jozoa Postad 4 September , 2006 Rapport Postad 4 September , 2006 Känner att jag verkligen måste få lite respons på en hand som utspelade sig under kvällens session. Jag sitter och lirar vid ett SH-6manna bord på NL50 och har suttit vid bordet en halvtimme kanske då en ny spelare anländer. Fi är den nya spelaren som i sin första hand höjer ur sen pos och jag sitter på AKof på SB, kommetera alla gator/bet etc. #Game No : 5095093481 ***** Hand History for Game 5095093481 ***** $50 NL Texas Hold'em - Sunday, September 03, 18:52:08 ET 2006 Table Table 108071 (Real Money) Seat 5 is the button Total number of players : 6 Seat 1: vkvodkakick ( $44.50 ) Seat 2: jacmat ( $104.20 ) Seat 3: Hobber523 ( $47.35 ) Seat 5: conanpoker ( $49.25 ) Seat 6: HERO ( $44.70 ) Seat 4: Nivirtz ( $50 ) HERO posts small blind [$0.25]. vkvodkakick posts big blind [$0.50]. Nivirtz posts big blind [$0.50]. ** Dealing down cards ** Dealt to HERO [ Ah Kc ] jacmat calls [$0.50]. Killen är jätteloose och spelar i stort sett varenda hand, oftast med en limp eller miniraise ut vilken pos som helst. Hobber523 folds. Nivirtz raises [$2]. Fi, som spelar sin första hand vid bordet, har absolut ingen read alls då han höjer 4BB från cutoff. Svårt att sätta honom på något i nuläget. conanpoker folds. HERO raises [$7.75]. Jag väljer att höja, dels för att jag inte vill spela AK ur position, dels för att se var jag står samt för att ta potten här och nu. Raisestorleken? För liten? vkvodkakick folds. jacmat folds. Nivirtz calls [$5.50]. Han synar vilket är rätt intressant. Tycks mig veta lite bättre var jag står och sätter honom på 77-QQ, AQ, AJ, A10, KQ. Kan kan även sitta på KK-AA eller lika KJ, QJ men dom sistnämna är mindre sannolika. ** Dealing Flop ** [ Jd, Tc, 8s ] Jag missar flopen om man räknar bort hålpipan. Här är jag riktigt osäker nu i efterhand på mitt spel. Ska jag verkligen leda ut på denna flop? Jag gjorde det i form av ett bet runt 3/4 pott för att se var jag står. Checka bättre? Mycket respons på hur jag ska spela denna flop! HERO bets [$12]. Nivirtz calls [$12]. Han steksynar och jag känner mig ganska slagen... ** Dealing Turn ** [ Ks ] Turn hjälper mig och ger mig TPTK, men nu är ju frågan om jag leder för det? Med tanke på vad jag satte honom på preflop samt hans flopspel så är de enda händer jag tar 99, QQ, KQ samt AJ. AQ, alla set, KK, AA har mig slagna. Hur ska jag tänka och agera? HERO ?? Citera
boenana Postad 4 September , 2006 Rapport Postad 4 September , 2006 Gag hade betat igen. Får du syn o river är blankt hade jag check/synat alternativt check/fold. Checkar du turn ger många händer chansen att beta bort dig.Och vid omslag på turn är folden given enligt mig. Sen är jag en slaskig jävel också. Eller gå all in o hoppas på det bästa... Citera
brut Postad 4 September , 2006 Rapport Postad 4 September , 2006 Du har ca 25 kvar och potten ca 36. Sedan kan han ha AK också. Det finns inte tillräckligt många händer ute som slår dig. Så du får nog anse dig comittad. Gör det enkelt för dig och ställ in då du inte har någon read på fi. Citera
Sansrom Postad 4 September , 2006 Rapport Postad 4 September , 2006 Gag hade betat igen. Får du syn o river är blankt hade jag check/synat alternativt check/fold. Checkar du turn ger många händer chansen att beta bort dig.Och vid omslag på turn är folden given enligt mig. Sen är jag en slaskig jävel också. Eller gå all in o hoppas på det bästa... Hur djupa stackar brukar du spela med? Bet på turn = all-in här. Snälla, fundera liiiiite innan du postar. Håller med brut, går inte att lägga denna med så lite kvar i stacken. All-in på turn och klonka en Q mot hans set i knektar! För övrigt hade jag nog också betat flop, tror att det är +EV mot en motspelare när du spelat så aggressivt preflop. Citera
beachalban Postad 4 September , 2006 Rapport Postad 4 September , 2006 Preflop Tycker det är helt rätt att återhöja, framförallt eftersom Fi:s höjning i sen pos ger honom en bred HD. Kanske tycker jag att höjnigen är lite för stor. 6-7$ hade nog räckt. Flop Helt rätt att Cb tycker jag men hans syn väcker lite farhågor om att vi är slagna. Turn Jag vet inte om jag tycker ställ direkt är ett så bra spel. Hade det varit djupare stackar hade jag ofta inte bettat här för att check-syna och sedan variera bet och checksyn på river. Detta spel är ngt jag har upptäckt ger bra möjligheter att få betalt av sämre händer. Du inducerar bluff samtidigt som du har lättare att få syn av en sämre hand på river om du har checkat turn, än vad du har på turn. När ni nu är så pass comittade tycker jag man kan fortsätta på denna bana och checka turn. Bettar han så är nog att checkraisa allin det bästa spelet och jag tycker det ger bättre möjlighet till syn av sämre händer än att ställa direkt. Vad skulle Fi syna en allin direkt med som vi slår om han inte sätter oss på en ren bluff? Jag tror heller inte att vi har så mkt FE mot händer som slår oss. Det finns såklart nackdelar med detta spelet (kommer på framförallt två). För det första ställs vi inför ett svårt beslut om Fi ställer efter att vi har checkat till honom på turn. Det är då ganska readberoende men jag tror att vi ganska ofta måste syna i det läget. Bluffar torde förekomma ganska ofta från Fis sida. För det andra ger vi chans för en hand som vi slår att dra ut oss. Jag tror emellertid att det värdet vi ger upp här övervägs av fördelarna och färgdraget är väl inget att vara speciellt rädd för. Citera
jozoa Postad 4 September , 2006 Författare Rapport Postad 4 September , 2006 PreflopTycker det är helt rätt att återhöja, framförallt eftersom Fi:s höjning i sen pos ger honom en bred HD. Kanske tycker jag att höjnigen är lite för stor. 6-7$ hade nog räckt. Flop Helt rätt att Cb tycker jag men hans syn väcker lite farhågor om att vi är slagna. Turn Jag vet inte om jag tycker ställ direkt är ett så bra spel. Hade det varit djupare stackar hade jag ofta inte bettat här för att check-syna och sedan variera bet och checksyn på river. Detta spel är ngt jag har upptäckt ger bra möjligheter att få betalt av sämre händer. Du inducerar bluff samtidigt som du har lättare att få syn av en sämre hand på river om du har checkat turn, än vad du har på turn. När ni nu är så pass comittade tycker jag man kan fortsätta på denna bana och checka turn. Bettar han så är nog att checkraisa allin det bästa spelet och jag tycker det ger bättre möjlighet till syn av sämre händer än att ställa direkt. Vad skulle Fi syna en allin direkt med som vi slår om han inte sätter oss på en ren bluff? Jag tror heller inte att vi har så mkt FE mot händer som slår oss. Det finns såklart nackdelar med detta spelet (kommer på framförallt två). För det första ställs vi inför ett svårt beslut om Fi ställer efter att vi har checkat till honom på turn. Det är då ganska readberoende men jag tror att vi ganska ofta måste syna i det läget. Bluffar torde förekomma ganska ofta från Fis sida. För det andra ger vi chans för en hand som vi slår att dra ut oss. Jag tror emellertid att det värdet vi ger upp här övervägs av fördelarna och färgdraget är väl inget att vara speciellt rädd för. Fan va bra skrivet. Jag tänkte i exakt samma bana när jag spelade handen. Här kommer fortsättningen: HERO checks. Jag känner att jag är rätt commitad och att bästa spelet är att check-raisa all-in då jag kan inducera bluff eller få en sämre hand att agera. Om jag ställer rakt av nu så får jag bara syn av bättre händer samt att jag får 99, QQ att lägga sig och det vill jag ju inte då dessa händer har jag slagna. Nivirtz is all-In [$30] Fi ställer och jag känner att jag måste syna. HERO is all-In [$24.70] ** Dealing River ** [ 6h ] HERO shows [ Ah, Kc ] a pair of kings. Nivirtz shows [ Qc, Qd ] a pair of queens. Nivirtz wins $5.30 from side pot #1 with a pair of queens. HERO wins $87.40 from the main pot with a pair of kings. Denna gången gick det hem, men jag är jäkligt osäker på hur jag ska spela handen på flopen. Enligt många så är ett bet att rekommendera... Tack för responsen. Citera
Kenny_Roger Postad 4 September , 2006 Rapport Postad 4 September , 2006 Hade det varit djupare stackar hade jag ofta inte bettat här för att check-syna och sedan variera bet och checksyn på river. Verkligen? Tycker det här låter som ett fantastiskt sätt att förlora 200BBs på. Givet pre-flop + flopactionen tycker jag att FI:s HD är klart viktad mot 88+ och av dessa händer slår vi enbart 99 och QQ. Händer som troligen inte bombar turn heller med djupare stackar (har vi någon som helst typ av tricky image måste FI vara iaf en aning rädd för AQ,JJ etc). För övrigt brukar jag också CB här men undrar hur bra det är egentligen. Skulle tro att FI har 88+ väldigt ofta (hur många händer höjer en limpare för att sedan syna ett stort re-raise? Jo oftast ett hyfsat högt PP) och han kommer inte folda något av dem utom möjligen 99. Och har han ändå AK eller sämre kan han då och då syna floppen med sitt drag och kommer spela ut dig på turn/river. Citera
Myssion Postad 4 September , 2006 Rapport Postad 4 September , 2006 Vad sägs om CR på floppen? Vi gillar ju varken räjs eller syn om vi betar, och check-fold är på tok för vekt. Citera
brut Postad 4 September , 2006 Rapport Postad 4 September , 2006 Den här gången kanske det var bättre. Är ändå helt övertygad om att all in på turn är bättre. Fi ska checka bakom normalt sett med den handen. Nu bluffar han mot en fi som måste vara comittad och ha en bättre hand och minst ett nötdrag. Nu när han spelade så dåligt kanske han hade synat din all in i alla fall. Detta givet den HD du sätter fi på. Sedan kan jag också som KR tycka att fis HD borde vara lite bättre. Citera
beachalban Postad 4 September , 2006 Rapport Postad 4 September , 2006 Hade det varit djupare stackar hade jag ofta inte bettat här för att check-syna och sedan variera bet och checksyn på river. Verkligen? Tycker det här låter som ett fantastiskt sätt att förlora 200BBs på. Givet pre-flop + flopactionen tycker jag att FI:s HD är klart viktad mot 88+ och av dessa händer slår vi enbart 99 och QQ. Händer som troligen inte bombar turn heller med djupare stackar (har vi någon som helst typ av tricky image måste FI vara iaf en aning rädd för AQ,JJ etc). Jag förstår inte alls vad du menar. Med det spel jag förespråkar håller vi för det första potten mindre och för det andra ökar vi chansen att få betalt av sämre händer. Det är ju precis vad man vill om man sätter Fi på en HD där de flesta händerna har en slagen. Jag vet inte hur du anser man bör spela (fold eller push?) men fold tycker jag är för vekt och vid push gör du om handen till en bluff. Sen tycker jag att AJ är en väldigt trolig hand vi slår och det finns fler. Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Citera
beachalban Postad 4 September , 2006 Rapport Postad 4 September , 2006 Den här gången kanske det var bättre. Är ändå helt övertygad om att all in på turn är bättre. Fi ska checka bakom normalt sett med den handen. Nu bluffar han mot en fi som måste vara comittad och ha en bättre hand och minst ett nötdrag. Nu när han spelade så dåligt kanske han hade synat din all in i alla fall.Detta givet den HD du sätter fi på. Sedan kan jag också som KR tycka att fis HD borde vara lite bättre. Vill du med en push få bättre händer att folda eller är det för värde? Du kommer att många kommer att pusha turn med sämre händer för de uppfattar din check som vek. Mycket fler än som kommer betala av din värdepush och att bluffa allin ska vi inte ens prata om. Vad vill du uppnå med din push? Citera
beachalban Postad 4 September , 2006 Rapport Postad 4 September , 2006 Vad sägs om CR på floppen? Vi gillar ju varken räjs eller syn om vi betar, och check-fold är på tok för vekt. För att få handen till showdown eller som bluff för Fi lär ju syna väldigt ofta? Jag har inte ens övervägt det spelet. Kan du utveckla fördelar och nackdelar? Citera
Kenny_Roger Postad 4 September , 2006 Rapport Postad 4 September , 2006 Jag förstår inte alls vad du menar. Med det spel jag förespråkar håller vi för det första potten mindre och för det andra ökar vi chansen att få betalt av sämre händer. Det är ju precis vad man vill om man sätter Fi på en HD där de flesta händerna har en slagen. Jag vet inte hur du anser man bör spela (fold eller push?) men fold tycker jag är för vekt och vid push gör du om handen till en bluff. Sen tycker jag att AJ är en väldigt trolig hand vi slår och det finns fler. Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Du kan ju inte gärna kalla det för att "hålla nere potten" om du re-raisar pre-flop, bettar flopp, synar pottbet på turn och betar 2/3 på river. Mot en genomsnittlig spelare tycker jag att det är alldeles för mkt med AK på en KJT8x-bräda. Dessutom kommer bet på rivern ofta vara oerhört "iffy" då stackstorlekarna vanligtvis kommer vara dåliga för ett stoppbet. Jag håller med dig om dina grundläggande teorier och spelar så själv. Men just eftersom jag ofta checkar turn med starka händer tycker jag att ett bet från FI ska ses som starkare än normalt (han vet ju att jag kan trappa). Så med djupare stackar på en sån här bräda hade jag antagligen check-foldat AK, ja. PS. Med de stackar vi nu har (2/3-dels pot) tycker jag att en check-syn på turn är ett bra spel. Citera
brut Postad 4 September , 2006 Rapport Postad 4 September , 2006 Den här gången kanske det var bättre. Är ändå helt övertygad om att all in på turn är bättre. Fi ska checka bakom normalt sett med den handen. Nu bluffar han mot en fi som måste vara comittad och ha en bättre hand och minst ett nötdrag. Nu när han spelade så dåligt kanske han hade synat din all in i alla fall.Detta givet den HD du sätter fi på. Sedan kan jag också som KR tycka att fis HD borde vara lite bättre. Vill du med en push få bättre händer att folda eller är det för värde? Du kommer att många kommer att pusha turn med sämre händer för de uppfattar din check som vek. Mycket fler än som kommer betala av din värdepush och att bluffa allin ska vi inte ens prata om. Vad vill du uppnå med din push? Enbart för att skydda handen såklart. Det är ett fullt tillräckligt skäl här. (spec med den HD som hero har målat) Citera
beachalban Postad 4 September , 2006 Rapport Postad 4 September , 2006 Jag förstår inte alls vad du menar. Med det spel jag förespråkar håller vi för det första potten mindre och för det andra ökar vi chansen att få betalt av sämre händer. Det är ju precis vad man vill om man sätter Fi på en HD där de flesta händerna har en slagen. Jag vet inte hur du anser man bör spela (fold eller push?) men fold tycker jag är för vekt och vid push gör du om handen till en bluff. Sen tycker jag att AJ är en väldigt trolig hand vi slår och det finns fler. Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Du kan ju inte gärna kalla det för att "hålla nere potten" om du re-raisar pre-flop, bettar flopp, synar pottbet på turn och betar 2/3 på river. Mot en genomsnittlig spelare tycker jag att det är alldeles för mkt med AK på en KJT8x-bräda. Dessutom kommer bet på rivern ofta vara oerhört "iffy" då stackstorlekarna vanligtvis kommer vara dåliga för ett stoppbet. Jag håller med dig om dina grundläggande teorier och spelar så själv. Men just eftersom jag ofta checkar turn med starka händer tycker jag att ett bet från FI ska ses som starkare än normalt (han vet ju att jag kan trappa). Så med djupare stackar på en sån här bräda hade jag antagligen check-foldat AK, ja. Då förstår jag lite bättre vad du menar. Eftersom ingen hade förespråkat fold innan dig så jämförde jag med att betta ut på turn och då är det att hålla potten nere att spela som jag förespråkar. Sen foldar jag också turn eller river mot vissa spelare men att som standard check-folda turn här tycker jag är lite väl vekt. Citera
beachalban Postad 4 September , 2006 Rapport Postad 4 September , 2006 Den här gången kanske det var bättre. Är ändå helt övertygad om att all in på turn är bättre. Fi ska checka bakom normalt sett med den handen. Nu bluffar han mot en fi som måste vara comittad och ha en bättre hand och minst ett nötdrag. Nu när han spelade så dåligt kanske han hade synat din all in i alla fall.Detta givet den HD du sätter fi på. Sedan kan jag också som KR tycka att fis HD borde vara lite bättre. Vill du med en push få bättre händer att folda eller är det för värde? Du kommer att många kommer att pusha turn med sämre händer för de uppfattar din check som vek. Mycket fler än som kommer betala av din värdepush och att bluffa allin ska vi inte ens prata om. Vad vill du uppnå med din push? Enbart för att skydda handen såklart. Det är ett fullt tillräckligt själ här. (spec med den HD som hero har målat) För att skydda handen!? Jag lovar att det värde du tappar genom att checka turn och Fi drar ut mer än väl vägs upp av det värde du tappar genom att pusha och få syn av händer som har dig gravt slagen. Citera
Kenny_Roger Postad 4 September , 2006 Rapport Postad 4 September , 2006 Ok, då tror jag att vi förstår varandra bättre. Och nej, det är inte så att jag konstant foldar TPTK direkt jag får lite motstånd. Men jag vidhåller att med djupare stackar (d v s en aning OT) och de troliga HD både jag och FI har är det här ofta en fold om FI bettar starkt och vi inte har battlat tidigare med att re-raisa lätt, floata etc. Rimligen borde FI betta sina bästa händer och sina sämsta som har liten chans att "improva" (d v s i princip bara floatar). Därför känns AJ otrolig då han dels måste syna en re-raise från SB (ofta styrka, och AJ är fel hand att kontra med) och dessutom inte har någon större anledning att betta då vi ofta har TT+/AQ+ (set, stege, par som han inte rutinmässigt kan räkna med att vi foldar). Det jag menar är att om vi möter en kompetent FI som vet att vi varierar vårt spel har vi ingen anledning att tro att ett bet från honom efter en check är "obetydligt". Efter den här actionen borde han oftast ha någonting och många av hans halvstarka händer borde han checka. Är det vanligt att han har t ex AJ här OCH bettar den är han troligen en dålig spelare som är väldigt lätt att exploatera. Citera
brut Postad 4 September , 2006 Rapport Postad 4 September , 2006 Ok om du var fi efter att hero checkat 1) betta in i en hand som absolut som sämst(bortsett från QQ) har par i K, nötdrag och ska syna 24 i en 36 pot? Sannolikt EV- blir det av det hela. 2) Checka och inte betala av om inte träffar? det blir ett stort EV+. Självklart så checkar fi bakom nästan alltid med sina dåliga händer. Det är därför som handen ska skyddas. Citera
beachalban Postad 4 September , 2006 Rapport Postad 4 September , 2006 Det lustiga är att jag får argumentera mot brut för att push är för agressivt och mot Kenny_Roger för att check-fold är för tight. Gyllene medelvägen? Jag måste påpeka att jag i allt väsentligt håller med Kenny mycket mer. Att pusha turn mot en fi som mycket väl kan ha oss slagen tycker jag inte är att rekommendera. Jag är inte rädd för river utan för de kort som Fi troligen har och de som ligger. Sen vad jag hade gjort som Fi beror ju självafallet på vilka hålkort jag satt på men jag tror inte på att Fi sätter oss på åtminstone QQ. Citera
Recommended Posts