Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

För det första vill jag bara säga hej till alla eftersom jag är helt ny här på pokerforum.nu. Har browsat runt en del iof, men aldrig postat och först nu skaffat användarnamn.

Jag har haft en riktigt dålig dag nu där jag gått back en hel del. Men jag har en liten fundering och fråga hur ni brukar göra i denna fråga.

Jag har ofta gått med i spelet om jag har haft två suited kort. Men jag har funnit att (iaf idag) så får jag nästintill aldrig en flush. Jag har inte fått en enda flush idag, men fått två av samma färg på handen många gånger.

När jag finner att jag förlorar en dag, är det då bättre att jag bara spelar på höga kort? Hur höga i så fall? AKs, AQs, KQs, QJs?

Det spelar nästan ingen roll om jag har ett överkort, floppen är alltid i motsatta färger ändå känns det som ;p

Hur brukar ni göra med färg vid dåliga dagar?

Postad

Jag spelar bara suited connectors och helst ska de vara höga, 23s, 34s, 45s slänger jag utan tvekan.

Spridda suited kort funkar inte heller utan jag spelar bara AXs och KXs om det kortet som kommer med kungen är 9a eller högre.

I höjda potter så spela jag ännu färre händer.

Ibland så spelar jag dock gapped sutid cons som typ T8s, J9s etc då de brukar vara svårare för motståndaren/na att se.

Postad

är de inte bättre å bara låta bli att spela dåliga dagar?

även om det känns som man aldrig sätter färgen vissa dagar, och andra får man alltid in den, så jämnar det ju ut sej i längden så det är bara å spela precis likadant oavsett.

men har de gått riktigt uselt under en timma brukar ja lägga ner spelandet för dagen alternativt ta ett break och göra nått annat. det är ju troligare att man spelar sämre än att man får sämre kort.

Postad

Jo det är ju sant, jag borde ju sluta. Tråkiga är ju att man vill helst iaf få ihop det man började med, eller inte förlora så jäkla mycket. Jag har varit på 3 bord nu och förlorat cash i samtliga. Kanske man borda fatta vinken snart? :)

Aja ska se om jag kan minimera förlusten lite iaf. Ska spela stensäkert...

Postad
När jag finner att jag förlorar en dag, är det då bättre att jag bara spelar på höga kort? Hur höga i så fall? AKs, AQs, KQs, QJs?

Det beror helt på hur spelet ser ut vid det aktuella bordet. Är det mycket höjningar före floppen? Är det många som ser floppen? Om svaren är "nej" resp "ja", så brukar det löna sig att spela alla möjliga suited connectors, även låga händer som 65s och 64s (om man sitter i sen position).

Hur brukar ni göra med färg vid dåliga dagar?

Vissa dagar får man in sina färger/stegar, vissa inte. Men man ska inte spela olika beroende på hur mycket tur man tror sig ha för tillfället. Spelar man bara med oddsen så kommer man att vinna i längden.

Lägg i stället kraften på viktiga faktorer som din position, bordets spelstil, din table image, osv.

Postad

TÅLAMOD. har hänt att man fått dåliga kort väldigt länge, men det är bara att vänta och vänta. Det finns ingen vetenskaplig förklaring på att du får bättre kort om du spelar dagen efter.

Du ska spela sålänge du känner att du kan vinna på ditt bord.

MEN om du har brist på tålamod och vet att du tiltar, då ska du nog ta och läsa en bok och reflektera över ditt spel =)

Postad

Är det vanligt att gå back mycket i början av sin tid som pokerspelare? Jag spelar på låga bord iof då, men nu börjar det kännas som att det svackar neråt. Gick bra i början kändes det som, men nu har det börjat gå ner rejält i förhållande till vad jag har i pokerkassan.

Vet inte vad som är bäst.. Att sluta spela när det går dåligt eller försöka minimera förlusten innan man slutar?

Postad
Är det vanligt att gå back mycket i början av sin tid som pokerspelare? Jag spelar på låga bord iof då, men nu börjar det kännas som att det svackar neråt. Gick bra i början kändes det som, men nu har det börjat gå ner rejält i förhållande till vad jag har i pokerkassan.

Vet inte vad som är bäst.. Att sluta spela när det går dåligt eller försöka minimera förlusten innan man slutar?

Det är vanligt. 5% av pokerspelarna är stora vinnare, kanke ytterligare 15% små vinnare och folk som går jämt, och 80% förlorare. Pengarna måste ju komma någonstans ifrån, och med tanke på all rake som försvinner från borden så är det inte konstigt att dessa siffror är som dom är.

Postad

Klart det är vanligt då man verkligen inte kan spela poker =) Ta och läs lite pokerböcker och lusläs det här forumet.

Du borde inte fiska så mycket efter färger heller. Kan du räkna ut potodds? Det vill säga hur mycket du måste sätta in i potten i förhållande till chansen att du träffar det du drar mot, t ex en färg. Det borde du lära dig i sådana fall.

Det bästa du kan göra är väl att lära dig spela.

Postad

Humm... kanske är bra att tänka på:

Två kort i samma färg får du ca 24% av gångerna:

Var fjärde hand är suited!

Av de gånger du får sutied kort på hand så får du färg 6,4% av gångerna.

Slutsats? Suited kort får du jäkligt ofta. Därmed är det inte garanterat att du får färg.

Postad

Alltså får du flush ca: 1,5% av alla händer om du spelar ALLA suited. Så om du *bara* behöver betaka BB för att se floppen (dvs ingen höjer någonsin preflop) så betalar du 67BB per flush du får. Så om du kan se till att vinna 67BB varje gång du träffar skulle det kanske kunna vara värt det. ;)

Naturligtvis finns massor av andra faktorer, så ovan ekvation ska tas med en hel skopa salt, men min uppfattning är att färgen är klart överskattad, särskilt om man spelar som du. Varför?

1. Färgen är så lätt att se, så det är svårt att få betalt för den.

2. Du kommer ibland att hamna mot någon med högre färg, vilket blir MYCKET dyrt.

3. Du kommer att hamna mot någon med kåk och betala av igen.

Så, du kommer att vinna några små potter och förlora några extremt stora. Enda gången man får riktigt bra betalt för färgen brukar vara om man har nöt-färg mot hög färg.

Att kort är suited ser jag som en liten bonus bara. Det gör kanske handen 5-10% bättre enligt mig.

Postad

5-10% bättre? oj oj, väldans mycket. Personligen skulle ajg säga att handen i ett cashgame blir ngtlunda bättre men i en turnering är Ak suit bara ak sen anpassar mean detta naturligtvis efter flop.