baloobas Postad 26 September , 2006 Rapport Postad 26 September , 2006 Känner du dig slagen, lägg dig, känner du att han har AK eller liknande så får du ju dänga in en raise, han kommer antagligen att syna men du kan ju inte låta honom fiska ut dig med något sjukt, säg att en dam eller knekt kommer på river då får han dessutom chansen att bluffa ut dig totalt ur potten. Så om man tror att motståndaren har 2 outs så ska man dänga in en raise så han foldar och inte får chansen att beta bort resten av stacken dom 44 av 46 gånger han inte träffar. AK kastas inte hur somhelst på NL50. Du kommer att stacka honom oftast. Citera
Sansrom Postad 26 September , 2006 Rapport Postad 26 September , 2006 Som sagt förut är inte AA "nuts". Jag hade nog i de flesta fallen -mot en som du säger normalbra NL50 spelare- raisat. Varför då? Det handlar inte om att slöspela handen, det handlar om att du antingen ligger hästlängder före eller hästlängder efter, och riskerar att få fi att kasta händer med få outs som du kan få betalt av på senare gator. Nu har du återigen ett svårt beslut på turn som du kunde besparat dig. Men att du återigen väljer den klurigaste och antagligen sämsta linjen förstår jag inte. Ställ eller fold tycker jag. Och varför är syn sämst? Samma resonemang som ovan. AK kastas inte hur somhelst på NL50. Du kommer att stacka honom oftast. Ja, men varför ska vi då eventuellt skrämma iväg en av de få händer vi slår på turn genom att ställa? Visst, risken är att vi inte stackar honom på river, men det ska ställas mot att vi riskerar att höja rakt in i nötterna. Risk/reward liksom. Citera
psatiw Postad 26 September , 2006 Rapport Postad 26 September , 2006 Att inte Raisa på floppen kan jag köpa. Men du måste förstå att du inte väljer den enklast linjen i handen genom att bara syna.Som sagt förut är inte AA "nuts". Jag hade nog i de flesta fallen -mot en som du säger normalbra NL50 spelare- raisat. Nu har du återigen ett svårt beslut på turn som du kunde besparat dig. Men att du återigen väljer den klurigaste och antagligen sämsta linjen förstår jag inte. Ställ eller fold tycker jag. Varför är beslutet så svårt? Och exakt vad ska pushen åstadkomma? Pushar vi turn (vi kan inte höja turn utan att committa oss) får vi syn av alla kombinationer vi är svår dog emot, och de vi har slagna får chansen att släppa. Vi får KANSKE betalt av just specifikt AK, men AK är ju inte en dominerande del av fi's range där, så det spelet kan knappast kompensera EV:t vi tappar genom att pusha alla de gånger han INTE sitter på AK. Jag tycker ärligt talat att push är det ABSOLUT sämsta spelet på turn. Det gamla argumentet "det blir så svårt på turn/river annars" tycker jag används lite för ofta för att berättiga ogenomtänkta ställ. Kan inte se hur vi "ofta" ska få ett svårt beslut på river om vi synar turn här. Edit: Ah, nu postade Sanstrom ganska precis samma tankar som mig samtidigt, men wtf. Citera
baloobas Postad 26 September , 2006 Rapport Postad 26 September , 2006 Ja, men varför ska vi då eventuellt skrämma iväg en av de få händer vi slår på turn genom att ställa? Visst, risken är att vi inte stackar honom på river, men det ska ställas mot att vi riskerar att höja rakt in i nötterna. Risk/reward liksom. Du hade inte skrämmt iväg honom på floppen om han hade AK. Du bygger hela ditt spel i den här handen på att han ska bluffa eller betta en marginell hand på alla gator. Och ger honom chansen att dra ut. Jag kan inte riktigt se vilken spelare detta skulle vara ett bra spel mot. Citera
Dave^ Postad 26 September , 2006 Författare Rapport Postad 26 September , 2006 Verkar som en del föredrar min linje jag valde i handen ifråga och jag går tillbaka till att den var bra igen, efter att jag hört fler åsikter. Får jag en liknande situation blir det med andra ord samma linje. Tack för er respons förresten. Citera
Sansrom Postad 26 September , 2006 Rapport Postad 26 September , 2006 Du hade inte skrämmt iväg honom på floppen om han hade AK. Nej, det är möjligt. Vad tror du om JJ, QQ, KJ och KQ då? Du menar att vi ska trycka floppen för att vi får syn av en hand vi slår och en väldans massa andra händer vi inte slår och drar jävligt tunt/dött mot. Du bygger hela ditt spel i den här handen på att han ska bluffa eller betta en marginell hand på alla gator. Javisst, det är väl också det enda vi slår? Och ger honom chansen att dra ut. Mmm, men hur många outs har han? Jag kan inte riktigt se vilken spelare detta skulle vara ett bra spel mot. En shove på floppen funkar bara mot fi som gillar att syna med i stort sett Kx, x oträffat, och några andra händer vi slår. Annars är det ett värdelöst spel. Tror inte fi är sån. Citera
baloobas Postad 26 September , 2006 Rapport Postad 26 September , 2006 Lägg av nu. Jag kommer snart ändra mig och det gillar jag inte. Citera
ZaphodB Postad 30 Oktober , 2006 Rapport Postad 30 Oktober , 2006 Jag håller nog med dem som tycker att du spelade handen grymt vekt. Det är ju inget direkt monster du har, och floppen är rätt farlig för dina ess. Jag räknar till minst elva riktiga scarecards, de tre kungarna som finns kvar, plus alla damer och knektar. Kommer något av dem så är du förmodligen antingen slagen, eller så är det ett grymt bluffläge för fi. Med så pass många kort som du måste lägga dig mot, så är det bättre att själv tvinga fi att ta ett svårt beslut på floppen, än att själv tvingas till ett svårt beslut sedan. Och syftet med höjningen är naturligtvis inte att du vill ha syn, utan att köpa potten på en gång. Men eftersom vi nu har spelat så pass vekt hela vägen, så skulle jag faktiskt syna rivern. Jag tror nog att det är fullt möjligt att vi en gång av fyra möter en hand som vi slår, som QQ, JJ eller en bluff. Citera
jojje2k Postad 30 Oktober , 2006 Rapport Postad 30 Oktober , 2006 Men om man raisar floppen och får syn vad gör man då? Man har ju inte fått ut så jättemycket info. Citera
Recommended Posts