Gå till innehåll

Studiegruppen om NLH TP! (Nedlagd???)


toppace

Recommended Posts

En liten tanke bara, ingen negativitet egentligen, bara en tanke.

 

Hur hade ni tänkt förbättra erat NL-spel? Som jag förstått det hela ska ni spela in pokerhänder och slanga till varandra och sedan diskutera gemensamt?

 

Utan fördomar lr dylikt vill jag bara påpeka att jag hoppas några här har snorkoll på det mesta inom NLCG annars kan detta lätt bli lite utav en björntjänst ni gör er själva. Svårt att skilja pärlorna från gruset när det blir en ofiltrerad ström av åsikter från folk som kanske egentligen är rätt vilsna pokerspelare.

 

Kanske borde ha en liten panel utav erkännt duktiga NLCG spelare som leder debatterna när ni sedan bestämmer er för att analysera någons "poker-film"?

 

Jag drar mig för övrigt ur eftersom det känns lite svårt att veta vilken kunskapsnivå som gäller och vilken tyngd man bör lägga bakom det som skrivs på mirc för närvarande.

 

Men lycka till grabbar! Hoppas jag har tokfel :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 96
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hur hade ni tänkt förbättra erat NL-spel? Som jag förstått det hela ska ni spela in pokerhänder och slanga till varandra och sedan diskutera gemensamt?

 

Yupp på mötet igår, beslutatade vi att någon spelar in film, kanske heltok och toppace i början som sedan diskuteras. Vidare så kommer det bli frågeställningar om NL CG som baseras på boken NLHTP. Frågorna och svaren kommer att publiceras här på forumet.

 

Utan fördomar lr dylikt vill jag bara påpeka att jag hoppas några här har snorkoll på det mesta inom NLCG annars kan detta lätt bli lite utav en björntjänst ni gör er själva. Svårt att skilja pärlorna från gruset när det blir en ofiltrerad ström av åsikter från folk som kanske egentligen är rätt vilsna pokerspelare.

 

Delar inte din uppfattning här. Både heltok och jag har bra koll på poker i största allmänhet(flera andra också!), och med en öppen inställning och en genuin vilja att lära sig och bättre kommer leda till framgång. Det handlar lite grann om trail and error. Man gör felen på de lägre nivåerna och ökar sin förståelse för spelet.

 

Kanske borde ha en liten panel utav erkännt duktiga NLCG spelare som leder debatterna när ni sedan bestämmer er för att analysera någons "poker-film"?

 

Det kommer säkert bli så i framtiden.

 

Jag drar mig för övrigt ur eftersom det känns lite svårt att veta vilken kunskapsnivå som gäller och vilken tyngd man bör lägga bakom det som skrivs på mirc för närvarande.

 

Tråkigt att du känner så, som sagt handlar det inte om att någon av oss är expert men vi är flera som kan ställa bra och relevanta frågor.

 

Lycka till du också med din poker!

 

/Toppace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tvivlar på att man blir så mycket dummare genom att diskutera med andra vilsna pokerspelare. så länge man har kritiskt tänkande borde det ge något. känns helt klart bra att få någon annan att jämföra det egna spelet man utvecklat med andras spel.

 

finns ju en självklar fördel med att jämföra med jätteduktiga spelare och vad de säger också. men det är jag övertygad om att deltagarna redan gör vid sidan om.

 

all information bör man ta med en nypa salt, samtidigt ska man inte vara rädd för att lyssna på vettig argumentation.

 

sedan att undervisa andra är grymt givande. man tvingas förstå varför man ska göra som man gör och är det något man är osäker på tvingas man ta reda på hur det ligger till. ofta är man lat och skippar alla sådana jobbiga småsaker som skiljer en bra från en hyfsad spelare.

 

en viktig del av studiegruppen tror jag är att få tips om bra information man ska försöka ta till sig. hur man sedan tar till sig allt och hur man utvecklas är helt upp till en själv. varken toppace, nebbis eller någon annan kan göra dig till en vinnande spelare, det måste man göra själv.

 

min erfarenhet av att använda IRC och filmande för att utvecklas som pokerspelare är iaf mycket goda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite intresserad. Jag spelar NL1000$, finns det några som spelar mina nivå eller högre? Jag har ingen erfarenhet av IRC eller datorer heller egentligen så det kanske dröjer ett tag menj ag dyker nog upp.

 

Jag tror säkert att du har mycket att tillföra gruppen, jag är inte heller någon höjdare på detta med IRC, men det är inte så svårt tro mig. Det är nog inte många i gruppen som lirar på den nivån men vi kan nog lära av varandra. jag skall kolla av vilka nivåer alla spelar men jag tror att majoritet är NL25-NL 200

 

Välkommen!

 

/toppace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna vilja vara med i denna studiegrupp, spelar allt från NL20-NL200 med blandad framgång, i längden svagt plus. Spelar inte ABC poker vilket mest kanske förvirrar övriga i gruppen, men vore kul att vara med. Mitt spelsätt kan kanske tillföra ett annat perspektiv till gruppen. Om ni vill ha mig med, Hur ska jag göra för att joina gruppen?

 

PS. Toppace, Ett väldigt bra initiativ!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna vilja vara med i denna studiegrupp, spelar allt från NL20-NL200 med blandad framgång, i längden svagt plus. Spelar inte ABC poker vilket mest kanske förvirrar övriga i gruppen, men vore kul att vara med. Mitt spelsätt kan kanske tillföra ett annat perspektiv till gruppen. Om ni vill ha mig med, Hur ska jag göra för att joina gruppen?

 

PS. Toppace, Ett väldigt bra initiativ!

 

Joina bara kanalen.

 

Gruppen är under uppbyggnad just nu men Toppace kommer sätta upp en "plan" som sedan kommer skrivas ut på forumet.

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F.ö. så är det önskvärt om alla heter på IRC:en som de heter på forumet imo.

 

nee. blir bara jobbigt då man är känd med olika nick på olika medium. ungefär som att alla borde heta samma på pf som de heter på pokerklienterna. finns fördelar med att kunna vara känd under olika nick i olika sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F.ö. så är det önskvärt om alla heter på IRC:en som de heter på forumet imo.

 

nee. blir bara jobbigt då man är känd med olika nick på olika medium. ungefär som att alla borde heta samma på pf som de heter på pokerklienterna. finns fördelar med att kunna vara känd under olika nick i olika sammanhang.

 

Okain!

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo.. jag har också funderat en del på hur gårdagen var på IRC.

 

stackbrats inlägg om att detta är endast att sätta kniven i ryggen på sig själv är lite väl drastisk om man har lite självinsikt men jag instämmer ändå något med honom och han får självklart gå den väg han vill.

 

toppace, ditt svar på hans inlägg håller jag också med om. Gårdagens 'test' tycker jag var positiv om än inte framgångsrik. Detta tror jag mognar om någon form av regelverk uppstår, där man vet hur ofta vi träffas, vilka spelare som håller i trådarna, och inte minst vilka spelare som är erfarna så man kan få en vägledning ur alla ideer om handanalyserna.

 

Även heltoks svar på detta inlägg håller jag med fullt ut.

 

Jag är övertygad om att så fort strukturen kommer fram så blir också gruppen mer stabil.

 

Jag tänkte också komma med mina önskemål, vilket jag inte ser som krav på något sätt men reflektera gärna..

 

1. Jag vill se ett upplägg över hur/när/var vi har dessa sessioner. Som ett skolschema.

ex. "varje måndagkväll kl 20.00 irc-kanalen."

fria diskussioner förekommer självklart på den platsen också, också eventuella små extramöten.

 

2. Jag vill också se ett schema över bokstudien vi talade om. Som hemläxan jag påpekade på irc.

ex. v1 sid 9-21, v2 sid 22-34 etc

så alla hänger med. Även sent påhoppade medlemmar.

 

3. Jag vill också veta hur länge denna studiegrupp är planerad att existera (ex. varje måndag 20 veckor framåt). Detta behöver inte spikas men så man får ett perspektiv, det skulle även kännas mer seriöst och även öka intresset och engagemang tror jag.

 

Reflektera mer än gärna mina åsikter.

Jag vet att vi är i startgroparna och allt detta kanske är genomtänkt men inte utfört.. vad vet jag.

 

Jag ser fram emot nästa session, men bara om det blir bättre än gårdagen. Gårdagen var trots allt intressant men det kan vara mer givande med ökad struktur, jag tvivlar inte på att det går frammåt ändå.. det går jag all-in på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite riktlinjer för filmerna:

 

1. ~10min långa filmer

2. följ nize:s guide

3. filmerna ska vara 10-50MB stora .avi

4. rar:a eller zip:a inte filerna, släng upp på http://www.quicksharing.com

5. använd microfon(har du ingen köp!)

6. filma alla bord du spelar på

7. kör helst 2-8bord. 4bord är lagom

8. blev inte filmen bra, gör en ny

9. 1 film per person och dag

 

NiZe's pokerfilmningstutorial för Camtasia studio 3

 

1. Se till att XviD och mp3-codecs är installerade. http://www.koepi.org/xvid.shtml

2. Starta camtasia recorder

3. Tools->Options->

General: Bocka av allting. Välj ”Save as AVI”.

Streams: Bocka av auto config.

På Video Setup sätt fps till ca 5-8 välj XviD. På Configure välj target bitrate på runt 300-600 kbps beroende hur stort område du ska filma (ju högre bitrate, desto större fil och desto bättre bildkvalité), sätt Quality preset till Real-time. På Other Options bocka av ”Display encoding status”.

 

På Audio Setup välj nåt i stil med MPEG Layer-3, 24 kBit/s, 16,000 Hz, Mono. På Volume bocka för Mikrofon och dra upp till max. På Avancerat bocka för mikrofonförstärkning/mic boost.

Capture: Bocka för ”Report dropped frames” och ”Round frame size to 4 pixels”.

 

 

ungefär såhär kan en film se ut:

http://s15.quicksharing.com/v/2451022/nlfilm123.avi.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en bra idé!

 

Men hur ska man sålla det som är värt att ta till sig och det som kanske inte är helt korrekt?

 

Kan någon som varit där idag eller igår ge en väldigt kort och lite luddig lista av de användare som ger bra kommentarer. Ta inte det här fel, men det är bra att veta att man tar till sig nåt bra,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag är intresserad och tycker att det låter intressant, att dömma av toppace tidigare projekt tror jag säkert att det kan bära frukt också.

Hur långt har ni kommit i "uppbyggnadsfasen" och när räknar ni starta projektet?

Jag skulle utöver Sklanskys NL bok gärna lägga till NL and Pot-limit poker till "kurslitteraturen" då den har flertalet bra avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satt och diskutterade några filmer i nästan 2,5 timmar ikväll. Riktigt intressant och givande var det. Mycket jobbigare än att grinda dock ;)

 

Jag skulle kunna posta en HH ur min film och loggen från diskussionen kring den handen, om det finns nåt intresse i att se hur en diskussion kan se ut. Det var ganska intressant tycker jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satt och diskutterade några filmer i nästan 2,5 timmar ikväll. Riktigt intressant och givande var det. Mycket jobbigare än att grinda dock ;)

 

Jag skulle kunna posta en HH ur min film och loggen från diskussionen kring den handen, om det finns nåt intresse i att se hur en diskussion kan se ut. Det var ganska intressant tycker jag...

 

Att posta en film på IRC:en där kan ge en handanalys i typ en halvtimme.

 

Mycket snabba svar, bra åsikter och olika vinklar på spelet.

 

Inte så mycket "All In" utan det kommer in helt andra aspekter som inte behandlas i HH-forumet t.ex. allt vad som rör position, bet-size etc. etc.

 

 

Ni som har tänkt att Joina rekommenderas att köpa Sklanskys NLH:TAP då vi ska ha den som "studieunderlag" snart.

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste fråga om det finns något alternativ till Camtasia programmet som är bra smidigt och fixar ljudet och allt, behöver inte edita efter men väldigt gärna en pause funktion. Ljudet blir osyncat när jag pausar och det verkar bero på den laptopen jag kör med. Så hoppas nån har ett bra förslag.

 

Bra diskussioner idag också, alltid intressant då det berör hela spelet lite mer i sin helhet som kfluffie nämner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgifter till alla i gruppen!

 

Följande skall besvaras på mailadressen nedan senast den 20/9.

 

1. Varför vill du vara med i NL-skolan?

 

2. Vad vill du lära dig och vad kan du bidra med?

 

3.På sid 17 i NLHTP, står något viktigt, vadå?

 

4.Vad finns det för för- och nackdelar med att spela med liten stack.

 

5. På sid 21 pratas det om EV.

 

a, vad är EV?

b, varför är det viktigt att känna till?

c, hur beräknas EV när du har flera alternativa val?

 

 

Bifoga även i mailet, Namn, var du bor, vilken limit du spelar.

 

 

LYCKA TILL!

 

/Toppace

toppace@gmail.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni en FL hörna oxå?

 

nope eftersom vi redan är världsstjärnor på FL efter vår förra studiegrupp. :-)

 

Skämtsido tror jag det mesta materialet är kvar här på forumet.

 

/Toppace

 

Vart finns det materialet? Ngn som vet? Har ni filmer där oxå? Om inte så tycker jag nog att vi kan starta en FL hörna oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...