Jagged Postad 12 September , 2006 Rapport Postad 12 September , 2006 Det är lika bra att fråga här! Vilka länder har såpass hög ränta att det lönar sig att spara pengar där istället för svenska banker. Och då tänker jag på länder utanför EU? Om denna tråd bryter mot några regler så är det abra att ta bort den, annars uppskattas seriösa inlägg! Citera
Macroman Postad 12 September , 2006 Rapport Postad 12 September , 2006 Det är lika bra att fråga här! Vilka länder har såpass hög ränta att det lönar sig att spara pengar där istället för svenska banker. Och då tänker jag på länder utanför EU? Om denna tråd bryter mot några regler så är det abra att ta bort den, annars uppskattas seriösa inlägg! Om det vore så lätt vore det bra men tyvärr så justerar valutakursen så att arbitragemöjligheter på inlåningsräntan inte är möjlig. Citera
vetgirig Postad 12 September , 2006 Rapport Postad 12 September , 2006 Det är lika bra att fråga här! Vilka länder har såpass hög ränta att det lönar sig att spara pengar där istället för svenska banker. Och då tänker jag på länder utanför EU? Om denna tråd bryter mot några regler så är det abra att ta bort den, annars uppskattas seriösa inlägg! Inget land. I länder med hög ränta är inflationen hög så att de höga räntorna äts upp av att valutan tappar i värde. Det är bättre att använda en bank med hög ränta i sverige eller satsa pengarna i en portfölj av aktier med lågt betavärde och hög direktavkastning. Citera
Jagged Postad 12 September , 2006 Författare Rapport Postad 12 September , 2006 fram tills några år sedan var det lönsamt att spara pengar i persiska banker, då inflationen där itne var lika hög som på andra håll plus att räntorna var skyhöga. Men de har nu sänkt styrräntan (tråkigt nog) Citera
Gerhard Postad 12 September , 2006 Rapport Postad 12 September , 2006 Min rekommendation är aktie(index-)obligationer. Där får man tillbaka det mesta av vad satsat i sämsta fall men man kan med tur och skicklighet få en mycket bar avkastning. Citera
Ekenstar Postad 12 September , 2006 Rapport Postad 12 September , 2006 Min rekommendation är aktie(index-)obligationer. Där får man tillbaka det mesta av vad satsat i sämsta fall men man kan med tur och skicklighet få en mycket bar avkastning. Riktigt dåligt råd! Pirvata Affärer granskar i senaste numret (9/2006) aktieindexobligationer och jämför dem med att investera i en indexfond. Resultatet är att Stockholmsbörsen måste falla kraftigt för att aktieobligationerna ska ge mindre förlust, medan indexfonden ger klart bättre resultat vid alla typer av börsuppgång. En viktig förklaring till skillnaden är att indexfonden även får utdelningar från aktieinnehaven, som inte ingår i det index som aktieobligationerna använder. Finansinspektionen publicerade i januari 2005 en granskning av aktieobligationer och just nu görs en ny granskning av om det tydligt framgår i prospekt och broschyrer hur stora de dolda kostnaderna är i aktieobligationerna: "Förra gången varnade vi och ville se om marknaden självmant rättar till bristerna. Nu är det dags att syna" säger Jan Fritsch på Finansinspektionen till Privata Affärer. Citera
Macroman Postad 12 September , 2006 Rapport Postad 12 September , 2006 Min rekommendation är aktie(index-)obligationer. Där får man tillbaka det mesta av vad satsat i sämsta fall men man kan med tur och skicklighet få en mycket bar avkastning. Riktigt dåligt råd! Pirvata Affärer granskar i senaste numret (9/2006) aktieindexobligationer och jämför dem med att investera i en indexfond. Resultatet är att Stockholmsbörsen måste falla kraftigt för att aktieobligationerna ska ge mindre förlust, medan indexfonden ger klart bättre resultat vid alla typer av börsuppgång. En viktig förklaring till skillnaden är att indexfonden även får utdelningar från aktieinnehaven, som inte ingår i det index som aktieobligationerna använder. Finansinspektionen publicerade i januari 2005 en granskning av aktieobligationer och just nu görs en ny granskning av om det tydligt framgår i prospekt och broschyrer hur stora de dolda kostnaderna är i aktieobligationerna: "Förra gången varnade vi och ville se om marknaden självmant rättar till bristerna. Nu är det dags att syna" säger Jan Fritsch på Finansinspektionen till Privata Affärer. Word! Citera
Macroman Postad 12 September , 2006 Rapport Postad 12 September , 2006 fram tills några år sedan var det lönsamt att spara pengar i persiska banker, då inflationen där itne var lika hög som på andra håll plus att räntorna var skyhöga. Men de har nu sänkt styrräntan (tråkigt nog) Persiska banker? Vi talar här om Iran, eller hur? Det finns väl då en icke försumbar risk att västerlänningars pengar konfiskeras kan jag tänka mig. Och den eventuellt högre ränta som gick att få inte kompenserar för den risken. Dessutom kan jag tänka mig att de har mkt strikta regler för hur mycket utländskt kapital man får ta in i landet. Citera
Recommended Posts