Gå till innehåll

NL - AQs i bb, tycker du som Men "the Master"?

Recommended Posts

Postad

Jag snor denna hand från ett annat forum, där trådskaparen har fått "facit" av självaste Men "the Master" Nguyen. Min åsikt skilde sig från nämnde herres och därför är jag intresserad av hur ni andra ser på vad som är den bästa strategin. Men's åsikt kommer alltså efter tillfredsställande diskussion.

Handen:

Fullring No Limit Texas Holdem.

Du sitter med :Ah::Qh: i big blind. Någon i tidig position höjer till 6 x bb och får (till sin förvåning?) syn av såväl MP1, MP2, CO och knappen. Vad gör du när turen kommer till dig? Om du väljer att syna eller höja, hur fortsätter du senare i handen?

Eftersom det är Men's åsikt som räknas så får vi kanske utgå från en ganska hög nivå på mörkarna. Spelar ni annorlunda på en lägre nivå? Alla åsikter är av intresse.

Postad

Påminner om ett skönt slaskgame på Sviten.

Ge oss stackdjup, annars är det omöjligt att diskutera. Men syn låter som det absolut vettigaste, AQ ur pos är ingen höjdare. Visst, sitter tomtarna med 25xBB framför så är det ju autopush men allt beror på stackdjup. Syna och var riktigt försiktig med enparshänder om ni sitter djupt är väl mitt tips.

Postad

Beror på vad dom andra kring bordet tror om dig som spelare.

Har man spelat tight och visat upp bra händer vid showdown så är det här ett utmärkt tillfälle att sno potten med en fläskig reraise.

Postad
Har man spelat tight och visat upp bra händer vid showdown så är det här ett utmärkt tillfälle att sno potten med en fläskig reraise.

Då är det ju bättre att fläska på med en skräphand istället för AQs, som har ett större värde att bara syna med.

Postad

OK, Men's åsikt:

fold. too many players and all his aces are gone.

Jag tyckte det var en klar syn för att försöka träffa ett bra drag. Man har ju bra position gentemot preflophöjaren också. Men men.

Postad
OK, Men's åsikt:

fold. too many players and all his aces are gone.

Jag tyckte det var en klar syn för att försöka träffa ett bra drag. Man har ju bra position gentemot preflophöjaren också. Men men.

Jag håller med du, det är ju inte så att man spelar handen för att träffa topp-par direkt heller, det blir ju en draghand som gillar många motståndare.

EDIT: Fast å andra sidan draghand ur position... Även om man har bra relativt position så är man ju fortfarande ur position. Draghänder gynnas inte lika mycket av att sitta direkt till höger om räjsaren.

Postad

Om nu stackdjupet är runt 100bb är det ju rätt så idealiskt för en syn.

Floppar man nötfärgsdraget kan man ofta semibluffa all-in med hög equity och mycket döda pengar. Floppar man TPTK och tror att det är bästa handen kan man ju också lätt komma all-in på floppen och därmed slippa reverse implied odds.

Det luriga är ju om det floppar ett ess efterssom det finns rätt stor risk att någon har AK, antagligen ska man ofta checkfolda dom flopparna.

Sen ska man väl säga att synar man inte med AQs här blir det inte många händer kvar att syna med...

/Bjorn

Postad
Floppar man TPTK och tror att det är bästa handen kan man ju också lätt komma all-in på floppen och därmed slippa reverse implied odds.

Det är en sexmannapott, känns inte som att TPTK är good enough att dega in på floppen med. Med ett litet färgdrag till så blir det ju en annan femma iofs.

Postad

I CG är det en solklar syn. det ligger redan 30 BB i potten, och får man ett fint drag kan man vinna en förmögenhet här. två hjärter på floppen ger läge för checkraise-semibluff-all in, eller kanske rent av all-in direkt (lite beroende på vad man möter för fi), och får man en riktigt fin flopp som färg + hålstegdrag, ja då är det bara att mjölka och hoppas draget sitter.... Fast man måste ha disciplin att kunna folda efter en flop som A 9 3 eller Q 9 3, om man tror fi har AK/överpar.

Postad

Med ett mindre stackdjup slänger jag den direkt. Men här kostar synen tydligen "bara" 5 % av min stack. Och då är jag med.

Anars har jag dåliga erfarenheter av att syna en höjd pott med många spelare både med AK och AQ.

Postad

Det är nästan aldrig man vinner en dylik hand på flopp. Man kommer att möta motstånd. Risken finns att man blir commitad som underdog redan på flopp. Fi kommer att sitta med AA KK QQ AQ eller något drag som bäst.

Men ja är ju främst turneringspelare så djupa stackar är ett undantag.

Postad
Jag snor denna hand från ett annat forum, där trådskaparen har fått "facit" av självaste Men "the Master" Nguyen. Min åsikt skilde sig från nämnde herres och därför är jag intresserad av hur ni andra ser på vad som är den bästa strategin. Men's åsikt kommer alltså efter tillfredsställande diskussion.

Handen:

Fullring No Limit Texas Holdem.

Du sitter med :Ah::Qh: i big blind. Någon i tidig position höjer till 6 x bb och får (till sin förvåning?) syn av såväl MP1, MP2, CO och knappen. Vad gör du när turen kommer till dig? Om du väljer att syna eller höja, hur fortsätter du senare i handen?

Eftersom det är Men's åsikt som räknas så får vi kanske utgå från en ganska hög nivå på mörkarna. Spelar ni annorlunda på en lägre nivå? Alla åsikter är av intresse.

känns som fold när MP1 och MP2 synar, för jobbig hand.

Edit: Coolt att man hade samma åsikt som Men the master. Spelar mycket hellre 67s eller liknande i detta fall om man nu ska spela en hand ur position mot en UTG raisare och 2 coldcallers.

Förövrigt är jag inte tight, känns bara som sunt förnuft.

Postad
Fi kommer att sitta med AA KK QQ AQ eller något drag som bäst.

Jag skulle påstå motsatsen. Det skulle förvåna mig om någon annan än än UTG eller eventuellt UTG+1 har en av de händerna. Hur ofta kallsynar du med QQ+ i MP när UTG höjt och UTG+1 synat? Inte ofta hoppas jag. Har UTG någorlunda normal UTG-distrubition så står sig vår hand ganska bra. Resten av gänget kan ha ganska mycket händer, framförallt CO och knappen. I detta läget blir det åka av om det är jag som sitter på BB och den ende som kan bromsa mig är UTG. Jag säger 50% pang, 50% syn. Här smäller det ganska ofta om jag hittar K2s också.

all his aces are gone.

Hehe...