Gå till innehåll

Varför är stege sämre än färg?


Lilly77

Recommended Posts

Var tvungen att testa köra liknande sak fast för Omaha där det som bekant är fler kort inblandade. Dock så medför ju regeln att man måste använda exakt två hålkort lite begränsningar. Men här är resultatet iaf efter 20 miljoner händer.

 

High card      2,983065%
Pair          26,817935%
Two pair      36,542105%
Trips          8,719530%
Straight      11,279250%
Flush          6,742790%
Full house     6,344300%
Quads          0,481920%
Straight flush 0,089105%

 

Intressant är ju att tvåpar är vanligare än par och stege är vanligare än triss. Att inte pricka något alls utan spela med sitt högsta kort är ovanligare än att få kåk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 73
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Körde även in 5CS, dock lyckades jag bara få med sököregler så jag redovisar även fyrstege och fyrflush då vissa av dessa händer innehåller ju även par.

 

Även detta är 20 miljoner händer.

 

High card        44,262995%
Pair             40,292645%
Two pair          4,751630%
Four straight     3,548740%
Four flush        4,268750%
Trips             2,116935%
Straight          0,393480%
Flush             0,195245%
Full house        0,143700%
Quads             0,024305%
Straight flush    0,001575%

 

Par är iaf nötterna i 5cs =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simulering av 200 miljoner givar. Alla är med till river och där räknas det hur många som har en viss hand:

 

10-mannabord, alltså 2000 miljoner olika starthänder:

High card 	17,411%
One pair  	43,824%
Two pairs 	23,496%
Trips     	 4,830%
Straight  	 4,619%
Flush     	 3,025%
Full house	 2,596%
Quads     	 0,168%
Str. flush	 0,028%
Royal     	 0,003%

 

Triss och stege ligger alltså mer lika än stege och färg.

 

En annan tanke... borde inte High card vara värt mer än Två par? :roll:

Rätta mig om jag har fel men detta är väl statistik på den vinnande handen? Är det ett 10-bord så är det säkert möjligt att tvåpar är en vinnande hand oftare än Highest card. Därmed inte sagt att highest card inte behöver vara mindre förekommande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simulering av 200 miljoner givar. Alla är med till river och där räknas det hur många som har en viss hand:

 

10-mannabord, alltså 2000 miljoner olika starthänder:

High card 	17,411%
One pair  	43,824%
Two pairs 	23,496%
Trips     	 4,830%
Straight  	 4,619%
Flush     	 3,025%
Full house	 2,596%
Quads     	 0,168%
Str. flush	 0,028%
Royal     	 0,003%

 

Triss och stege ligger alltså mer lika än stege och färg.

 

En annan tanke... borde inte High card vara värt mer än Två par? :roll:

Rätta mig om jag har fel men detta är väl statistik på den vinnande handen? Är det ett 10-bord så är det säkert möjligt att tvåpar är en vinnande hand oftare än Highest card. Därmed inte sagt att highest card inte behöver vara mindre förekommande.

 

Nja, det känns väl mer som att denna tabell visar vad en random starthand kommer att resultera i efter att rivern hamnat på bordet, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis som Skadast säger. Det visar den bästa 5-kortshanden efter river för alla spelarna, oavsett vilken av händerna som vann.

 

EDIT: För att klargöra lite mer. En slumpad starthand slutar efter river som high card 17,4% av gångerna, som par 43,8% av gångerna osv osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vi ska då ha annan handrankning i t.ex 5CS?

 

Exempelvis telesine har en annan ranking, de använder sig förståss inte av 52 kort då, men om folk vill ha sina egna regler i homegames så kan dom väl ha det. Skulle i och för sig vara kul och se hur det går om man körde ett homegame där två par är lägre än highcard. :D

 

Hand Ranking in Telesina

Straight Flush

Four of a Kind

Flush

Full House

Straight

Three of a Kind

Two Pair

One Pair

High Card

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis som Skadast säger. Det visar den bästa 5-kortshanden efter river för alla spelarna, oavsett vilken av händerna som vann.

 

Du säger att det är som jag säger, sen säger du att det är som Valdin säger.

Hur ska du ha det? :)

 

Om alla 10 spelare checkar ned till river har inte vinnaren i 17% av tillfällena High Card, det sätter jag penis och pung på 8-)

 

Edit: Ahh... såg inte din Edit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul tråd...

 

i texas hold'em däremot så ska man bilda en 5-kortshand av 7 kort. Kan det bli så att förhållandet mellan sannolikheten för te.ex färg och sannolikheten för stege ändras då, jämfört med 5-korts fallet?

 

Tänk er extremfallet om man skulle ha 13 kort då skulle det vara omöjligt att ha sämre än par. (det kanske är omöjligt det också) då måste ju händernas värdering ändras.

 

Hoppas ni förstår frågeställningen :)

 

/rakoon

 

Tar man bort tillräckligt många hackor, tror det är 2-6, så blir det svårare att få färg än kåk, så i "short decked" poker slår färg kåk!

 

Det är svårare att få tvåpar med treor på topp än tvåpar med ess på topp, ändå vinner handen med essen, varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul tråd...

 

i texas hold'em däremot så ska man bilda en 5-kortshand av 7 kort. Kan det bli så att förhållandet mellan sannolikheten för te.ex färg och sannolikheten för stege ändras då, jämfört med 5-korts fallet?

 

Tänk er extremfallet om man skulle ha 13 kort då skulle det vara omöjligt att ha sämre än par. (det kanske är omöjligt det också) då måste ju händernas värdering ändras.

 

Hoppas ni förstår frågeställningen :)

 

/rakoon

 

Tar man bort tillräckligt många hackor, tror det är 2-6, så blir det svårare att få färg än kåk, så i "short decked" poker slår färg kåk!

 

Det är svårare att få tvåpar med treor på topp än tvåpar med ess på topp, ändå vinner handen med essen, varför?

 

Det är även svårare att få en 5-hög stege än en 6-hög stege. Men det handlar väl inte bara om det? Kortens värde ska ju också räknas in. Inte bara sannolikheterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul tråd...

 

i texas hold'em däremot så ska man bilda en 5-kortshand av 7 kort. Kan det bli så att förhållandet mellan sannolikheten för te.ex färg och sannolikheten för stege ändras då, jämfört med 5-korts fallet?

 

Tänk er extremfallet om man skulle ha 13 kort då skulle det vara omöjligt att ha sämre än par. (det kanske är omöjligt det också) då måste ju händernas värdering ändras.

 

Hoppas ni förstår frågeställningen :)

 

/rakoon

 

Tar man bort tillräckligt många hackor, tror det är 2-6, så blir det svårare att få färg än kåk, så i "short decked" poker slår färg kåk!

 

Det är svårare att få tvåpar med treor på topp än tvåpar med ess på topp, ändå vinner handen med essen, varför?

 

Det är lika lätt att få ett två par med ena paret treor som ett två par med ena paret ess. Däremot vinner tvåparet med ena paret med ess alla ggr utom en(kicker ej medräknad). Jag förstår inte kommentaren riktig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lika lätt att få ett två par med ena paret treor som ett två par med ena paret ess. Däremot vinner tvåparet med ena paret med ess alla ggr utom en(kicker ej medräknad). Jag förstår inte kommentaren riktig?

 

Absolut inte, esstvåpar är betydligt vanligare.

 

Missa inte det viktiga "treor på topp"

 

AA22

AA33

AA44

AA55

AA66

AA77

AA88

AA99

AATT

AAJJ

AAQQ

AAKK

 

jämfört med

 

3322

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul tråd...

 

i texas hold'em däremot så ska man bilda en 5-kortshand av 7 kort. Kan det bli så att förhållandet mellan sannolikheten för te.ex färg och sannolikheten för stege ändras då, jämfört med 5-korts fallet?

 

Tänk er extremfallet om man skulle ha 13 kort då skulle det vara omöjligt att ha sämre än par. (det kanske är omöjligt det också) då måste ju händernas värdering ändras.

 

Hoppas ni förstår frågeställningen :)

 

/rakoon

 

Tar man bort tillräckligt många hackor, tror det är 2-6, så blir det svårare att få färg än kåk, så i "short decked" poker slår färg kåk!

 

Det är svårare att få tvåpar med treor på topp än tvåpar med ess på topp, ändå vinner handen med essen, varför?

 

Japp, jag tycker vi gör om hela handrankingsystemet. Eftersom tvåpar med treor på topp är ovanligare än kåk, så ska den handen slå kåk. High card 9 är också rätt svårt att få, så den borde vinna över färg eller nåt i den stilen. m.m.m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lika lätt att få ett två par med ena paret treor som ett två par med ena paret ess. Däremot vinner tvåparet med ena paret med ess alla ggr utom en(kicker ej medräknad). Jag förstår inte kommentaren riktig?

 

Absolut inte, esstvåpar är betydligt vanligare.

 

Missa inte det viktiga "treor på topp"

 

AA22

AA33

AA44

AA55

AA66

AA77

AA88

AA99

AATT

AAJJ

AAQQ

AAKK

 

jämfört med

 

3322

 

Jag förstod vad BEO menade. Däremot förstod jag inte relevansen i inlägget.

 

Det jag menade i mitt ursprungliga inlägg var; är det skillnad på sannolikheten att få de olika händerna om man ska skapar en hand av 5 kort och skapa en hand av 7 kort? Kan det vara så att skillnaden i sannolikheten mellan att få färg och stege minskar?

 

Förstår ni vad jag menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menade i mitt ursprungliga inlägg var; är det skillnad på sannolikheten att få de olika händerna om man ska skapar en hand av 5 kort och skapa en hand av 7 kort? Kan det vara så att skillnaden i sannolikheten mellan att få färg och stege minskar?

 

Förstår ni vad jag menar?

 

Den borde minska.. tycker man. Om man ökar antalet kort ännu mer och skapar en hand av 17 kort så har man ju garanterat en färg, men inte garanterat en stege, t.ex.

 

Det är ganska lätt att räkna på.. men jag pallar inte för tillfället ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är även svårare att få en 5-hög stege än en 6-hög stege. Men det handlar väl inte bara om det? Kortens värde ska ju också räknas in. Inte bara sannolikheterna?

 

Varför skulle det vara svårare att få 5-hög än 6-hög stege?

 

Darfor att esset ar i botten pa en 5 hog stege menar han. Orkar dock inte rakna pa ifall det stammer att det ar svarare just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...