Gå till innehåll

Cashgame, tips och strategier?

Recommended Posts

Postad

Jag är en texasspelare som nästan uteslutande spelat SnG sedan ett knappt år tillbaka, med positivt resultat. Har dock nu på sista tiden försökt sadla om till CG och har en del funderingar.

Grundläggande, vilka tips och strategier tillämpar ni för att vinna de stora potterna?

Jag har märkt att de stora potterna vinner jag nästan uteslutande med pocket som blir set eller AA som möter KK,(QQ). Får sällan bra betalt med AA eller KK annars (om jag inte möter maniacs). Heller får jag inte bra betalt på AXs eller dylikt, då färgdrag är så uppenbart.

Brukar ni syna en stor raise med vilka pocket som helst för att setta, eller måste stacken som höjer ha X-antal BB i stacken?

Brukar ni syna med skitkort på en höjning för att träffa stort också? Och brukar ni höja med sämre kort också så att Fi inte kan sätta er på 45s?

Och till sist, vilka bord lönar sig mest? 10-bords eller 6-bords? Är det så att spealrna är sämre på 6-bords? Kan halva inköp vara värt ibland för att locka med storstackarna vid bordet? Samt är average pot väldigt viktigt att kolla på då man sätter sig ned?

Sammanfattningsvis: Hur går ni till väga för att vinna de stora potterna? :D

Postad

Spelar 10 manna på riktigt låga nivåer men om vi pratar stora potter i förhållande till blindsen så kanske min åsikt räknas ändå?

Riktigt STORA potter har jag inget råd för, de gånger det händer så är det oftast monster mot monster, typ kåk möter fyrtal, alternativt så stora miffon så det är inget det går att bygga upp en strategi runt. Köp en lott...

Med normalt stora potter så är min filosofi att undvika slowplaying, dels för att bygga pott och del för att undvika sura badbeats. Naturligtvis kan man ju alltid slowa en floppad kåk eller nötfärg, men på de nivåer jag spelar är det ofta mellan 40 och 60% som ser floppen så en floppad stege är långt ifrån säker vinnare om man börjar bjuda på kort.

Jag brukar inte syna med skitkort, däremot limpa med ibland.

Höga pocket är alltid lika med raise, ibland så mycket som 7-8 BB. Jag hatar att torska med KK mot tomten med Ax.

Postad

Jag har märkt att de stora potterna vinner jag nästan uteslutande med pocket som blir set eller AA som möter KK,(QQ). Får sällan bra betalt med AA eller KK annars (om jag inte möter maniacs). Heller får jag inte bra betalt på AXs eller dylikt, då färgdrag är så uppenbart.

Så du undrar om du bara ska spela AA ? Uppenbarligen är det en ganska dålig idé, man kan inte bara vinna stora potter..

Brukar ni syna en stor raise med vilka pocket som helst för att setta, eller måste stacken som höjer ha X-antal BB i stacken?

Jag synar inte en stor raise med t.ex. 77 (eller lägre)

Sen beror det ju på vad du menar med stor.

Brukar ni syna med skitkort på en höjning för att träffa stort också? Och brukar ni höja med sämre kort också så att Fi inte kan sätta er på 45s?

Nej, höj med fler händer preflop, spela annars efter flop osv så att dom inte kan läsa dig.

Och till sist, vilka bord lönar sig mest? 10-bords eller 6-bords? Är det så att spealrna är sämre på 6-bords? Kan halva inköp vara värt ibland för att locka med storstackarna vid bordet? Samt är average pot väldigt viktigt att kolla på då man sätter sig ned?

Jag tror att det beror mycket på spelstil, men jag ska inte säga nåt mer eftersom det är risk att jag stjälper mer än hjälper.

Average pot är inget du behöver bry dig om ( tkr jag iaf ? )

Postad

Det går, som jag ser det, inte att försöka vinna en stor pott, vinner du en stor pott så gör du.

Någon eller flera av nedan krävs i regel:

Du har ett monster och FI har en riktigt bra hand

Du har en lös och aggressiv image

FI är en syntomte

Du har en väldigt väl maskerad hand

Du spelar dåligt och drar ut FI mot dåliga odds

Det har höjts preflop och inte slowspelats på ngn gata

FI är på tilt

Som tidigare sagt, med AA och KK vinner man lite eller förlorar mycket. Jag vinner mest då jag settar med 22-1010 mot överpar eller får in stegen med J10/JQ/KQ mot överpar/set....

Postad

Min strategi är väldigt enkel, gäller enbart 6-max. Rekomenderar oxå att du kör 6-max då jag tycker det är det som är poker eftersom man måste spela fler marginella händer.

Betta alla händer som spelas pre, sedan är det bett eller check-fold som gäller på floppen. Har du drag betta ut, har du monsterdrag överbetta, har du set på dragvänligbräda, överbetta.

Har du TPTK betta och utvärdera efter fis aggerande och din read på honom. Har du mittenpar så ställ dig själv följande frågor:

1. Hur många i potten?

2. Vilket kort är det högsta på brädan? (bettar heldre K7 på 279 än KT på 2TA).

3. Vad är din image?

4. Vad kan dom andra ha spelat?

5. Är det dragvänlig flopp och du är ur pos? check-folda.

CB på floppar som passar för det, vet du inte vilka man ska CB på så måste du lära dig det.

En annan sak som annars är fin är att om du träffar set med TT på KT2 och har någon bakom dig som är aggresiv betta ut halvpott på floppen och check-raisa turn alt check-syna turn och check-raisa rivern.

Vad är det då som gör mig till en vinnande spelare? Jo jag bettar förhålladevis LITE pre flopp nämligen 3bb först in + 1bb för varje limpare, det gör att jag inte betalar så mycket var mina marginella händer pre men jag kan ta betalt vid bra träff då jag är en aggresiv spelare. När jag är inblandad i en stor pott pre så har jag oftast stål (förutom idag då jag vart uppe med AJ mot AQ). Sedan släpper jag väldigt lätt QJ, och liknande händer, pre om jag bettar och blir höjd, dock kan man ju syna med tex ATs.

Vet inte om det var ett sådant här svar du sökte men vad jag kan bidra med.

Postad
Betta alla händer som spelas pre

Finns det inte undantagsvis tillfällen då jag vill få en flervägspott som höjer värdet på mina kort ifall jag träffar? Exempelvis pocketpar-->set eller SC? Lönar det sig i längden verkligen att beta allt pre? Jag vill gärna limpa med några gånger för att variera min spelstil...

Postad
Betta alla händer som spelas pre

Finns det inte undantagsvis tillfällen då jag vill få en flervägspott som höjer värdet på mina kort ifall jag träffar? Exempelvis pocketpar-->set eller SC? Lönar det sig i längden verkligen att beta allt pre? Jag vill gärna limpa med några gånger för att variera min spelstil...

Självklart sitter du på knappen med 22 så är det helt klart rätt att limpa, var lite otydlig; är jag först in i en hand så bettar jag, dock limpar jag händer som är starka i multiway potter.

Problemet med att limpa 22 bakom 2 st är att kommer floppen 24T och du får action så finns det en viss risk för 44. Det jobbiga med låga PP som settar är att man måste betala av till högre set.

Postad
Självklart sitter du på knappen med 22 så är det helt klart rätt att limpa, var lite otydlig; är jag först in i en hand så bettar jag, dock limpar jag händer som är starka i multiway potter.

Du limpar alltså först in med 22 från knappen, tolkar jag dig rätt då?

Postad

Du limpar alltså först in med 22 från knappen, tolkar jag dig rätt då?

han lär väl mena om de är ett gäng som redan synat så limpar han med 22 på knapp. han säger du att är han först in så bettar han,. alltså är han först in med 22 på knapp = bet. eller har ja förstått fel?

Postad
Problemet med att limpa 22 bakom 2 st är att kommer floppen 24T och du får action så finns det en viss risk för 44.

Jag tror inte du höjer ut spelaren med 44 om du inte gör en fet höjning. Så problemet med ett högre set finns där oavsett.

Postad
Problemet med att limpa 22 bakom 2 st är att kommer floppen 24T och du får action så finns det en viss risk för 44.

Jag tror inte du höjer ut spelaren med 44 om du inte gör en fet höjning. Så problemet med ett högre set finns där oavsett.

Skillnaden är väl att i en höjd pott är det i stort sett alltid rätt att dega in med ett lägstaset, men i en ohöjd kan det bli så mycket knivigare.

Postad

Jag spelar fullring och SH, men föredrar fullring. I SH så är svängningarna och badbeaten större då folk spelar med sämre händer. I fullring får man dessutom oftare betalt då det ofta finns någon annan som också träffat något.

När du spelar CG så måste du designa dina starthänder efter de stora pottarna. Du vill ha händer som klarar av konkurrensen så att säga. Du är inte ute efter att stjäla blinden.

I en turnering, varje gång du höjer så vill du att folk ska lägga sig. I en CG så vill du ha syn. Det är en grundläggande skillnad som du måste tänka på. Vilka händer vill du ha syn med då?

Därför ökar värdet på Axs och suited connectors, medan Kxs-neråt slänger du. Du vill inte vara med en stor pott med nästnötfärgen, eller tredjefärgen.

Händer som AJo och ATo är helt värdelösa. Dessa är händer som du enbart vinner små pottar med. Du kan spela dessa ur sen position om få limpat innan, men vid motstånd på floppen ska du sakta ner och även slänga.

AQo är gränsfall, och även här ska du överväga att slänga om potten är på väg att bli riktig stor.

Pocketpar är perfekta händer för NL CG. Här ska du syna om höjningen innebär 5-10 % av din OCH MOTSTÅNDARENS stack.

Även suited connectors ska du spela med för 5% av stacken.

De händer som du trycker in degen med är straightflushdrag och nötfärgsdrag med 1-2 överkort. Här har du förutom fold equity även god chans att ta hem potten om fi synar. Set talar ju för sig själv.

Vad gäller limp/raise så innebär ju mitt råd att du ofta spelar med händer som trivs i multiwaypottar. Dessutom är det ofta händer som du vill komma in billigt med. Med dessa händer vill du inte ha omslag mot dig preflop heller, så det är farligt att höja i tidig position.

Resultatet blir att om det har skett en lagom höjning innan så synar du. Om många har limpat så limpar du. Om folk foldar fram till dig och du är först in så ska du höja från sen och mittposition för att maskera din hand.

Slutligen spela JJ-AA försiktigt. Dessa händer är s k made hands utan stora chanser till att förbättras. Höj riktigt kraftigt preflopp och definiera din hand direkt. Var inte rädd för att folk ska lägga sig och du inte ska få in cash. Låt de göra det. I de fall någon synar så är de ofta dominerade eller sitter på pocketpar.

Särskilt JJ-QQ är händer som är riktigt riktigt farliga i CG. JJ är nog den hand jag har förlorat mest pengar med. En proffs har sagt att JJ är en hand man höjer preflopp med och slänger på floppen. Oddsen för att ett överkort till JJ ska träffa på floppen är hela 50%.

Med JJ-22, o även till viss del QQ letar jag efter set.

Spela AK som draghand. Gå aldrig aldrig aldrig all in med AK, och syna inte all in heller (förutsatt att du inte har <20 BB).

Postad
Skillnaden är väl att i en höjd pott är det i stort sett alltid rätt att dega in med ett lägstaset, men i en ohöjd kan det bli så mycket knivigare.

Med den floppen som han talade om så spelar det ingen roll om det är höjt eller inte före. Hur ofta lägger du ett set i en ohöjd pott på floppen? Förutsatt förstås att färgen eller stegen ligger ute. Aldrig?

Postad

NLTSH:

- var aggresiv

- spela mycket fler händer

- höj alltid först in

- fold eller raise*

- spela pockets

- syna cb stjäl på turn*

- var mkt noggrann med att analysera motståndarna

** göres när du känner din fi. undantag i raise/fold tanken.

Givetvis kan ovanstående råd utvecklas, sågas och/eller leda till vissa förluster. De är iaf exempel på mitt spel och för mig har det fungerat bra.

Postad

Jag får tacka för era svar, väldigt intressant läsning angående strategier..Det jag menar med pocketpar som setar i ohöjda potter vs höjda potter tänker jag så här:

Fall 1

Låt säga att blindsen är 0.5/1 och jag har 55 och öppnar med en bet till 3$ får syn av en Fi.

Flopp, Pott = ca 6$

Floppen träffar jag setet och CB:ar för att öka pottens storlek. Låt sig att jag betar 5$. Kanske 50% chans är det att Fi synar (eller höjer), så sammanfattningsvis fram till turn är läget följande:

Turn, Pott = 16$, 50% chans att Fi hänger med hit.

Fall 2

Jag får återigen 55 UTG, samma blinds och limpar denna gång. 4 andra limpar också.

Flopp, Pott = ca 5$

Jag träffar setet och vill valuebeta det genom en höjning på ca 4$. Två stycken Fi synar. Dvs chansen att Fi synar kanske är så hög som 75%

Turn, Pott = 17$, 75% att Fi hängt med

Dvs pottens storlek är densamma fram till turn i båda fallen (ungefär).

Nu kanske jag tänker helt fel men pottens storlek ser inte ut att vara nämnvärt mindre vid ohöjd pott. Dock är ju procenten (sannolikheten) för att bli utdragen större vid ohöjd pott, så det kanske väger negativt i slutändan för detta fall. O andra sidan kan man ju kanske beta mer och på så sätt få upp pottens storlek och samtidigt sinka Fi's odds?

Vilket ger maximala utdelning i slutändan efter denna kanske halvkassa analys? Ska man ta mycket hänsyn sannolikheten för att Fi synar, samt att bli utdragen i båda två fallen? Sen kanske det finns en mängd andra faktorer att ta hänsyn till som egen spelstil och Fi's spelstil m.m...

Postad

Jag gillar att höja när jag är först in, men mot aggressiva motståndare limpar jag rätt ofta med just låga PP. Anledningen är att jag inte vill åka på en fet re-raise så att jag måste släppa handen. Om jag limpar har jag tillräckligt i stacken för att syna en rejäl raise. Om jag höjt kan de implicita oddsen helt enkelt bli för dåliga. Mot passiva motståndare däremot funkar det utmärkt att höja med låga PP. Dels för att få potten direkt, dels för att maskera handen.

Postad

Det är mycket viktigare i CG att du gör fler readberoende antaganden. Och är dina antaganden bra så kommer du att vinna. Du måste förståss också kunna den bakomliggande matematiken.