Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Morsning och välkommen till mig själv,

första inlägget för min del. Det ser ut som det finns en hel del erfarenhet på den här sajten.

Mitt "problem" är följande: Jag spelar för det mesta SnG på $10-nivån. Är ofta ITM men vinner väldigt sällan. Oftast ligger jag under med 3-1 eller mer chipledaren det är tre gubbar kvar. Vet inte om jag ska vara frustrerad eller nöjd, jag håller ju näsan ovanför vattnet när det gäller det ekonomiska, men det vore kul att vinna nån gång då och då.

Det kan ju finnas flera orsaker till att den här situationen uppstår. Jag spelar kanske lite för försiktigt och får ingen action när jag går in men om jag skulle spekulera mer är ju risken att jag inte är ITM lika ofta.

Frågan är också vad de killar som har ett rejält chipövertag på slutet har för statistik. Så löst som många spelar är risken stor att det alltid finns någon som har tur och dubblar och tripplar upp tidigt även om det inte är den ultimata strategin.

Vad har ni för funderingar? Hur brukar ni ligga till i förhållande till chipledaren mär ni är ITM?

Tärnström

:D:D

Postad

Hej på dig.

Jag ligger ofta i underläge när det är fyra kvar på grund av fegspel. Men jag tycker att det är då man grundar för en bra ingång i pengarna. Pröva med att spela (förnuftigt) tuffare när ni är fyra kvar eftersom de kvarvarande ofta är ängsliga i det läget och det är lättare att sno åt sig lite. Men ta rådet med en nypa salt. På senare tid har jag slutat fyra rätt så ofta...

Postad

Tackar för välkomnandet!

Sorry att tråden hamnade fel. Tänkte att det passade under strategirubriken...

Jo, den där fjärdeplatsen känner man ju alltför väl till. Problemet med fyra kvar är att alla fegspelar och går någon upp så kan man räkna med att det är med bra kort. Därför blir det att man sitter och väntar och blir uppäten av blinden som bara blir allt högre och högre.

Det som irriterar är ju dessa lyllos som har skaffat sig ett tidigt övertag genom att gå in med skitkort och spelat ut ännu sämre spelare. Det blir nästan lite chipdumpning över det hela ibland.

Tärnström

Postad

anledning till att man har ett underläge mot chipleadern när det väl är dags för ITM och är ju oftast för att denne är den som bustat den tredje spelaren, prova och köra ut den tredje själv ska du se att det är du som har chipleaden och kan vara lite bully ;)

Annars är det ju ofta så i turneringar att det är många dåliga spelare som får stor chiplead eftersom dom slaskar rejält och lyckas 4 dubbla med en runner runner färg eller nått sånt, detta är ju dock vanligare i MTTs.

Ett tips är att spela tight som du verkar spela fram tills ni är 4 kvar och slå då om och börja köra mer aggresivt, många är väldigt tight weaka i det läget och det går verkligen att sno åt sig en hel del, oftast konstigt nog av storstacken som ofta vill softa sig in i ITM.

Postad
Problemet med fyra kvar är att alla fegspelar och går någon upp så kan man räkna med att det är med bra kort.

Det är exakt därför du ska gå upp först. Då kommer de andra att tänka "oj, nu har han kort" (inte minst om du har en tajt image) och då kan sno åt dig ett par blinds eller så. Mer behöver man inte (och hinner inte) göra medan man är fyra kvar, men det kan räcka för att man ska gå från en 15 %-stack till en 25 %-stack.

När man sedan blir tre kvar, så ska man gambla. Strunta i om du kommer tvåa eller trea och sikta på att vinna. Spela mest aggressivt av alla. Du kommer ofta att sluta trea och ofta att vinna.

Postad

Jag kan ju tillägga en sak; om du kör SNG's på Expekt (eller annan primaklient) så sluta upp med det ;) Deras SNG's är anpassade så att tur och ska ha så stor påverkan som möjligt på utgången. Lite saker som tyder på det:

- Man börjar med 1000 startchips, grunda stackar

- Blindsen ökar inte efter x antal minuter, utan efter x antal händer spelade, vilket gör att det i slutet, när det är 3 pers kvar, blir all-in i princip hela tiden.

Om du anser att du är en duktig SNG-spelare, eller i alla fall vill lira där du kan använda din skicklighet, så tycker jag du ska lira på 24h eller var som helst förutom Prima ;) Deras flerbords-turneringar tycker jag dock är väldigt bra.

Postad

Nej, jag kör på Betsson... Ska prova på 24H så får vi se vad det ger. Jag tycker Betssons klient är ganska dålig. Ingen statistik.

Kul att se hur funderingarna går. Kanske borde jag satsa lite hårdare på sluttampen än vad jag gör i nuläget. Även om snittplaceringen kanske skulle bli densamma så ger det mer nettovinst att bli etta och trea än att bli tvåa två gånger...

Tärnström

Postad
När man sedan blir tre kvar, så ska man gambla. Strunta i om du kommer tvåa eller trea och sikta på att vinna. Spela mest aggressivt av alla. Du kommer ofta att sluta trea och ofta att vinna.

Beror på utbetalningsstrukturen. Om det är en standard SnG så ska du ju ta det lugnt vid bubblan eftersom det är två enheters skillnad på att bubbla och komma trea. När ni är tre kvar så ska du gasa eftersom det bara är 1 enhets skillnad mellan tre och två och två enheters skillnad mellan 1 och 2.

Postad
Stars strukturer är nog bland de bättre också, testa dom.

Fast eftersom man måste vikta hur ofta man vinner en enskild turnering mot hur många turneringar man kan spela per timme så är det ju inte självklart att en långsammare turnering är bättre.

Postad

Vad blir jag skyldig? Körde just en SnG på Betsson och vann $50! Spelade lite mer aggressivt och det lönade sig i slutändan. Jag hade ingen direkt aptur med flopparna så det måste ha berott på mitt excellenta spel. Det var power poker, mina damer och herrar! Jag smulade sönder motståndet fullständigt. Det gör en jäkla skillnad att gå in bland de tre sista med en lite större stack. Det var alltså lite mer flexande av muskler som fattades. Sista sex SnG har jag följande rad: 2, 4, 4, 2, 2, 1. På satsade $66 har jag dragit in $140. Nu mår jag bra igen.

Tärnström

Postad

Nu är jag livsfarlig... Hade en räcka med förluster efter att ha läst Sklansky. Väldigt mycket av hans teorier åker ut genom fönstret på lågnivåspel - motståndarna har inte läst skiten. Nu kör jag min egen stil, med lite nyvunnen hjälp fråm Pokerforum :)

Vad har du för nick på Betsson, Knapp_0? Se upp för ralphfirman...

Tärnström

Postad

Turolle heter jag där. Ska hålla utkik efter dig. Nu sitter jag på jobbet och är så lagom motiverad. (Därav alla inlägg på pf).

Kör du bara SnG?

Vanligtvis håller jag till på två FL 0,5-1,0 och en SnG.