Gå till innehåll

FLT - Hur mycket ska jag tro på min nästnötstege?


eroz

Recommended Posts

Bordsstämning

40% players/flop genomsnittet vilket stämmer ganska bra under den tid jag spelat på bordet.

Inte väldigt agressivt, skulle uppskatta att 25% av händerna blir raisade ungefär.

 

"Bra" spelare:

Seat1, Seat6 och Seat2 är bättre än de andra. De spelar en ganska solid poker, kan checkraisa & semibluffa osv. Seat2 är snäppet sämre enligt mig (han har har spelat låga pockets väldigt hårt även om det kommit många överkort.)

 

"De andra" (med undantag av någon kanske) är rent utsagt kassa. De kan spela vilka kort som helst, calla med nötterna osv osv, you get the point.

 

Spelet

 

Normal Table Fixed Limit 1.00/2.00

Rake: 1.25

1: Seat1

2: Seat2 (Dealer)

3: Seat3

4: Seat4

5: Seat5

6: Seat6

7: eroz

8: Seat8

9: Seat9

10: Seat10

 

 

eroz was dealt K:spade: J:diamond:

 

OpeningBetRound

 

Seat3 : Posts small blind 0.50

Seat4 : Posts big blind 1.00

Seat5 : Folds

Seat6 : Folds

eroz : Calls for 1.00

Seat8 : Folds

Seat9 : Folds

Seat10 : Calls for 1.00

Seat1 : Folds

Seat2 : Raises for 2.00

Seat3 : Calls for 1.50

Seat4 : Calls for 1.00

eroz : Calls for 1.00

Seat10 : Calls for 1.00

 

Callar bara eftersom bordet är såpass passivt (vid ett aggressivare bord hade jag antingen raisat eller foldat. Jag håller för övrigt på att exprimentera lite och spela handen lite annorlunda efter att jag läst ITH vilket förklarar min limp). När sedan Seat2 rasiar betyder det faktiskt inte speciellt mycket för mig då jag sett han vända upp låga/medel pockets vid showdown där han raisat i sen position så jag callar honom.

 

 

 

Flop

 

Dealing Flop: [ ]Flop Q:diamond: T:club: 9:diamond:

(Pot = 10.00$)

 

 

Chill flop.

Seat3 : Checks

Seat4 : Checks

eroz : Bets 1.00

Seat10 : Folds

Seat2 : Raises for 2.00

Seat3 : Folds

Seat4 : Folds

eroz : Raises for 2.00

Seat2 : Calls for 1.00

 

I och med att alla andra foldar ser jag ingen anledning att slowplaya så jag höjer tillbaka.

 

Turn

 

Dealing Turn: [ ]J:spade:

(Pot = 16.00$ )

 

eroz : Bets 2.00

Seat2 : Raises for 4.00

eroz : Calls for 2.00

 

Här blir jag faktiskt orolig att fi har satt nötstegen med AK på handen när han raisar mig, dock så kan han ha såpass många andra händer varför jag callar ner honom till rivern.

 

River

 

Dealing River: [ ]4H:heart:

(Pot = 24.00$)

 

eroz : Checks

Seat2 : Bets 2.00

eroz : Calls for 2.00

Seat2 : Shows cards

eroz : Shows cards

 

Showdown

 

Seat2 [ Q:diamond:, J:spade:, T:club:, 9:diamond:, 8:club: - Straight ] (Pockets 8:or)

eroz [ K:spade:, Q:diamond:, J:spade:, T:club:, 9:diamond: - Straight ]

 

Result

 

Seat3 Mucked Cards

Seat4 Mucked Cards

Seat5 Mucked Cards

Seat6 Mucked Cards

eroz Showed Cards (Winning) 26.75

Seat8 Mucked Cards

Seat9 Mucked Cards

Seat10 Mucked Cards

Seat1 Mucked Cards

Seat2 Showed Cards

 

Avslutning

 

Det jag undrar är följande:

Hur mycket ska man tro på sin hand i detta läge?

Ska man fortsätta raisa när man har nästnötterna eller ska man calla ner fi som jag gjorde eller ska jag rent av folda handen mot raisen (ok, kanske lite overkill men ändå).

Andra synpunkter förutom att jag ska folda KJo pre? Jag håller som sagt på att testa ett nytt sätt att spela handen och jag känner mig såpass säker på dessa bord att jag plussar när jag spelar den.

 

Ps. Det tog mig fan 45 minuter att skriva denna HH (min första för övrigt), jag acceptarar inget pill eller liknande tillrättavisningar! ;) Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

im no pro men jag skulle inte tro att han reraisar dit bet på flop med AK alltså endast överkort och hålstege-drag. Alltså skulle jag inte vara rädd för något i denna hand och bara fortsätta höja. Han vill förmodligen bara skrämma dig å ha potten eftersom han raisat preflop. Detta är ju dock en möjlig action med AK så är väl en smaksak hur mkt man vill raisa.

 

Alltså vad satt han på? J8 med stegen direkt eller A8? ingen är ju direkt värdig en reraise preflop :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade du gjort det? bara en känsla jag fick eroz som limpat och inte visat nån speciell styrka (inget A kanske ingen K) bettar på en sån här flop och borde alltså ha träffat nåt, 2par, par+öppet drag eller nåt som är bättre än AK.

 

Beroende på hur jag känner motståndaren hade jag i och för sig ibland också raisat, callat eller foldat som seat2. med AK dvs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är på turn jag oroar mig över AK då det är en hand som man raisar preflop med. (Jag har ju nutsen på flop så där satsar jag gärna så mycket pengar jag kan.)

Fi hade pocket 8, trodde det var med i HH:n, men den visar ju bara en åtta. :)

 

 

[edit]

fsvoo: jaha du menade så, läste inlägget lite snabbt i reklamen på wpt. :)

Jag kan mycket väl tänka mig att reraisa med AK dels som valuebet dels som en möjlighet till gratiskort. Seat2:s raise var dock lite svårare att läsa ut då han exempelvis spelade låg/mellanpockets väldigt hårt. (Faktum är att jag tog en större pott samma session mot samma motståndare då han spelade sina pockets likadant.)

[/edit]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Limpa med KJo i tidig position är kanske tveksamt, även om det är passivt bord. I detta fall (om du nu blir raisad måste du anta att vill ha monsterträff, dvs stege eller tvåpar/triss för att vinna. AK, AJ är för stor risk.

 

Men, när du nu får drömfloppen är det bara att ha is i magen och försöka kräma ut mesta möjligt - vågar du inte det ska du inte spela KJo i första läget. Jag tror du skulle ha:

 

1) Checkat till pre-flop raisaren på floppen för att försöka få med seat 3 och 4 på ett bet, och sen raisat. När du bettar och han raisar möter dom två bet och lägger sig. Kanske får du till och med två bets från 3 och 4, eller en tre-bet från seat 2

2) Beta ut på turn, och om du blir raisad, reraisa. Blir du reraisad igen så är det check-call läge på river, om inte seat 3 eller 4 vaknat till liv förståss. Inte förrän det är 4-betat skulle jag bli rädd. ALDRIG fold, potten är för stor.

 

my 2 cents

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hyffsat inkonsekvent att tro att han inte skulle kunna höja med AK på floppen.

 

en smula. men på turn övergår ju det också till möjligheten att han inte längre skrämmer och har nåt, en 8:a och är helt orädd för en kung eller har en själv och då minskar ju chanserna för AK när han raisar. Vill han skrämma kan det ju vara med så mycket annat än AK eftersom spelaren är känd halvgalen att jag skulle chansa å maxa.

 

Slutsats: Rätt han skulle kunna ha AK på floppen men det har han nog inte :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Limpa med KJo i tidig position är kanske tveksamt, även om det är passivt bord. I detta fall (om du nu blir raisad måste du anta att vill ha monsterträff, dvs stege eller tvåpar/triss för att vinna. AK, AJ är för stor risk.

 

Hade det varit mot någon av de andra "bra" motståndarna mot bordet hade jag foldat pre men som sagt så spelade han ganska loose så jag ansåg inte att AK/AJ var mycket troligare än ganska många händer.

 

 

Men, när du nu får drömfloppen är det bara att ha is i magen och försöka kräma ut mesta möjligt - vågar du inte det ska du inte spela KJo i första läget. Jag tror du skulle ha:

 

1) Checkat till pre-flop raisaren på floppen för att försöka få med seat 3 och 4 på ett bet, och sen raisat. När du bettar och han raisar möter dom två bet och lägger sig. Kanske får du till och med två bets från 3 och 4, eller en tre-bet från seat 2

 

 

Sant, checka till preflopraisaren hade kanske varit bäst.

 

[edit]

Kom på att det var pga färgdraget jag bettade ut, jag ville ju att han skulle raisa, även om man floppar nötstegen förlorar man ju mot vilken färg som helst. :)

[/edit]

 

2) Beta ut på turn, och om du blir raisad, reraisa. Blir du reraisad igen så är det check-call läge på river, om inte seat 3 eller 4 vaknat till liv förståss. Inte förrän det är 4-betat skulle jag bli rädd. ALDRIG fold, potten är för stor.

 

 

Folda var egentligen inget alternativ men jag skrev det som utfyllnad för att uppmana till diskussion. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solklar re-re-raise på turn. Du kan inte sitta och oroa dig för nöthanden när du spelar FL, utan se till att få in pengar när du har en solid hand. Någon gång får du betala två extrabets till AK här men i längden är det ett bra spel.

 

Rerasiar jag tror jag knappast han cappar (han bör ju rimligtvis sätta mig på en Kung då). En fold känns inte så aktuell från honom även om han sitter på en såpass dålig stege som han gör. Jag tror inte heller han raisar mig på river om jag bettar ut vilket jag hade gjort om han callat mig vid antingen bettet eller det förmodade trebettet. Där är nog även foldprocenten en aning högre än på turn.

 

I bästa fall hade jag fått 4 stora bets (3 turn och 1 river) medans worst case scenario ger mig 2 (fold vid min trebet på turn).

Har han AK (som nu dock kanske inte var så jättetroligt) förlorar jag 5 stora bet ( 4 turn och 1 river).

 

Som det blev nu fick jag 3 stora bets och jag vette fan om det är så självklart att raisa järnet i denna situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag torskade två gånger förra veckan då jag satt med nötstegen, (A-T), på flop när jag blev reraisad och cappad både turn och river av två snubbar som satsade allt på sina färgdrag och köpte in på river. 0,5-1,0 FL till trots så sved det rejält. Jag tror bägge hade odds att köra på. Iaf den sista som satt på AKs.

Den här veckan kommer jag inte reraisa på flopen som du gjorde när det finns färgchans. I övrigt hade jag spelat som du gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker att du spelade den bra, möjligen är limpen preflop lite tveksam. KJo kan vara en jobbig hand i tidig position mot en eller ett par aggros.

 

Tycker inte att en reraise på turn är given. om du är före tjänar du högst ett bett på en reraise. Kanske förlorar du t.o.m. ett rivercall eftersom han nu kan lägga väldigt många händer om han har lite vett i skallen.

 

om du är efter - och eftersom det är just AK som slår dig så måste det ses som en ovanligt stor risk - så förlorar du två bett. den här killen verkar ju även vara en som kan bluffa rivern också med väldigt lite.

 

Du måste vinna 2/3 av gångerna om du höjer, då har jag räknat bort de gångerna han lägger sig för din reraise och de gånger han lägger sig för ett riverbet. Du måste alltså i praktiken vinna betydligt mer än 2/3 av gångerna med de två möjligheterna inräknade.

 

Med sannolikheten att han har AK + risken för att han har ett färgdrag, lägger sig vid miss och höjer igen vid träff + risken att han drar ut dig med en tre-outer eller delar med en fyr-outer + den lilla risken för att ni delar just nu men han har en ruter-freeroll, är nog en syn ganska vettig.

 

ps. känns som min logik har en lucka någonstans här. men jag är lite för trött för att tänka om. ni får rätta mig om det är helknäppt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solklar re-re-raise på turn.

 

Får skylla på att jag spelat alldeles för mycket HU limit på sistone (där det definitivt är en re-re-raise) och filtrerar genom ett sådant filter... Tar tillbaks mitt kategoriska uttalande ovan och håller med om både det som eroz och zamora skrivit.

 

Själv hade jag höjt på turn men det beror möjligtvis på att jag är överaggro, en re-re-raise är ju knappast något annat än marginellt korrekt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reraise på turn är solklar för mig; ni andra är fegisar eller NL spelare.

 

Om man använder er logik att inte reraisa blir det ju någon form av slowplay. "Han kanske foldar och det är dumt". Bzzzt. Det är ju bra att han foldar; I alla fall om ni är rädda för att han har outs. Eller hur var det med den där AK?

 

Oavsett ovan så tror jag på att inte beta ut på floppen. En spelare med färgdraget har ju ändå odds nog att se turn trots två små bets, med så många spelare och raisad pott.

 

Är det NL blir det ju annorlunda direkt. Då över-betar du för att skydda färgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...