inte riktigt med. Tror definitivt att han kommer att betala av en hel del med flurren om vi träffar kåken på river. Om river däremot kommer blank och han ställler är det väl bara att lägga?

Då har du förskönat situationen, tror jag. En duktig spelare kommer att kunna lägga flera flushar på river om någon som inte visat mycket blufftendenser och solitt spel i det stora hela synar den här turn, och pushar river när bordet parar sig. Och dessutom kommer en del av hans händer att vara stegar, och de kommer han jättenkelt kunna folda mot ett sådant spel. Dessutom har du tagit bort de gånger, som jag skrev om, då bordet parar och han pushar in i mig, och jag kommer att vara för fiskig för att kunna folda mot en högre kåk.

Ju mer jag tänker på denna hand så tycker jag bara att det finns två spel: pusha eller folda. Börjar - tyvärr - misstänka att push kan vara det bättre av dem. Ska försöka få tid nån dag att räkna lite på equity för en push.

Postad
Dessutom har du tagit bort de gånger, som jag skrev om, då bordet parar och han pushar in i mig, och jag kommer att vara för fiskig för att kunna folda mot en högre kåk.

Jag må vara en fisk men den dag jag lägger en kåk i detta läge, den dagen slutar jag med poker.

Ju mer jag tänker på denna hand så tycker jag bara att det finns två spel: pusha eller folda. Börjar - tyvärr - misstänka att push kan vara det bättre av dem. Ska försöka få tid nån dag att räkna lite på equity för en push.

Det lär krävas en viss foldequity för att det skall vara EV+ på det spelet (om vi antar att du inte leder på turn).

Postad

Utan att ha räknat eller ens funderat på det tror jag inte en push är så bra om han inte foldar några sett, vilket jag har svårt att se han göra.

Ska bli intressant att se vad du kommer fram till med lite matte med i bilden :)

Postad

Push måste ju vara riktigt dåligt om du inte tror att han lägger några stegar då, vilket jag har svårt att se att han gör. Du har ju knappast representerat färg tidigare i handen.

Du stoppar in ~50bb i en pott på ~120bb. Han viker aldrig varken set eller flush då.

Om du sållar bort call så sållar jag bort push.

Nice fold.

Postad
Alla gånger jag sett honom gå till SD har han visat bra, typ nötish, händer, och jag har inte uppfattat att han skulle gjort något move nån gång.

Just detta anser jag viktigt, annars är ju turnkortet ett perfekt bluffkort.

Jag hade nog synat, men hade inte gillat situationen alls. Lägger inte ofta set, men detta kunde nog vara en av de ggr jag skulle kunna tänka att folda. Särskilt när man inte är säker på att vinna även om man fyller.

Postad
Jag må vara en fisk men den dag jag lägger en kåk i detta läge, den dagen slutar jag med poker.

Mot en kompetent motståndare är det nog rätt dåligt att inte ha med fold i tanken där, om bordet parar och han pushar. Därmed inte sagt att det skulle vara nåt man gör rutinmässigt.

@ ni-som-säger-att-turn-push-är-skit

Ingen önskar mer än jag att ni har rätt. ;) Får se om jag hinner med / orkar göra en modell nån dag, som sagt, återkommer med den isåfall.

Postad
Dessutom har du tagit bort de gånger, som jag skrev om, då bordet parar och han pushar in i mig, och jag kommer att vara för fiskig för att kunna folda mot en högre kåk.

Orsaken till att jag troligtvis skulle syna på turn är att jag har extremt svårt att sätta en kompetent spelare på ett set i det här läget. Tycket inte det går ihop med spelet på framförallt floppen.

Någon får gärna förklara de argument som finns för att bara syna (om vi hade ett set i fiendens läge) efter hero:s höjning på floppen.

Postad

Varför är det så himla konstigt?

Fi slår inte om på flopp eftersom att han då endast får syn av färdiga stegar, givet att han vet att hero vet att han är en duktig solid spelare. Han donkar turn för att han är rädd att Hero ska få dra till en flush helt gratis, och nu kan han få syn av betydligt fler händer än han kunde på floppen. Han sätter absolut inte Hero på någon färg och tror att sitt set står sig bra mot Hero's HD.

Det finns olika tankegångar för alla Fi's händer som kan leda till detta spel, varav detta är ett tänkbart vid set.

Postad

Jag tycker de är en snor-tight lägg...

*För de första så har du ca 3-to-1 i direkta odds och är ungefär inte mycket mer dog till en färdig stege eller flush.

* För de andra lägg till alla de ggr han stop bettar överpar, 2 par, par och drag eller kombinerat drag så borde din equity vara tillräcklig för en syn.

* För de tredje har du 50BB bakom, vilket absolut räcker som implecita 1;2/3 turn bet, men glöm heller inte att du har position i handen heller...

Fwiw så är jag inne på jacobmals linje!

Postad
Varför är det så himla konstigt?

Fi slår inte om på flopp eftersom att han då endast får syn av färdiga stegar, givet att han vet att hero vet att han är en duktig solid spelare. Han donkar turn för att han är rädd att Hero ska få dra till en flush helt gratis, och nu kan han få syn av betydligt fler händer än han kunde på floppen. Han sätter absolut inte Hero på någon färg och tror att sitt set står sig bra mot Hero's HD.

Det finns olika tankegångar för alla Fi's händer som kan leda till detta spel, varav detta är ett tänkbart vid set.

Ok, jag hade kunnat köpa ditt resonemang om UTG inte var inblandad i potten. Honom har du helt glömt bort i ditt resonemang. UTG höjde preflop, valde sedan att bara syna floppen och får nu 4 till 1 på en syn efter att fienden inte valt att återhöja heros höjning. Han får således mer eller mindre direkta odds för att dra till exempelvis ett flurredrag.

Förövrigt tror jag att vi kan få syn av fler händer än en färdig stege, och även om så inte är fallet är potten i detta läge så pass stor att jag inte skulle ha något emot att bara ta hem den på floppen.

Han sätter absolut inte Hero på någon färg och tror att sitt set står sig bra mot Hero's HD.

Varför skulle hero inte kunna ha färg?

Postad
Jag tycker de är en snor-tight lägg...

What can I say? Jag foldar inte set särskilt ofta med 100BB heller. Eller med djupare stackar heller, för den delen.

*För de första så har du ca 3-to-1 i direkta odds och är ungefär inte mycket mer dog till en färdig stege eller flush.

På turn, ja. Men resonemanget var ju vad som skulle hända på river. Fyller jag där, och han checkar/jag pushar, tror jag han kommer att kunna folda en stor del av sin range, eller om han också settat, kommer han pusha, och jag vara tvungen att syna. Trodde då att det var lite för sällan man kan syna turn och tjäna tillräckligt på river för att det ska gå ihop. Därav gillade jag inte syn-alternativet. Men visst är det möjligt att jag överskattar styrkan i hans spel.

* För de andra lägg till alla de ggr han stop bettar överpar, 2 par, par och drag eller kombinerat drag så borde din equity vara tillräcklig för en syn.

Som jag skrev i beskrivningen av fi så var mitt intryck att han var en nötspelare. Tror verkligen inte att dessa holdings - eventuellt med undantag för tvåparet - finns i hans HD särskilt ofta.

* För de tredje har du 50BB bakom, vilket absolut räcker som implecita 1;2/3 turn bet, men glöm heller inte att du har position i handen heller...

Se ovan.

Fwiw så är jag inne på jacobmals linje!

Också som jag skrev: push är intressant. Syn tycker jag känns kallt.

Edit: såg att jag skrivit "folda" på ett ställe jag menade "syna".

Postad

Att UTG inte har någon hand kan jucka tillbaka mot set eller bättre är väl glasklart?

Eftersom att Fi donkar tror han helt enkelt inte att hero har färg. Nämen, ett naket färgdrag utgör inte någon speciellt stor del av Heros HD på floppen. Att säga att han absolut inte har det var väl kanske att ta i, men det är inte speciellt troligt ivf.

Postad

Psatiw:

Vad har du tänkt att han ska folda vid en push? Du har ju redan begränsat hans range så pass mycket att det inte finns så många händer kvar han kan lägga ner.

Antingen måste du väl tro att vi inte kan sätta honom på en så pass snäv HD som du själv förespråkar, eller att han är ultramonsterweak?

Vi får ju verkligen inte odds att dra till något de gånger vi ligger efter(vilket verkar vara minst 80% av gångerna givet din beskrivning av fi) om vi stoppar in 80$ i 60$ potten.

Jag själv har lite svårt för att acceptera att vi kan sätta honom på en sån extremt stark HD.

Lösar vi dock upp den lite ("mycket": tex. + JxJc+, 7x8c och 67) så blir ju i princip fold kallt, syn halvkallt och push varmt? Gör vi inte det så blir det väl ungefär exakt tvärt om.

Ditt resonemang som det är just nu känns faktiskt rätt konstigt... Har jag missat något så får du gärna informera om vad.

Postad

lamivar skrev

Att UTG inte har någon hand kan jucka tillbaka mot set eller bättre är väl glasklart?

Du menar alltså att UTG inte kan sitta på ett färgdrag? Vad baserar du det på?

Postad
Vad har du tänkt att han ska folda vid en push?

Med reservation för att jag känner mig väldigt osäker, så kanske han kan folda både stegar och högre set, de gånger han sitter på det? Observera att jag inte nånstans har skrivit att push är vad jag direkt förespråkar, men jag är intresserad av det alternativet. Det enda alternativ jag verkligen ogillar (som också kanske är fel av mig) är syn. Samtidigt är det ju flera som tycker att fold är åt helvete, så jag känner mig lite kluven. När handen utspelade sig tänkte jag, fwiw, iaf på två saker:

1,

Jag kan fan inte syna, jag vet ju inte ens om jag leder om jag fyller på river, och får jag värde om jag fyller och han checkar?

2,

Kan han folda nånting jag är dog emot, om jag pushar, och hur ofta gör han det?

Men man har ju inte så mycket tid på sig, så...ja, då tänkte jag väl att om jag nån gång ska folda ett set så är nog det här ett läge som jag kanske kan göra det. Och foldade.

Som sagt: jag ska försöka få tid att göra nån modell nån dag, och se om det kan ge något.

Får passa på att tacka alla som kommenterat förresten, en hel del mycket intressanta inlägg och tankar.

Postad

psatiw:

Set kan han iaf aldrig folda givet potoddsen.

Resonemanget kring punkt 1 köper jag helt och fullt. Om du ändå inte vågar värdebeta "träffad" river så gör dina 50bb bakom mer skada än nytta.

Park:

Ingenting är omöjligt. Men det är jävligt osannolikt. En förutsägbar TAG-grinder borde slå om de flesta gånger han träffar någonting där på floppen, och har han färgdrag har han således även överkort. Då är det en bra flopp vilket han borde raisa på. Om inte annat så är det dåligt av honom att inte försöka isolera sig mot Hero och försäkra sig om position i handen.

Postad
Park:

Ingenting är omöjligt. Men det är jävligt osannolikt. En förutsägbar TAG-grinder borde slå om de flesta gånger han träffar någonting där på floppen, och har han färgdrag har han således även överkort. Då är det en bra flopp vilket han borde raisa på. Om inte annat så är det dåligt av honom att inte försöka isolera sig mot Hero och försäkra sig om position i handen.

Hela det resonemanget motsäger:

Han sätter absolut inte Hero på någon färg och tror att sitt set står sig bra mot Hero's HD.

Om nu hero är en duktig spelare borde han väl inse detta och således också höja om han har ett färgdrag.

Postad
Park:

Hela det resonemanget motsäger:

Om nu hero är en duktig spelare borde han väl inse detta och således också höja om han har ett färgdrag.

Nej, det gör det inte. De har helt olika HD's och helt olika position. Och om du inte har något vettigt att komma med så sluta jävlas.

Postad

Lamivar

Ber om ursäkt ifall du uppfattar det som om jag försöker jävlas med dig. Det var inte tanken med mina inlägg.

Jag håller helt enkelt inte med dig och argumenterar för varför jag inte gör det. Hursomhelst kan vi lämna den diskussionen nu. Vi skulle helt enkelt inte ha spelat ett set på samma sätt i sb:s situation.