Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har undersökt mitt pre-flopp spel. Jag har spelat NL 0,5/1 kr, 9 fi.

Upptäckte att jag går EV+ med AK om en spelare framför mig höjer och jag synar och EV- om ingen framför betar och jag istället inleder med att höja... Nu är inte urvalet särskillt stort..

Någon som har några råd om hur jag ska spela AK pre?

Postad

Inte alltid säker på att detta är det rätta även i position. Jag har märkt att mitt veka postflopp spel gör att jag också plussar mer på att limpa eller syna raise.

Lyckas ofta vinna en liten eller förlora en stor på just denna hand.

Det man max kan hoppas på är ju att träffa TPTK på flop, ofta får du en fold på ett CB då. De enda gånger du kan dra ut pengar med denna hand är just när FI sitter på AQ AJ A10 el liknande.

Postad
Inte alltid säker på att detta är det rätta även i position. Jag har märkt att mitt veka postflopp spel gör att jag också plussar mer på att limpa eller syna raise.

Det man max kan hoppas på är ju att träffa TPTK på flop, ofta får du en fold på ett CB då. De enda gånger du kan dra ut pengar med denna hand är just när FI sitter på AQ AJ A10 el liknande.

Fortfarande rätt att räjsa istället för att limpa, fokusera då hellre på att utveckla ditt postflopspel än att limpa en massa.

Får du aldrig syn av pocketpar/mellanpar/drag etc när det är A på brädan?

Postad
har nån raisat ska du slänga på med en reraise.

Vore kanske idé att införa något slags rankingsystem så att osäkra nybörjare vet vilka kommentatorer de ska lyssna på och vilka de inte ska ta någon som helst notis om.

Postad

Eftersom AK är så svårspelad efter floppen (speciellt ur position) och favorit mot en mängd händer preflop är det enligt Sklansky-Miller bästa spelet med AK all-in preflop.

Några smarta kommentarer om detta?

Postad
Eftersom AK är så svårspelad efter floppen (speciellt ur position) och favorit mot en mängd händer preflop är det enligt Sklansky-Miller bästa spelet med AK all-in preflop.

Nu har jag inte boken framför mig, men riktigt så skriver de väl inte?

Postad

Fortfarande rätt att räjsa istället för att limpa, fokusera då hellre på att utveckla ditt postflopspel än att limpa en massa.

Får du aldrig syn av pocketpar/mellanpar/drag etc när det är A på brädan?

Spelar alltid på detta sätt i turrar o sng, där slår det väl ut, har en mycket bra statistik på dessa händer då, men på något underligt vis möter jag alltid FI´s som är preflop loose och postflop tighta i cashgame, vilket innebär att när jag får syn eller re-raise efter flop så ligger jag nästan alltid under, finns det då på turn färg eller stege ute blir det alltid svårt.

Kanske övervärderar jag AK med träff, men på en ofarlig bräda känns det alltid att de som synar slår mig, resten foldar för any bet.

Postad
Spelar alltid på detta sätt i turrar o sng, där slår det väl ut, har en mycket bra statistik på dessa händer då

Ja, det funkar säkert jättebra, men du kan inte på allvar mena att det skulle vara det optimala sättet att spela på?

Postad

Nu har jag inte boken framför mig, men riktigt så skriver de väl inte?

Sklansky-Miller NLHTP

"Ace-King is a powerful "move-in" hand, and frequently moving in preflop is by far the best play with it.

Ace-king has some peculiar properties that make it particularly well-suited to all-in moves....lots of text p. 259...Because ace-king is unlikely to be in big trouble preflop, but often has limited value after the flop, it's often best by far to make a big preflop reraise with it."

Jag tyder detta som om att reraisen verkligen skall vara rejäl, typ all-in beroende på din stack för att detta skall vara ett vinnande spel i längden. Har inte prövat detta spel själv så kan inte kommenterar om ovanstående verkligen är EV+

Postad
Spelar alltid på detta sätt i turrar o sng, där slår det väl ut, har en mycket bra statistik på dessa händer då

Ja, det funkar säkert jättebra, men du kan inte på allvar mena att det skulle vara det optimala sättet att spela på?

Du missförstod mig, jag spelar som du sa i turrar o sng och där stämmer det du säger för mig, men när det gäller cashgame limpar jag hellre, är inte optimalt, men slipper jobbiga bad beats och man kan enklare lägga sig utan att ha investerat.

Postad

Sulla: Om motståndarna alltid slår din TPTK när de synar/höjer är inte rätt medicin att limpa AK. Det är att börja höja precis varje hand.

Själv gillar jag att re-raisa med AK. Dels för att ta kontroll över handen, folda ut mellanpar efter floppen eller ta hem den pre-flop. Men också för att få en någorlunda vid HD när jag re-raisar. Motståndaren ska inte automatiskt kunna sätta en på högt PP när man re-raisar och ur position re-stealar jag för sällan med T8s och liknande. Så då känns AK som en lagom hand att slå tillbaka med.

Postad

Du missförstod mig, jag spelar som du sa i turrar o sng och där stämmer det du säger för mig, men när det gäller cashgame limpar jag hellre, är inte optimalt, men slipper jobbiga bad beats och man kan enklare lägga sig utan att ha investerat.

Du kanske är en grymt vinnande spelar så missförstå mig inte, men just uttrycket "..och man kan enklare lägga sig utan att ha investerat" låter otroligt fiskigt. Vilka händer raisar du med preflop=investerar pengar i? Är det inte rätt grundläggande att värdebetta när man tror sig ha den bästa handen? (Vilket man ofta har med AK)

Postad
Sulla:

Själv gillar jag att re-raisa med AK. Dels för att ta kontroll över handen, folda ut mellanpar efter floppen eller ta hem den pre-flop. Men också för att få en någorlunda vid HD när jag re-raisar. Motståndaren ska inte automatiskt kunna sätta en på högt PP när man re-raisar

Är det inte onödigt att "slösa" bort A-K om nu inte hålkorten spelar någon som helst roll?

Postad

Sklansky-Miller NLHTP

"Ace-King is a powerful "move-in" hand, and frequently moving in preflop is by far the best play with it.

Ace-king has some peculiar properties that make it particularly well-suited to all-in moves....lots of text p. 259...Because ace-king is unlikely to be in big trouble preflop, but often has limited value after the flop, it's often best by far to make a big preflop reraise with it."

Jag tyder detta som om att reraisen verkligen skall vara rejäl, typ all-in beroende på din stack för att detta skall vara ett vinnande spel i längden. Har inte prövat detta spel själv så kan inte kommenterar om ovanstående verkligen är EV+

De pratar cash game eller? Är det något som kan/bör/går att applicera vid SnG:s? Problematiken är ju densamma med att om man träffar är det svårt att få ut värde då fi lägger sig och man vinner en liten pott eller att man själv kanske måste lägga sig om man stöter på patrull när man missar brädan och man förlorar FE. Förtillfället tycker jag att jag förlorar de flesta all-in med AK mot PP. Finns ju iof väldigt många fler skeden i en SnG än cash, tidiga spelet, mellan perioden, bubblan och ITM. Vad säger ni om AK i de olika skedena?

//Matte