Bateman Postad 9 Januari , 2005 Rapport Postad 9 Januari , 2005 Här kommer en HH från gårdagens FL-misär som jag beklagade mig över i Pokerresultattråden. Det jag vill få reda på är: Spelade jag handen rätt? eller iallafall bra. Hade min motståndare odds för att spela som han gjorde? FLT 0,5/1 Cashgame Bordsstämning Rätt passivt. Spelare & Stackar Total number of players : 10 webcollin ( $18.75 ) Qirtap ( $32.25 ) Button: Trawlcapt ( $159.75 ) Small Blind: pointman22 ( $47.24 ) Big Blind: mattlwalston ( $59.37 ) slugger1360 ( $22.62 ) jrhartra ( $24.88 ) morauke ( $19 ) mxmxx ( $18.25 ) MrDrsRow08 ( $12 ) OpeningBetRound pointman22 posts small blind [$0.25]. mattlwalston posts big blind [$0.5]. Dealt to Qirtap [ Ad Qc ] Qirtap raises [$1]. MrDrsRow08 calls [$1]. Jag satt på CutOff och tyckte en raise var given. Det var foldat fram till mig. Ville inte ha action från både small och big blind, men gärna åtminstone en call. Flop Dealing Flop: [ T:spade: , 4:diamond: , A:heart: ] (Pot = $2.75) Qirtap bets [$0.5] MrDrsRow08 raises [$1] Qirtap raises [$1] MrDrsRow08 calls [$0.5] Jag floppade top pair med en bra kicker, så en bet var given. Han raisar, och jag är visserligen orolig över att han kan sitta på AK, men då hade han förmodligen raisat pre-flop också. Floppen är rainbow så en färg bekymrar jag mig inte över. Turn Dealing Turn: [ 7:spade: ] (Pot = $5.75 ) Qirtap bets [$1] MrDrsRow08 raises [$2] Qirtap raises [$2] MrDrsRow08 raises [$2] Qirtap calls [$1] Well, sitter nu med två par, och det enda jag egentligen var orolig över var en möjlig triss. jag kände mig dock alltför övertygad om att jag satt på bästa handen. Han gör väl knappast rätt i att höjja med sin hålstege? skulle ens en call vara befogad? River Dealing River: [ Q ] (Pot = $13.75) Qirtap bets [$1] MrDrsRow08 raises [$2] Qirtap raises [$2] MrDrsRow08 raises [$2] Qirtap calls [$1] Tjaa .. nu i efterhand när jag skriver denna HH så verkar ju stegen nästan uppenbar. Gjorde jag rätt i att reraisa honom? Värt att nämnas kanske att han var all-in nu. Showdown MrDrsRow08 shows [ Ks , Jd ] a straight, ten to ace. Qirtap doesn't show [ Ad , Qc ] two pairs, aces and queens. Result MrDrsRow08 wins $20.75 from the main pot with a straight, ten to ace. Avslutning Det är sådana här händer jag drabbas av var och varannan kväll jag spelar. Förr brukade jag ibland slowspela mina topp par eller två par. Då var det kanske inte så konstigt att jag blev utdragen jämt och ständigt, men i fall som detta, då jag höjjer för fullt och han prickar sin hålstege, så kan jag ju inte känna mig annat än frustrerad. Särskilt när det händer så pass ofta som det gör. Jag tycker mitt FL-spel är teoretiskt riktigt i de flesta fall. Men standarden vid de bord jag spelar på är att den spelare som ser ca 50% av flopparna också sitter med största stacken efter ett tag. Teorin verkar helt enkelt inte fungera i praktiken. Hur spelar ni era top pair? two pair? Hur spelar ni när ni sitter på top two pair och det ligger en möjlig stege eller färg på bordet? *RP, ingen bryr sig om utdragningen - JH* Citera
Hjort Postad 10 Januari , 2005 Rapport Postad 10 Januari , 2005 Jag satt på CutOff och tyckte en raise var given. Det var foldat fram till mig.Ville inte ha action från både small och big blind, men gärna åtminstone en call. Höjningen är supersjälvklar och det är antagligen väldigt få situationer som det är rätt att vara först in från CO utan höja. Däremot så vete sjutton om du vill ha action, 0,75 BB är bättre än ok resultat för AQo. Det är nog nästan bara de stora paren och kanske AK som verkligen föredrar att spela framför att plocka upp mörkarna rätt av. Lite mer komplicerat än så är det ju förstås, men du ska ha klart för dig att de allra flesta händerna som har positivt EV tjänar mindre än en big blind i snitt. Jag floppade top pair med en bra kicker, så en bet var given.Han raisar, och jag är visserligen orolig över att han kan sitta på AK, men då hade han förmodligen raisat pre-flop också. Floppen är rainbow så en färg bekymrar jag mig inte över. AK eller AT behöver du nog inte vara rädd för riktigt än om det är en lirare som skulle höja exempelvis A8 här. Däremot kan du fundera lite på om det kanske kan vara bättre att bara syna höjningen och checkraisa turn. Det är ju med den här floppen hyffsat otroligt att han försöker köpa gratiskort, så turnchecken skadar dig ju antagligen inte när han har en sämre hand. Well, sitter nu med två par, och det enda jag egentligen var orolig över var en möjlig triss.jag kände mig dock alltför övertygad om att jag satt på bästa handen. Han gör väl knappast rätt i att höjja med sin hålstege? skulle ens en call vara befogad? Nu överspelar du allt ditt par en hel jäkla massa om du inte är stensäker på att han skulle höja typ A2 eller andra paret här. Lugna ned dig efter första höjningen, AT eller A7 är inte omöjligheter direkt. Qirtap bets [$1]MrDrsRow08 raises [$2] Qirtap raises [$2] MrDrsRow08 raises [$2] Qirtap calls [$1] Känns som du ger lite väl mycket action här, dessutom så la han in den sista höjningen på turn så en checkraise är rätt naturlig. Om han då trebetar så är det bäst att bara syna, och då är det väl primärt setet du ska vara orolig för. Angående reraisen så beror det ju på hur hårt han spelar sina tvåpar, kan vara helt rätt eller marginellt fel. Tänk alltså på vilka händer han skulle spela på det viset som är sämre än din, den här liraren verkar ju vara sjukt överaggro så det kan ju knappast vara ett stort misstag att trebeta. Förr brukade jag ibland slowspela mina topp par eller två par. Dålig idé. Då var det kanske inte så konstigt att jag blev utdragen jämt och ständigt, men i fall som detta, då jag höjjer för fullt och han prickar sin hålstege, så kan jag ju inte känna mig annat än frustrerad.Särskilt när det händer så pass ofta som det gör. Frekvensen utdragningar kommer du alltid ha ganska lite kontroll över. Frågan är hur mycket action du ger när du blir utdragen och hur mycket betalt du tar när du inte blir utdragen. Eftersom det är fixlimit så ska du ju också dra ut en hel del själv. Jag tycker mitt FL-spel är teoretiskt riktigt i de flesta fall. Beror på vad du menar med teoretiskt. För att ditt spel ska vara rätt så måste ju din motståndare vara ett överaggressivt pucko. Men standarden vid de bord jag spelar på är att den spelare som ser ca 50% av flopparna också sitter med största stacken efter ett tag.Teorin verkar helt enkelt inte fungera i praktiken. Det andra uttalandet följer absolut inte av det första. Det är fullkomligt väntat att superkassa spelare hamnar med jättestackar. Spelare som vanemässigt massivt överspelar sina händer kommer oftare få en jättestack än spelare som inte gör det, och det är ju för att överaggrot kommer beta in sin tur så väldigt bra för att han betar fel. Dessa spelare kommer ju så klart också bli av med sina pengar så fort de har otur eller bara vanlig tur. Men vid en given tidpunkt så kommer det nästan alltid vara någon enskild av puckospelarna som har tur och därmed vinner en massa. Hur spelar ni era top pair? two pair? Hur spelar ni när ni sitter på top two pair och det ligger en möjlig stege eller färg på bordet? Citera
Fairlane Postad 10 Januari , 2005 Rapport Postad 10 Januari , 2005 Hmm, något i den här handhistorien verkar fel. Om korten kommer i den ordning du skriver så stämmer inte kommentaren om att du har tvåpar efter turn. Kommer damen redan på turn förändrar det spelet en aning... Citera
Bateman Postad 10 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 10 Januari , 2005 oj det har du rätt i. Jag slarvade när jag skrev HH:n. Damen kom på river, så på turn hade jag fortfarande bara topp pair. Tyckte ändå att handen kändes rätt stark vid det tillfället. Citera
Mockasin Postad 10 Januari , 2005 Rapport Postad 10 Januari , 2005 Hmm, något i den här handhistorien verkar fel. Om korten kommer i den ordning du skriver så stämmer inte kommentaren om att du har tvåpar efter turn. Kommer damen redan på turn förändrar det spelet en aning... Tänkte samma sak. Citera
Elvis Postad 10 Januari , 2005 Rapport Postad 10 Januari , 2005 Jag föstår inte var MrDrsRow08 sitter. Om du var först in i potten pre-flop från CO så borde han redan ha lagt sig, eftersom han sitter i MP. Citera
Hjort Postad 10 Januari , 2005 Rapport Postad 10 Januari , 2005 Jag föstår inte var MrDrsRow08 sitter. Om du var först in i potten pre-flop från CO så borde han redan ha lagt sig, eftersom han sitter i MP. Han sitter väl på knappen? Citera
Papa Kubo Postad 10 Januari , 2005 Rapport Postad 10 Januari , 2005 Jag föstår inte var MrDrsRow08 sitter. Om du var först in i potten pre-flop från CO så borde han redan ha lagt sig, eftersom han sitter i MP. Han sitter väl på knappen? Delar han den broderligt med Trawlcapt då? Citera
Elvis Postad 10 Januari , 2005 Rapport Postad 10 Januari , 2005 Jag föstår inte var MrDrsRow08 sitter. Han sitter väl på knappen? Button: Trawlcapt ( $159.75 ) Citera
Bateman Postad 10 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 10 Januari , 2005 Jag klippte bara ur spelarna och deras positioner direkt ur HH:n, och raderade sen bort Seat 1, Seat 2 o.s.v. så att det inte skulle bli för plottrigt. Om jag inte minns fel var Seat-ordningen en enda röra i loggfilen, men de stod iallafall i samma ordning som de är uppställda i min ursprungliga postning här. Det har hur som helst ingen betydelse eftersom det intressanta är hur jag och min motspelare spelade våra händer. Det var bara vi som var kvar när floppen kom. Citera
ElNeko Postad 10 Januari , 2005 Rapport Postad 10 Januari , 2005 Nu hade du i själva verket bästa handen på the turn, men generellt sett tror jag du övervärderar din hand på the turn. Tycker det är helt ok att tre-betta på floppen, men när du blir höjd på turn igen då hade jag synat. TP med näst högsta kickern känns inte så hett i det läget. Han har ju trots allt synat två kallt pre-flop vilket man stöter på rätt många som gör med AK, speciellt vid ett passivt bord. Skulle satt honom på minst AK. När du förbättrar på rivern tycker jag du ska betta ut, men bara syna om du blir höjd igen. Angående hans spel är det ju svårt att säga. Räknar han med att du kan släppa TP om han är tillräckligt aggressiv är det kanske inte helt fel, annars är det ju inte så bra att cappa turn med en fyra outare. //Neko Citera
Hjort Postad 10 Januari , 2005 Rapport Postad 10 Januari , 2005 Jag ger upp angående försök att tolka positionsspelet. Nu hade du i själva verket bästa handen på the turn, men generellt sett tror jag du övervärderar din hand på the turn. Beror ju på om han vet att killen skulle spela händer som hålstege och ess med dålig kicker på det här viset. Mot en okänd spelare tycker jag också det är rätt överdrivet. Faktiskt bör det vara en hyffsad läcka i vår hjältes spel om rutinmässigt trebetar TP-2:nd kicker på turnen. Generellt: Aggression på floppen behöver inte betyda så jäkla mycket, det kan mycket väl vara ett försök att kotrollera betandet på turn och river genom att spendera billiga bet. Aggression på turn är av mycket seriösare karaktär eftersom beten redan är dyra och det bara finns en runda till att köpa initiativet på. Kort sagt: respektera the turn raise. Respektera betyder ju förstås inte att inte trebetar, och definitivt inte att man alltid foldar, men det innebär att man ska fundera lite innan man bestämmer sig för vad man gör. Citera
callen Postad 10 Januari , 2005 Rapport Postad 10 Januari , 2005 Jag hade spelat precis likadant preflopp och på floppen, på turnen tycker jag du överspelar handen å det grövsta. Blev jag raisad igen på turnen hade jag bara synat och checksynat på rivern om inte damen kom. Det finns ju inga vettiga drag ute så att han skulle ha tvåpar eller ett set verkar väl väldigt troligt? När damen kommer på rivern är säkert en checkraise som Johan Hjort föreslår bra, jag hade nog betat ut vid bordet och bara synat när han höjer. Han har ju visat otroligt mycket styrka med sitt flopp och turnspel kombinerat, det är väl precis så man hade lirat ett set? Den här gången så var han helt ute och cyklade med en treoutare. Men helt ärligt, om du kollar igenom dina händer när någon spelar tillbaka så här starkt mot dig när du har topparet med bra kicker, är det inte vanligare att fienden sitter med en hand som slår dig? Häng inte upp dig på deras dåliga spel, koncentrera dig på ditt eget. Citera
Recommended Posts