Bernt Postad 18 Augusti , 2006 Rapport Postad 18 Augusti , 2006 Att reraisa med dessa i pos är väl standard om inte FI är snorttajt. Men att göra i blindsen mot en utg-raisare? Gör vi detta hellre mot en slaskFI som har sämre HD men är svår att lyckas med CB på flop eller mot tajtass som kanske bara synar med TT-AA AK AQ men som vi kan bluffa bort lättare? (NL50) Citera
Djens Postad 18 Augusti , 2006 Rapport Postad 18 Augusti , 2006 Beror helt klart på reads och bordsstämning, ibland gör mandet o ibland inte Citera
spyse Postad 19 Augusti , 2006 Rapport Postad 19 Augusti , 2006 Beror helt klart på reads och bordsstämning, ibland gör mandet o ibland inte Håller helt med om det beror på situationen. En sak jag gör med dessa händer är att slå om 3-6x fis bett får jag omslag så är folden enkel. Anledningen med att slå om så hårt här är att har fi AQs så kan han hitta syn och då äter jag honom på A22, 249 osv, dessutom vill jag oftast (specielt med AK) inte spel en A-hög hand ur pos utan att ha varit aggressiv pre, väldigt lätt att få fold av fi på mitt CB om han sitter med 99/TT oxå och han inte setar såklart, synar han har jag iaf 2 överkort. Sedan är det jobbigt att spela TT/JJ ur pos när överkort kommer, om jag återhöjer och floppen kommer 24K så måste man vara försiktig (AK) samma med 24A, 24Q (beror på om fi skulle syna omslag med AQ) dock kan jag utan problem betta självsäkert på 24J. Summering: Höjer för att ta potten direkt eller för att ta komando för ett CB på floppen, samt dra ner på antaket skrämselkort på flopp. Citera
FraZin Postad 25 Augusti , 2006 Rapport Postad 25 Augusti , 2006 Är inte en re-raise med 99-QQ/AK preflop ur pos det säkraste sättet att förlora hela inköpet eller vinna mindre potter? Citera
jojje2k Postad 25 Augusti , 2006 Rapport Postad 25 Augusti , 2006 Är inte en re-raise med 99-QQ/AK preflop ur pos det säkraste sättet att förlora hela inköpet eller vinna mindre potter? QQ är väl re-raise oavsett pos? Ak suited raisar jag också oftast. JJ vill man ju verkligen inte få in massa pengar innan floppen och sen se att det kommer AKQ när man är ur pos. Citera
Bernt Postad 26 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 26 Augusti , 2006 vi pratar om SH va? Ja! Citera
FiskNils Postad 6 September , 2006 Rapport Postad 6 September , 2006 Är inte en re-raise med 99-QQ/AK preflop ur pos det säkraste sättet att förlora hela inköpet eller vinna mindre potter? Men om du nu bara synar med QQ så kan det bli dyrt att få reda på om du har bästa handen. Du synar med QQ för att träffa set eller? Vad gör du om det kommer låg flop. Du bettar ut och bli raisad. Nu står du inför ett väldigt tufft beslut. Han kan lika gärna ha 99 eller TT som AA eller KK. Lite samma sak med JJ som med QQ. Tycker dock att det är mer ok att syna med JJ. AK tycker jag att man ska reraisa mot en svag fi, men syna mot en stark generellt. Synar med 99 och TT. Citera
Kenny_Roger Postad 9 September , 2006 Rapport Postad 9 September , 2006 [då äter jag honom på A22, 249 osv Exakt hur äter man någon på en 249-flopp med TT? Tycker att det blir nästan omöjligt att spela vidare om man bettar och får syn. Att re-raisa en spelare UTG med TT känns väl agressivt tycker jag då man oftast får vik av sämre händer och får svårt att gilla floppen, framförallt ur position. Även JJ kan jag bara syna med, även om jag ofta re-raisar den. QQ+ och AK (AQ) känns däremot som ganska klara re-raise för det mesta plus randomhänder som 79s och Axs när man har "read" och för att variera sig (t ex mot spelare som höjer ofta men brukar lägga mot omslag, mini-raisar med draghänder etc). Citera
jello Postad 9 September , 2006 Rapport Postad 9 September , 2006 Det absolut viktigaste är att blanda upp med att reraisa med 6-5, J-10 etc. Reraisar man bara med AA, KK, AK och möjligen QQ, så kan man lika gärna skita helt i att reraisa och bara kallsyna före floppen varje gång, för mer genomskinlig går inte att bli. Citera
spyse Postad 9 September , 2006 Rapport Postad 9 September , 2006 [då äter jag honom på A22, 249 osv Exakt hur äter man någon på en 249-flopp med TT? Tycker att det blir nästan omöjligt att spela vidare om man bettar och får syn. Att re-raisa en spelare UTG med TT känns väl agressivt tycker jag då man oftast får vik av sämre händer och får svårt att gilla floppen, framförallt ur position. Även JJ kan jag bara syna med, även om jag ofta re-raisar den. QQ+ och AK (AQ) känns däremot som ganska klara re-raise för det mesta plus randomhänder som 79s och Axs när man har "read" och för att variera sig (t ex mot spelare som höjer ofta men brukar lägga mot omslag, mini-raisar med draghänder etc). Om jag har TT på 249 flopp efter att ha re-raisat pre, bettar ut pott på floppen och får syn så är jag 100% säker på att jag är slagen. Om jag däremot bara synar och fi slår om, vad gör vi då? Specielt om floppen kommer 2c4c9s, här kan fi slå om med 99+ AJc+ eller kanske med AK/AQ. Omöjligt att veta, sedan så förstår jag inte varför man ska kallsyna och hoppas på låg flopp alt AT2. Om fi sitter på två överkort så får du ett par fördelar med raise pre: 1. Han träffar floppen 1/3, resten vinner du. När du slagit om är du säkert slagen på A, K och ev Q höga floppar. 2. Du får in massa när du är favorit och kan släppa lätt på floppen. 3. Dom gångerna du är uppe emot JJ+ så får du betydligt större koll på det, om du bara synar pre, bettar ut på floppen och blir raisad, släpper du alltid TT då på 9-hög flopp? Du gör det garanterat om du slagit om pre, och sedan bettar ut på floppen och blir höjd. Vet inte riktigt vad för TP spelare du spelar mot men självklart är det mr tight som bettar så slår man inte om man mycket förutom top 3 typ. Sedan gäller fortfarande att jag vill vara den som tar kommandot före floppen. Citera
Kenny_Roger Postad 9 September , 2006 Rapport Postad 9 September , 2006 Du kan ju inte på allvar mena att det är bra att slå om med TT om han har ett högre par för då får vi reda på det efter re-raise + pott på floppen. Då spelar det knappt nån roll vad vi har ju och har investerat säkert 30BB redan. Det jag menar är att om vi i princip aldrig vinner en SD med par i tior ser jag ingen större anledning att slå om. Då gör jag det hellre med ett lägre par eller Axs och spelar TT långsamt för att komma till SD (om vi möter en spelare som är hyfsat straightforward och låter oss nå den billigt för det mesta). PS. Syftar i första hand på när man är ur position mot ett tidigt raise. På button mot ett CO-raise är det däremot ofta bra att re-raisa. Citera
Recommended Posts