Gå till innehåll

PLO - Trn, fegspel vid finalbord?


baller

Recommended Posts

Skulle vilja ha en del råd här från omaha fantasterna vid detta forum, här är en key hand som jag själv är ganska missnöjd med och som jag dessutom förlorade...

 

4 handed finalbord i Omaha Hi

Hero har 21977 i chips,

Hero+1 har runt 6000

SB har 14k och har konstant aktat sig så fort jag har betat in i poten

BB har 6,638, har efter en rast just slagit om och i stort sett försökt själva blindsen 2/3 ggr det är hans tur genom miniraisar och eller större moves preflop

Blindsen är på 600/1200

 

Seat 3: omojo (6,638 in chips)

Seat 6: _And1_ (21,977 in chips)

Seat 7: Hussar (6,490 in chips)

Seat 9: olddogfood (14,395 in chips)

 

 

Preflop: Hero is UTG with K:club:, 4:heart:, Q:diamond:, K:heart:. SB posts a blind of 600.

Hero raises 2400, Button folds, SB (poster) folds, BB calls.

 

Flop: T:diamond:, J:spade:, 5:club: (2 players)

BB bets 1200, Hero calls.

 

Turn: 2:club: (2 players)

BB bets 3038 (all in), Hero calls.

 

River: T:club: (2 players)

 

Final Pot:

Pot: 13,876 | Board: [ T:diamond: J:spade: 5:club: 2:club: T:club: ]

 

Results in white below:

Outcome: BB wins, [ 7 :club: 8 :club: 9 :diamond: A :heart: ] (a flush, ten high)

 

Hur svagt var det här?! Well, ganska, hur some helst lite tips och råd om shorthanded omaha emottages gärna...

 

* Ändrar rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Få se nu, på floppen ligger det 5,4k i potten fi har 4,2k kvar och du ligger bra till chipmässigt. Vidare så har bb uppvisat lite tjuveritendenser så det är inte alls säkert att hans bet betyder så mycket. Brädan är regnbågsfärgad och ger stegdrag möjligt, dock så har du öppet nötstegedrag och tre blockers till den övre änden samt ett överpar. Om fi nu har dig slagen så gör det inte så stor skada eftersom du får rätt vettiga odds mot exempelvis JJJ, eller JT, inte heller wrapstegen är ju något större problem eftersom du splittar ganska många potter med den och blockar en hel del av de som den skulle tagit, jag ser inte AA som en risk eftersom de nästan säkert skulle re-raisat preflopp. Jag skulle ställa in på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite odds:

 

mot JJxx så är du 2:1 ungefär, vilket med tanke på att du får ungefär 1:2,29 av potten är helt ok. Det gör att du plussar ungefär 400 per gång du är uppe mot en medlem av JJxx-familjen.

 

mot JTxx vinner du nästan hälften av gångerna Eftersom det var en syn i stora mörken av en minimiraise så behöver du antagligen inte fundera alltför mycket över att sidokorten skulle vara koordinerade. Om han har den här handen så tjänar du 1800 i snitt.

 

Mot handen han faktiskt hade så var du 62% favorit och hade tjänat 4,4k varje gång du ställt in på floppen och han synat.

 

Mot KQ98 med dubbla färg re-draws så har du 46% att vinna och tjänar i snitt 2k varje gång det blir all-in på floppen.

 

Mot AAxx så är du 1:2 till att vinna, vilket du som sagt tjänar ungefär 400 per gång på.

 

Den enda handen jag hittat som du förlorar stort mot är AdKdQsAs och liknande, då torskar du en 2k per gång. Men den och isomorfa händer är ju inte så troliga.

 

Känns som en slamdunk all-in faktiskt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det var fin fem fel både före flopp och på floppen, allt för passivt osv.

 

Johan, tack för presentationen av odds mm.

 

Men jag skulle ändå vilja höra lite om hur man resonerar när man spelar omaha shorthanded? kanske någon annan kan fylla på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag missade att det bara var fyra spelare, i så fall så måste ju din miniraise vara helt åt skogen. Försökte du få re-raise eller något sånt?

 

Angående short-handed omaha med stora mörkar så har jag mycket liten erfarenhet, men en sak jag vet är att det väldigt sällan blir några stora skillnader i händers värde när man spelar dem HU preflopp. Följden av det är ju att det verkligen är jättebra när man får någon annan att ge upp en mörk och att man också kan ta rätt mycket hetta när man själv är i försvarsposition. Alltså är det kanske ännu mer aggression än i hold'em som gäller om du kan få folk att slänga händer preflopp. Så vid PF-spel bör väl riktlinjerna vara betta mera och syna mera än vid motsvarande finalbordssituation i NLTHE.

 

Så angående spelet mellan dig och småstackarna så bör det i praktiken inte bli något spel postflop eftersom du bör spela så pass aggressivt att alla deras pengar åker in på första rundan. Mot den lite större stacken så är flopspelet och andra sidan helt kritiskt eftersom det här kan vara väldigt stor skillnad på handvärde. Position är antagligen väldigt mycket värt mot en sådan stack, beroende på dennes spelstil.

 

Tänk dock på att ta vanliga turneringshänsyn, exempelvis så behöver du ju inte anstränga dig för att slåss med den större av stackarna bara för att du är ungefär even-money preflopp.

 

Men överlag så är det här Olas område skulle jag tro, så det vore kul om han ville höra av sig med lite åsikter om finalbordsspel i PLO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...