Gå till innehåll

Första, andra och tredje position?


Lobo

Recommended Posts

Detta har jag läst.

 

På ett 10-manna pokerbord kallas ju de fem första i tur på satsningsrundan för att sitta i första position. Medans nästföljande tre kallas för att sitta i andra position medans dem två sista sitter i tredje position.

 

När man sitter i första position. Sitter man då direkt efter BB eller i någon av de 4 efterföljande stolarna? Vilket då borde betyda att dem som har SB och BB sitter i tredje position.

 

Blev lite förvirrad eftersom SB betar först efter floppen. :) Snackar man om nya positioner då?

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Positionerna används för att

- Kunna orientera sig på bordet t.ex. i en handhistoria

- Beskriva starthänder som är spelbara från en position men inte från en annan. Typ 57s som man skippar från första hand men spelar från senare positioner i oraisad pott om minst 4-5 till antas vara med i potten.

Så någon anledning att ändra sättet att räkna på från preflop till flop, turn, river finns ej. Det är ändå underförstått i litteraturen att blindsen bettar först efter floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ett 10-manna pokerbord kallas ju de fem första i tur på satsningsrundan för att sitta i första position. Medans nästföljande tre kallas för att sitta i andra position medans dem två sista sitter i tredje position.

Nej, det kallas "tidig", "mellan" och "sen" position. "Första position" är den som är först att tala. Detta är inte en vidare bra beskrivning eftersom det är en väldig skillnad på att vara först in i en pott vid ett 10-mannabord och vid ett 3-mannabord. En tydligare beskrivning är steg-från-knappen (alltså steg från sistaposition), på engelska n-off-the-button. Sitter man ett steg från knappen är man alltså 1-off-the-button eller 1-OTB, sitter man på knappen sitter man 0-OTB eller på D (Dealer).

 

Blev lite förvirrad eftersom SB betar först efter floppen. :) Snackar man om nya positioner då?

Nope, prefloppositionerna används hela handen igenom, man får helt enkelt komma ihåg att SB går från sen till tidig position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som ett konstigt språkbruk tycker jag...

 

Skulle dock gissa att man menar samma som med tidig, mellan och sen position.

 

I sådana fall bör första position vara (på fullbord) SB t.o.m. UTG+2, andra position MP1-MP3 och sista position CO och knappen.

 

Jag brukar föredra att man behandlar mörkarna som ett eget fall men ska man klumpa in dom någonstans bör det vara som tidig position även om som sagt det känns som man är ganska trubbig då.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som ett konstigt språkbruk tycker jag...

 

I sådana fall bör första position vara (på fullbord) SB t.o.m. UTG+2, andra position MP1-MP3 och sista position CO och knappen.

 

 

Det var detta jag var lite förvirrad över.

Sitter man i första (tidig) eller tredje (sen) position från SB och BB blind när det finns 10 spelare vid bordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag förtsår det. Anledningen till att jag frågade är att jag läste att man kan gå med med sämre kort (typ 5-4s) i tredje (sen) position, och det var enbart dem två sista platserna som gällde då. I så fall borde dem två platserna vara dem som sitter precis innan SB och BB med tanke på att dem säger sitt sist när floppen har sagt sitt.

 

Tack för era svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, korrekt uppfattat. Suited connectors som de kallas passar bra att spela

- i oraisad pott

- när minst x antal pers är med i potten

Med normalt oberäkneligt bord vet man inte detta innan utan väntar tills konsterat faktum, typ när man sitter näst sist - CO -cut-off (någon som vet varför det kallas så?) eller sist, vid button. Alltså de två platser som kallas sen position som du helt korrekt är inne på.

Personligen spelar jag iofs suited connectors från midposition också med lösa, passiva spelare där man kan anta att premisserna ovan oftast infrias ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...