Gå till innehåll

NL - Funderingar kring humör och disciplin?


Fong

Recommended Posts

Hejsan allihopa!

 

Jag är en ny spelare som har lirar lite för nått år sedan (förlorade). Började lite nu efter jul och förlorade några femhundringar. Därefter insåg jag att jag var tvungen att drastiskt förändra mitt spel för att fortsätta. Jag beslöt mig för att spela MYCKET tightare. Det gick väl ok och ja lyckades lira i två veckor o ha 2000 kr som max men tyvärr gick de till noll igen. Jag spelar på expekt 0.25/0.50 NL. Personligen är jag ute efter att bli duktig och därför investerade jag i 3 st böcker om poker, bland annat bibeln :). Sitter o läser dem jusst nu men anledningen att jag skriver en masa här är följande. Det finns enligt mig själv 3 saker som gör att jag gick till noll, eller ja förmoderligen 2000 men de här är väl de viktigaste:

 

1.Jag vet att när jag sätter mig o spelar skall kännslorna vara utanför dörren, men jag är en väldigt dålig förlorare och ibland blir jag sur. När jag spelade för ett år sen tilta jag helt :( nu däremot har jag lyckats skärpt mig och tiltar aldrig däremot rubbas mitt spel med några % så jag fattar fel beslut o börjar gå minus, ibland lite ibland mycket. Men poängen är att jag vinner o går + så jag är nöjd men så loosar jag ganska stor hand o då är de kört, jag blir sur o går - .

 

2.När jag har framgång börjar jag spela mera loose o chansa ibland. Detta är betydligt lättare att fixa än punkt ett men dock fortfarande ett problem.

 

3. jag har fortfarande så mycket att lära att det är sjukt, går i och för sig att fixa.

 

Så min fråga till er alla är om jag har nån chans att bli bra pokerspelare alls eller om jag lika gärna skall skita i det? Ni som är erfarna har ni haft stora problem med hummöret ibland? och är det nån som lyckats träna bort det? eller är det huvudfaktorn som gör att jag ALDRIG kan bli bra? vad tror ni? går det att "träna" bort irritation och har nån av er lyckats med det och sedan blivit framgångsrik?

 

Tack på förhand!

 

Ps.Det tål att lägga tilla att jag innan jag började med poker hadde 0 erfarenhet av korstspel. Jag har uppenbarligen lyckats vara en av de som lirar kort en gång om året!

 

* RP, ett försök till en tydligare rubrik - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att i ditt fall handlar det både om att lära sig mer om poker och om att ha disciplin.

 

Först måste du komma fram till hur du ska spela för att vinna, sen kommer det som kan vara svårare emellanåt, att verkligen göra så också.

 

Det finns inget värre än när man TILTAR, gör sånt man vet är helt fel, men ändå gör det. Det gäller att ha disciplin.

 

Det är viktigt att kunna sluta vid rätt tillfälle, så att du inte förlorar hela din bankrulle när du tiltar, för det lär du säkert göra i fortsättningen också. Förhoppningsvis allt mer sällan. Men känner du att du påverkats känslomässigt och kanske är på väg att tilta, då gäller det att ha en bra självkontroll och kunna trycka på EXIT-knappen på skärmen.

 

Läs allt du kommer över om poker, både böcker och sen på internet. Sätt upp lite mål med ditt spelande. Sätt även upp regler för när du ska spela, det kan hjälpa dig att tex unvika att spela bort allt på en tilt.

 

Vet inte om du blivit hjälp, men lycka till i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret :) Inte säkert att jag är hopplös alltså :) Det hjälpte mig enormt. Jag har nu fått bekräftat för mig att det värsta som man nånsin kan göra är att låta hummöret påverka spelet och mitt mål är att läsa ut mina 3 böcker jag köpt o varje dag tänkta på att hålla mig iskall. Sen skall ja sätta in 5-7 hundra o försöka tillämpa det jag lärt mig samt att tygla mitt hummör ännu mera.

 

Jag ger mig fanemej inte förren jag kan sluta med mitt skitjobb o när jag börjar plugga skit i lån :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror nog du skulle ha nytta av att spela fixed limit istället för No Limit en stund.

 

1. du kommer förlora mindre pengar

 

2. du kommer bli utdragen massor av ggr av helt osannolika händer vilket förmodligen kommer göra dej mer van vid att sånt händer och inte bli galen å tilta bort allt du har

 

3. de flesta böcker handlar om just fixed och det är enkelt att räkna potodds vid fixed.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med summlan. FL lär en hur tokigt spelet kan slå ibland. Somliga dagar verkar man kunna köpa på vad som helst och räkna med att floppen löser ens normalt ospelbara hand. Andra dar åker man på bad beat efter bad beat.

Initialt kände jag som tydligen fler här råkat ut för, att köra pannan i skrivbordet eller något annat lika konstruktivt. Men visst lär man sig. Idag vet att jag att pocket AA bara står sig en gång av tre på FL om åtta pers är med i floppen. Inte hindrar det mig från att valuebetta/försöka kicka ur folk med raisar. De gånger handen håller betalar mer än väl för de gånger någon drar ut en.

Jo, känslan att man vill slänga något hårt i väggen ibland finns där fortfarande ibland, men de har blivit svalare och nu behåller jag glimten i ögat även mitt i känslosvallen.

Lära sig disciplin låter så tråkigt, säg att den kommer ändå med en kombination av kunskap och erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som någon annan sa så tror jag att det kan vara smart och spela fixed just för att man "kan" tilta utan att torska lika mycket lika lätt. Jag har inte spelat så mycket men när jag började (med fixed limit) så kom tilten ibland (hade halv tilt och torska turnat fyrtal mot rivrad straight flush värsta hitills spec eftersom varje betting runda var cappad utom flopp han reraisa pre flop med J9s) och efter varje gång jag torskat halva fixed inköpet så insåg man ju mer och mer hur dumt det var att syna preflop med t.ex 97 för att syna sedan syna ner rivern med mellan paret och man ångrar att man syna preflop över huvud taget, hade det vart no limit hade jag vart gul ett par gånger. Ett annat tips - som jag tror har hjälpt mig ganska mycket är att jag alltid har satt upp ett mål för mig själv och spelar efter det och efter varje gång man torskat tänker efter om det bara var otur eller om det var någon hand man spelade galet. En annan sak för att undvika tilt är väl också när man t.ex. har ett set och man nästan är säker på att fi har överpar så kan ju fortfarande han sätta sitt set och du torska den. Man ska ju givetvis inte börja fega för det men samtidigt inte se sig oövervinlig och börja känna sig säker på att man ska ta hans stack för det är iaf då jag börjar känna tilt känslor :P.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller tilt så är bara en sak säker, det går inte att undvika, iaf inte till 100%. Visst kan man "lära sig" att inte tilta loss som bara fan, men lite rubbad kan man bli oavsett hur bra diciplin man anser sig ha på sig själv.

Och det är just vid dessa tillfällen man INTE ska tänkte i stil med: "Nu måste jag komma even innan bussen går om 20 min" utan istället boka av autopost av blinds och lämna bordet så fort man kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fong, det här med att lämna känslorna utanför är svårt, mycket svårt. Jag skulle tro att vi alla tiltar (mer eller mindre) ibland, så sikta inte för högt. Försök att spela ditt bästa spel så ofta du kan (dvs tilta sällan), och när du tiltar, se till att tilta billigt. :) Gör misstag som bara är lite fel, eller spela mikrolimit, eller lämna datorn ett tag.

 

Ju bättre du lyckas med detta, desto mer kommer du att tjäna. Men du behöver inte bli perfekt!

 

Några konkreta råd:

 

:spade: Försök aldrig ta revansch ("vinna tillbaka") av en spelare som haft tur mot dig. Det är livsfarligt och kan få dig att jaga bara för att just den spelare råkar vara med i potten.

 

:spade: Ge dig inte in i chattdiskussioner efter en bad beat. Skriv "nh" eller på sin höjd "nice catch" om det känns bra, men absolut inte "how the ---- could you call with that crap? idiot", då bjuder du bara in till psykningar (plus att du kan skrämma iväg den dålige spelaren).

 

:spade: Om en spelare spelar sanslöst illa (synar en jättehöjning pre-flop med T5o och sedan får in en runner-runner-stege på rivern, ja du vet), så har du i alla fall gjort en bra table selection. Du kommer att gå mycket plus i längden mot sådana spelare, så sitt kvar så länge du kan spela ditt bästa spel.

 

:spade: Om du har otur och förlorar med kåk mot högre kåk, AA mot KK, eller liknande, så är det helt enkelt sånt som händer. Det går inte att gardera sig mot. I längden kommer du att gå jämnt upp på sådana händer, och varannan gång kommer du att förlora. Korten dikterade att alla pengar åkte in i potten, och det är bara att (försöka) rycka på axlarna åt att det var din tur att ha otur den här gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojoj kom hem från jobbet nu, va många fina svar :) Schysst av er att supporta :)

 

JO de här med FL eller PL framför NL för att reducera förluster är på ett sätt jäkligt bra. Dock tror jag jag skulle spåra ur direkt på dessa bord för vad jag sett är det en callingstations himmel och jag bara tål inte att ta ett badbeat vs en callingstation :) så jag är rädd att jag är tvungen att hålla mig till NL!

 

Dessutom är alla andra tips jättebra ja läser o lär. Det gäller verkligen att lära sig att minimera tilten o FATTA när det är dags att dra för du är lite undermedvetet påverkad.

 

Nej ja chattar inte har tänkt på det med kommentarer om att nån gör fel kan ändra andras spel mot mig, inte bra.

 

hinner inte kommentera alla fina svar nu men ni har alla en bra poäng! känns jättebra att få alla seriösa svar. Det visar att detta är ett forum att återvända till :)

 

Tack så mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redan kommit in så många tips men jag tänkte i alla fall delge dig med mitt bästa tips. Lägg upp en strategi i ditt spel, tex vilka starthänder du ska spela på och det också beroende på vilken position du sitter i.

 

Spela en del live till en början om mindre summor där du håller dig fast vid din strategi. När du känner att du har god kontroll när det gäller humöret och ditt spel tycker jag att du ska göra ett nytt försök. Självförtroendet är också en viktig punkt du bör tänka på.

 

Sen är det bara ta del av dom råd du fått från oss och dom pokerböcker du håller på att läsa så kommer det nog gå bra!

 

Lycka till! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två böcker skrivna av John Vorhaus som tar upp de psykologiska aspekterna av poker, Killer Poker och Killer Poker Online. Jag har bara läste den första... Jag har själv inga problem med självdisciplinen, det är väl så att det är den som räddar mig när inte teorikunskaperna räcker till, men jag tyckte ändå att boken var läsvärd. Det är väldigt lätt att känna igen sig i de situationer han beskriver och han har bra förslag på hur man ska tänka för att vända eventuella tråkigheter till sin fördel. Nedan har jag saxat ur en recension av boken:

 

"Killer Poker Online provides advice to help online poker players beat their games by helping them avoid beating themselves. Like most of Vorhaus' writing on the subject, the main theme is one of self-control, but suggestions on other ways to gain an edge at Internet poker are also provided for those players who are sufficiently motivated to adopt them."

 

Tärnström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fong:

 

Vet inte om det hjälper dig, men personligen brukar jag ha ett papper framför mig där det står vilka starthänder som bara får spelas och andra saker som jag noterat. Bl a alla misstag som man gjort och brukar göra. Blir lättare att undvika dessa om man har de framför sig. ;-) Detta har gjort mig mer disciplinerad och en bättre spelare än tidigare.

 

Allt handlar om att bli en bättre spelare och då får man ta till alla knep för att bli det. Att läsa pokerböcker är bra men det viktigaste är att analysera sig själv som spelare också.

 

Lycka till!

 

/Peo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst o lirat lite nu o tightat till min spelstil ytterligare. Hela dan har jag suttit o asgarvat åt alla som spelar mongo på expekt. Satt o spelade på 0.25/0.50 speade som sagt tight o gjorde de helt ok. När efter typ hmm några timmars spelande säg ca 4-5 så tjäna jag ca: 45 dollar. det tål att tilläggas att de känns som jag kunde kirrat 70-100 dollar + (allt beroende på bord o dag) skall jag va nöjd med en sån pennig på denna nivån?

 

Mvh

 

Richard

 

Ps. Jag tappade inte hummöret en ända gång :o:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...